Gå til innhold

Vite at barnet er friskt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes mange andre feil et barn potensielt kan få. Blir litt feil å bare fokusere på downs. Flere uten downs kan være psykisk utviklingshemmede. Til og med friske barn og voksne kan bli handikappede. Har sett det selv dessverre.

Jaa...dette forstår alle.

Men vi vil gjerne altså teste det som kan testes... Så får man ta det andre som det kommer

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS driter i det , tror jeg. Så lenge ungen ikke har downs så er alt greit.... Noen ganger kan man bare håpe at folk er sterile.....

Anonymous poster hash: 03087...c0f

Hvordan i Hel... kan du komme med sånne uttalelser? TS forteller at hun sliter med tanker om at noe er feil med barnet, dette er da noe bortimot alle gravide kan gjøre. Så spør hun om hva som kan avdekkes på ultralyd og ved fostervannsprøve. Det er svært mange ting man kan avdekke ved ultralyd og ved fostervannsprøve, både livstruende sykdommer, diverse kromosomfeil og fosterdød. Det er også mange, mange ting man ikke kan avdekke ved disse prøvene.

Vi vet ikke hvor gammel TS er, om hun har alvorlig arvelig sykdom i familien eller hva hun ville gjort hvis man fant alvorlig feil med fosteret hennes.

Fatter og begriper ikke hvordan enkelte folk kan være så ufølsomme!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får for meg at det er vanskeligere å komme til tidlig fosterdiagnostikk mtp kromosomfeil osv enn i andre land. I det landet jeg studerte i og mange andre land er feks ultralyd i uke 12 rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ts og har kun skrevet det første innlegget - altså ikke nevnt downs.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 8cfc8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du godta at de fleste ikke vil ha downs unger! jeg skjønner jo at du sannsynligvis ville vært abortert bort om testen var tilgjengelig da du var foster og at dette derfor er sårt for deg...

men slutt å bry deg med andres valg.

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

Herregud! Håper ikke du tenker på å få barn med det første! Du virker VELDIG umoden.

Downs er ingenting i forhold til andre syndromer og sykdommer det ikke finnes tester for, jeg blir uvel når noen er SÅ opphengt i at de på død og liv "ikke vil ha en downs unge". Da tenker jeg at de burde vente til de blir voksne. Bare det å bruke ord som 'downs unge' sier sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Håper ikke du tenker på å få barn med det første! Du virker VELDIG umoden.

Downs er ingenting i forhold til andre syndromer og sykdommer det ikke finnes tester for, jeg blir uvel når noen er SÅ opphengt i at de på død og liv "ikke vil ha en downs unge". Da tenker jeg at de burde vente til de blir voksne. Bare det å bruke ord som 'downs unge' sier sitt.

Jeg er 7 uker på vei :)

Jeg synes det er helt fint å teste det som testes kan, resten får man ta som det kommer.

En slik avgjørelse bør være opp til hver enkelt og jeg om min mann har bestemt oss for at vi gjerne vil teste.

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud! Håper ikke du tenker på å få barn med det første! Du virker VELDIG umoden.

Downs er ingenting i forhold til andre syndromer og sykdommer det ikke finnes tester for, jeg blir uvel når noen er SÅ opphengt i at de på død og liv "ikke vil ha en downs unge". Da tenker jeg at de burde vente til de blir voksne. Bare det å bruke ord som 'downs unge' sier sitt.

Hva er galt ved å ikke ville ha et barn med Downs? Alle vet at det er mye annet som kan gå galt, men mange vil altså ta de testene en kan for å slippe belastningen ved syndromer og sykdommer en kan unngå.

Jeg synes at vi skal ta godt vare på de barna som fødes med Downs og andre syndromer, men jeg kjøper ikke påstanden om at verden hadde vært et fattigere sted uten de.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt ved å ikke ville ha et barn med Downs? Alle vet at det er mye annet som kan gå galt, men mange vil altså ta de testene en kan for å slippe belastningen ved syndromer og sykdommer en kan unngå.

Jeg synes at vi skal ta godt vare på de barna som fødes med Downs og andre syndromer, men jeg kjøper ikke påstanden om at verden hadde vært et fattigere sted uten de.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri få en garanti for at barnet er friskt.

Anonymous poster hash: 85fdc...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Håper ikke du tenker på å få barn med det første! Du virker VELDIG umoden.

Downs er ingenting i forhold til andre syndromer og sykdommer det ikke finnes tester for, jeg blir uvel når noen er SÅ opphengt i at de på død og liv "ikke vil ha en downs unge". Da tenker jeg at de burde vente til de blir voksne. Bare det å bruke ord som 'downs unge' sier sitt.

Kjære deg, jeg kjenner flere flotte unger med diverse diagnoser og syndromer, også Down syndrom, og jeg kan med hånden på hjertet si at de har tilført meg masse positivt! Samtidig ser jeg hvor mye enkelte foreldre jobber og sliter for å få endene til å møtes og for opprettholde en god livskvalitet for seg selv og barna sine. Det hender jeg blir helt målløs når noen foreldre forteller om hverdagen sin, de står virkelig på!

Og tro meg, Down syndrom kan by på utfordringer! Spennet er virkelig stort, fra de som kan fungere nogenlunde normalt i vanlig jobb til de som trenger hjelp til absolutt alt, hvor "alt" også innebærer å hjelp til å dekke og justere basale behov som f.eks. søvn.

Likevel er det ikke min oppgave å fortelle andre hva de skal synes og mene om det å kanskje få et barn som trenger hjelp gjennom hele livet. Jeg har tatt mitt standpunkt, så får andre ta sitt.

Anonymous poster hash: bd75e...1d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...