Gå til innhold

Sette inn spiral for annen gang - Gruer meg!


Jolene

Anbefalte innlegg

Til fredag skal jeg ta ut min gamle spiral for å sette inn en ny en. Jeg gruer meg! Sist gang holdt jeg på å besvime, var grusomt vondt og hadde utrolig vonde menssmerter. Heldigvis visste jeg ikke hva jeg gikk til når jeg skulle sette den inn. Likevel er jeg strålende fornøyd, og anbefaler spiral til andre. Greien for min del er at jeg gruer meg sånn til å gjøre dette for annen gang... Nå vet jeg jo hva jeg går til, samtidig som jeg gleder meg til å få det gjort.

Er det noen her som har erfaring med å sette inn spiral for annen (eller flere ganger for den saks skyld)? Er det like vondt som første gangen?

I det hele tatt, del deres erfaringer med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del var det ikke så vondt å sette inn spiral første gangen, men kanskje fordi jeg hadde forberedt meg på noe mye verre. Hadde litt vondt første og andre dagen, etter det var det ikke vondt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mistet" du mensen på den? Ønsker selv å prøve den nye minispiralen, men liker å ha muligheten til å hoppe over mensen.



Anonymous poster hash: c791a...d88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til fredag skal jeg ta ut min gamle spiral for å sette inn en ny en. Jeg gruer meg! Sist gang holdt jeg på å besvime, var grusomt vondt og hadde utrolig vonde menssmerter. Heldigvis visste jeg ikke hva jeg gikk til når jeg skulle sette den inn. Likevel er jeg strålende fornøyd, og anbefaler spiral til andre. Greien for min del er at jeg gruer meg sånn til å gjøre dette for annen gang... Nå vet jeg jo hva jeg går til, samtidig som jeg gleder meg til å få det gjort.

Er det noen her som har erfaring med å sette inn spiral for annen (eller flere ganger for den saks skyld)? Er det like vondt som første gangen?

I det hele tatt, del deres erfaringer med meg :)

Det er mye vondere første gang, siden det er første gang livmorhalsen utsettes for belastningen. Jeg holdt på å svime av og lå rett ut i smerter en uke første gangen, gang nr to var det bare som å bli kløpet hardt i armen, og litt ømt ett par dager. Så for min del kunne det ikke sammenlignes.

Anonymous poster hash: 16864...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som har svart: Tusen takk for alle tilbakemeldinger og lykke-til-ønskinger! Merker at jeg trenger det :P

"Mistet" du mensen på den? Ønsker selv å prøve den nye minispiralen, men liker å ha muligheten til å hoppe over mensen.



Anonymous poster hash: c791a...d88

Mistet mensen gjorde jeg ikke, men fikk kun (beklager for ekle detaljer!) brunlig utflod en gang i mnd. Er forøvrig ikke minispiral jeg skal ha, skal ha en standard hormonspiral. Mirena tror jeg den heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre det samme i april, så fint om du oppdaterer når det er gjort :)

Valgte å sitere deg sånn at du får med deg oppdateringen, håper det er greit :)

Oppdatering!

Å ta ut spiralen var skikkelig, skikkelig vondt! Ikke like ille som å sette den inn første gangen, men likevel vondt. Det kan ha noe med at jeg ikke har mensen (legen min sa det var lettere å sette inn da, fordi da er livmormunnen mer åpen), eller så kan det ha noe med at det er lenge siden jeg fikk min satt inn. Kjente ett skikkelig sug i magen, det var vondt! Følelsen var som om jeg hadde skikkelig kraftige menssmerter som bredte seg opp mot magen.

Når selve spiralen var ute sjekket legen min om jeg kunne få satt inn den nye med en gang. Det kunne jeg, og dette gjorde nesten ikke vondt. Alt i alt var dette en helt ok opplevelse, men fortsatt ikke smertefritt :P

Gode tips for min del i hvertfall:

  • Ha på behagelige klær. For min del hadde jeg på meg tunika, tights og lårhøye strømper, samt bomullstruse. På den måten følte jeg meg ikke så "naken" når jeg lå der.
  • Egne litt store bind er gull. Er du som meg som blør en del under vanlig mens (uten spiral ol. vel og merke) er det kjekt med bind du kjenner igjen.
  • Smertestillende. Tok selv 800mg, men da tar jeg ikke noe mer denne dagen. Det hjalp meg enormt i forhold til forrige gang.
  • Pust! Pust skikkelig med magen, ute og inn! Husket ikke på det nøye nok sist, men denne gangen gjorde jeg det. Det funket skikkelig bra.

Ellers så måtte min kjære være med inn for å holde meg i hånda. (Det han ikke helt vet er at jeg synes det er greit å få sjekket om han takler slike ting dersom vi skal evt. ha barn i fremtiden.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder meg til staven, jeg :S

Se nedenfor for et mer utfyllende svar :)

Argh.... *gruer seg*

Det var over på ca 20 minutter, så dette går så fint så :hug:

Tror jeg holder meg til p-pillene, jeg,,,

Anonymous poster hash: 73898...151

Anbefaler virkelig spiral til tross for at det er vondt når den skal settes i og fjernes. Det å ikke trenge å tenke på piller eller stav eller annet er en befriende følelse! Nå, mange timer etterpå (hadde time 11.30) merker jeg ikke at jeg har byttet engang omtrent, har bare litt blødning, men det er jo ikke noe rart når noe har blitt gjort der nede. Min oppfattelse kan virke noe grotesk, men heller brutalt ærlig enn ikke :) Viktigste er å puste godt, være forbredt på at det kommer til å gjøre vondt der og da, og vips så er man ferdig. Bedre med litt vondt for å sette den inn enn :gravid: mener nå jeg ;)

Endret av Gitte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se nedenfor for et mer utfyllende svar :)

Det var over på ca 20 minutter, så dette går så fint så :hug:

Anbefaler virkelig spiral til tross for at det er vondt når den skal settes i og fjernes. Det å ikke trenge å tenke på piller eller stav eller annet er en befriende følelse! Nå, mange timer etterpå (hadde time 11.30) merker jeg ikke at jeg har byttet engang omtrent, har bare litt blødning, men det er jo ikke noe rart når noe har blitt gjort der nede. Min oppfattelse kan virke noe grotesk, men heller brutalt ærlig enn ikke :) Viktigste er å puste godt, være forbredt på at det kommer til å gjøre vondt der og da, og vips så er man ferdig. Bedre med litt vondt for å sette den inn enn :gravid: mener nå jeg ;)

Her er jeg faktisk helt enig med deg!

Nå skal det sies at jeg ikke har hatt min veldig lenge, men så langt er jeg da veldig fornøyd! Man slipper arr på armen (selv om dette er lite kan det bli godt synlig - tanta mi har et ganske stygt arr etter å ha hatt stav), å tenke på prevensjon hver dag, hver uke, hver måned, hver gang man har sex (men for all del, bruk kondom om du er med ny partner - man vet aldri, og kondom er det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer). I tillegg slipper man å få i seg østrogen, som mange reagerer på (inkludert meg). Man kan miste mensen helt, eller klare seg med er truseinnlegg noen dager i måneden, hvilket er ganske deilig, og i stor kontrast til de fæle menssmertene jeg hadde tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare satt inn og tatt ut spiral en gang, men jeg kjente nesten ingenting. Bare et lite lugg på en måte, men ikke noe vondt i det hele tatt. Ble helt overrasket over at det kan være så smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bare satt inn og tatt ut spiral en gang, men jeg kjente nesten ingenting. Bare et lite lugg på en måte, men ikke noe vondt i det hele tatt. Ble helt overrasket over at det kan være så smertefullt.

Det kommer visstnok veldig an på hvorhen i syklusen man er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke man ble anbefalt å sette inn spiral hvis man ikke var ferdig med de barna man skulle ha jeg? :klo: Eller er det kanskje forskjellige typer spiraler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke man ble anbefalt å sette inn spiral hvis man ikke var ferdig med de barna man skulle ha jeg? :klo: Eller er det kanskje forskjellige typer spiraler?

Jeg er bare 20 år, og har ingen barn, men likevel gikk det helt greit å sette inn spiral. Nå har jeg riktignok den nye minispiralen, Jaydess, og ikke den vanlige spiralen som heter Mirena eller kobberspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 20 år, og har ingen barn, men likevel gikk det helt greit å sette inn spiral. Nå har jeg riktignok den nye minispiralen, Jaydess, og ikke den vanlige spiralen som heter Mirena eller kobberspiral.

Hm ja, lurer på om det er kobberspiralen jeg har hørt at man helst ikke skal ha før man er ferdig med de barna man skal ha. Kan visst være litt utfordrende å få barn etterpå har jeg hørt :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...