Gå til innhold

Menssmerter vs. rier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har født, og som også har opplevd sterke menssmerter:

:gravid:

Er riene 10 x verre?

Når jeg har menssmerter på det verste er det så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, får utrolig vondt i mage/rygg, det stråler nedover beina, og i tillegg får jeg diare. Jeg hiver innpå med Ibux, og klarer å holde ut de 20-30 minuttene før tablettene virker. Husker en gang på videregående jeg fikk menssmerter i timen (og hadde glemt Ibux), måtte bare gå, midt i timen. Fikk sjanglet meg hjem, med uutholdelige smerter. Hvis det blir 10 x verre enn det her, så blir det adopsjon for min del. :omg:



Anonymous poster hash: 76258...f09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke født men hatt en medisinsk abort. Smertene er sterkere ved rier men på en litt annen måte. Synes selv det føltes som jeg skulle dø, så vondt og intenst var det og smertene var liksom tja vanskelig å forklare, mer kroppslige, de setter deg totalt ute av spill og du kan drite i å gå hjem fra skolen samtidig liksom.

Anonymous poster hash: f310e...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har født, og som også har opplevd sterke menssmerter:

:gravid:

Er riene 10 x verre?

Når jeg har menssmerter på det verste er det så vondt at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, får utrolig vondt i mage/rygg, det stråler nedover beina, og i tillegg får jeg diare. Jeg hiver innpå med Ibux, og klarer å holde ut de 20-30 minuttene før tablettene virker. Husker en gang på videregående jeg fikk menssmerter i timen (og hadde glemt Ibux), måtte bare gå, midt i timen. Fikk sjanglet meg hjem, med uutholdelige smerter. Hvis det blir 10 x verre enn det her, så blir det adopsjon for min del. :omg:

Anonymous poster hash: 76258...f09

Jeg hadde bare smårier på overtid før det ble akutt keisersnitt så jeg har ikke opplevd skikkelige rier. Da jeg fikk tilbake mensen 6 mnd etter fødsel, kjente jeg igjen smertene.. De er akkurat som smårier. Jeg kan også være skikkelig dårlig under mens, ibix funker ikke på meg men 2 naproxen tar den verste toppen. De er reseptfrie og ligger i hylla på apoteket ved ibuxen.

Men ja jeg tror skikkelige rier er minst 10 ganger verre.

Endret av KG dama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sterke menssmerter første dag av mens. Så mye at jeg har måttet bli hjemme fra skole eller jobb.

Jeg har mistet i uke 12, hadde rier hele dagen før det kom ut.

Jeg har født.

Hos meg; menssmerter kan ikke sammenlignes med rier.

De første riene da jeg mistet og fødte var de samme. Altså sammentrekninger i noen timer som jeg kunne puste meg gjennom. Noe heeeelt annet enn menssmertene. Selvfølgelig var det vondere å føde..

Fødsel var jo en helt annen type vondt synes jeg. Riene gjorde ikke skikkelig vondt før jeg hadde 7-8 centimeter, og da var man jo like i nærheten av å kunne presse og man vet jo at man får et hyggelig resultat.

Jeg tenkte før, kan fødsel være så mye vondere? Det var det, man har jo et helt hode som trykker nedover, men normalt sett vil man jo bare ha ut babyen så det er jo greit.

Du takler smerte på en helt annet måte under fødsel.



Anonymous poster hash: afff2...653
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,riene er ikke 10x verre. Knskje 2-3 ganger, eller enda mindre!

For meg. Migrene er verre enn fødsel for meg.

Anonymous poster hash: d0eb6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene gjorde ikke skikkelig vondt før jeg hadde 7-8 centimeter, og da var man jo like i nærheten av å kunne presse og man vet jo at man får et hyggelig resultat.

Anonymous poster hash: afff2...653

For meg er riene fra 5-6 cm og utover så vanvittig sterke og altoppslukende at babyen og det hyggelige resultatet er helt borte. Hvis noen hadde spurt hva jeg het, kunne jeg sannsynligvis ikke svart på det.

Så hos meg kan rier ikke sammenlignes med noe som helst annet, det være seg menssmerter, tannpine eller håndleddsbrudd. Det er i en helt annen og overveldende liga, som setter hode og kropp totalt ut av spill.

Anonymous poster hash: b9dd2...0f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt min dose menssmerter opp gjennom årene, men for min del er ikke rier 10x verre enn menssmerter hvertfall, Jeg syns ikke rier er vondt jeg egentlig, Ubehagelig ja, men klarer ikke bruke ordet vondt om de.

I starten minner det om helt vanlige menssmerter, men etterhvert som riene øker i styrke syns jeg ikke de ligner menssmerter i det hele tatt. For min del er det en annen type smerte. Kan kanskje være fordi jeg kjenner riene mest i lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg hadde menssmerter som TS en del ganger før jeg fikk barn, og dessverre, rier er enda verre. Det positive er at menssmertene forsvinner etter at man har fått barn (for de fleste i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rier oppleves så forskjellig fra person til person at det er umulig å svare på det. Det som er sikkert er at du kommer gjennom det uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trorogså det handler om smerteterskel eller psyken, hvordan man oppfatter smerten der og da. Menssmertene jeg hadde som 14-åring i sommerferien da jeg satt i bilen og gynget frem og tilbake, og sovnet av utmattelse var verre enn riene da jeg fødte datteren min. Selv på det verste.

Kanskje det hjelper å vite eller fokusere på det at riene ikke varer like lenge som menssmerter, og at man skal føde et barn.

Anonymous poster hash: d0eb6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt kraftige menssmerter. Lå hjemme og kastet opp. Smertestillende hjalp ikke om jeg ikke fikk tatt det på forhånd.

Riene jeg hadde kan overhodet ikke sammenlignes med menssmerter. Kanskje helt i begynnelsen, men ikke etterhvert. Det var mye heftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg kan de sammenlignes i begynnelsen, men riene satte meg helt ute av spill. Ble igangsatt med drypp og det skal visstnok føre til enda verre rier. Menssmerter har for meg alltid vært overkommelige mens rier er overveldende. Mistet helt kontroll over meg selv, kunne verken snakke eller tenke klart når jordmoren sa det var på tide med epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, syns ikke at menssmerter og rier kan sammenliknes i det hele tatt. Hos meg er menssmerter konstante vonde murringer som sitter som et belte rundt hele magen og korsryggen. Det er med andre ord vondt over et stort område. Rier derimot er (hos meg) mye mer sentrert på et sted, på midten av nederste del av magen. Det er mye mer intenst med rier, og selvfølgelig en smerte av en annen verden. Men det er en annen type smerte enn menssmerter, en altoppslukende smerte som gjorde det umulig for meg å gjøre annet enn å fokusere på å komme meg gjennom akkurat den rien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Hos meg satt riene både i korsryggen, magen og i hoftene og nedover lårene (!). Mens menssmerter kun er nederst i magen og litt i korsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig sterke menssmerter i tenårene; så ille at jeg kastet opp og holdt ofte på å besvime av smerte. Selv maxdose med ibux eller naproxen tok ikke smertene godt nok. Jeg fikk smertestillende på resept av legen og tok det når smertene var som verst (de virkelig ille menssmertene varte noen timer og opptil en hel dag). Mine menssmerter kjennes som tak/kramper i mageregionen. Siden alle sa at rier er x antall ganger verre enn dette, var jeg også redd for å føde.

Men for noen måneder siden fødte jeg helt uten smertelindring, og det gikk overraskende bra! De første riene var hos meg som milde menssmerter, mens de siste riene fra 7-10 cm var ganske ille og kraftigere enn de verste menssmertene. Men under riene har man ikke kontinuerlig vondt. Det gjør veldig vondt under rien, og "toppen" på rien kan være ganske uuholdelig, men så slipper det plutselig tak og smerten avtar. Jeg hadde "gode rier" i følge jordmor (dvs av ganske lang varighet og med korte pauser mellom), men det var likevel nok tid mellom riene til at jeg fikk hente meg inn igjen. Jeg gikk fra 3 cm til full åpning på mindre enn 3 timer, så jeg hadde en intens og rask fødsel. Men rett etter at barnet var ute, sa jeg til mannen at: "Dette gjør jeg gjerne igjen!". Så for meg ble fødselen en positiv opplevelse og mye mindre vondt enn hva jeg hadde forestilt meg.



Anonymous poster hash: f7730...12e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto ikke at jeg hadde rier før de satte på meg et slikt belte rundt magen da jeg kom inn for undersøkelse da vannet gikk (litt for tidlig). På det tidspunktet hadde jeg 4 cm åpning og kun ett minutt eller to mellom riene. Fødselen gikk svært raskt, så jeg rakk aldri å reflektere mye over smertene.

For min del har menssmerter vært vondere enn de første riene, det var først de siste tre- fire riene før den siste fasen av fødselen som var temmelig smertefulle (men helt håndterbare). Dersom jeg hadde hørt på råd om at riene må være så vonde at man ikke kan snakke før man drar på sykehuset, hadde jeg ikke rukket frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som du ser er dette svært individuelt. Noen kan åpne seg flere cm uten å merke det, mens andre har store smerter fra første ri. Ser noen over her nevner at f.eks. migrene er verre. Har hatt migrene så lenge jeg kan huske, og har lidd meg gjennom en god del anfall opp gjennom årene. Det er allikevel behagelig å ha migrene i forhold til de riene jeg hadde. Mine rier minnet aldri om menssmerter, men var virkelig mange, mange ganger verre i intensitet. Det kan for min del ikke sammenlignes med noe annet. Virkelig ubeskrivelig smertefullt.



Anonymous poster hash: 1110e...7da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg forsto ikke at jeg hadde rier før de satte på meg et slikt belte rundt magen da jeg kom inn for undersøkelse da vannet gikk (litt for tidlig). På det tidspunktet hadde jeg 4 cm åpning og kun ett minutt eller to mellom riene. Fødselen gikk svært raskt, så jeg rakk aldri å reflektere mye over smertene.

For min del har menssmerter vært vondere enn de første riene, det var først de siste tre- fire riene før den siste fasen av fødselen som var temmelig smertefulle (men helt håndterbare). Dersom jeg hadde hørt på råd om at riene må være så vonde at man ikke kan snakke før man drar på sykehuset, hadde jeg ikke rukket frem.

Jeg synes heller ikke det var spesielt vondt i starten, jeg snakker om helheten. Ble ikke skikkelig vondt før 6-8 cm, men da ble det til gjengjeld helt ulidelig.

Og hvor i all verden har du hørt at riene må være så vonde at man ikke kan snakke før man drar på sykehuset? Rådet er at man skal ha regelmessige rier med 10 min i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får man beskjed om å ringe sykehuset (har også lest det flere andre steder) når man har 3-4 rier i løpet av 10 minutter. Har også hørt den at så lenge man klarer å ringe føden selv er det ikke noen vits i å komme inn enda. Er nok ofte en god pekepinn, men det kan jo ikke akkurat brukes som en kjøreregel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Her får man beskjed om å ringe sykehuset (har også lest det flere andre steder) når man har 3-4 rier i løpet av 10 minutter. Har også hørt den at så lenge man klarer å ringe føden selv er det ikke noen vits i å komme inn enda. Er nok ofte en god pekepinn, men det kan jo ikke akkurat brukes som en kjøreregel. :)

Nei, man blir jo nettopp anbefalt å ring selv, slik at personen i andre enden skal få et bedre inntrykk av hvordan situasjonen er. Jeg klarte fint å snakke normalt mellom riene helt frem til utpressingsfasen, så det er en dårlig regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...