Gå til innhold

Skravletråd november og desember 2014


Gjest Squill

Anbefalte innlegg

Puh, det gikk bra. Så en levende liten krabat i dag!! :hoppendeglad:

FIkk flytta termin til 7. nov og er 10+3 i dag. :) OUL om 8 uker.

Mine symtomer:

mye hodepine

tom for energi

..thats it

Så flott :) Hvor langt på vei var du selv trodde du? Jeg ble satt tilbake litt over en uke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Squill

Åhhhh!! Endelig, studentprøver!! NÅ kan du slappe av :)

En harmonytest er en enkel blodprøve som tas fra mor, for å utelukke de vanligste kromosomfeilene. Det er veldig mye enklere enn å ta en fostervannsprøve, som er det eneste tilbudet i Norge (medfører en viss fare for spontanabort). Harmonytesten kan taes fra uke 10, og siden de ser på kromosomene, kan de også se kjønnet. Helt utrolig hvor langt teknologien har kommet! Jeg vet at det er mange meninger om fosterscreening (blant annet fordi det også avdekker downs syndrom), så den debatten er kanskje grei å unngå :) For meg handler det om å ikke gå gjennom den påkjenningen det er å føde et barn som ikke er levedyktig. Harmonytesten tilbys i mange europeiske land, men den er ganske dyr (ca. 6000 kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott :) Hvor langt på vei var du selv trodde du? Jeg ble satt tilbake litt over en uke selv.

Ja! :) Jeg regna med 10+1 bare, fordi jeg vet når EL var, så de sa at de kunne ta feil, da der var vanskelig å se på millimetern liksom, men de skrev 10+3, så var ikke noe overraskelse :)

Åhhhh!! Endelig, studentprøver!! NÅ kan du slappe av :)

Jaaaaa :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg ca 9+3. og både i går og i dag har jeg hatt mer energi og mindre kvalme. Jeg har googlet og ser at det er mange som blir bedre fra uke 9 - 10 og utover. Jeg blir litt småparanoid, men har ingen smerter og / eller annet tull, så det er vel bare gode dager i sikte, men det er litt skummelt. Kvalmen var på en måte litt min trygghet.

Håper dere får en strålende lørdag damer :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte ikke bekymre meg lenge gitt. Mannen stekte egg og kokte kaffe. Jeg er definitivt kvalm igjen! hehe... jaddi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det hos gynekologen, Essie?

Dessverre dårlig nytt. Sannsynligvis MA. Tatt en hcg-prøve og skal ta ny til uka. Ny UL uka etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre dårlig nytt. Sannsynligvis MA. Tatt en hcg-prøve og skal ta ny til uka. Ny UL uka etter påske.

Åneih :hjerte: Sender gode tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre dårlig nytt. Sannsynligvis MA. Tatt en hcg-prøve og skal ta ny til uka. Ny UL uka etter påske.

Uff, så leit :( Sender deg en stor klem..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i denne gruppen, er i uke 7 idag. Førstegangs gravid:) kjempe spennende og skummelt!

Endret av Novemberbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre dårlig nytt. Sannsynligvis MA. Tatt en hcg-prøve og skal ta ny til uka. Ny UL uka etter påske.

:klem: håper spira sitter fort, om dere velger å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i denne gruppen, er i uke 7 idag. Førstegangs gravid:) kjempe spennende og skummelt!

Velkommen og gratulerer med graviditeten :)

Er helt utslitt for tiden, kjenner det er bra jeg har fri hele påska, for aldri i livet om jeg hadde komt meg på jobb idag. Sliter med å komme meg fra senga til sofan og opp og ned trappen. Har null energi. :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i denne gruppen, er i uke 7 idag. Førstegangs gravid:) kjempe spennende og skummelt!

Velkommen. og GRATULERER :strix: Førstegangsgravid her også. Jeg er 10 uker på onsdag. Det er superspennende og skummelt og fantastisk på en gang.. :hjerte: :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder jeg meg også inn her :) Var på ul idag og fikk se et bankende :hjerte::skya:

Var akkurat så langt på vei som jeg trodde, så jeg er 10 +2 idag. Hipp hurra! Er en lettelse å se at det er noe inni der som lever, har opplevd en MA tidligere og gikk uvitende om det i 4 uker, så jeg har ikke sluppet løs jubelen før nå.

Drar på påskeferie nå, men satser på å være litt innom her utover i svangerskapet. Gratulerer til alle dere andre gravide :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var til legen i dag, deilig å få graviditeten bekreftet på "ordentlig" (som om alle testene har løyet for meg :rolleyes:). Han beregnet termin til 15. november, i tillegg fikk jeg OUL 11. juni. Synes det var liitt merkelig at jeg ikke skulle ha flere "kontroller" eller noe som helst før OUL i uke 18? Eller er det vanlig? Har ikke peiling jeg :plystre: .

Det er vel vanlig med noen kontroller hos lege eller jordbor med jevne mellomrom et sted mellom uke 8 og 18. Jeg har hatt første kontroll hos legen i uke 9, og skal tilbake i uke 13. Men jeg er gravid for første gang, så jeg er absolutt ingen fasit på dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder jeg meg også inn her :) Var på ul idag og fikk se et bankende :hjerte::skya:

Var akkurat så langt på vei som jeg trodde, så jeg er 10 +2 idag. Hipp hurra! Er en lettelse å se at det er noe inni der som lever, har opplevd en MA tidligere og gikk uvitende om det i 4 uker, så jeg har ikke sluppet løs jubelen før nå.

Drar på påskeferie nå, men satser på å være litt innom her utover i svangerskapet. Gratulerer til alle dere andre gravide :nigo:

Gratulerer :-) Så fantastisk :blomst: Velkommen skal du være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer dette med kontroller? Har vært to ganger hos Gyn, og fikk spørsmål om jeg ville bruke henne som oppfølging. Da svarte jeg ja og har ny time i midten av Mai. Er det slik at jeg også skal gå på kontroller til fastlege? Er ny på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igår var vi på tidlig ultralyd (uke 7), og da fikk vi høre det lille hjertet banke! Herlighet så magisk <3 Måtte felle noen tårer.. Helt sykt å tenke på at vi startet prøvingen for snart 5 år siden! Endelig er det vår tur . LYKKELIIIIG

Jeg er dog innlagt pga ekstrem svangerskapskvalme, men det gjør ingenting så lenge skatten vår har det bra <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer dette med kontroller? Har vært to ganger hos Gyn, og fikk spørsmål om jeg ville bruke henne som oppfølging. Da svarte jeg ja og har ny time i midten av Mai. Er det slik at jeg også skal gå på kontroller til fastlege? Er ny på dette:)

Jeg er også ny, men var hos legen på mandag.

Da fylte jeg helsekort og alt nødvendig. Hun sa at jeg nå skulle på svangerskapskontroll hver fjerde uke framover for å holde oversikt over blodprosent og blodtrykk.

Vet ikke om alle mener man skal så ofte, men hun sa at jeg selv kunne velge om jeg skulle til jordmor eller lege - men anbefalte jordmor fordi hun liksom er mer ekspert på området.

Meeen den neste kontrollen i uke 15 tar jeg hos legen fordi det enda var tidlig (da skal vi lytte), også begynner jeg hos jordmor etter det. Og får da all info og kan stille spørsmål osv (lettere hos jordmor enn lege tenker jeg) :) Har ordinær ultralyd godt inni uke 18!

I dag er jeg 11 uker og beveger meg inn i uke 12, jiiiiz :hoppendeglad: Drar på påsketur på hytta fra imorgen, med HELE familien. vi skal ikke fortelle det, men kjenner litt på at det er en fin annledning i og med at hele familien er på én plass og alle kunne fått visst det samtidig. Men jeg er så redd for at noen skal glippe nyheten, og dette skal være hemmelig utenfor familie til ordinær UL!!

Vet deres familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ny, men var hos legen på mandag.

Da fylte jeg helsekort og alt nødvendig. Hun sa at jeg nå skulle på svangerskapskontroll hver fjerde uke framover for å holde oversikt over blodprosent og blodtrykk.

Vet ikke om alle mener man skal så ofte, men hun sa at jeg selv kunne velge om jeg skulle til jordmor eller lege - men anbefalte jordmor fordi hun liksom er mer ekspert på området.

Meeen den neste kontrollen i uke 15 tar jeg hos legen fordi det enda var tidlig (da skal vi lytte), også begynner jeg hos jordmor etter det. Og får da all info og kan stille spørsmål osv (lettere hos jordmor enn lege tenker jeg) :) Har ordinær ultralyd godt inni uke 18!

I dag er jeg 11 uker og beveger meg inn i uke 12, jiiiiz :hoppendeglad: Drar på påsketur på hytta fra imorgen, med HELE familien. vi skal ikke fortelle det, men kjenner litt på at det er en fin annledning i og med at hele familien er på én plass og alle kunne fått visst det samtidig. Men jeg er så redd for at noen skal glippe nyheten, og dette skal være hemmelig utenfor familie til ordinær UL!!

Vet deres familie?

Vår familie vet det, eller rettere sagt, hele bygda + enda litt flere vet det :) Men det er fordi vi har blogget og skrevet på instagram om prøverørsforsøkene våres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår familie vet det, eller rettere sagt, hele bygda + enda litt flere vet det :) Men det er fordi vi har blogget og skrevet på instagram om prøverørsforsøkene våres :)

Ja, det skjønner jeg, men da blir det litt annerledes her for oss som ikke har vært prøvere på en måte. Ikke åpent og ikke i så lang tid. og vi ønsker ikke å dele nyheten! Men veldig usikker på når familie skal få vite det! Svigermor får vite det om 3 uker, så kanskje det ikke gjør så mye om min familie får vite det nå!

psssst. sendte en forespørsel på insta :nigo:

Endret av studenten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...