Gå til innhold

Vite at barnet er friskt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har linker til sider hvor jeg kan lese om hva som kan og ikke kan avdekkes pånultralyd og fostervannsprøve. Jeg sliter med tanker om at barnet ikke vil være friskt....

Anonymous poster hash: 8cfc8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg har hørt at man må spørre direkte om fosteret er sykt/friskt når man er på ultralyd, og at man ikke får vite noe om det ellers. Kan hende noen her eventuelt kan rette meg på dette dersom dette var feil?

Ellers tror jeg det er mange som bekymrer seg en del i begynnelsen kanskje av det første svangerskapet når alt er nytt og kanskje litt skremmende. Det ordner seg nok. :) Har du hatt kontrolltime hos lege eller jordmor enda? Det kan være godt å lufte tankene for dem.

Her er en link som kan være nyttig om ultralyd:

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article808440.ece

Om fostervannsprøver:

http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Hva-er-fostervannsprove/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fostervannsprøve er det en risiko for å abortere.

Er man over 38 får man tilbud om duo-test for å avdekke kromosomfeil. Er man under 38 tror jeg man kan reise til Danmark for å ta denne prøven.

Jeg tok duo-test ved forrige svangerskap og alt stod helt fantastisk til. Dessverre døde barnet allikevel sent ut i svangerskapet, så neste gang jeg blir gravid tror jeg ikke jeg gidder å ta denne prøven. Da får det bli som det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jeg har hørt at man må spørre direkte om fosteret er sykt/friskt når man er på ultralyd, og at man ikke får vite noe om det ellers. Kan hende noen her eventuelt kan rette meg på dette dersom dette var feil?

Ellers tror jeg det er mange som bekymrer seg en del i begynnelsen kanskje av det første svangerskapet når alt er nytt og kanskje litt skremmende. Det ordner seg nok. :) Har du hatt kontrolltime hos lege eller jordmor enda? Det kan være godt å lufte tankene for dem.

Her er en link som kan være nyttig om ultralyd:

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article808440.ece

Om fostervannsprøver:

http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Hva-er-fostervannsprove/

De er pliktige til å si ifra dersom de oppdager noe unormalt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man bekymrer seg men de aller fleste babyene er friske :) Og det er mye man ikke kan oppdage før etter fødsel.

Det går helt sikkert bra med barnet ditt :)

Anonymous poster hash: e8659...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har linker til sider hvor jeg kan lese om hva som kan og ikke kan avdekkes pånultralyd og fostervannsprøve. Jeg sliter med tanker om at barnet ikke vil være friskt....

Anonymous poster hash: 8cfc8...003

Ja, uff, stakkars deg! Det er sikkert ingen andre i hele Norge som ønsker at babyen de bærer skal være friskt!

Anonymous poster hash: 03087...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, uff, stakkars deg! Det er sikkert ingen andre i hele Norge som ønsker at babyen de bærer skal være friskt!

Anonymous poster hash: 03087...c0f

Dæven, det et gøy å være frekk. Spesielt som ab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man må spørre direkte om fosteret er sykt/friskt når man er på ultralyd, og at man ikke får vite noe om det ellers.

Neida, den som undersøker har plikt til å opplyse om de oppdager noe galt eller unormalt, det er ikke sånn at man må spørre konkret :)

TS: jeg skjønner veldig godt at du har slike tanker, det tror jeg mange har i større eller mindre grad. Men fremfor å søke bekreftelse gjennom tester etc, så tror jeg det heller vil være lurt å ta tak i tankegangen din. Ikke alle sykdommer og avvik kan oppdages under graviditeten, og noen kan oppstå etter at prøvene er tatt. Du vil aldri få vite 100% sikkert at barnet er helt friskt, og hvis det er slik at disse tankene virkelig plager deg mer enn de burde, så kan det være bra for deg i lengden å lære å legge fra deg! tankene litt.

Anonymous poster hash: c887e...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig interessert i å vite om ungen er frisk og vil derfor dra til utlandet og ta en NIPD test...altså den blodprøven der downs oppdages svært tidlig.

Jeg er 30 år, så får jo ingen sånne tester i norge



Anonymous poster hash: 40f4f...2d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig interessert i å vite om ungen er frisk og vil derfor dra til utlandet og ta en NIPD test...altså den blodprøven der downs oppdages svært tidlig.

Jeg er 30 år, så får jo ingen sånne tester i norge

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

Ja, fysj! Disse fæle downsbarna!!

Hva med alle syndromer som ikke oppdages da? Tenk om du får en jente med retts syndrom? Det er MYE verre enn downs! Eller autisme?

Blir kvalm av folk som deg, som ser ned på og ønsker babyer med downs døde!

Anonymous poster hash: 03087...c0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fysj! Disse fæle downsbarna!!

Hva med alle syndromer som ikke oppdages da? Tenk om du får en jente med retts syndrom? Det er MYE verre enn downs! Eller autisme?

Blir kvalm av folk som deg, som ser ned på og ønsker babyer med downs døde!

Anonymous poster hash: 03087...c0f

Du kan bli så kvalm som du bare orker :D Det er ikke en celle i min kropp som bryr seg.

Det er mange sykdommer man ikke kan teste, men jeg velger ihvertfall å ta de testene som er tilgjengelig.

Jeg har ikke lyst på et barn med downs... Og ja jeg hadde tatt abort om jeg var gravid med et barn med downs.

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er under 38 og fikk meg en tidlig UL i uke 13. Legen kikka etter downs tegn med nakkefold og nesebein. På ordinær UL ser de på organene om det ser ut som det skal. Duo test tror jeg bare tilbys de som er eldre her i landet. Fostervannsprøve er det som kan med sikkerhet si om barnet har downs eller andre kromosomfeil eller ikke, men er ikke helt risikofritt. Var borti en dame som måtte avslutte svangerskapet etter fostervannsprøve, da det lekket ut etter prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er under 38 og fikk meg en tidlig UL i uke 13. Legen kikka etter downs tegn med nakkefold og nesebein. På ordinær UL ser de på organene om det ser ut som det skal. Duo test tror jeg bare tilbys de som er eldre her i landet. Fostervannsprøve er det som kan med sikkerhet si om barnet har downs eller andre kromosomfeil eller ikke, men er ikke helt risikofritt. Var borti en dame som måtte avslutte svangerskapet etter fostervannsprøve, da det lekket ut etter prøven.

Ja men hva med en sånn NIPD test? det er jo bare en blodprøve av mors arm og er helt ufarlig for barnet

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at man må spørre direkte om fosteret er sykt/friskt når man er på ultralyd, og at man ikke får vite noe om det ellers. Kan hende noen her eventuelt kan rette meg på dette dersom dette var feil?

Ellers tror jeg det er mange som bekymrer seg en del i begynnelsen kanskje av det første svangerskapet når alt er nytt og kanskje litt skremmende. Det ordner seg nok. :) Har du hatt kontrolltime hos lege eller jordmor enda? Det kan være godt å lufte tankene for dem.

Her er en link som kan være nyttig om ultralyd:

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article808440.ece

Om fostervannsprøver:

http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Hva-er-fostervannsprove/

Legen som jeg var på tidlig ultralyd sa klart og tydelig til meg at nå skulle han se etter tegn til downs. Jeg spurte ikke engang om det.

Har en lillesøster som er lettere psykisk utviklingshemmet og en bror med autisme, de har ikke downs og alt så normalt ut på ultralyd på de visstnok. Så man kan aldri garantere at barnet er friskt selv om det ser sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli så kvalm som du bare orker :D Det er ikke en celle i min kropp som bryr seg.

Det er mange sykdommer man ikke kan teste, men jeg velger ihvertfall å ta de testene som er tilgjengelig.

Jeg har ikke lyst på et barn med downs... Og ja jeg hadde tatt abort om jeg var gravid med et barn med downs.

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

Folk som deg burde bli tvangssterilisert! Hva gjør du om ungen får retts syndrom eller autisme? Setter den ut i skogen for å dø?

Noen ganger tenker jeg bare: KARMA !

Anonymous poster hash: 03087...c0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hva med en sånn NIPD test? det er jo bare en blodprøve av mors arm og er helt ufarlig for barnet

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

Jo den er ufarlig. Men er det ikke den som ser etter stoffer som barn med downs produserer? Det finnes andre kromosomfeil som turner, kleinfelter, edvards osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo den er ufarlig. Men er det ikke den som ser etter stoffer som barn med downs produserer? Det finnes andre kromosomfeil som turner, kleinfelter, edvards osv.

TS driter i det , tror jeg. Så lenge ungen ikke har downs så er alt greit.... Noen ganger kan man bare håpe at folk er sterile.....

Anonymous poster hash: 03087...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som deg burde bli tvangssterilisert! Hva gjør du om ungen får retts syndrom eller autisme? Setter den ut i skogen for å dø?

Noen ganger tenker jeg bare: KARMA !

Anonymous poster hash: 03087...c0f [/acronym

:fnise: hahaha

du er latterlig!

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS driter i det , tror jeg. Så lenge ungen ikke har downs så er alt greit.... Noen ganger kan man bare håpe at folk er sterile.....

Anonymous poster hash: 03087...c0f

Nå må du godta at de fleste ikke vil ha downs unger! jeg skjønner jo at du sannsynligvis ville vært abortert bort om testen var tilgjengelig da du var foster og at dette derfor er sårt for deg...

men slutt å bry deg med andres valg.

Anonymous poster hash: 40f4f...2d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange andre feil et barn potensielt kan få. Blir litt feil å bare fokusere på downs. Flere uten downs kan være psykisk utviklingshemmede. Til og med friske barn og voksne kan bli handikappede. Har sett det selv dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...