Gå til innhold

Prøverør 2014


Bossom

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg vil gjerne følge med litt her jeg.. Jeg og samboeren min har prøvd å få barn i over 1,5år uten hell. Jeg har vært og sjekket meg hos gyn og tatt diverse blodprøver og alt så fint ut. Men vi har funnet ut at samboeren min har veldig lavt antall sædceller pga at da han var liten hadde ikke testiklene hans falt ordentlig ned i pungen, og han ble operert litt for sent. Urologen mente at det ble vanskelig å få til dette på den naturlige måten så vi må prøve assistert befruktning. Da jeg kontaktet gyn igjen fikk jeg beskjed om at jeg måtte igjennom en laproskopi. Er dette noe alle må? Jeg er litt overvektig så jeg må ned noen kg før jeg kan byne med dette.. Men jeg føler ikke at jeg vet noen ting om veien vi har foran oss, hvem skal jeg snakke med? Jeg har prøvde å lese litt om det, men det er så mye forkortelser og ord jeg ikke aner hva er :P Derfor vil jeg følge med litt her så kanskje jeg lærer litt og skjønner meg på gangen i dette :) Siden jeg må ned i vekt, og ikke vet når jeg har klart målet, aner jeg jo ikke heller det kan bli prøverør på oss.. :P

Det er ulik praksis for lap fra klinikk til klinikk, noen krever det uansett før man starter opp og andre ikke.

Jeg fik lap, men det var pga sterke mistanker om endometriose, men vi fikk valget om vi ville ta en runde mens vi ventet på lap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos meg ble ikke laparoskopi eller tubetest nevnt engang, ble bare spurt om tidligere symptomer eller tegn på relevante sykdommer og symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er ganske merkelig når det er åpenbart mannen det er noe galt med! Det kan ikke ha noe med min overvekt å gjøre vel?? Jeg har time hos fastlegen min over påske, tror jeg skal høre litt med henne.. Har ikke blitt henvist noe nei. Fikk bare beskjed om å ringe gyn når jeg har gått ned de kiloene jeg må, så setter de opp time til lap der på mitt lokale sykehus regner jeg med.

Jeg kan virkelig ikke skjønne det altså..! Hvis jeg var deg hadde jeg ringt til gyn og spurt hvorfor de føler dette er nødvendig. Og om de ikke har noe grunnlag for å gjøre det hadde jeg sikkert ikke gått med på det. Nå må jo du føle på hva du vil selv, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skal være nødvendig hvis de ikke har funnet noe tidligere. Ser noen skriver at de gjør dette på noen klinikker uansett, men nå er dere jo ikke henvist til en klinikk enda en gang. Skriv ned en liste over alt du lurer på, så ringer du og spør hvorfor de mener det er nødvendig :) Om du ikke vil dette kan de jo ikke gjøre det uansett. Og med tanke på ventetid til prøverør ville jeg dratt til fastlegen med en gang og bedt om henvisning. Hvis du og mannen ikke har samme fastlege kan dere ordne med time til dere begge to og få begge legene til å sende henvisning, det gjorde de hos oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke skjønne det altså..! Hvis jeg var deg hadde jeg ringt til gyn og spurt hvorfor de føler dette er nødvendig. Og om de ikke har noe grunnlag for å gjøre det hadde jeg sikkert ikke gått med på det. Nå må jo du føle på hva du vil selv, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skal være nødvendig hvis de ikke har funnet noe tidligere. Ser noen skriver at de gjør dette på noen klinikker uansett, men nå er dere jo ikke henvist til en klinikk enda en gang. Skriv ned en liste over alt du lurer på, så ringer du og spør hvorfor de mener det er nødvendig :) Om du ikke vil dette kan de jo ikke gjøre det uansett. Og med tanke på ventetid til prøverør ville jeg dratt til fastlegen med en gang og bedt om henvisning. Hvis du og mannen ikke har samme fastlege kan dere ordne med time til dere begge to og få begge legene til å sende henvisning, det gjorde de hos oss ;)

Jeg ringte gyn idag, men gynekologen min var ikke der denne uka, så må vente til de ringer neste uke.. Hvis det ikke er nødvendig at jeg må igjennom en lap så vil jeg jo selvfølgelig helst slippe :(

Er det fastlegen som sender henvisning for prøverør da? Trodde det var gyn jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte gyn idag, men gynekologen min var ikke der denne uka, så må vente til de ringer neste uke.. Hvis det ikke er nødvendig at jeg må igjennom en lap så vil jeg jo selvfølgelig helst slippe :(

Er det fastlegen som sender henvisning for prøverør da? Trodde det var gyn jeg..

Hos meg var det gynekologen som sendte henvisningen. Legen henviste meg til gyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det gynekologen som sendte henvisningen. Legen henviste meg til gyn.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte gyn idag, men gynekologen min var ikke der denne uka, så må vente til de ringer neste uke.. Hvis det ikke er nødvendig at jeg må igjennom en lap så vil jeg jo selvfølgelig helst slippe :(

Er det fastlegen som sender henvisning for prøverør da? Trodde det var gyn jeg..

Hos oss var det fastlegene som henviste til prøverør :) Jeg ble også henvist til gyn, men innen jeg fikk time der var vi alt henvist til St. Olavs for flere måneder siden, så jeg tror ikke de også sendte henvisning. Men samboer var hos en urolog ca 2 mnd etter fastlegene hadde sendt henvisning til St. Olavs, og siden vi fortsatt ikke hadde hørt noe fra de da sendte urologen også henvisning for å få litt fart i sakene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt bombesikker på at jeg svarer rett nå, men jeg tror ikke fastleger kan henvise til prøverør. Det kan derimot gynekologer og urologer som er en del av spesialisthelsetjenesten. Fastleger kan heller ikke ta de mer spesialiserte blodprøvene som feks amh++ (men kan ta progesteron feks)

Når det gjelder lap eller ikke lap, så ville jeg ha spurt pent om å få ta en tubetest i stedet.. Kan jo være greit å være sikker på at du ikke "bærer på noe" også som kan redusere mulighetene for suksess ved ivf. Om du har en tubedefekt kan det påvirke sjansene for at egget fester seg da miljøet i livmora kan bli påvirket.

Det er en tøff prosess å gå igjennom ivf (hvertfall langt regime!) og jeg ville ha sørget for at dere har det beste utgangspunktet for suksess :) sunn livstil, normal vekt og tubetest ;)

Anonymous poster hash: 7cf65...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt bombesikker på at jeg svarer rett nå, men jeg tror ikke fastleger kan henvise til prøverør. Det kan derimot gynekologer og urologer som er en del av spesialisthelsetjenesten. Fastleger kan heller ikke ta de mer spesialiserte blodprøvene som feks amh++ (men kan ta progesteron feks)

Når det gjelder lap eller ikke lap, så ville jeg ha spurt pent om å få ta en tubetest i stedet.. Kan jo være greit å være sikker på at du ikke "bærer på noe" også som kan redusere mulighetene for suksess ved ivf. Om du har en tubedefekt kan det påvirke sjansene for at egget fester seg da miljøet i livmora kan bli påvirket.

Det er en tøff prosess å gå igjennom ivf (hvertfall langt regime!) og jeg ville ha sørget for at dere har det beste utgangspunktet for suksess :) sunn livstil, normal vekt og tubetest ;)

Anonymous poster hash: 7cf65...f5b

Hos oss sendte i alle fall begge fastlegene inn henvisning etter vi fikk svaret på samboers dårlige sædprøve. Så da regner jeg med at de har lov til dette. Men jeg ble likevel henvist til gyn, og når vi fikk første brev fra St. Olavs dro vi til lokalsykehuset og tok de nødvendige blodprøvene før vi fikk komme til konsultasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har blitt utrolig stresset når datoen for første forsøk har nærmet seg? Jeg begynner på nesespray om 2 uker og i dag hadde jeg en komplett meltdown med "VI ER JO IKKE KLARE" (selv om vi absolutt er det) "VI HAR JO IKKE STOR NOK BIL" (som om ikke det lar seg fikse i god tid) "TENK OM VI IKKE HAR RÅD TIL ALLE TINGENE BABYEN TRENGER" (jo, det har vi). Og jeg er slik allerede FØR jeg begynner på hormoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har blitt utrolig stresset når datoen for første forsøk har nærmet seg? Jeg begynner på nesespray om 2 uker og i dag hadde jeg en komplett meltdown med "VI ER JO IKKE KLARE" (selv om vi absolutt er det) "VI HAR JO IKKE STOR NOK BIL" (som om ikke det lar seg fikse i god tid) "TENK OM VI IKKE HAR RÅD TIL ALLE TINGENE BABYEN TRENGER" (jo, det har vi). Og jeg er slik allerede FØR jeg begynner på hormoner...

Du, det er helt normalt. Jeg hadde det sånn jeg og. Spesielt ved forsøk nr 2. Da ville jeg helst bare ligge under dynen å stenge alt som hadde med ivf å gjøre ute.

Men man skal ha litt panikk, det er jo noe stort man skal gjøre. Dette går kjempe fint. Husk på at selv om du blir gravid så kommer ikke babyen samtidig som den positive testen. Den skal bo lenge inni magen din. Noe som gir deg god tid til å fikse alt som må fikses.

Du er helt normal, slapp av og husk på at hvis du hylgriner fordi du har tatt på deg to forskjellige sokker - så er det medisinene som snakker 😝.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, min heldige mann som først skal leve med meg gjennom hormonkuren i tillegg til forhåpentligvis gjennom en graviditet. Godt han er tålmodig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, min heldige mann som først skal leve med meg gjennom hormonkuren i tillegg til forhåpentligvis gjennom en graviditet. Godt han er tålmodig...

Jeg sa det rett ut til mannen at han var den mest irriterende personen i verden. Hva hadde han gjort? Ingenting, ikke noe annet enn å være gift med en tuppe som var full i medisiner. Det har gått veldig greit i svangerskapet egentlig. Ivfhormonene er heftige i forhold til de naturlige. Sånn er det ihvertfall her. Kan jo bli irritert, men det er mest fordi jeg er trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere! Idag er sprøytene kommet til postkontoret. Kan noen fortelle meg om det er når jeg henter sprøytene på posten at jeg skal betale den "fine summen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått regningen i pakken, slik at jeg ikke betaler noe på posten. Er kanskje forskjellig fra apotek til apotek, men sånn er det i alle fall (heldigvis) på sykehusapoteket i trondheim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Idag er sprøytene kommet til postkontoret. Kan noen fortelle meg om det er når jeg henter sprøytene på posten at jeg skal betale den "fine summen" ?

Samme som hos Mayami her, regninger ligger i esken :) Tror de fleste legger den i esken, for de prøver vel å levere pakken på døra før den havner hos posten? Det gjør de i alle fall når det sendes fra St. Olavs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det stemmer!! Heldigvis var det vedlagt. Her er prisen på det vi fikk, kort regmime!

post-68697-279521_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min daværende fastlege var den som henviste oss til utredning og IVF ved St. Olavs Hospital, jeg var aldri hos gyn, full utredning på sykehuset. Siden den gang har vi flyttet og nå ved søskenforsøk er man heldigvis i systemet og trenger bare ringe St. Olavs hvis man har fryseegg for å komme i gang med nye forsøk. Hvis man må på ferskforsøk der i mot må man sende dem brev med forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) joiner tråden jeg! Etter å ha blitt godt utredet hos gynekologen, så ble vi for noen dager siden henvist til fertilitetsklinikken på st.olavs for prøverør. Noen som vet ventetiden på dette? Vi vet ingenting om ventetid og hva neste som skjer. Hos oss er typen som har for få svømmere, men de er bra de som er der. Har gått på pergo og får el så det er ikke der problemet ligger. Sluttet med ppiller for 2,5 år siden. Men nå vil vi altså få fart i sakene:-) veldig spent nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble henvist fra fastlege til gynekolog som henviste oss videre til assistert befruktning, etter tre runder med pergo som ikke fungerte.

Ser det er noen som får medisinene i posten- hva gjør dere med medisin som bør ligge i kjøleskap/ ikke over en viss temperatur?

Jeg har fått resepter i posten og får det lokale apoteket til å bestille inn medisinene til meg. Betaler når jeg tar ut medisinen på apoteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...