Gå til innhold

Kan man ta NIPD test i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest New_Girl

Dere høres ut som noen brødhuer begge to. TS for måten du formulerer deg på, AB 24f for meningene dine og det å ønske at andre skal få syke barn.

Å ønske å vite mest mulig om fosteret man bærer har da ingenting med modenhet å gjøre? Og om du mener det har det AB 24f gjelder det bare de under 38 som ønsker testen utført eller også de over 38 som lovlig får tilbudet av helsevesenet?

Å ønske seg disse testene betyr ikke at man ikke er klar over alt annet som kan gå galt men å minimalisere risikoen. Jeg ser meg f eks over veien før jeg passerer selvom jeg er klar over at det kan komme en fyllekjøre i stor fart og meir meg ned. Man tar de forhåndsregler man kan. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være noe annerledes.

Og ang Downs, det er ikke et eget folkeslag. Det er en kromosomfeil! Jeg begriper ikke hvorfor denne kromosomfeilen vernes om som ei hellig ku av så mange. Om Downs kunne kureres hadde du sagt nei til å kuren om det var ditt barn? Stort sett alle andre skader, sykdommer, feil og mangler ved mennesket jobber vi med å finne kurer for, heldigvis, men ønsker man å utrydde Downs så er man uempatisk, umoden og uegnet som foreldre. Forklar meg gjerne hvorfor.

Er så enig! Leser ofte om at de med downs syndrom "beriker samfunnet". Skjønner meg ikke på sånt jeg altså. Hvis man har mulighet til å utrydde downs syndrom så må vel det bare være bra? Man ønsker seg vel et samfunn der flest mulig er friske?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke en slik test er ille i det hele tatt da alternativet er å få innvilget abort i uke 18-19. De fleste får innvilget senabort grunnet downs hvis det oppdages på rutine UL. Så hvis man ikke ønsker et barn med downs er jo valget abort før uke 12 kontra uke 19. Vet iallefall hva jeg ville foretrukket...

Anonymous poster hash: f00f4...b45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk allerede (høst 2013) kom første forskning, som viser at Downs syndrom kan kureres! På sikt blir det en pille som kan tas tidlig i svangerskapet, for å nøytralisere den muterte 21-kromosom, og fostere utvikler seg helt normalt etterpå. Er det mange som ville sagt nei til den pillen? De tror jeg ikke.

Forskningen er i veldig tidlig stadiet foreløpig, og det er lenge til menneskeprøving. Men om 5-10 år..

Anonymous poster hash: b9988...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke en slik test er ille i det hele tatt da alternativet er å få innvilget abort i uke 18-19. De fleste får innvilget senabort grunnet downs hvis det oppdages på rutine UL. Så hvis man ikke ønsker et barn med downs er jo valget abort før uke 12 kontra uke 19. Vet iallefall hva jeg ville foretrukket...Anonymous poster hash: f00f4...b45

Ja, jeg skjønner ikke hvorfor det ikke fokuseres på det heller. De som ville tatt abort i uke 12, vil også velge å gjøre det etter uke 18. Men aborten blir mer risikabel og smertefull. Så hvorfor å utsette det i 6 uker, det gjør ingen menning.

Anonymous poster hash: b9988...9e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downs syndrom er ikke en sykdom. De har et ekstra kromosom!

Anonymous poster hash: 7a273...24f

Det kan komme med hjertesykdom. Noen med mer alvorlige hjertedefekter enn andre.

Anonymous poster hash: 90a95...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk allerede (høst 2013) kom første forskning, som viser at Downs syndrom kan kureres! På sikt blir det en pille som kan tas tidlig i svangerskapet, for å nøytralisere den muterte 21-kromosom, og fostere utvikler seg helt normalt etterpå. Er det mange som ville sagt nei til den pillen? De tror jeg ikke.

Forskningen er i veldig tidlig stadiet foreløpig, og det er lenge til menneskeprøving. Men om 5-10 år..

Anonymous poster hash: b9988...9e8

Denne artikkelen vil jeg gjerne lese. Link?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS det er bare å vente til ordinær ul, får du vite at ungen har en el annen kromosomfeil så kommer legene til å prøve å presse deg til abort. Så da får du abort uten problemer.

Det skjedde med ei venninne av meg, de maset på henne men hun var kjempe tøff og valgte å beholde barnet ;) Til tross for at samfunnet mener at hun burde latt de drepe sønnen.

Ingen vil at barnet sitt skal være syk eller ha en kromosomfeil. Men de kommer ikke til å utryddes med det første. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og noen av der er fryktelig slitsomme, ikke alle er som de i Tangerudbakken. Men noen velger å få de og de er tøffe :)

Anonymous poster hash: 69500...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan komme med hjertesykdom. Noen med mer alvorlige hjertedefekter enn andre.

Anonymous poster hash: 90a95...fd2

Det kan gjøre det, ja! Akkurat som at et hvilket som helst annet barn kan komme med en sykdom!

Anonymous poster hash: 7a273...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS det er bare å vente til ordinær ul, får du vite at ungen har en el annen kromosomfeil så kommer legene til å prøve å presse deg til abort. Så da får du abort uten problemer.

Det skjedde med ei venninne av meg, de maset på henne men hun var kjempe tøff og valgte å beholde barnet ;) Til tross for at samfunnet mener at hun burde latt de drepe sønnen.

Ingen vil at barnet sitt skal være syk eller ha en kromosomfeil. Men de kommer ikke til å utryddes med det første. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede og noen av der er fryktelig slitsomme, ikke alle er som de i Tangerudbakken. Men noen velger å få de og de er tøffe :)

Anonymous poster hash: 69500...190

"En eller annen kromosomfeil" ?!?! Man ser ikke "en eller annen kromosomfeil" på ordinær ultralyd. :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gjøre det, ja! Akkurat som at et hvilket som helst annet barn kan komme med en sykdom!

Anonymous poster hash: 7a273...24f

Det er relativt vanlig at det følger med en hjertefeil hos mennesker med Downs. Signifikant mye større sannsynlighet enn for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt vanlig at det følger med en hjertefeil hos mennesker med Downs. Signifikant mye større sannsynlighet enn for andre.

Ja, men ville du abortert et foster dersom det hadde vist seg at det hadde hjertefeil også? Tror de færreste gjør det. Om man skal begynne å abortere for alle mulige muligheter for feil blir det snart ikke født flere barn. Blir en evig jakt på det perfekte.

Anonymous poster hash: 7a273...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen vil jeg gjerne lese. Link?

Jeg husker bare at aviser skrev om det i høst. Du kan google "Cure for Downs 2013" så kommer det mange treff, her f.eks. her - http://www.huffingtonpost.com/2013/09/05/down-syndrome-treatment-experimental-drug-cognitive-deficits_n_3875217.html

Anonymous poster hash: b9988...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ville du abortert et foster dersom det hadde vist seg at det hadde hjertefeil også? Tror de færreste gjør det. Om man skal begynne å abortere for alle mulige muligheter for feil blir det snart ikke født flere barn. Blir en evig jakt på det perfekte.

Anonymous poster hash: 7a273...24f

Det kommer helt an på hva slags hjertefeil. Sier legen at det er en feil som ikke kan rettes opp, og at det vil resultere i død i løpet av kort tid, ville jeg gått for abort.

Det dreier seg selvsagt ikke om abort i alle tilfeller. Vi snakker om sykdommer og syndromer som medfører store smerter og / tidlig død for barnet og vesentlig forringelse av livskvaliteten til foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her:

Jeg er helt enig at jeg formulerer meg veldig feil i denne tråden jeg blir bare så irritert på fanatiske mennesker som skal bry seg med andres valg.

Når jeg sier downs unge så mener jeg ikke noe forferdelig feil med det...hadde alt blitt mye bedre om jeg snudde setningen og skrevet unge med downs? Jeg har ingenting i mot mennesker med down syndrom, jeg har faktisk jobbet med ungdommer med forskjellige utviklingshemninger en periode.

Men jeg ville ikke hatt en selv... hvis jeg kan unngå det!

Jeg har også jobbet i hjemmesykepleien og ser hvordan 80 år gamle damer fortsatt at barna sine med downs boende... de er så slitne, hele livet må de passe på dette mennesket som aldri blir voksen.

Så kan jeg unngå det så gjør jeg det. Får barnet mitt et eller annet syndrom som ikke synes på UL, så tar vi selvfølgelig det som det kommer og gjør det beste ut av situasjonen.



Anonymous poster hash: bd492...2e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downs syndrom er ikke en sykdom. De har et ekstra kromosom! Anonymous poster hash: 7a273...24f

Slik jeg har forstått det kan en NIPD-test avdekke en rekke sykdommer, i tillegg til kromosomavvik. Hvorfor mener du forresten at kromosomavvik ikke er å betegne som en genetisk sykdom?

Anonymous poster hash: 37abb...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I medisinen/litteraturen er alle (?) kromosomavvik betegnet som et syndrom og ikke en sykdom. Som feks downs syndrom. Ikke downs sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...