Gå til innhold

Er jeg urimelig/slem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn fra et tidligere forhold, hvor jeg har hovedomsorgen.

Barnet tilbringer tors-man annenhver helg hos faren.

Nå vil barnefar at vi skal diskutere en utvidelse av hans samvær. Han ønsker 50/50 deling.

Jeg er i utgangspunktet negativ til at han skal ha mer, da jeg synes det er viktig at gutten har et fast og stabilt tilholdssted, i dette tilfellet hos meg og min samboer.

Er jeg urimelig som ikke vil gi han mer? Vil ikke være vanskelig, og forstår godt at han vil ha gutten mer, men jeg har ingenting til overs for å dele 50/50, da jeg mener det er usunt for barnet.

Vet at dette nå vil gå mot meklingsmøter hvis jeg nekter å gi han mer. Vi var gjennom dette i fjor også, da han truet med rettssak hvis jeg ikke frivillig gikk med på deling. Da klarte jeg å stå i mot, kontaktet advokat, og BF ga seg. Han innså vel at han ikke hadde noe å komme med i en evt rettssak. Han har alltid brukt trusler for å få viljen sin, og er ekstremt manipulerende.

jeg er gravid med min samboer, og min eks vet ikke dette enda, vil det ha noen innvirkning på dette tror dere? Er det positivt eller negativt for min sak at gutten skal få et søsken? Eksen har ingen andre barn enn vår sønn.

Selv om jeg innerst inne VET at eksen ikke har noe å bruke mot meg i en evt rettssak, pluss at ingen ting har endret seg siden i fjor da vi var gjennom det samme, så blir man jo så himla redd og usikker......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg syntes du er urimelig. Hvorfor er du en bedre forelder en BF?

Mange barn bor 50/50 og det går bra med dem, virker som om du bare ikke vil fordi du har muligheten til å være vanskelig.

Anonymous poster hash: 1a664...183
  • Liker 17
Skrevet

Med mindre det er noen spesiell grunn til at ikke far er skikket til å ta seg av sin sønn er det vel ingen grunn for deg til å motsette deg 50/50 samvær??

Regner med faren sørger for at gutten kommer seg i barnehage / skole som normalt, og da er det mye mer usunt for gutten med begrenset samvær med sin far enn det er å flytte på seg innimellom.

• Liker 13
Skrevet

Ja, jeg syntes du er urimelig. Hvorfor er du en bedre forelder en BF?

Mange barn bor 50/50 og det går bra med dem, virker som om du bare ikke vil fordi du har muligheten til å være vanskelig.

Anonymous poster hash: 1a664...183

Du kan jo prøve selv og bo på den måten på to forskjellige steder.

Tror du hadde følt deg litt rotløs og kjei.

Jeg hadde ikke ønsket dette for mine barn i alle fall.

Hvis dem ikke er i tenårene og ønsker dette selv der dem kan sjonglere litt selv over dagene.

Anonymous poster hash: 9cfb2...619

• Liker 13
Skrevet

Du kan jo prøve selv og bo på den måten på to forskjellige steder.Tror du hadde følt deg litt rotløs og kjei.Jeg hadde ikke ønsket dette for mine barn i alle fall.Hvis dem ikke er i tenårene og ønsker dette selv der dem kan sjonglere litt selv over dagene. Anonymous poster hash: 9cfb2...619

Jeg var skilsmisse-barn fra en alder av 3, og er sjeleglad for at jeg hadde 50% samvær med min far og at mine foreldre samarbeidet godt om fordelingen! Tror du undervurderer din sønns behov for samvær med sin far, og farens behov for samvær med sin sønn.

• Liker 9
Skrevet

Ja, jeg syntes du er urimelig. Hvorfor er du en bedre forelder en BF?Mange barn bor 50/50 og det går bra med dem, virker som om du bare ikke vil fordi du har muligheten til å være vanskelig. Anonymous poster hash: 1a664...183

Mange barn har det kanskje bra ved å bo 50/50, men det kommer jo helt an på barnet.. Jeg tror ikke mitt barn har godt av det. Det er jeg uansett ikke alene om å mene, det blir jo aldri dømt 50/50 i rettssaker, er vel en grunn til det også? :)

Uansett så hører det med til historien at BF aldri har stilt opp noe særlig, jeg kastet han ut før gutten var 1 år, pga at han aldri var hjemme, kun på fest, var utro, mistet jobben uten å prøve å få ny, tenkte kun på seg selv, stakk av i flere dager for å feste, brøt avtaler etc.. Etter han flyttet ut hadde han gutten fre-søn annenhver helg, han byttet ofte helger for å feste/reise på ferier/besøke nye bekjentskaper(jenter) fremfor å ha samvær.

Nå har han fått samboer og ønsker mer samvær. Skal jeg virkelig belønne hans dårlig oppførsel med mer samvær pga ny samboer???

Barnet er nå knapt 4 år. Og jeg mener han har det bedre hos meg.

• Liker 1
Skrevet

Da er det jo bare å ta saken til retten, så får de bedømme hvorvidt han bør ha 50% samvær eller ikke. Har du såpass gode argumenter har du jo ingenting å frykte.

• Liker 4
Skrevet

kan jo hende mannen har blitt voksen og vil være en bedre far.

Det er ikke snakk om belønne eller straffe han. men hva er best for barnet !

og forresten så går det ann å dele det på andre måter enn 50/50 selv om det er det far ønsker. hva med å 40/60. synes uansett dere burde finne en løsning så barnet får mer tid med far.

Anonymous poster hash: b872f...d39
  • Liker 6
Skrevet

Er det best for barnet å være mer hos en som aldri har prioritert han?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil jo skåne barnet for skuffelser også. Hvem vet om faren er hjemme når han har samvær? For alt jeg vet kan det være den nye samboeren som passer han imens far er på fylla...

Skrevet

Ikke skyt meg, det er ikke meningen å være frekk. Men er økonomi en del av helheten her, enten for din del eller for far sin del? Kan det hende at han ønsker mer samvær for å redusere bidraget?

Anonymous poster hash: 7a9f5...8df
  • Liker 2
Skrevet

Eh, ja!? Dersom far ber om 50/50 nå viser jo det at han har tenkt å prioritere ham fremover. Barnet er 4 år, far har god tid til å "rette opp". Skillsmissebarn har to hjem uansett hvordan man vrir og vender på det.

• Liker 5
Skrevet

Ikke skyt meg, det er ikke meningen å være frekk. Men er økonomi en del av helheten her, enten for din del eller for far sin del? Kan det hende at han ønsker mer samvær for å redusere bidraget? Anonymous poster hash: 7a9f5...8df

Økonomi har ingenting med dette å gjøre, jeg mottar ingen stønader fordi jeg er alenemor. Jeg har samboer, hus, bil, jobb. Han betaler et minstebeløp i barnebidrag, forskuttert av NAV.

• Liker 1
Skrevet

For min stesønn (som nå bor hos oss og er annenhver uke hos mor- av ulike grunner ble det best sånn), gikk fra 50/50 til dette i 2013.

Gutten stortrivdes i utgangspunktet med 5050, men det vi ser nå er en jevnt over mer fornøyd gutt med mindre raseri og frustrasjon i seg. Så her burde nok ikke samværsformen vært 50/50 så lenge som den var det- men det har ingen ting med at verken mor eller far ikke er skikket til å ha han. Han trengte rett og slett mer stabilitet.. Tror jeg :-) fremdeles litt nytt :-)

Anonymous poster hash: 2b9f0...4af

Skrevet

Eh, ja!? Dersom far ber om 50/50 nå viser jo det at han har tenkt å prioritere ham fremover. Barnet er 4 år, far har god tid til å "rette opp". Skillsmissebarn har to hjem uansett hvordan man vrir og vender på det.

Vel har barnet to hjem, men hvorfor gjøre om noe som fungerer bra fra før?

Mye bitre mennesker her gitt..

Er det noen av dere som er/har vært i samme situasjon selv egentlig?

Alle som et i trygge, stabile forhold vil hevde at de ved et evt brudd med barnets mor/far vil dele 50/50, men bare vent til dere står i samme situasjon selv....

Så dere mener det er best for et barn å flytte annenhver uke, bruke to-tre dager hver uke på å slå seg til ro, før det skal sendes til den andre noen dager senere for så og gå gjennom det samme? Er det trygt og stabilt mener dere?!?

• Liker 3
Skrevet

For min stesønn (som nå bor hos oss og er annenhver uke hos mor- av ulike grunner ble det best sånn), gikk fra 50/50 til dette i 2013.

Gutten stortrivdes i utgangspunktet med 5050, men det vi ser nå er en jevnt over mer fornøyd gutt med mindre raseri og frustrasjon i seg. Så her burde nok ikke samværsformen vært 50/50 så lenge som den var det- men det har ingen ting med at verken mor eller far ikke er skikket til å ha han. Han trengte rett og slett mer stabilitet.. Tror jeg :-) fremdeles litt nytt :-)Anonymous poster hash: 2b9f0...4af

My point exactly; Stabilitet er viktig! Og takk for at du delte den erfaringen!

Skrevet

1) Hvor gammel er barnet?

2) 50/50 deling er en fordeling som favoriserer foreldrene, ikke barnet. Tenk om dere måtte flytte hjem 1 gang i uka? Ved en slik fordeling så tenker man ikke på barnets beste, men på foreldrene. Det vil alltid være 1 som taper mest i en barnefordelingssak, og ved 50/50 er dette barnet, og det er bare så feil som du kan få det til. Skulle vært forbudt.

Anonymous poster hash: bd1f1...a0c
  • Liker 6
Skrevet

My point exactly; Stabilitet er viktig! Og takk for at du delte den erfaringen!

Bare hyggelig! Jeg har selv merket det "på kroppen" hvordan gutten har hatt det.. Det er ikke mulig å få til to identiske sett med hjem, regler og prioriteringer vil alltid være ulike hos mor og far (naturlig nok!). Han hadde 50/50 deling fra han var ca 4-9.. Og han hadde aldri med seg annet enn det han gikk og sto i når han "flyttet". Men guttungen slet tydelig med noe, som har blitt mange reiser bedre nå som han bor fast et sted..

Skrevet

Gutten stortrivdes i utgangspunktet med 5050, men det vi ser nå er en jevnt over mer fornøyd gutt med mindre raseri og frustrasjon i seg. Så her burde nok ikke samværsformen vært 50/50 så lenge som den var det- men det har ingen ting med at verken mor eller far ikke er skikket til å ha han. Han trengte rett og slett mer stabilitet.. Tror jeg :-) fremdeles litt nytt :-)

?? Annenhver uke hos mor? Blir det ikke 50/50 da?

Anonymous poster hash: bd1f1...a0c

Skrevet

Hadde ikke gått med på 50/50 med så lite barn. Mitt barn er hos far kun annen hver helg. Men er fleksibel når det er ferier. Det er viktig at barnet har god kontakt med begge foreldre men har en fast plass å bu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...