Gå til innhold

Ser ikke forskjell på gutt/jente


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Jeg forstår ikke hvorfor det er en problemstilling for noen her at man ikke kan se på fremmede babyer hvilket kjønn han/hun er. Gjør det noe?

Det fatter ikke jeg heller. Tror folk virkelig at fremmede bryr seg om hvilket kjønn ungen deres er? :klo:

De man kjenner vet jo hvilket kjønn ungen er, og hva tilfeldige folk tror, kan vel være det samme?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guttebabyer blir utsatt for store mengder testosteron i livmoren, og de vil derfor se gjennomsnittelig litt annerledes ut enn jentebabyer. Litt større ansikt og større hakeparti, litt bredere skuldre og større hender etc.. Men selvfølgelig finnes alle varianter :)

En av sønnene mine og datteren min er nesten umulig å skille på fotografier som babyer. Allikevel kan man på de fleste bilder se at han var litt mere maskulin i ansiktet i forhold til henne.

Har også opplevd to venninner som har tvillinger som er gutt og jente, i begge tilfellene var det markant forskjell i feminint og maskulint ansikt allerede fra spedbarnsalder. Men igjen, som regel vil ikke en utenforstående kunne "se" hvilket kjønn en baby har, bare ved å se på et ansikt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne var på babysvømming, instruktøren kalte gutten min for "henne", og "jenta" til venninna mi for han :) På babysvømming er alle babyene nøytrale, jeg ser iallefall ikke forskjell. Eller det er ei som pleier å ha bdedrakt på babyen sin, resten av babyene har bare badebleie på. Den som ser kjønnet på babyene er dyktig!

Men ei jeg kjenner var hos legen med babyen, legen ropte de inn med jentenavnet til babyen. Jenta hadde bare rosa klær på seg, og legen kalt henne for "han" under hele undersøkelsen. Nå bleia etterhvert ble tatt av så skavtt han til, "oj det er en jente!". Ei anna opplevde på venterommet hos fysioterapeuten at en gammel mann begynte å prate til "gutten" hennes i rosa og lilla om hva han skal bli når han blir stor, snekker kanskje. Begge disse mødrene lot en annen snakke til de om feil kjønn, og den skjønner jeg ikke. Det var synlig at de var jenter pga klærna også brydde ikke mødrene seg om å informere om at det er ei jente. Også klagde de etterpå. Da får de bare klage så mye de vil etterpå :P Jeg hadde null problemer med å si "han" når instruktøren sa "hun" til min sønn.

Jeg sa feil en gang selv. Det var en gutt i en jakke med masse blonder på, det ble for feminint for meg. Men jeg så jo at det var blåe knapper på etter noen sekunder og da koblet jeg.

Anonymous poster hash: 51ba6...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har stort sett kjønnsnøytrale klær, blir vanligvis spurt om det er gutt eller jente. De få som ikke spør går automatisk ut ifra at det er gutt pga. mangelen på rosa (hun er normalt kledd i hvitt, gult, brunt, grønt).

Synes ikke det gjør noe jeg, gidder stort sett ikke å rette på dem heller. Viktigste er at de synes hun er søt, og ikke at hun "ser ut som ei jente".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til min venninne at min gudsønn hadde et særskilt guttete ansikt til å være så liten. Helt til en liten jente plasserte en hårbøyle med blomst på han, da "var" han plutselig DEN skjønne jentungen!:ler:

Mi har tidvis blitt tatt for å være gutt som baby, fordi hun ofte gikk i andre farger enn rosa. Typ olabukse og body som ikke er rosa? Da er det sikkert gutt....:P

Bare korrigerer dem, jeg. Og mange har påpekt etterpå at det er så bra at man kler barna i annet enn bare rosa og blått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i grunnen sjelden jeg har vært i den situasjonen at jeg ikke har skjønt hvilket kjønn babyen er, fordi det virker som mange kler babyene så man lett skal se kjønnet, eller så kjenner jeg barna. Men at noen kan bli fornærma over at babyen blir tatt for å være det andre kjønnet, forstår jeg ikke. Så forskjellige er de jo ikke.

Men jeg husker jordmoren som fulgte meg i svangerskapet, umiddelbart så at sønnen min var en gutt (vi visste ikke kjønnet før fødselen), da jeg traff henne etter fødsel. Hun mente at han hadde typisk gutteansikt, men hva hun mente med det, vet jeg ikke.

Men jeg har opplevd mange ganger at folk har spurt hvilket kjønn han har vært, fordi han han brukt lite blått og ikke sånne Cars-trykk osv (og lite rosa). Jeg har ikke akkurat tatt det ille opp. Sjeldnere nå, når han er to år, antakeligvis pga. at de fleste jenter på hans alder begynner å få lengre hår og mange går i helle kitty o.l. Men når han har på uteklær, dvs. lue og enten rød jakke eller lilla dress, har noen spurt. Men har inntrykk av at de som spør er redd for å trå på noen tær, og spør forsiktig. Men hadde jeg vært opptatt av å vise for alle at han er en gutt, kunne jeg jo valgt enda mer guttete klær. Som sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor det er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har datteren min både blitt kalt "han" og jeg har blitt spurt om det var jente eller gutt selv om hun har vært kledd i rosa fra topp til tå. Men hun hadde på seg rosa cord-bukse og fleecejakke, så det var kanskje ikke "jentete" nok allikevel. :P Så det er ikke alle som ser på farger heller. Tar meg ikke nær av det heller jeg da, det er jo ikke lett å se på baby-/småbarnsansikter.



Anonymous poster hash: 8a500...438
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Var i en babybutikk, dama som hjalp meg refererte til babyen (jente) og sa "han..hun?..han?". Bare fordi hun ikke går i rosa og har sløyfe i håret.

Er det vanlig at babyer ser like ut? :P jeg vet mange mammaer kler opp gutter i gutteklær og jenter i jenteklær, men hva hvis du hadde på kjønnsnøytrale klær og ikke noe dill, og vogna og vognposen var kjønnsnøytral, tror du din baby kunne gått for å være det motsatte kjønn? ;)

Anonymous poster hash: e30d1...a63

jeg ser ikke forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klandra ingen for å ikke se at min lille sønn var nettopp det der han lå i en sort vinterpose i sort barnevogn med en lite kjønnsspesifikk lue på huet vinterstid, nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte kikke litt på babybilder og jeg tror nok jeg hadde tippet at Mini var gutt når hun var nyfødt altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..Hadde du kledd på min 11dagersbaby noe rosa nå kunne jeg lett tatt han for å være jente om jeg ikke kjente han :P

Han har til tider det jeg regner med silfen mener med syvende-far-i-huset-trekk, men sånn generelt - kunne vært både og.

Endret av hjärterdam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi blir kledd i mye arvetøy fra storebror, mest kjønnsnøytralt, men også noen bodyer med biler på, blå skjorter o.l. Hun har et veldig feminint ansikt, men det er mange som tror hun er gutt pga klærne. Kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet over det.

Anonymous poster hash: 11396...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tror jeg. Jeg har vanskelig for å se kjønn på gutter og jenter på små babyer. Det er som det skal være, synes jeg, de er BARN. Vær så snill ikke ta på jentebaby et slikt pannebånd med sløyfe eller blomst på, skalla folk kler ikke pannebånd!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har datteren min både blitt kalt "han" og jeg har blitt spurt om det var jente eller gutt selv om hun har vært kledd i rosa fra topp til tå. Men hun hadde på seg rosa cord-bukse og fleecejakke, så det var kanskje ikke "jentete" nok allikevel. :P Så det er ikke alle som ser på farger heller. Tar meg ikke nær av det heller jeg da, det er jo ikke lett å se på baby-/småbarnsansikter.

Anonymous poster hash: 8a500...438

10% av befolkningen er fargeblinde! Rosa ser for dem ut som beige. De vet de er fargeblinde så stoler ikke på fargekodingen de ser ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte blitt spurt om baby er gutt eller jente når vi har vært i svømmehallen og baby kun har bleie på. Tror ikke det er så enkelt å se før de blir eldre og jentene gjerne får litt lenger hår.

Har gutt, 10 mnd - som mange har kommentert ser "guttete" ut, vel og merke med klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har også gutt, og ingen har noensinne vært i tvil om at det er en gutt, selv når han bare har bleie på. Litt sånn "haha, det der er en typisk gutt ja" før jeg har sagt noe som helst.

Anonymous poster hash: b394a...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gutt, og ingen har noensinne vært i tvil om at det er en gutt, selv når han bare har bleie på. Litt sånn "haha, det der er en typisk gutt ja" før jeg har sagt noe som helst.Anonymous poster hash: b394a...db0

Men glemte å si at selv synes jeg det er veldig vanskelig å se på andres babyer.

Anonymous poster hash: b394a...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Asia noen mnd fra snuppa var 4 mnd, og de er veldig direkte der. Har flere ganger hatt følgende samtale med lokale:

Lokal: Ooh, such a cute baby!! Is it boy or girl?

Meg: It's a girl! :)

Lokal: Hmm.. looks like a boy.

Eeh, takk??

XD dette skjedde selv med rosa kjole på baby.. ;)

Falt meg ikke inn å bli sur da, er jo bare morsomt! ;)

Endret av Akvarium85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg. Jeg har vanskelig for å se kjønn på gutter og jenter på små babyer. Det er som det skal være, synes jeg, de er BARN. Vær så snill ikke ta på jentebaby et slikt pannebånd med sløyfe eller blomst på, skalla folk kler ikke pannebånd!

Hahaha, jeg er sååååååå enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...