Gå til innhold

Er det bare jeg som..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nesten så jeg får lyst til å skrive firkanteggnynorsk bare for å irritere enkelte sarte sjeler her inne.

dd63-16-Barks.gif



Anonymous poster hash: e3742...c89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører for meg hvordan folk snakker når de skriver på nynorsk her inne?

Og hvorfor skriver de ikke bare på bokmål som alle andre, mye enklere å lese.

Jeg er trønder, skal jeg skrive trønder da?

Anonymous poster hash: c28c7...560

Sliter du med å lese nynorsk, stakkars?

Jeg greier ikke å forstå de som sliter med nynorsk og synes det er vanskelig. Kan kanskje forstå det hvis man mangler språkøre fullstendig, men... Jeg har aldri hatt undervisning i nynorsk, og klarer fint å forstå det, og jeg er ikke akkurat noe språkgeni.

Mistenker at det går på viljen hos enkelte...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det proveserende? Det er jo bare en mening.

Ikke vits gå til personangrep. Alle kan ikke vite alt.

Som regel er det meninger som er provoserende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ivar Aasen kan ta å brenne i helvete.

Nynorsk er ikke norsk enkelt og greit.

Nynorsk = norske dialekter, er jo det som er aller mest norsk. Bokmål er vidreutvikling av dansk.

Anonymous poster hash: 206db...b48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Syns dansk er penere enn norsk jeg da. Så glad jeg skriver bokmål :)

Og forresten. Ivar dro aldri til nord-norge. Dialektene han samlet var mest fra vestlandet. Så vil ikke si det er såå norsk.

Så blir litt feil å si "Nynorsk er dialekter fra Norge"

Rettelse =

Nynorsk er dialekter fra vestlandet

Ergo =

Like norsk som bokmål :)

Endret av SummerJudith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Listerine

Nynorsk = norske dialekter, er jo det som er aller mest norsk. Bokmål er vidreutvikling av dansk.

Anonymous poster hash: 206db...b48

Dakar, følte du deg truffet nå?

Nynorskbrukere kan kysse meg et viss sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Dakar, følte du deg truffet nå?

Nynorskbrukere kan kysse meg et viss sted.

Med eit så låg argumenteringsnivå dreg du alle bokmålsskrivare ned i driten. For det er jo smart å tru at alle er like?

Forresten så kom eg på at sannsynet for at du les dette er minimal. Med tanke på at det er skrive på nynorsk.

Lenge leve Ivar Aasen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Nynorsk = norske dialekter, er jo det som er aller mest norsk. Bokmål er vidreutvikling av dansk.

Anonymous poster hash: 206db...b48

Og nynorsk er vidreutvikling av dialekter på vestlandet. Intet mer inten mindre :) Så det vil si nynorsk er bare en bitte liten del av norsk. Akuratt som bokmål.

Har ikke noe imot nynorsk. Men er drittlei nynorsk fan som sier "nynorsk er mer norsk". Når fakta sier noe helt annet.

Endret av SummerJudith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Listerine

Med eit så låg argumenteringsnivå dreg du alle bokmålsskrivare ned i driten. For det er jo smart å tru at alle er like?

Forresten så kom eg på at sannsynet for at du les dette er minimal. Med tanke på at det er skrive på nynorsk.

Lenge leve Ivar Aasen!!

memes_this_is_my_cup_of_care_oh_look_its

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, stordiskusjon om norsk og nynorsk! Jeg er også trønder, men forstår såpass at det ikke blir det samme som å skrive nynorsk da..

Men jeg synes det er morsomt at folk er så "sjokkerte" over at vi unge ikke giddet å bry oss om nynorsken på skolen? Who does that, skal med det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nynorsk er vidreutvikling av dialekter på vestlandet. Intet mer inten mindre :) Så det vil si nynorsk er bare en bitte liten del av norsk. Akuratt som bokmål.

Har ikke noe imot nynorsk. Men er drittlei nynorsk fan som sier "nynorsk er mer norsk". Når fakta sier noe helt annet.

Sier fakta noe HELT annet? Nøyaktig hvilke fakta er det du refererer til?

Det spørs jo helt hvordan man definerer "norsk", vil jeg si. De som sier at nynorsk er "ekte norsk", mener jo ikke at det står alles talemål nærmest. De mener at det er "norskere" fordi dialektene det er bygget opp av, ikke er like påvirka av dansk.

Men siden du bastant påstår at nynorsk kun er "vestlandsk", så kan jeg jo nevne noen trekk ved nynorsk som oppfyller begge krav til "norskhet", dvs. at de både baserer seg på dialekttrekk som du finner flere steder enn Vestlandet, og at det er trekk som har blitt utvikla gjennom norske dialekter, framfor påvirkning fra dansk skriftspråk.

- Man kan skrive med kløyvd infinitiv (Østlandet og til en viss grad Trøndelag)

- Bøyningsmønsteret for substantiv går igjen på store deler av Østlandet, fra Vestfold og oppover Fjellbygda. Og dessuten delvis i Troms og Finnmark. (Ivar Aasen var i Nord-Norge, forresten).

-Pronomonet "eg" brukes over svært store deler av landet (dessuten ligner det mer på andre former som æg, æ, ei, e og i. Det samme gjør "ikkje".

Ja, jeg kan i grunn fortsette, men jeg tror jeg stopper der.

Så må man ikke glemme at dagens bokmål heller ikke hadde vært slik den er, uten språkdebatten på 1800-tallet. Så egentlig bør vi være venner :)

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Sier fakta noe HELT annet? Nøyaktig hvilke fakta er det du refererer til?

Det spørs jo helt hvordan man definerer "norsk", vil jeg si. De som sier at nynorsk er "ekte norsk", mener jo ikke at det står alles talemål nærmest. De mener at det er "norskere" fordi dialektene det er bygget opp av, ikke er like påvirka av dansk.

Men siden du bastant påstår at nynorsk kun er "vestlandsk", så kan jeg jo nevne noen trekk ved nynorsk som oppfyller begge krav til "norskhet", dvs. at de både baserer seg på dialekttrekk som du finner flere steder enn Vestlandet, og at det er trekk som har blitt utvikla gjennom norske dialekter, framfor påvirkning fra dansk skriftspråk.

- Man kan skrive med kløyvd infinitiv (Østlandet og til en viss grad Trøndelag)

- Bøyningsmønsteret for substantiv går igjen på store deler av Østlandet, fra Vestfold og oppover Fjellbygda. Og dessuten delvis i Troms og Finnmark. (Ivar Aasen var i Nord-Norge, forresten).

-Pronomonet "eg" brukes over svært store deler av landet (dessuten ligner det mer på andre former som æg, æ, ei, e og i. Det samme gjør "ikkje".

Ja, jeg kan i grunn fortsette, men jeg tror jeg stopper der.

Så må man ikke glemme at dagens bokmål heller ikke hadde vært slik den er, uten språkdebatten på 1800-tallet. Så egentlig bør vi være venner :)

Faktaen om at han aldri dro til nord-norge, og var mest på vest-landet. Uansett hva du vil inse eller ikke så er det "dessverre" fakta.

Hva har du imot dansk egentlig? Island fikk språket sitt av de norske vikingene. Så de snakker ikke islansk mener du? ;) Norge var union med Danmark i flere hundre år. Ergo = Dansk er ganske norsk.

Jeg er ikke uvenn med noen på grunnav språk. Er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faktaen om at han aldri dro til nord-norge, og var mest på vest-landet. Uansett hva du vil inse eller ikke så er det "dessverre" fakta.

Hva har du imot dansk egentlig? Island fikk språket sitt av de norske vikingene. Så de snakker ikke islansk mener du? ;) Norge var union med Danmark i flere hundre år. Ergo = Dansk er ganske norsk.

Jeg er ikke uvenn med noen på grunnav språk. Er du?

Det faktumet feil. På nynorsk kultursentrum finner du en oversikt over Ivar Aasens reiser:

http://www.allmenning.no/reiser/Kart/index.html

Men det er jo ingen tvil om at nordnorsk ikke har prega nynorsk like mye som vestlandsk.

Uansett så er ikke det at Aasen brukte noen dialekter mer enn andre som utgangspunkt, et argument for at nynorsk ikke er mer "norsk" enn bokmål, så lenge du begrunner "norskheten" med at disse dialektene er mindre påvirka av dansk. Så igjen, man kan ikke bruke en definisjon som "norsk" uten å ta hensyn til at folk har ulike tolkninger av det.

Og bare så det er sagt: Jeg elsker dansk. Og jeg elsker dansker. Så dette er ikke noe danskehat fra min side.

Dansk er ganske norsk, ja. Det har du rett i. Lingvistisk sett er det jo bare ulike dialekter.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Faktaen om at han aldri dro til nord-norge, og var mest på vest-landet. Uansett hva du vil inse eller ikke så er det "dessverre" fakta.

Hva har du imot dansk egentlig? Island fikk språket sitt av de norske vikingene. Så de snakker ikke islansk mener du? ;) Norge var union med Danmark i flere hundre år. Ergo = Dansk er ganske norsk.

Jeg er ikke uvenn med noen på grunnav språk. Er du?

Island var jo ubebodd før nordmenn og andre skandinaver (og til dels briter/irer) kom dit, så det var ingen der som "fikk" språket av noen... Islandsk er jo en moderne form for norrønt, mens i Norge utviklet det samme språket seg i litt annen retning grunnet mer kontakt med kontinentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakar, følte du deg truffet nå?

Nynorskbrukere kan kysse meg et viss sted.

Det var jeg som skrev den kommentaren, og har selv en ufortjent 3er i nynorsk fra vgs. Jeg synes aldri det var spesielt lett å skrive nynorsk, men å irritere seg over nynorsk brukere har aldri falt meg inn. Når man kan flere språk, er det ikke spesielt utfordrene ei irriterende å lese nynorsk og fatter ikke hvorfor noen synes dette er et problem.

Så nei, jeg følte meg ikke truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...