Gå til innhold

Ammepermisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom en time senere og gikk en time tidligere. Etterhvert begynte jeg til vanlig tid og gikk en time før.

Litt ot, kanskje, men husk at ammepermen skal brukes til amming - dvs om du skal komme senere, gå tidligere e.l. er jo det avhengig av når du faktisk skal amme. Mange tror visst at man kan ha to timer fri hver dag fordi man ammer, men det er altså feil. Du får ikke ammeperm fordi du ammer på natten, f.eks.

Dette er helt feil. Hvor har du det fra? Det er ingen som sitter og ammer i en time før de skal på jobb, bare for å få utnyttet ammefritiden. Det handler om den totale mengden tid man bruker til amming i løpet av døgnet. Hvis du ammer på natta så har du krav på ammefri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom en time senere og gikk en time tidligere. Etterhvert begynte jeg til vanlig tid og gikk en time før.

Dette er helt feil. Hvor har du det fra? Det er ingen som sitter og ammer i en time før de skal på jobb, bare for å få utnyttet ammefritiden. Det handler om den totale mengden tid man bruker til amming i løpet av døgnet. Hvis du ammer på natta så har du krav på ammefri.

Hvorfor skal du få fri på dagtid om du ammer på natten? Det er jo for at du skal kunne fortsette å amme til vanlige tider, ikke for å kompansere for all amming.

Jeg hadde ammefri i ca et halvt år. Begynte en halvtime-time senere på morgenen så jeg fikk ammet til vanlig frokost-tid for henne før jeg dro. Ammet bare morgen og kveld, så trengte kun den timen om morgenen. Mener du da at jeg skulle tatt en time fri på ettermiddagen også, fordi jeg tross alt ammet på kvelden?

Anonymous poster hash: 14b2f...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

«Kvinner som ammer sitt barn kan kreve den fritid hun av den grunn trenger og minst time 2 ganger daglig, eller hun kan kreve arbeidstida redusert med inntil 1 time pr. dag. "

Dette står det i loven(min utheving). Jeg tolker hvert fall dette som at de timene skal gjelde for den faktiske tiden man ammer, ikke fordi man ammer i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man får fri tilnærmet den tiden det tar å amme et barn i løpet av døgnet. Det handler om å opprettholde ammingen og sørge for at babyer får morsmelk lengst mulig, siden mor ofte begynner å jobbe igjen mens det fortsatt trenger morsmelk. Det er så idiotisk å krangle på dette. Det er dessuten sånn at ammefri skal tas ut slik at det ikke medfører vesentlig ulempe for arbeidsplassen. Dvs at noen f.eks må ta ut all ammefri på slutten av dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du få fri på dagtid om du ammer på natten? Det er jo for at du skal kunne fortsette å amme til vanlige tider, ikke for å kompansere for all amming.

Jeg hadde ammefri i ca et halvt år. Begynte en halvtime-time senere på morgenen så jeg fikk ammet til vanlig frokost-tid for henne før jeg dro. Ammet bare morgen og kveld, så trengte kun den timen om morgenen. Mener du da at jeg skulle tatt en time fri på ettermiddagen også, fordi jeg tross alt ammet på kvelden?

Hvis du fikk 1/2-1 time ammefri hver dag så gjorde vel det opp for tiden du brukte både til morgenpupp og kveldspupp? Du ammer vel ikke en time av gangen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man får fri tilnærmet den tiden det tar å amme et barn i løpet av døgnet. Det handler om å opprettholde ammingen og sørge for at babyer får morsmelk lengst mulig, siden mor ofte begynner å jobbe igjen mens det fortsatt trenger morsmelk. Det er så idiotisk å krangle på dette. Det er dessuten sånn at ammefri skal tas ut slik at det ikke medfører vesentlig ulempe for arbeidsplassen. Dvs at noen f.eks må ta ut all ammefri på slutten av dagen.

Så om jeg kun hadde ammet på kvelden, men bare jobbet morgen/dag, så mener du at jeg skulle tatt ut full ammefri? Det gir jo ingen mening. Og ikke rart mange syns det utnyttes om det er slik det tolkes.

Anonymous poster hash: 14b2f...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om jeg kun hadde ammet på kvelden, men bare jobbet morgen/dag, så mener du at jeg skulle tatt ut full ammefri? Det gir jo ingen mening. Og ikke rart mange syns det utnyttes om det er slik det tolkes.

Anonymous poster hash: 14b2f...eda

Nei, du skal ta ut tiden som ammingen tilsvarer, men det er jo ikke noe poeng med et kvarters ammefri på dagtid om du kun jobber på kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gjorde ammefritiden at jeg kunne fortsette å amme både dag og natt. Jeg jobbet turnus og hadde ikke mulighet til å pumpe eller amme i løpet av arbeidsdagen, til tross for at jeg har betalt lunsjpause. Jeg satt ikke og ammet en hel time før jobb bare fordi det var da jeg hadde ammefri. Er det virkelig noen som gjør det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fikk 1/2-1 time ammefri hver dag så gjorde vel det opp for tiden du brukte både til morgenpupp og kveldspupp? Du ammer vel ikke en time av gangen?

Nei, men det spiller liten rolle. Orker ikke greie ut om skift og arbeidstider, men det var ikke hver dag, og ikke en full time hver gang.

Men ammefri er jo for at du skal kunne fortsette å amme barnet. Om jeg bare ammer en halvtime om kvelden, så blir det ikke riktig at jeg skal ta ut en halvtime ammefri på morgen/dag. Da vil ikke min arbeidstid ha noen påvirkning på ammingen overhode, og det vil ikke være nødvendig å ha den halvtimen fri - annet enn at det såklart er behagelig å slutte tidligere på jobb. Dersom du pumper for neste dag f.eks, så vil det selvfølgelig være nødvendig å ha den halvtimen i løpet av dagen.

Anonymous poster hash: 14b2f...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer litt seinere, går litt før, også kommer mannen med snuppa i lunsjpausen, så hun får en tår midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bruke skjønn og ikke utnytte godet til det urimelige. Om man nattammer kan det å feks starte en halvtime/time seinere slik at man får litt ekstra søvn være avgjørende for at man orker å fortsette å amme etter jobbstart. Etter mine begreper er det greit. Om man kun ammer et kvarter hver kveld i utgangspunktet mener jeg det er tvilsomt å ta ut ammefri.

Anonymous poster hash: 61bd1...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammefri er etter loven ment for å gi kvinnen tid til å amme. Jeg brukte en time fri om morgenen, ikke fordi amminga tok en time men får å slippe å vekke barnet så tidlig for ammingen. Tiden skal brukes for å gjøre amming mulig, feks kortere arbeidsdag for å ha hyppigere amming for å opprettholde produksjone etc.

Om man ikke lenger ammer på dagtid har man etter loven ikke rett på ammefri. Det er ikke tiden man bruker på å amme sammenlagt man får fri for, men fri for å øke muligheten for å amme. Hadde jeg ikke hatt den timen om morgenen hadde jeg nok slutta å amme, og loven er til nettopp for å forhindre det.

Retten til ammefri er jo særlig viktig om man starter tidlig tilbake i jobb.

Anonymous poster hash: 5935d...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom en time senere og gikk en time tidligere. Etterhvert begynte jeg til vanlig tid og gikk en time før.

Dette er helt feil. Hvor har du det fra? Det er ingen som sitter og ammer i en time før de skal på jobb, bare for å få utnyttet ammefritiden. Det handler om den totale mengden tid man bruker til amming i løpet av døgnet. Hvis du ammer på natta så har du krav på ammefri.

Har det fra (daværende) FAD. Jeg jobber med HR i statlig sektor, og dette er en problemstilling vi har sjekket med FAD. Vi presiserer også for våre medarbeidere at permisjonen skal brukes til amming når den tas ut.

Endret av fireandevil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...