Gå til innhold

"Konkurrerer om å få små barn" artikkel på klikk.no


Gjest Riskjeks

Anbefalte innlegg

Hehe, det har det neppe tenkt over, disse damene i artikkelen ;)

Men hva slags holdepunkt har vi for å si at dette faktisk er en trend? Slik jeg leser artikkelen er det bare bekymring fra en person som mener å ha "plukket opp" dette i vennekretsen, og en helsesøster som mener det muligens er for mye fokus på kropp, uten at det er noe som tyder på at dette er noen stor trend.

Anonymous poster hash: ee628...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Men hva slags holdepunkt har vi for å si at dette faktisk er en trend? Slik jeg leser artikkelen er det bare bekymring fra en person som mener å ha "plukket opp" dette i vennekretsen, og en helsesøster som mener det muligens er for mye fokus på kropp, uten at det er noe som tyder på at dette er noen stor trend.

Anonymous poster hash: ee628...32d

Jepp, som jeg har påpekt, er det jo ikke noe pålitelig kildegrunnlag eller noe slikt, og det er vel neppe sånn at dette er noen utbredt trend. Men basert på innlegg på forumet her inne, reportasjer i diverse "mamma-blader" etc, kan jeg godt tenke meg at dette er et fenomen som eksisterer. I hvor stor grad kan vi derimot ikke vite noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, og jeg som går rundt på "beste vestkant" og skryter av jentene mine på 5kg. Kanskje alle de andre foreldrene i barnehagen ser ned på meg nå, og tenker at jeg er en skikkelig uansvarlig mor :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har fått barn rundt 2.5 kg på terminen, så man må overhode ikke overtrene og sulte for å få til det. Jeg la på meg 16 kg i svangerskapet, men barnet var 2.8 kg og jeg kan love at jeg ikke jogget en meter.

Søstra mi fik baby på 2500 gram til termin og hun hadde annen blodtype en babyen og produserte antistoffer slik at babyen ikke vokste som hun skulle.

Anonymous poster hash: f50ab...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloveren min fikk en gutt som var 49 cm og 2900 gram, han ble født på Rikshospitalet og "diagnostisert" som dysmatur. Hun hadde hyppige kontroller i siste trimester. Skjønner ikke helt at han ble ansett som dysmatur? Men det er hennes oppfatning da hvertfall... Hun la på seg 17 kilo i svangerskapet og var i tillegg svært frodig i utgangspunktet. Men symfysemålet var undersnittet og selve gravidmagen liten.



Anonymous poster hash: a3b51...006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloveren min fikk en gutt som var 49 cm og 2900 gram, han ble født på Rikshospitalet og "diagnostisert" som dysmatur. Hun hadde hyppige kontroller i siste trimester. Skjønner ikke helt at han ble ansett som dysmatur? Men det er hennes oppfatning da hvertfall... Hun la på seg 17 kilo i svangerskapet og var i tillegg svært frodig i utgangspunktet. Men symfysemålet var undersnittet og selve gravidmagen liten.

Anonymous poster hash: a3b51...006

Babyen er ikke dysmatur når den er over 2500 gram.

Anonymous poster hash: f50ab...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorvidt man er slank eller ikke, har liten eller ingen betydning for barnets fødselsvekt. Mors høyde kan ha betydning -svært lave kvinner har tendens til å få mindre barn enn høye kvinner, men mors kroppsvekt tror jeg har svært lite å si. (....)Det er nok arv som styrer det meste her.

Det er jo det jeg mener, da. Er man liten og slank naturlig så føder man oftest små barn. Dere kan si hva dere vil om fotballfrue, men hun har nok ikke anlegg for å bli så veldig stor. Det er ikke rart at hun fikk en liten baby. Når det er sagt, så er jo 9 kg litt lite i vektoppgang når man i utgangspunktet er tynn, men jeg tror det hovedsaklig gikk ut over henne, ikke babyen. Men jeg er ingen ekspert, heller ikke dere som påstår noe annet!

Synes forresten også at det er rart at så mange tror det er blitt en trend, når det egentlig ikke er noen som har hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på sukkerinntaket mitt og at jeg ikke ville ha gigababy; det kan umulig være bra at fosteret får mye sukker + babyskal ut av min kropp..

Men derfra, og til å ønske meg liten baby, der kjenner jeg meg ikke igjen, heller ikke blandt andre jenter jeg omgås. Alle satser på normal størrelse, sunn og frisk baby. Jeg visste ikke helt hva som var normalt, antok at ca 3,5 kg var normalt, rundt 3 begynner å bli liten, rundt 4 begynner å bli stor. Må legge til at i vår familie er det ikke vanlig med baby over 4 kg, så da hadde det isåfall vært sukkerbaby. I andre familier er over 4 normalen. Mine var 3,6 og 3,3 kg. Største var rund i kinnene, så baby trenger ikke være over 4 for å ha litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra min side er babyer på 3-3,5 normalt, men hos samboer, den lange slampen, er det gjerne 4 kg. Jeg fikk en på 4 kg litt før termindato, etter et svangerskap hvor jeg ikke slanka meg, men heller ikke heiv innpå med brus og snop. Var veldig aktiv gjennom svangerskapet, og mener jeg leste i "trening for kule mager" at barn av mødre som trente gjennom svangerskapet gjerne fikk noe høyere fødselsvekt grunnet god blodgjennomstrømning i navlestrengen? Hm. Uansett kan jeg ikke skjønne at det skal være mulig å sulte/trene seg til en liten baby. At fotballfre fikk en liten baby når nåbåde hun og særlig maen er såpass små syns jeg ikke er særlig overraskende.

(beklager skrivefeil, håpløst å rette opp fra mobilen min)

Endret av kokkos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en liten jente (under snittet) men var en stor baby, 4500gram. Samboer er en stor mann(over snittet), men var en liten baby, ca 3300gram. Søsteren min var en liten baby men er mye høyere enn meg.

Man kan vel ikke bedømme hva som blir voksenstørrelse fra babystørrelse?

Anonymous poster hash: 20e83...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...