Gå til innhold

Er du en "med h?"- er?


Silfen

Anbefalte innlegg

"Hei, jeg heter: Anne Kathrine med h og uten bindestrek", sekretæren: "ok" *skriver: Anne Kathrine Medhåog Utenbindestrek*

Anonymous poster hash: fa414...10f

Katrine med h kan jo være så mangt

Kathrine

Cathrine

Chatrine

Chathrine

Khatrine

Khathrina

Anonymous poster hash: 9d123...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler dere å lese hovedinnlegget en gang til. Denne tråden minner etter hvert mer og mer om hviskeleken.

Anonymous poster hash: 437a2...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk heter ting som Katrine/Cathrine så spør jeg "med eller uten h" og "c eller k". Staver de det på en utypisk måte håper jeg de sier ifra ;)

Selv har jeg et etternavn som burde være enkelt for alle norsktalende, men den gang ei. Her er det ikke noen "h" problematikk, men tydeligvis er etternavnet mitt av en slik karakter at det jeg sier nærmest er umulig å få korrekt ned om jeg ikke staver det. Mange deler etternavnet mitt i to, og da gjerne uten å stave hverken første eller andre halvdel helt korrekt i tillegg.

Nå skal det sies at det ER mer korrekte utfall her øst for fjellene, enn det det var de årene jeg bodde i Bergen. Etternavnet stammer fra Vang i Hedemark, selv om jeg er Telemarking ;) Min ene oldemor og oldefar har anene til Hedemark via en generasjon eller to i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg anbefaler dere å lese hovedinnlegget en gang til. Denne tråden minner etter hvert mer og mer om hviskeleken. Anonymous poster hash: 437a2...afd

Vi må vist S-T-A-V-E det for dem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katrine med h kan jo være så mangt

Kathrine

Cathrine

Chatrine

Chathrine

Khatrine

Khathrina

Anonymous poster hash: 9d123...b99

Jeg sier automatisk: "Cathrine.. med c-a-t-h"

(om det er noe som skal registreres, ikke når jeg bare presenterer meg)

Likevel får jeg alle varianter..

Chathrine

Chatrine

Catrine

Catherine

Som regel registrerer folk at det er en C først.

Anonymous poster hash: c5f86...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, H er ikke et problem for meg, men både fornavn og etternavn kan skrives på flere forskjellige måter så jeg får regelmessige spørsmål om det er dobbel konsonant her eller om man staver med den ene bokstaven eller med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...