Gå til innhold

Hvorfor barn på sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det paser best å bli gravid fra mai og til starten av november for å sikkre seg rett til plass. De beste månedene er vel sånn august-september. Så slik er det for oss, vi er prøvere fra mai-november, lykkes vi ikke da må vi vente. Jeg tør ikke ta sjangsen på å få barn uten sikkret barnehageplass, hat ikke råd til ulønna permisjon og kjener ingen jeg stoler på til dagmamma (ville ikke turt en ukjennt). Heldigvis ble jeg lett gravid forrige gang og håper på det samme igjen, det er langt vanskeligere for dem som kanskje bruker lang tid på å bli gravid og ikke kan planlegge like lett.

Anonymous poster hash: 4489a...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kommune har full barnehagedekning, så de har valgt å ikke bry seg om regelen, alle stiller likt her :jepp:

Anonymous poster hash: 8af44...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Har tenkt den tanken jeg også. Men samtidig tenker jeg at man kan bli veldig lei skole og få helt feil holdning om det blir for lett. Da blir det jo bare kjedelig..

Anonymous poster hash: ff399...a61

Mener du at skole er lettere for de som er født tidlig på året?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at skole er lettere for de som er født tidlig på året?

Ikke nødvendigvis lettere, men det er klart at en 1.klassing som er født 1.januar kan være mer rustet og mer moden enn en som er født nyttårsaften og faktisk er ett år yngre. De havner i samme klasse. Jeg sier absolutt ikke at det er slik i alle sammenhenger, men for min del var dette en faktor da vi prøvde å få barn (født uæi februar og mars). Denne forskjellen vil riktignok utjevne seg når de blir eldre, men greit å være klar over at ting kan (legg vekt på KAN) bety at barn som er født seint på året kan slite litt mer på skolen de første årene pga modenhet.

Anonymous poster hash: 2497c...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at det er jævlig å være gravid om sommeren! Jeg var høygravid i sommer og jeg hadde så mye vann i kroppen at ringer og smykker måtte klippes av meg på sykehuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at skole er lettere for de som er født tidlig på året?

Jeg mener at skolestart for 6 åringer er en veldig dårlig idé. Synes barn skal få være barn lengst mulig. Derfor er det i det minste best at de rekker å bli 6 1/2.

Anonymous poster hash: 55a61...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Man har rett på barnehageplass, men det er kun ett opptak i året og mini må være født før 1.9 for å være berettiget plass neste år. Så derfor planlegger en del å få mini på sommeren slik at de kan gå rett fra permisjon til barnehage.

Men er man ikke hjemme i permisjon nesten det første året med babyen? Jeg mener får de ikke barnehageplass neste høst heller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Men er man ikke hjemme i permisjon nesten det første året med babyen? Jeg mener får de ikke barnehageplass neste høst heller da?

Det er ettåringene som er temaet her. De som har fylt ett år i tide har rett på plass, de som fyller ett år etter "fristen" har ikke rett på plass før den høsten de fyller to.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er ettåringene som er temaet her. De som har fylt ett år i tide har rett på plass, de som fyller ett år etter "fristen" har ikke rett på plass før den høsten de fyller to.

åå Men så teit. Hvorfor må de fylle ett år akkurat da for å få plass? Noen begynner jo i barnehagen før de er ett... Skjønner ikke helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye om barnehageplass. Jeg tenker i forhold til skolestart at jeg ikke vil ha barn sent på året. Ønsker at det skal være eldst mulig når det begynner på skolen, dette gjelder jo spesielt gutter som er litt mindre soleklare enn jenter i den alderen. Så her i gården skal vi begynne å prøve litt ut i April, så får vi se hvordan det går.

Anonymous poster hash: aa59c...43a

Nøyaktig det vi planla også, og sluttet med pillen ved årsskiftet for "å komme i syklus" før april. Ta-tam! 1 februar satt den og vi fikk et novemberbarn (på overtid) ;)

Så sånn gikk det med den planen.. ;)

Vi fikk for øvrig barnehageplass i desember året etter. Som passet perfekt. I Oslo. Så alt går an.

For øvrig sender man ofte egne søknader til private barnehager i tillegg til kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

åå Men så teit. Hvorfor må de fylle ett år akkurat da for å få plass? Noen begynner jo i barnehagen før de er ett... Skjønner ikke helt

De trenger ikke å fylle ett år før oppstart for å få plass, men de må ha fylt ett før september (usikker på nøyaktig dato, da mine barn et født på helt annen tid på året) for å ha rett på plass. Som nevnt av andre kan man få plass selv om man ikke går rett på. Mange steder er det god dekning og lett å få plass.

Og hvorfor? Vel grensen må jo gå ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

De trenger ikke å fylle ett år før oppstart for å få plass, men de må ha fylt ett før september (usikker på nøyaktig dato, da mine barn et født på helt annen tid på året) for å ha rett på plass. Som nevnt av andre kan man få plass selv om man ikke går rett på. Mange steder er det god dekning og lett å få plass.

Og hvorfor? Vel grensen må jo gå ett sted.

nei hvorfor må den det. Alle unger trenger barnehageplass. Jeg syns disse reglene er helt på trynet. er jo ikke mulig for alle å få unge til "rett tid". Er jo dumt at foreldre må ta ulønnet perm for å vente på barnehageplass. Kan de ikke bare ha fortløpende opptak og når det er fullt, så er det fullt?

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Kan de ikke bare ha fortløpende opptak og når det er fullt, så er det fullt?

Det er der jo. Så lenge det er ledig plass kan man få plass.

Men her snakker vi om en rettighet som er innført i forbindelse med hovedopptaket i august (det er da det blir ledige plasser, pga da går hele 6 åringskullet ut av barnehagen og over i skolen). Det er altså snakk om en ekstra rettighet utover det du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er der jo. Så lenge det er ledig plass kan man få plass.

Men her snakker vi om en rettighet som er innført i forbindelse med hovedopptaket i august (det er da det blir ledige plasser, pga da går hele 6 åringskullet ut av barnehagen og over i skolen). Det er altså snakk om en ekstra rettighet utover det du foreslår.

ekstra krav mener du vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for barnehagene er jo at de følger skoleåret siden 6-åringene bytter fra barnehage til skole i august. Derfor sliter de med å ta inn barn ellers på året. Skulle det vært rullerende opptak måtte barnehagen hatt ledige plasser året rundt og dermed tapt masse penger. Mange begynner inntaket av 1-åringene på forsommeren/sommeren avhengig av når 6-åringene slutter før ferien.

I Oslo og omegn kan det være ekstremt vanskelig å få plass selv om man har fått barn innafor tidsfristen fordi kapasiteten er sprengt. Det var vel kun jeg og ei til i barselgruppa som fikk plass på en av våre topp 2 barnehager til tross for at barna var født i juli. Om man får plass fordi man ringer og maser bryter kommunen reglene (og jeg vet at dette gjøres mange steder men de vil ikke innrømme det). De skal følge lista etter når barnet ble født, og ikke gi plassen til barn bare fordi foreldrene er pågående. Ei venninne fikk plass fordi de ringte og da var den ansatte i kommunen veldig nøye på at hun ikke måtte fortelle at hun hadde fått plass bare fordi hun ringte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er praktisk å få baby på sommeren er at det lønner seg rett og slett. Kombinasjonen av at det er 1 års fødselspermisjon, og at nytt barnehageår starter samtidig med skolene. Får du barn om sommeren får du bruke hele permisjonstiden, uten å måtte betale for en barnehageplass du ikke bruker.

Barn som er født i løpet av oktober er jo sikra plass ved neste barnehageinntak. Problemet er du må takke ja til plassen og begynne å betale på den før permisjonstiden er utløpt. Er barnet født i oktober, så får en likevel plass i barnehagen fra august - mens en fremdeles har par måneder med foreldrepermisjon igjen.



Anonymous poster hash: ac266...38a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mener du at skole er lettere for de som er født tidlig på året?

Ikke meg du spurte, men det er ikke usannsynlig. Vet fra fra idrett er det slik - barna samles i årskull og de født tidlig på året vil være litt eldre, litt større og litt sterkere (sånn generelt sett). Så barn født sent på året blir sjelden gode i idrett, de blir sjeldnere tatt ut på laget, osv.

Anonymous poster hash: ac266...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man ikke hjemme i permisjon nesten det første året med babyen? Jeg mener får de ikke barnehageplass neste høst heller da?

Man har rett på barnehageplass uansett når ungen er født, men siden det bare er ett opptak i året, så er det mange som prøver å time det slik at ungen kommer på sommeren for da kan man gå direkte fra permisjon til barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

ekstra krav mener du vel

Hvordan får du til det? Skjønner ikke logikken din der.

"Systemet" du skisserer er det som var før. Så innførte man en ekstra rettighet ved hovedopptaket for dem som er født før september.

Hvor finner du et ekstra krav? Det er ikke et krav å være født før første september for å få plass. Man kan fremdeles få plass om det finnes ledig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye forskjellig info. Barnehageloven er ganske klar:

§ 12a. Rett til plass i barnehage

Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med forskrifter.

Vi har per i dag kun ett hovedopptak (minimumskrav, så kommuner med god dekning kan ha løpende opptak eller flere) med søknad i mars og opptak i august. Det vil altså si at man har rett til plass i august det året man fyller ett, så lenge man fyller før 31. august. Gjør man ikke det, må man i verste tilfelle vente til neste hovedopptak som er august året etter.

Man søker selvfølgelig på første opptak, og i de fleste tilfeller vil man få plass. Ofte er det barn som ikke benytter plassen allikevel, flytter, bytter barnehage osv, så det vil alltids komme en ledig plass før dette. Men barn født innen "fristen" vil gå foran, så det kan bli lang ventetid der det ikke er full barnehagedekning.



Anonymous poster hash: 60577...842
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...