Gå til innhold

Ammepermisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart tilbake i jobb og ammer fortsatt barnet. Jobber i Staten og får dermed 2 timer ammepermisjon pr dag :-) Hvordan Har dere løst dette? Må visstnok si fra på jobb snart om jeg vil komme sent, gå tidlig eller hva jeg vil

Anonymous poster hash: c2f9e...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt ot, kanskje, men husk at ammepermen skal brukes til amming - dvs om du skal komme senere, gå tidligere e.l. er jo det avhengig av når du faktisk skal amme. Mange tror visst at man kan ha to timer fri hver dag fordi man ammer, men det er altså feil. Du får ikke ammeperm fordi du ammer på natten, f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville løst det med å komme en time seinere og gå hjem en time tildigere.

Jeg fikk ikke ammepermisjon med førstemann og melka forsvant fort da jeg var tilbake i full jobb, nå er jeg gravid med nr 2 og har krav på ammepermisjon i jobben jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en time tidligere, og dro hjem i lunsjpausen for å amme. Eller mannen tok med barnet på jobb slik at jeg ammet i lunsjen.

Som andre skriver - det kommer an på ammerutinene. Det er ikke fri det er snakk om, men tid for å amme.



Anonymous poster hash: 68203...1f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fleksibel arbeidstid, så eg tar det litt som det kjem, men stort sett kjem eg litt seinare på jobb og går litt tidligare. Eg vekker sjeldan babyen for å dra på jobb, men ammar når han vaknar på morgonen og drar så rett på jobb. Dei første dagane måtte eg bruka litt ammepermisjon for å pumpa vekk spreng, men det slepp eg heldigvis nå. Det er for øvrig særdeles sjeldan eg tar full ammepermisjon. Til det har eg dessverre altfor mykje å gjera på jobb. Og så lenge puppene held ut, så... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg amma bare morgen og kveld når jeg begynte på jobb, så jeg kjøm en time senere for å slippe å vekke barnet for å amme før jeg gikk på jobb(vår våkna ikke av seg selv kl 05-06 i den alderen).

Anonymous poster hash: 5935d...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går en halvtime før og kommer en halvtime tidligere. Og midt på dagen pumper jeg meg. Men melka minker veldig allikevel. Jeg kviet meg veldig for å be om ammefri siden det ville medføre ulemper for de jeg jobber med. Jobber i barnehage. Men jeg fant ut etter en uke i jobb at jeg var nødt til å ha det siden jeg nesten mistet melka helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har rett på ammefri, så mye du vil og når du vil. Det står om det på ammehjelpen :) Det beste er jo å finne en løsning som passer fint for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har rett på ammefri, så mye du vil og når du vil. Det står om det på ammehjelpen :) Det beste er jo å finne en løsning som passer fint for alle parter.

Nei. Du har rett på en time per dag.

Anonymous poster hash: 196e1...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du har rett på en time per dag.

Anonymous poster hash: 196e1...4ba

Man har krav på en time betalt ammefri per dag. Ellers har man krav på å ta ut så mye ubetalt ammefri man trenger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man har krav på den tiden man trenger for å amme. Men den etalte tiden er begrenset oppad til en time betalt fri for alle, to for statlig ansatte.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Takk for svar så langt. Ja, jeg vet tiden skal brukes til å amme. Snuppa vår har ingen faste rutiner for når hun våkner nå. Derfor spurte jeg sjefen om jeg ikke kunne ta det litt fra dag til dag. Men nei, jeg måtte si fra på forhånd. Veldig teit da! Skjønner ikke hvorfor... Risikerer jo å måtte vekke henne fordi jeg skal dra :-(

Anonymous poster hash: c2f9e...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, man har krav på den tiden man trenger for å amme. Men den etalte tiden er begrenset oppad til en time betalt fri for alle, to for statlig ansatte.

To timer betalt gjelder for alle offentlig ansatte, ikke bare statlig. I tillegg er det mange som har tariffavtaler eller lokale avtaler med tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt riktig, Glitnir!:) God poeng med særskilte tariffavtaler!

Jeg har en lei tendens til å legge alt offentlig under "statlig" begrepsmessig..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Takk for svar så langt. Ja, jeg vet tiden skal brukes til å amme. Snuppa vår har ingen faste rutiner for når hun våkner nå. Derfor spurte jeg sjefen om jeg ikke kunne ta det litt fra dag til dag. Men nei, jeg måtte si fra på forhånd. Veldig teit da! Skjønner ikke hvorfor... Risikerer jo å måtte vekke henne fordi jeg skal dra :-(

Anonymous poster hash: c2f9e...d75

Uten at jeg vet hva du jobber med, så er jo de gledte srbeidsplasser tjent med en rutine og oversiktlig arbeidstid.

Får du til å pumpe? I så fall ville jeg personlig satset på å komme en time senere og gå en time før. Så får du heller pumpe før du drar om du ikke vil velke henne for å amme.

Funker det ikke, kan du heller be om å forandre på det ettersom dere fåt prøvd dere frem litt, tenker jeg.

Please ignore the typos...:P Plaster på tommelen, så tastingen er ikke helt på g!;)

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener selvfølgelig at man kan ta ut så mye tid man trenger til å amme, men man får 1, eller 2 timer betalt avhengig av hvor man jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den første måneden kutta jeg litt i hver ende av dagen, samt la inn en pumpepause midt på dagen (denne melka ble lunsjdrikk for barnet neste dag). Etter hvert som barnet trappa ned kutta jeg pumpepausa. Veldig fleksibel arbeidssituasjon, så min sjef trengte ikke å vite mer nøyaktig enn det. Så lenge jeg stempla tilstrekkelig antall timer var det ingen som klaga :)

Anonymous poster hash: 61bd1...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumper midt på dagen, men mengden minket fort da jeg begynte å jobbe igjen. Pumpa erstatter ikke babyen, men det er ikke praktisk mulig å amme i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk det fint å opprettholde melkeproduksjonen vha pumping på jobb, men det er sikkert veldig individuelt. Jeg er veldig takknemlig for muligheten for ammefri. Et flott gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...