Gå til innhold

Sette inn spiral for annen gang - Gruer meg!


Jolene

Anbefalte innlegg

Hm ja, lurer på om det er kobberspiralen jeg har hørt at man helst ikke skal ha før man er ferdig med de barna man skal ha. Kan visst være litt utfordrende å få barn etterpå har jeg hørt :klo:

Jeg har mirena som man kan ha inne i 7 år (virker hormonelt i 5 år). Det kan være problematisk å ha spiral dersom man ikke har født på grunn av livmormunnen ikke har blitt utvidet. Min lege tar derfor å sjekker meg med en sonde for å se om det er mulig å få satt inn spiral. Kobberspiral har en høyere risiko for at det kan være problematisk å få den satt inn, men at det skal være problemer med å få barn etterpå har jeg aldri hørt om. I felleskatalogen står det også at spiralen ikke har innvirkining på fertilitet.(Kilde). Alt i alt virker det som om mange leger ikke kan nok om spiraler, hvilket jeg synes er merkelig. Spiral kan alle ha, dersom det ikke er medisinske årsaker til stedet eller at livmormunnen er for lukket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde ikke man ble anbefalt å sette inn spiral hvis man ikke var ferdig med de barna man skulle ha jeg? :klo: Eller er det kanskje forskjellige typer spiraler?

Finnes flere typer spiraler ja, såvidt jeg vet er det tre typer: kobber, hormon og mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da lærte jeg noe nytt i dag også ;)

Bare hyggelig :) (Ikke meningen å virke krass altså!)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var ikke selve innsettingen spesielt vondt. Men etterpå, fikk jeg ekstreme smerter. Lå i senga i fosterstilling hele den dagen. Måtte ta ut spiralen etter ca 2 år, hadde kobberspiral, som førte til ekstreme menstruasjonsblødninger. Å ta den ut gikk bedre, hadde vondt den dagen og, men da fungerte jeg i hvert fall.

Nå vurderer jeg å sette inn den nye mini, men kjenner jeg gruer meg forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer visstnok veldig an på hvorhen i syklusen man er.

Jeg satte den inn 6 uker etter fødsel, så hadde vel ingen syklus før et halvt år senere. Kan det være derfor?

Hadde forresten kobberspiral, og ble gravid omtrent med en gang jeg tok den ut.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Crazycatlady

Jeg har kobberspiral, og har ikke vært gravid. Egentlig skulle jeg ha hormonspiral, men livmoren min var for liten så da fikk jeg kobberspiral.

Jeg er veldig fornøyd med det, men kommer nok til å grue meg til å sette inn ny. Var ikke spesielt vondt å få satt den inn, men kommer nok til å forberede meg neste gang også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja, lurer på om det er kobberspiralen jeg har hørt at man helst ikke skal ha før man er ferdig med de barna man skal ha. Kan visst være litt utfordrende å få barn etterpå har jeg hørt :klo:

Det er feil. Heller er det tvert i mot, går man på hormoner kan det ta litt tid før kroppen stabiliserer seg på normal syklus når man slutter, med kobberspiral er man tilbake til normalen første syklus etter at den er ute.

Det som er blitt sagt er at dersom man er mye plaget med infeksjoner i underlivet er det en liten risiko for at spiralen leder dette opp i livmoren, noe som kan gi problemer med fertiliteten, men dette skjer altså svært sjeldent.

Anonymous poster hash: 16864...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte den inn 6 uker etter fødsel, så hadde vel ingen syklus før et halvt år senere. Kan det være derfor?

Det er vesentlig mindre vondt å sette inn etter at man har født, da livmorhalsen allerede er godt utvidet. Kjenner folk som har 2-3 barn og brukte spiral både før og i mellom, og de sier de merket mindre og mindre til det for hvert barn.

Anonymous poster hash: 16864...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. Heller er det tvert i mot, går man på hormoner kan det ta litt tid før kroppen stabiliserer seg på normal syklus når man slutter, med kobberspiral er man tilbake til normalen første syklus etter at den er ute.

Det som er blitt sagt er at dersom man er mye plaget med infeksjoner i underlivet er det en liten risiko for at spiralen leder dette opp i livmoren, noe som kan gi problemer med fertiliteten, men dette skjer altså svært sjeldent.

Anonymous poster hash: 16864...cb5

Ja skjønte det nå ;) Har tydeligvis blitt feilinformert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vesentlig mindre vondt å sette inn etter at man har født, da livmorhalsen allerede er godt utvidet. Kjenner folk som har 2-3 barn og brukte spiral både før og i mellom, og de sier de merket mindre og mindre til det for hvert barn.

Anonymous poster hash: 16864...cb5

Veldig enig i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...