Gå til innhold

Foreldrepenger - ansatt i NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ansatt i NAV og er nå gravid. Det jeg lurer på er hvem som betaler foreldrepengene mine. Litt vanskelig å forklare, men ved forrige graviditet fikk jeg foreldrepenger av arbeidsgiver som igjen fikk refundert fra NAV. Jeg fikk da vanlig lønn og også fulle feriepenger året etter.

Er det noen som vet hvordan NAV gjør dette? Får jeg lønn som vanlig? Får jeg fulle feriepenger året etter jeg har vært i permisjon? Eller får jeg bare feriepenger av de 12 første ukene (100% uttak).

Jeg skal selvfølgelig høre om dette, men vil ikke si noe på jobben enda ettersom det er så tidlig...



Anonymous poster hash: daf17...04a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh... Dersom NAV er arbeidsgiveren din får du foreldrepenger fra NAV. Da får du lønn som vanlig (opp til 6G), men feriepenger bare av 12 uker. Den forrige arbeidsgiveren din kompenserte det som tilsvarte mellomlegget. Det er mange arbeidsgivere som enten må eller velger å gjøre det slik, men slett ikke alle ettersom man åpenbart taper en del penger på det.

Føler litt at du som jobber i NAV bør ha nokså grei tilgang til denne informasjonen.



Anonymous poster hash: 2ec3d...946
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier vel egentlig alt om NAV-ansatte…



Anonymous poster hash: 9cc76...3cd
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Dersom NAV er arbeidsgiveren din får du foreldrepenger fra NAV. Da får du lønn som vanlig (opp til 6G), men feriepenger bare av 12 uker. Den forrige arbeidsgiveren din kompenserte det som tilsvarte mellomlegget. Det er mange arbeidsgivere som enten må eller velger å gjøre det slik, men slett ikke alle ettersom man åpenbart taper en del penger på det.

Føler litt at du som jobber i NAV bør ha nokså grei tilgang til denne informasjonen.

Anonymous poster hash: 2ec3d...946

Selvfølgelig kan jeg spørre hvem som helst jeg arbeider med og få svar. Men som jeg skrev, jeg ønsker ikke å gjøre dette enda. Derfor spurte jeg her... Jobber heller ikke med foreldrepenger og ordinær saksbehandling, men i NAV Kontroll og med enslige forsørgere.

Til orientering så var det en annen som svarte stikk motsatt, under forbruker og økonomi. Lønn som vanlig og fulle feriepenger året etter...

Anonymous poster hash: daf17...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan jeg spørre hvem som helst jeg arbeider med og få svar. Men som jeg skrev, jeg ønsker ikke å gjøre dette enda. Derfor spurte jeg her... Jobber heller ikke med foreldrepenger og ordinær saksbehandling, men i NAV Kontroll og med enslige forsørgere.

Til orientering så var det en annen som svarte stikk motsatt, under forbruker og økonomi. Lønn som vanlig og fulle feriepenger året etter...

Anonymous poster hash: daf17...04a

Du burde vel ha grei tilgang til regelverket, det var det jeg mente.

Den som svarte stikk motsatt hadde vel erfaring med at egen arbeidsgiver betalte full lønn og feriepenger. Noen vet ikke om annet.

Anonymous poster hash: 2ec3d...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nav er en stor arbeidsgiver så forakutterer de helt sikkert foreldrepengene fra den kontoen som de har til det, også får de refusjon fra den andre kontoen. Men er bare gjetting. Ang ferie så skal det være likt for deg som alle andre. Send nav en mld på facebooksiden dere? Den heter nav foreldrepenger. Eller ring nav, de har da taushetsplikt selv om du jobber der, og hvis du spør på et generelt grunnlag så trenger du ikke si navnet ditt. Spør du en kollega som du kjenner så risikerer du at de glemmer taushetsplikten.

Men spiller det noen rolle om du får foreldrepengene fra nav arbeidsgiver eller nav? Eneste forskjellen blir utbetalingsdatoen.

Anonymous poster hash: 3a61b...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som klarer å se forskjellen på nav som arbeidsgiver og nav som stønadsbetaler?????

ALLE offentlige ansatte får dette "godet", man får forskuttert lønn både ved sykemelding og foreldrepengepermisjon og får også fulle feriepenger for hele perioden... Pengene til lønn taes ikke fra samme budsjett som stønadene, hver enkelt nav enhet har jo et budsjett de skal overholde som betaler ut lønn til ansatte, leie av lokaler, rekvisita, datautstyr etc.... Nav som arbeidsgiver kan kreve refusjon fra nav som alle andre arbeidsgivere kan det... Ingen forskjell mellom nav eller et sykehus eller sykehjem... Eller forøvrig en privat arbeidsgiver som også forskutterer lønn til ansatte og krever refusjon fra nav...



Anonymous poster hash: c45db...fa4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som klarer å se forskjellen på nav som arbeidsgiver og nav som stønadsbetaler?????

ALLE offentlige ansatte får dette "godet", man får forskuttert lønn både ved sykemelding og foreldrepengepermisjon og får også fulle feriepenger for hele perioden... Pengene til lønn taes ikke fra samme budsjett som stønadene, hver enkelt nav enhet har jo et budsjett de skal overholde som betaler ut lønn til ansatte, leie av lokaler, rekvisita, datautstyr etc.... Nav som arbeidsgiver kan kreve refusjon fra nav som alle andre arbeidsgivere kan det... Ingen forskjell mellom nav eller et sykehus eller sykehjem... Eller forøvrig en privat arbeidsgiver som også forskutterer lønn til ansatte og krever refusjon fra nav...

Anonymous poster hash: c45db...fa4

Var dette jeg også skulle si. =)

Anonymous poster hash: 4b45a...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som klarer å se forskjellen på nav som arbeidsgiver og nav som stønadsbetaler????? ALLE offentlige ansatte får dette "godet", man får forskuttert lønn både ved sykemelding og foreldrepengepermisjon og får også fulle feriepenger for hele perioden... Pengene til lønn taes ikke fra samme budsjett som stønadene, hver enkelt nav enhet har jo et budsjett de skal overholde som betaler ut lønn til ansatte, leie av lokaler, rekvisita, datautstyr etc.... Nav som arbeidsgiver kan kreve refusjon fra nav som alle andre arbeidsgivere kan det... Ingen forskjell mellom nav eller et sykehus eller sykehjem... Eller forøvrig en privat arbeidsgiver som også forskutterer lønn til ansatte og krever refusjon fra nav... Anonymous poster hash: c45db...fa4

Var det jeg skrev over.

Anonymous poster hash: 3a61b...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, typisk Nav ! ;)

Du snakker om dømming i "abort av downsbarn"-tråden men er jammen ikke noe bedre selv med denne kommentaren....

Anonymous poster hash: c9550...ce4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nav ansatte normalt henviser folk til nettsidene sine, så er det jo morsomt at de ikke finner frem der selv...



Anonymous poster hash: e0f04...414
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :) Endelig noen som skjønte spørsmålet...

Anonymous poster hash: daf17...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når nav ansatte normalt henviser folk til nettsidene sine, så er det jo morsomt at de ikke finner frem der selv...

Anonymous poster hash: e0f04...414

Men her er det jo ikke et spørsmål om NAV sine regler som ligger på nett, men hvordan de praktiserer det for sine egne ansatte. Dette ligger ikke på nettsidene til NAV, kanskje godt gjemt på intranettet til NAV, men dette er noe man typisk må spørre sjefen/de man jobber med/personalkontoret om.

Så TS lurte jo ganske enkelt på om noen hadde erfaring fra NAV da hun ikke ville spørre på jobb og avsløre graviditeten helt ennå...

Anonymous poster hash: 488ab...44e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nav er en stor arbeidsgiver så forakutterer de helt sikkert foreldrepengene fra den kontoen som de har til det, også får de refusjon fra den andre kontoen. Men er bare gjetting. Ang ferie så skal det være likt for deg som alle andre. Send nav en mld på facebooksiden dere? Den heter nav foreldrepenger. Eller ring nav, de har da taushetsplikt selv om du jobber der, og hvis du spør på et generelt grunnlag så trenger du ikke si navnet ditt. Spør du en kollega som du kjenner så risikerer du at de glemmer taushetsplikten.

Men spiller det noen rolle om du får foreldrepengene fra nav arbeidsgiver eller nav? Eneste forskjellen blir utbetalingsdatoen.

Anonymous poster hash: 3a61b...5e0

Må bare kommentere dette... Det kan være stor forskjell på å få utbetalt fra NAV i forhold til arbeidsgiver. Jeg tjener over 6G og ville tapt flere tusen om ikke jeg fikk lønn fra arbeidsgiver, i tillegg får jeg feriepenger som normalt, dvs basert på all jobbing året før, ikke kun 12 uker. Det blir penger av dette. Min mann fikk for eksempel en veldig slunken ferielønn året etter permisjon (fikk penger fra NAV).

Anonymous poster hash: 488ab...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Er du fast ansatt i NAV (statlig del) utbetaler arbeidsgiver lønn som normalt, og krever foreldrepengene refundert etter ftrl. §§ 22-3. Dette følger av Hovedtariffavtalen § 19 nr. 1 og § 11.

Dersom jeg forstår dette riktig ytes det 12% feriepenger av lønnsutbetalingene. Dette skyldes at utbetalingene er ordinær lønn, og det følger av HTA § 6 nr. 5.

Dette betyr også at du får utbetalt lønn over 6G, og at du får med deg evt. lønnsøkning i permisjonsperioden. Eventuell differanse mellom de utbetalingene du mottar og ytelsen din arbeidsgiver mottar fra NAV dekkes av arbeidsgiveren.



Anonymous poster hash: 1eef5...883
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er og ansatt av NAV og de betaler ut foreldrepenger som arbeidsgiver. Det vil altså ikke bli noen endring for deg fra forrige til denne gang. De får refundert fra et annet budsjett, akkurat som alle andre arbeidsgivere :). Dette gjelder også sykepenger.



Anonymous poster hash: f4605...b15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Og takk til dere som faktisk skjønner spørsmålet :)

Anonymous poster hash: daf17...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ærlig talt det er skremmende at en som er ansatt i NAV ikke er mere opplyst om reglene på egen arbeidsplass. Du har da vel en arbeidsavtale osv som alle andre? Jeg jobber i en privat bedrift og alt av slike regler ligger på intranettet vårt. Vil da tro at dere i NAV har tilgang til de reglene som gjelder for dere ansatte på en lignende måte?



Anonymous poster hash: fc013...d76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...