Gå til innhold

Ok å være skeptisk til "FrP-ere"?


Odriks

Anbefalte innlegg

Er ikke mange fordommer jeg har, men man har jo alltid noen. Jeg respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger, men i hodet er jeg litt skeptisk til FrP'ere.

Saken er den at jeg skal leie ut en leilighet. Jeg har fått napp, og jeg gjorde dermed litt research på denne. Han er en mann (23), og ut fra liker-funksjonen på Facebook liker han FRP, biler og slikt. Oppdateringene hans inneholder mest meldinger om biler, råning etc. Han skriver også ganske dårlig norsk og har nok lite/ingen utdanning.

Jeg ser det som litt typisk FrP-aktig, og jeg er skeptisk til å leie ut leilighet til han. Ser for meg litt harry typer som kommer med biler utenfor leiligheten og lager bråk. Han kan sikkert være hyggelig, men er veldig skeptisk.

Er det helt ok å være det, eller er jeg bare fordommsfull og generaliserende?

Endret av Odriks
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er virkelig ikke typisk FrP'er.

Det blir litt som å si at man ikke liker muslimer fordi alle er terrorister, pga 9/11. VELDIG få av oss som faktisk er slik du beskriver, akkurat som ytterst få muslimer er terrorister :) Bare lei ut, du, det går nok bra. Hvis du er veeeldig skeptisk så møt han i virkeligheten først.

Endret av Nuttery
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er greit.

FrP`ere flest er slik som du beskriver. De klager på skatter og avgifter, vil ha billigere alkohol, og restriktiv innvandringspolitikk. De er ofte unge, og har lite peiling på saker og ting.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke typisk FrP'er.

Det blir litt som å si at man ikke liker muslimer fordi alle er terrorister, pga 9/11. VELDIG få av oss som faktisk er slik du beskriver, akkurat som ytterst få muslimer er terrorister :) Bare lei ut, du, det går nok bra. Hvis du er veeeldig skeptisk så møt han i virkeligheten først.

Hadde håpet på noe litt "bedre". Ikke at partivalget hans er avgjørende, men jeg har bare fordommer mot det. Vanskelig å forklare, he-he. I min krets så spøker vi en del mer harry FrP'ere, og er dermed kanskje litt påvirket av det. Men at han råner og liker biler gjør det ikke akkurat bedre :)

Endret av Odriks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes oppegående Frp-ere, men dette høres ut som en klassisk stokk dum rånertype. Skepsisen er i så fall berettiget og helt grei. Det er ikke helt tilfeldig hva folk interesserer seg for, selv om det alltids finnes unntak. Jeg hadde heller leid ut til en som likte sjakk og langrenn enn en som brukte mye av tiden sin på råning og å bla i FHM-magasiner. Og jeg er mann selv.



Anonymous poster hash: 3a544...581
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange fordommer jeg har, men man har jo alltid noen. Jeg respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger, men i hodet er jeg litt skeptisk til FrP'ere.

Saken er den at jeg skal leie ut en leilighet. Jeg har fått napp, og jeg gjorde dermed litt research på denne. Han er en mann (23), og ut fra liker-funksjonen på Facebook liker han FRP, biler og slikt. Oppdateringene hans inneholder mest meldinger om biler, råning etc. Han skriver også ganske dårlig norsk og har nok lite/ingen utdanning.

Jeg ser det som litt typisk FrP-aktig, og jeg er skeptisk til å leie ut leilighet til han. Ser for meg litt harry typer som kommer med biler utenfor leiligheten og lager bråk. Han kan sikkert være hyggelig, men er veldig skeptisk.

Er det helt ok å være det, eller er jeg bare fordommsfull og generaliserende?

Han er en type FRP velger, typisk Fredrikstad-velger med lite peiling på politikk generelt men uten sans for myndighetenes overformynderi. Hadde han ikke stemt FRP hadde han sannsynligvis stemt AP, jobber sikkert med noe mekanisk og har sannsynligvis helt grei inntekt, de som råner og er svært bilinteresserte pleier ofte å begynne å jobbe i svært tidlig alder og selv om de skjelden er de skarpeste knivene i skuffen gjør de gjerne en god jobb.

Jeg ville ha vert skeptisk med tanke på musikkvolum og liknende, det er ikke uvanlig at rånere er glad i feks Cervin Vega og kjører på med fest og fyll men mange er også i langvarige forhold og ganske så stabile alt i alt.

Ta deg en prat med fyren, spør litt, han kan være en god leietaker, en grei leietaker eller muligens en dårlig en.

Anonymous poster hash: b0057...77e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde håpet på noe litt "bedre". Ikke at partivalget hans er avgjørende, men jeg har bare fordommer mot det. Vanskelig å forklare, he-he. I min krets så spøker vi en del mer harry FrP'ere, og er dermed kanskje litt påvirket av det. Men at han råner og liker biler gjør det ikke akkurat bedre :)

Nå er jeg selv FrP'er, bosatt i Fredrikstad og har grei oversikt over både de unge og de eldre. Greie folk alle sammen, selvfølgelig med svingende personligheter hver og en, som vanlige folk. Vil ikke legge vekt på at han stemmer FrP. Man er heller ikke automatisk råner selv om man stemmer FrP (ville heller sagt en god del "sosser" enn rånere.)

Slapp av, sikkert en grei kar :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i HI at du "respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger", og i neste avsnitt skriver du at du er skeptisk til å leie ut til en mann basert på hans politiske ståsted?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være ærlig, er faktisk synet ditt helt patetisk. "Typisk FRP´er"
Hvilket grunner har du for å si at den type menneske er en typisk frp´er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være ærlig, er faktisk synet ditt helt patetisk. "Typisk FRP´er"

Hvilket grunner har du for å si at den type menneske er en typisk frp´er?

Egentlig ingen, men det er mine fordommer jeg kanskje må bli kvitt. Ser liksom for meg en harrytass som aldri har lest en bok, skriver dårlig og har voldsomme utrop stemme FrP. Nå skal det sies at det er en del politikere som er medlem av FrP som jeg liker (f.eks. liker jeg godt Anders Amundsen og han Stavanger-fyren), men jeg tenker mest folket som stemmer på dem som jeg har litt fordommer mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært mer skeptisk til råningen og det å få innkjørselen full av biler med anlegget på fullt enn at han er FRP'er.
Har hatt en nabo som var over gjennomsnittet interessert i bil. Lyd på hele ettermiddagen og kvelden, og kjøring frem og tilbake konstant. Slikt hadde jeg ikke akseptert.

Men du må j osnakke med ham først. Du vet jo ikke om det er slik det blir, og det vet du bare om du snakker med ham og f.eks. spør om han har egen bil for i så fall så har han mulighet til å parkere *der*.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ingen, men det er mine fordommer jeg kanskje må bli kvitt. Ser liksom for meg en harrytass som aldri har lest en bok, skriver dårlig og har voldsomme utrop stemme FrP. Nå skal det sies at det er en del politikere som er medlem av FrP som jeg liker (f.eks. liker jeg godt Anders Amundsen og han Stavanger-fyren), men jeg tenker mest folket som stemmer på dem som jeg har litt fordommer mot.

Er det ikke ganske greit å vite at han er politisk aktiv? At han faktisk bryr seg om landet sitt? Selvom mennesker er uenig i politikk så er det bedre at de engasjerer seg enn at han er en latsabb som gir totalt søren.

Her jeg bor er det mange som stemmer frp. Og det er snakk om veldig forskjell fra person til person.

Jeg kunne aldri sett på deg og tenkt at du var en som liker SP.

Folk har forskjellige meninger, slik er det. Det er det samme som å mislike en person fordi h*n liker hund og ikke katt (slike uenigheter jeg hadde med mine venner når jeg var 5 år) :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(ville heller sagt en god del "sosser" enn rånere.)

Slapp av, sikkert en grei kar :)

Høres rart ut. Er ikke FrP den nye arbeiderklasse? Høyre er vel mer snobbete. SV også har blitt det litt.

Anonymous poster hash: e83c8...4b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Er ikke FrP den nye arbeiderklasse? Høyre er vel mer snobbete. SV også har blitt det litt.

Anonymous poster hash: e83c8...4b2

Jeg vil ikke påstå at jeg er en snobb nei.... :klo:

Anonymous poster hash: 879e0...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i HI at du "respekterer at folk stemmer ulikt og har forskjellige meninger", og i neste avsnitt skriver du at du er skeptisk til å leie ut til en mann basert på hans politiske ståsted?

Det var vel en ganske enkel setning å skjønne? TS skriver at h*n generelt sett respekterer at folk stemmer ulikt, det ville altså vært likegyldig for TS om leietakeren stemte Høyre, Rødt eller AP, men akkurat FrP-ere er h*n skeptisk til.

Til TS: Ja, det er greit å være skeptisk til FrP-ere. Jeg vet det er en fordom, men jeg er ikke særlig begeistret for dem uansett.

Anonymous poster hash: d4da4...cf3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner skepsisen din godt!

De fleste som stemmer frp er totale motsetninger av meg. Trygdede eller dårlig betalt jobb, ofte smårasistiske, og brenner for å ikke betale avgifter på alkohol og tobakk, og bomring.

Anonymous poster hash: 89f5b...768

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en ganske enkel setning å skjønne? TS skriver at h*n generelt sett respekterer at folk stemmer ulikt, det ville altså vært likegyldig for TS om leietakeren stemte Høyre, Rødt eller AP, men akkurat FrP-ere er h*n skeptisk til.

Til TS: Ja, det er greit å være skeptisk til FrP-ere. Jeg vet det er en fordom, men jeg er ikke særlig begeistret for dem uansett.

Anonymous poster hash: d4da4...cf3

Det er en ganske selvmotsigende setning.

Mer utfyllende edit:

Om TS faktisk hadde respektert at folk har andre meninger enn henne, så hadde hun ikke hatt betenkeligheter med å leie ut bolig til en mann basert på at han har et annet politisk syn enn henne.

Endret av Alice123
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en trolletråd? Nekter å tro at det finnes voksne mennesker som tar så irrasjonelle avgjørelser. Hva har noens interesse for lavere skatter og avgifter å gjøre med deres egenskaper som leietakere? (I fall noen trenger hjelp: Svaret er "ingenting")

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes oppegående Frp-ere, men dette høres ut som en klassisk stokk dum rånertype. Skepsisen er i så fall berettiget og helt grei. Det er ikke helt tilfeldig hva folk interesserer seg for, selv om det alltids finnes unntak. Jeg hadde heller leid ut til en som likte sjakk og langrenn enn en som brukte mye av tiden sin på råning og å bla i FHM-magasiner. Og jeg er mann selv.

Anonymous poster hash: 3a544...581

:hoho:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...