Gå til innhold

Ok å være skeptisk til "FrP-ere"?


Odriks

Anbefalte innlegg

Morsomt hvordan (kanskje spesielt AP'ere) synes det er greit å være direkte diskriminerende mot FrP'ere, men griner så det spruter når FrP er en anelse fremmedfientlig...

ja, kanskje FrP har mange velgere med lav utdannelse og som kanskje bør defineres som "white-trash" hvis de flyttet over dammen, men gir det disse menneskene mindre rett til å avgjøre hvem som "har rett" i et demokrati?

AP er ikke så mye bedre med en halv generasjon som sier "pappa stemmer AP, og han sier at FrP er farlige så derfor stemmer jeg AP". Det hjelper lite med en utdanning hvis du enda ikke har lært deg å tenke selv. Og ja, jeg stemmer FrP og er åpen om det, men jeg liker bøker og et teknisk evneveik når det gjelder bil, røyker ikke og begge mine foreldre er frp-ish med høy utdannelse. Selv falt jeg litt av etter vgs, men ingen har noen sinne sagt at det er noe i veien med kapasiteten min, bare viljen.

Og ja, de siste årene har jeg blitt mer skeptisk til FrP, men de er enda 1000 ganger bedre en fucking løgner-AP. Noe mer korrupt og ubrukelig kan jeg ikke tenke meg. De lover og lover og gjøre det motsatte. Og da snakker jeg ikke om direkte valgløfter, men de vil f-eks gjøre det lettere for de som har lite. Hva gjør de? Øker f.eks bomepengene som treffer nettopp de fattigste hardest. Fuckings idioti! Så ikke kom her å si at FrP'ere er treigere enn andre. AP folk er akkurat like hjernevasket som resten av oss, om ikke mer!

Anonymous poster hash: 7c853...284

Bompenger er rettferdig da det er de som bruker veien som skal betale for den. Jeg er ikke interessert i å betale for at du skal få kjøre bil, når det finnes andre alternativer. Har man ikke råd til bompenger og bil, så får man finne andre løsninger.

Anonymous poster hash: f5434...dd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart ut. Er ikke FrP den nye arbeiderklasse? Høyre er vel mer snobbete. SV også har blitt det litt.

Anonymous poster hash: e83c8...4b2

FRP er det partiet som stjeler flest velgere fra AP ja.

Anonymous poster hash: b0057...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke spesielt smarte, faktisk ganske ignorante, har veldig lite kunnskap om de temaene de skriker høyest om.

De drar til f eks Spania og forventer at det er norske menyer på restaurantene, at man skal få kjøpt norsk mat i supermarkedene (hvordan skal de liksom klare seg en hel uke i Spania uten brunosten fra Synnøve Finden..)

Anonymous poster hash: 5ea72...e3e

Haha, det der er så sant. Carl I. Hagen presterte å si en gang: "Innvandrere i Norge kan ikke sammenlignes med nordmenn i Spania. Vi er en ressurs der." I tillegg krever de jo at alt blir skrevet på norsk, norske sykehus(eller iallefall med personell som snakker norsk), aviser, mat(som du skriver) osv. Trist og litt komisk på samme tid.

Det som også er så gøy, er at noen FRPere kan si myyyyye de vil om andre partier og fordømme i det vide og det brede, men får de kommentarer om eget parti, da er de så hårsåre atte fy. Ironien slår til, igjen.

Anonymous poster hash: dda4e...bf8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler litt av samme oppfatning som TS. Hører jeg en stemmer FrP, blir jeg automatisk litt mer skeptisk. Jeg tror dette er naturlig, ser man på historien til partiet etc., og hvilken oppførsel mange av politikerne og sympatisørene har på sosiale medier.

Jeg kjenner flere som stemmer FrP, blant annet en kamerat jeg er sammen med veldig ofte. Men det forhindrer ikke mine små fordommer mot de som stemmer på dette partiet. Jeg har også, dessverre, fått bekreftet fordommene mine i det daglige liv gjennom en del helt hårreisende uttalelser, oppførsel og meninger.

Jeg respekterer det FrP står for. Men jeg tror, dessverre, fordommene som TS nevner er ganske utbredt i det norske samfunnet. Man hører f.eks. sjelden kjendiser, idrettsutøvere osv. si offentlig at de stemmer FrP. De som har sagt det, kan jeg telle på en hånd. Mange av de har siden uttalelsen om FrP-sympater også senere sagt at de stemmer langt mer liberale og aksepterte Høyre.

Hvorfor? Jo, fordi det ofte fører til en (indirekte) sosial stigma å være FrP'er, med mindre du er veldig ung. Da er det ofte "kult" å ha sterke meninger. Synd kanskje, men sant.

Anonymous poster hash: e83c8...4b2

Må si meg enig i dette.

Anonymous poster hash: e83c8...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bompenger rammer de fattigste??? Man er da vel ikke fattig om man har bil....

Anonymous poster hash: 89f5b...768

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange fordommer jeg har, men man har jo alltid noen. Jeg respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger, men i hodet er jeg litt skeptisk til FrP'ere.

Saken er den at jeg skal leie ut en leilighet. Jeg har fått napp, og jeg gjorde dermed litt research på denne. Han er en mann (23), og ut fra liker-funksjonen på Facebook liker han FRP, biler og slikt. Oppdateringene hans inneholder mest meldinger om biler, råning etc. Han skriver også ganske dårlig norsk og har nok lite/ingen utdanning.

Jeg ser det som litt typisk FrP-aktig, og jeg er skeptisk til å leie ut leilighet til han. Ser for meg litt harry typer som kommer med biler utenfor leiligheten og lager bråk. Han kan sikkert være hyggelig, men er veldig skeptisk.

Er det helt ok å være det, eller er jeg bare fordommsfull og generaliserende?

Jeg hadde kanskje vært skeptisk til å leie ut til folk som lager bråk, og som ikke har jobb. Den politiske tilhørigheten dems hadde jeg vært ganske likegyldig til. Det er ikke et vennskap det dreier seg om akkurat.

Anonymous poster hash: a37b5...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han under meg har dessverre rett.

Av sofavelgerne, så er det som oftest slik FrPs velgere er. Det er også partiet som har flest velgere med lavest/ingen utdanning.

Du kan kanskje høre om han har noen referanser hos tidligere huseiere?

Ja, det er greit.

FrP`ere flest er slik som du beskriver. De klager på skatter og avgifter, vil ha billigere alkohol, og restriktiv innvandringspolitikk. De er ofte unge, og har lite peiling på saker og ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt hvordan (kanskje spesielt AP'ere) synes det er greit å være direkte diskriminerende mot FrP'ere, men griner så det spruter når FrP er en anelse fremmedfientlig...

Anonymous poster hash: 7c853...284

Du kan ikke sammenligne hudfarge med hva en person stemmer. En velger selv hva en stemmer på, og en kan holde det for seg selv, men hudfarge er med en hele tiden. Hva en stemmer sier dessuten noe om individet, hudfarge er irrelevant.

Anonymous poster hash: eed84...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje vært skeptisk til å leie ut til folk som lager bråk, og som ikke har jobb. Den politiske tilhørigheten dems hadde jeg vært ganske likegyldig til. Det er ikke et vennskap det dreier seg om akkurat.

Anonymous poster hash: a37b5...277

Er i utgangspunktet enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange fordommer jeg har, men man har jo alltid noen. Jeg respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger, men i hodet er jeg litt skeptisk til FrP'ere.

Saken er den at jeg skal leie ut en leilighet. Jeg har fått napp, og jeg gjorde dermed litt research på denne. Han er en mann (23), og ut fra liker-funksjonen på Facebook liker han FRP, biler og slikt. Oppdateringene hans inneholder mest meldinger om biler, råning etc. Han skriver også ganske dårlig norsk og har nok lite/ingen utdanning.

Jeg ser det som litt typisk FrP-aktig, og jeg er skeptisk til å leie ut leilighet til han. Ser for meg litt harry typer som kommer med biler utenfor leiligheten og lager bråk. Han kan sikkert være hyggelig, men er veldig skeptisk.

Er det helt ok å være det, eller er jeg bare fordommsfull og generaliserende?

Siden det vanligvis er mange om beinet når man skal leie ut, så kan du sikkert vrake og velge i potensielle leietakere. Ingen grunn til å leie ut til en person som du ikke tror at du ville like å ha i huset. Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Da er det vel ikke fordi han stemmer FRP at du ikke ønsker ham som leieboer, men heller fordi han er harry og virker dum?

Hva om han skrev; "Jeg foretrekker stille kvelder hjemme med en kopp te og klassisk musikk. Om jeg skeier virkelig ut, så inviterer jeg en venn av meg som er pensjonist, for å spille et slag sjakk eller kanskje bridge. På dagene studerer jeg fysikk, og ettermiddagene jobber jeg frivillig som støttekontakt for psykisk utviklingshemmede barn. Jo, foresten, også stemmer jeg FRP"

Kjenner faktisk den fyren :)

Jeg ville heller ikke leid ut til en harry rånetass. Men om fyren hadde virket oppegående, så kunne han stemt hva søren han ville.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor lager alltid Frp-ere bråk og faenskap?



Anonymous poster hash: e83c8...4b2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange fordommer jeg har, men man har jo alltid noen. Jeg respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger, men i hodet er jeg litt skeptisk til FrP'ere.

Saken er den at jeg skal leie ut en leilighet. Jeg har fått napp, og jeg gjorde dermed litt research på denne. Han er en mann (23), og ut fra liker-funksjonen på Facebook liker han FRP, biler og slikt. Oppdateringene hans inneholder mest meldinger om biler, råning etc. Han skriver også ganske dårlig norsk og har nok lite/ingen utdanning.

Jeg ser det som litt typisk FrP-aktig, og jeg er skeptisk til å leie ut leilighet til han. Ser for meg litt harry typer som kommer med biler utenfor leiligheten og lager bråk. Han kan sikkert være hyggelig, men er veldig skeptisk.

Er det helt ok å være det, eller er jeg bare fordommsfull og generaliserende?

Har samme inntrykk som deg av FrP'ere. Kjenner noen.. Hjertesaker er - steng innvandringspolitikk, døgnåpent alkoholsalg, økte fartsgrenser. Mange av de er det jeg ser på som "Harry" med sære meninger, råner, drikker fredag og lørdag, lager hjemmebrent og har ikke noe særlig utdanning.

Anonymous poster hash: 3600c...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke mange fordommer jeg har, men man har jo alltid noen. Jeg respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger, men i hodet er jeg litt skeptisk til FrP'ere.

Saken er den at jeg skal leie ut en leilighet. Jeg har fått napp, og jeg gjorde dermed litt research på denne. Han er en mann (23), og ut fra liker-funksjonen på Facebook liker han FRP, biler og slikt. Oppdateringene hans inneholder mest meldinger om biler, råning etc. Han skriver også ganske dårlig norsk og har nok lite/ingen utdanning.

Jeg ser det som litt typisk FrP-aktig, og jeg er skeptisk til å leie ut leilighet til han. Ser for meg litt harry typer som kommer med biler utenfor leiligheten og lager bråk. Han kan sikkert være hyggelig, men er veldig skeptisk.

Er det helt ok å være det, eller er jeg bare fordommsfull og generaliserende?

Det er ikke bare ok, men en moralsk plikt å være skeptisk, og helst avvisende, til svært mye av det FRP står for. Det er og blir et politisk skramleorkester av naive og til dels selvmotsigende synspunkter på hvordan et samfunn faktisk virker, kombinert med umenneskelige, pre-sivilisatoriske oppfatninger om samfunnsetiske spørsmål. En fæl blanding av dumskap og egoistisk ondskap. Men mennesker kan selvsagt trå feil, og manglende politisk og moralsk innsikt kan skyldes både uheldig miljøpåvirkning, og mangel på erfaring og/eller utdannelse. Derfor ville jeg ikke ha avskrevet enhver FRPer uten videre. Ta det heller som en utfordring, og se om du klarer å sivilisere vedkommende:)

Anonymous poster hash: 50d16...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...