Gå til innhold

Er du en "med h?"- er?


Silfen

Anbefalte innlegg

Altså, spør du automatisk om det er med H dersom noen sier/staver et navn som ofte er kjent for å ha H i seg?

Jeg har et fornavn og et etternavn, uten h, men som til dels ofte kan ha h i seg. Når jeg staver navnet mitt, etternavnet altså, så er det nesten atuomatikk i at folk spør: med h? Om jeg skal gjette så skjer det 70 % av gangene.

Og jeg, innemellom, klarer ikke la vær å si; sa jeg h? Nei? Da er det ikke h.

Så jeg lurer på hvorfor folk antar at det er bokstaver i et navn, når navnet staves for dem uten gitte bokstaver? Syns det er merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de staver det: Nei, naturligvis ikke, da skriver jeg det jo slik det blir stavet for meg.

Hvis de ikke staver det: Ja, naturligvis, da jeg ikke ønsker å skrive navnet feil. Riktignok spør jeg "Med eller uten H?", siden jeg ikke tar det for gitt at det er noen stum H der, men jeg spør.



Anonymous poster hash: bd6fd...659
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spør. Det kan være fort gjort å ikke tenke over at man bør presisere det. Jeg glemmer ofte å presisere en bokstav i mitt etternavn og har det derfor feilstavet veldig mange steder. Fryktelig irriterende.



Anonymous poster hash: e2bbf...d70
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg spør. Det kan være fort gjort å ikke tenke over at man bør presisere det. Jeg glemmer ofte å presisere en bokstav i mitt etternavn og har det derfor feilstavet veldig mange steder. Fryktelig irriterende.

Anonymous poster hash: e2bbf...d70

Hvordan kan du glemme bokstaver i ditt eget navn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du glemme bokstaver i ditt eget navn?

Jeg gjør jo ikke det om jeg må stave navnet, men når jeg sier navnet så er det fort gjort for andre å tro at det er en o og ikke å.

Anonymous poster hash: e2bbf...d70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør jo ikke det om jeg må stave navnet, men når jeg sier navnet så er det fort gjort for andre å tro at det er en o og ikke å.

Anonymous poster hash: e2bbf...d70

Ja, selvsagt, derfor staver jeg alltid navnet mitt, så ikke folk skal skrive det feil. Men de spør altså veldig ofte likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg skal legge til Utenhå som mellomnavn.

Anonymous poster hash: 3a027...c9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med H i etternavnet, som jeg må presisere når jeg skal gi ut jobb-mailadressen - hver gang!

Har også et fornavn, som jeg alltid må presisere at det er uten R - hver gang! Åhhhh!!



Anonymous poster hash: ec5dc...07b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg må skrive ned navnet pleier jeg å spørre "uten [bokstav]?". Vet ikke om det gjør meg til en av 'dem'.

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg må skrive ned navnet pleier jeg å spørre "uten [bokstav]?". Vet ikke om det gjør meg til en av 'dem'.

Dersom folk akkurat har stavet navnet sitt for deg, så ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom folk akkurat har stavet navnet sitt for deg, så ja.

Du skrev også "sier" i første setning, så jeg regnet med at det var for begge tilfellene. Dersom noen staver et navn for fort, eller at jeg på en annen måte ikke får det med meg kan det hende at jeg spør "var det uten [bokstav]?", ja. Ikke helt relevant, men det skjer mye oftere ved telefonnr. Vil alltid ha en eller to gjentagelser av hele eller deler av nummeret, så jeg er helt sikker på at det blir riktig.

Endret av Eriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt frustrert når folk ikke skjønner navnet mitt, ja.. Jeg heter Charlotte og folk kan fint finne på å spørre "Skrives det med CH?" Hva faen ellers..?



Anonymous poster hash: d390f...75e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt frustrert når folk ikke skjønner navnet mitt, ja.. Jeg heter Charlotte og folk kan fint finne på å spørre "Skrives det med CH?" Hva faen ellers..?

Anonymous poster hash: d390f...75e

Vel, med dagens dumme mødre så skal du ikke se bort fra at Sjarlotte kunne blitt en slager. ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med dagens dumme mødre så skal du ikke se bort fra at Sjarlotte kunne blitt en slager. ;)

Ser det for meg :fnise:

Mvh,

Sjarlotte.

Anonymous poster hash: d390f...75e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, folk er generelt dårlige på slikt. Tidligere hadde jeg et etternavn som skrives rett frem. Seks bokstaver, de tre første ordene og de tre siste danner hvert sitt enkle ord, som f.eks ‹‹dal›› og ‹‹vik››. Vanlig prosedyre var da å si etternavnet, påfulgt av det skrives rett frem og så stave det, likevel ble det feilskrevet i nesten alle tilfeller. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Må vel være det at de danner seg en feiloppfatning med en gang de hører det og så greier de ikke å korrigere den selv om de får det inn med teskje.



Anonymous poster hash: 7475b...f78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Cecilie og må alltid stave navnet for å unngå utgaver som Cesilie, Sesilie, Sisilie, Cisilie. Ofte må jeg virkelig understreke at det er Cecilie og selv da sliter folk hardt med å skrive rett. "Cecilie med c-e-c" har blitt standard her i gården.



Anonymous poster hash: df208...8b4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har også et sånt navn. Hvis jeg ikke presiserer at navnet er xxxx så får man det raskt til å bli tre til fire andre jentenavn og et par guttenavn.

Men la oss si det slik: Hvis du presenterer deg som Beate Christensen så er det naturlig å spørre om Beate er med eller uten h og om Christensen er med K eller Ch. Hvis du derimot STAVER det B-e-a-t-e ... osv så er det jo selvsagt teit å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt frustrert når folk ikke skjønner navnet mitt, ja.. Jeg heter Charlotte og folk kan fint finne på å spørre "Skrives det med CH?" Hva faen ellers..?

Anonymous poster hash: d390f...75e

Vel, jeg har møtt på Tina'er som skriver navnet med to ii-er eller Th, så ingenting overrasker meg lengre...

Det som irriterer meg mest er når folk spør om etternavnet mitt er med eller uten H, jeg svarer klart og tydelig at det er uten, og så skriver de det med. Hva faen er vitsen med å spørre da?

Anonymous poster hash: 6d043...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...