Gå til innhold

Hvorfor barn på sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvorfor står det flere steder at man bør få barn på sommeren, ellers sliter man?

Og har skjønt det har noe med barnehage å gjøre. Men er det ikke sånn i Norge at man har rett på barnehageplass? :)



Anonymous poster hash: ff399...a61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du får barn etter 1.10 har du ikke rett på bhgplass neste høst. Ja, det er teit.

Anonymous poster hash: a9308...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Hva i all verden? :O

Hva gjør man hvis det skjer da? Permisjon uten lønn da? :/



Anonymous poster hash: ff399...a61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett på barnehageplass, men det er kun ett opptak i året og mini må være født før 1.9 for å være berettiget plass neste år. Så derfor planlegger en del å få mini på sommeren slik at de kan gå rett fra permisjon til barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 5/9 som er datoen? En kollega var iallfall for noen år siden veldig opptatt av at barnet kom før denne dagen.

Man har ikke rett på plass dersom barnet er født etter denne datoen. Da må man evnt finne ordninger privat, dagmamma eller være hjemme selv med perm uten lønn. De som fødes før denne datoen, har rett på barnehageplass.



Anonymous poster hash: 7b33f...eae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Hva i all verden? :O

Hva gjør man hvis det skjer da? Permisjon uten lønn da? :/

Anonymous poster hash: ff399...a61

Noen gjør det, andre skaffer seg dagmamma. Vi har termin i begynnelsen av april og dermed blir det noen måneder hvor vi må trikse litt for at hverdagskabalen skal gå opp, men med smart uttak av ferie og litt hjelp fra venner og familien så regner jeg med at det skal gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Så utrolig teit! Men alt mellom 1.1 og den datoen dere snakker om er "safe" til å få barnehageplass rett etter perm da?



Anonymous poster hash: ff399...a61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Så utrolig teit! Men alt mellom 1.1 og den datoen dere snakker om er "safe" til å få barnehageplass rett etter perm da?

Anonymous poster hash: ff399...a61

Nei. Er barnet født mellom 1.1 og 1.9, har barnet krav på barnehageplass innen 15.8 året etter. Et barn som er født 1.1 vil altså ha krav på plass når hun eller han er halvtannet år, mens et barn som er født 2.9 vil rekke å bli nesten 2 før hun eller han har krav på plass. Det er derfor sommeren er det beste tidspunktet å få barn på, da får man plass i bhg. når barnet er ett år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nok veldig variabelt hvor vanskelig det er å få plass til barn som ikke har lovfestet rett. Hvis barnehagedekningen er god, går det ofte greit å få plass uansett når på året barnet er født. Hvis barnehagedekningen er dårlig, har det mer å si. Men det er ikke sånn at INGEN høstbarn får plass før året etter, jeg kjenner flere som har fått plass :)



Anonymous poster hash: 77417...997
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn født 1.1.14 til 31.8.14 har rett til barnehageplass fra august 15. Det er derfor mest praktisk å få barn i juli-august, om man får barn i februar må man likevel vente til august før man har rett på plass og må dermed ofte finne andre løsninger fra permisjonsslutt til barnehageoppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått våre barn på våren. Da går det vært litt tid fram til barnehagestart, men overkommelig og beregnbart. Den har vi fikset med ferie, avspasering og litt ulønnet permisjon.

Anonymous poster hash: 55a61...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Da tror jeg jeg skjønner :) Hvordan foregår det egentlig med søking av barnehageplass? Er det noe felles søknad til kommunen eller må man ringe rundt på de forskjellige barnehagene? :)



Anonymous poster hash: ff399...a61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Da tror jeg jeg skjønner :) Hvordan foregår det egentlig med søking av barnehageplass? Er det noe felles søknad til kommunen eller må man ringe rundt på de forskjellige barnehagene? :)

Anonymous poster hash: ff399...a61

Felles søknad i hver kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bryr meg ikke så mye om barnehageplass. Jeg tenker i forhold til skolestart at jeg ikke vil ha barn sent på året. Ønsker at det skal være eldst mulig når det begynner på skolen, dette gjelder jo spesielt gutter som er litt mindre soleklare enn jenter i den alderen. Så her i gården skal vi begynne å prøve litt ut i April, så får vi se hvordan det går.



Anonymous poster hash: aa59c...43a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye om barnehageplass. Jeg tenker i forhold til skolestart at jeg ikke vil ha barn sent på året. Ønsker at det skal være eldst mulig når det begynner på skolen, dette gjelder jo spesielt gutter som er litt mindre soleklare enn jenter i den alderen. Så her i gården skal vi begynne å prøve litt ut i April, så får vi se hvordan det går.

Anonymous poster hash: aa59c...43a

TS: Har tenkt den tanken jeg også. Men samtidig tenker jeg at man kan bli veldig lei skole og få helt feil holdning om det blir for lett. Da blir det jo bare kjedelig..

Anonymous poster hash: ff399...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye om barnehageplass. Jeg tenker i forhold til skolestart at jeg ikke vil ha barn sent på året. Ønsker at det skal være eldst mulig når det begynner på skolen, dette gjelder jo spesielt gutter som er litt mindre soleklare enn jenter i den alderen. Så her i gården skal vi begynne å prøve litt ut i April, så får vi se hvordan det går.

Anonymous poster hash: aa59c...43a

Du får legge inn en mnd kalkuleringstid, mange som får innen en mnd før termin, og da sliter du litt hvis det blir desemberbarn.

Anonymous poster hash: ee0cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk barn i mars og barnehageplass fra mars, i Oslo. Man må bare være aktiv, ringe rundt og høre om de har noen som skal flytte etc. Nytter ikke å bare sitte og vente på at kommunen skal ringe.

Anonymous poster hash: ee0cb...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...