Gå til innhold

Pappaperm når man har forskjellig syn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med pappaperm når man har forskjellig syn påmhva som er riktig ift baby? Pappaen lar babyen skrike mye, setter den foran tv eller lignende, hjelper ikke uansett hva jeg sier, hvordan jeg argumenterer. Etter 1 bæsjebleie er han sur, og banner og sverter dersom det kommer bæsjebleie nr 2.

Jeg er bekymret mtp pappapermisjonen. Jeg er mer omsorgsfull, lar ikke babyen skrike, viser varme og kjærlighet. Han er kald, utålmodig og sier at man godt kan la babyer skrike. Og viser til helsesøster som nevnte skrikekur (jeg er motsatt av det der).

Hva gjør eg da? Føler meg ikke komfortabel med å la dem være hjemme aleine.

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo mer han er med barnet jo mer vil han sannsynligvis knytte seg til det.

Anonymous poster hash: 89746...ff9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du barn med han? Anonymous poster hash: 01582...acb

Hva har det med saken å gjøre? Man vet jo ikke hvordan folk er før de er i situasjonen. Han er omsorgsfull mot andre mennesker og dyr, men mye sur og sliten.

Anonymous poster hash: 20715...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer han er med barnet jo mer vil han sannsynligvis knytte seg til det. Anonymous poster hash: 89746...ff9

Min erfaring er at jo mer han er med barnet, jo mindre omsorgsfull er han. F.eks etter en uke på jobb, er han glad og blid når han kommer hjem. Da kan han dulle med barnet. Men etter en helg med mye samvær med barnet, er han sur, avvisende og bare lei av barnet.

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at dette høres ut som en perfekt eksempel på far som MÅ ta permisjon, og mor som bare må slappe av, stole på ham og slippe ham til. :-) Som f.eks., når han er hjemme alene, er det ingen vei å unngå bleieskift og ingen å klage til, så det problemet løser seg selv fort.

Det er nok sant at far og mor vil alltid ha litt forskjellig stil på oppdragelse, når mor er mer omsorgsfull og beskyttende og far gir barnet mer frihet og selvstendighet, men det er helt greit, barnet vil få nyte av begge. :)

Anonymous poster hash: 90b68...45c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt helsesøster!!!

Og forklar mannen om nyere forskning på langsiktige konsekvenser av kortisoloverflod i hjernen hos babyen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i realiteten bare 3 valg :

1. far tar fedrekvoten

2. far sier fra seg fedrekvoten

3. du går fra han og får fedrekvoten selv

At far ikke kan ta vare på barnet er ikke et grunnlag for å få permisjonen over på deg... Er ikke far såpass til pappa at han kan ta seg av barnet ville jeg sterkt vurdert forholdet.. Men i første om gang burde du la ham slippe til og ta ansvar, det finnes mange måter å gjøre ting på og mors metode er ikke nødvendigvis best eller det eneste som fungerer.. All forskning (og personlig erfaring) tilsier at dersom far blir tidlig involvert og får ta ansvar og finne ut av ting selv så vil han også komme fortere inn i rollen sin og bli en tryggere og bedre pappa..

Dersom han ikke er villig til å prøve eller du ser at det bærer helt galt avgårde så får du sette foten ned og ta et oppgjør og vurdere om dette virkelig er mannen i ditt liv.. Men husk at barnet har jo uansett rett til samvær med sin pappa så far "slipper ikke unna" selv om dere går fra dere, såfremst han ikke selv absolutt ikke vil da...



Anonymous poster hash: 9501a...127
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke fra ham av den grunn.

Han sa også nettopp at han ikke vil ha pappapermisjon allikevel. Hva gjør jeg da? Blir hjemme med kontantstøtte til ungen skal i bhg?

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke fra ham av den grunn.

Han sa også nettopp at han ikke vil ha pappapermisjon allikevel. Hva gjør jeg da? Blir hjemme med kontantstøtte til ungen skal i bhg?

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Har dere 80% eller 100% da? Og hvis ikke han vil ha perm, er han villig til å bidra mer til husholdningen så du kan være hjemme uten lønn?

Kontantstøtte får du vel først når ungen er et år, du får så vidt jeg vet ikke det tidligere selv om far sier fra seg permen. Ikke lett å få hans uker overført til deg heller for han er jo ikke syk. Dvs dere mister 14 uker perm...

Har dere vurdert rådgiving, finnes foreldreveiledere på mange helsestasjoner.

Anonymous poster hash: ebcad...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville ikke forholdet fungert om vi ikke stolte på hverandres evne til å ta oss av barnet. Om mannen plutselig sa at han ikke ville ha pappaperm ville jeg også revurdert forholdet.

Men sånt snakker man jo om FØR man får barn, selv om jeg vet at det hjelper lite at jeg sier det...



Anonymous poster hash: ca845...c21
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke fra ham av den grunn.

Han sa også nettopp at han ikke vil ha pappapermisjon allikevel. Hva gjør jeg da? Blir hjemme med kontantstøtte til ungen skal i bhg?

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Du må jo ta ulønnet permisjon.. Du vil kunne få kontantstøtte fra barnet er 13 mnd gammelt.. Utover det får du ingenting, kan dere klare den økonomiske belastningen? Og hva gjør du videre da? Skal du aldri kunne dra ut alene eller reise bort for mannen kan ikke ta seg av barnet?? Hva slags forhold er det da?

Anonymous poster hash: 9501a...127

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg går ikke fra ham av den grunn.

Han sa også nettopp at han ikke vil ha pappapermisjon allikevel. Hva gjør jeg da? Blir hjemme med kontantstøtte til ungen skal i bhg?

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Dere får ikke kontantstøtte før barnet er 13.mnd.

At han velger å ikke ta permisjon sier nok sikkert litt om hvordan arbeidsfordelingen blir dere mellom når det kommer til barnet fremover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere overdriver, jeg kan fint ta meg en tur i butikken og etterlate ungen hjemme hos ham i noen timer. Det jeg tenker på er dersom det blir 12 uker (fødte før 1.7) med å la ungen skrike og så videre, det er det jeg kvier meg for.

Ulønnet permisjon ja, jeg er egentlig syk uansett, så kanskje jeg kunne fått lønnet permisjon. Ja, nettopp, jeg har tatt meg av ungen i 6 mnd imens jeg var alvorlig syk. Egentlig kunne jeg vel søkt til NAV om å få utsatt permisjonen siden jeg brukte av den til å bla.a være syk og innlagt på sykehus?

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Dere overdriver, jeg kan fint ta meg en tur i butikken og etterlate ungen hjemme hos ham i noen timer. Det jeg tenker på er dersom det blir 12 uker (fødte før 1.7) med å la ungen skrike og så videre, det er det jeg kvier meg for.

Ulønnet permisjon ja, jeg er egentlig syk uansett, så kanskje jeg kunne fått lønnet permisjon. Ja, nettopp, jeg har tatt meg av ungen i 6 mnd imens jeg var alvorlig syk. Egentlig kunne jeg vel søkt til NAV om å få utsatt permisjonen siden jeg brukte av den til å bla.a være syk og innlagt på sykehus?

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Men da hadde pappaen tatt over permisjonen selvsagt, siden du hadde vært for syk til å ta vare på barnet.

Høres ikke ut som en bra mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært hjemme endel, og hjulpet til endel, men jeg har allikevel brukt min permisjon på å være syk og presse meg selv. Jeg kan jo høre med NAV... Barnet skal i bhg når det er 14 mnd, om alt går etter planen... (Synes det er for tidlig, men :( )

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere overdriver, jeg kan fint ta meg en tur i butikken og etterlate ungen hjemme hos ham i noen timer. Det jeg tenker på er dersom det blir 12 uker (fødte før 1.7) med å la ungen skrike og så videre, det er det jeg kvier meg for.

Ulønnet permisjon ja, jeg er egentlig syk uansett, så kanskje jeg kunne fått lønnet permisjon. Ja, nettopp, jeg har tatt meg av ungen i 6 mnd imens jeg var alvorlig syk. Egentlig kunne jeg vel søkt til NAV om å få utsatt permisjonen siden jeg brukte av den til å bla.a være syk og innlagt på sykehus?

Anonymous poster hash: 20715...bb1

Hvor gjorde du av barnet når du var på sykehus? Du kan søke utsettelse for perioder du har vært innlagt, men om du får utsettelse står du jo uten penger likevel så lenge du ikke ble sykemeldt når du var innlagt.. Leger har ikke lov til å tilbakedatere sykemeldinger så du vil neppe få sykepenger så du vil isåfall bli "skyldig" nav penger for perioder du får utsatt hvor du allerede har mottatt foreldrepenger.. M.a.o får du ikke noe lengre lønnet permisjon uansett....

Anonymous poster hash: 9501a...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette høres ikke optimalt ut.

Jeg hadde virkelig hatt stooore problemer om jeg visste at faren til barnet mitt på under et år var sur, sliten, lot babyen skrike og ikke ville ha pappaperm..

Virker som om dere har veldig forskjellig oppfatning om hvordan dere skal behandle babyen. Og skjønner ikke helt at du kan leve med at du har en dårlig følelse nør du tenker på at baby og pappa skal være hjemme en arbeidsdag. Du bør kanskje ta en alvorsprat med mannen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke mer permisjon selv om mor er syk, men hvis mor er så syk at hun ikke kan ta seg av barnet alene, kan far få mors kvote, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...