Gå til innhold

Oppdage graviditet sent - alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg poster rett her, men jeg er ikke prøver og ikke ufrivillig barnløs.

Har noen av dere opplevd å oppdage graviditeten seint? Og hvordan tanklet dere å fortsette graviditeten selv om du viste at du hadde inntatt alkohol?

Jeg er redd jeg er gravid - ikke fordi barnet er uønsket, men fordi livsttilen min etter jul ikke akkurat har vært ideel. Jeg har drukket unormalt mye, jentetur til syden som innebar 14 dager med alkoholinntak hver dag, jeg har reist mye i forbindelse med jobb - noe som innebærer sene middager med en del i glasset. Bryllup og jubileumsdager som har vart til langt utpå natt. Det har gått i ett.

Jeg blir uvel av tanken på at jeg er gravid. Det må jo ha vært ett under dersom noe i det hele tatt lever der inne :frown:

Jeg har en del sympomer, men jeg har ikke tatt test enda. Hva om jeg er gravid? Burde jeg ta abort?

Føler meg som en 16 åring :( Buhu!



Anonymous poster hash: 04702...a38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg poster rett her, men jeg er ikke prøver og ikke ufrivillig barnløs.

Har noen av dere opplevd å oppdage graviditeten seint? Og hvordan tanklet dere å fortsette graviditeten selv om du viste at du hadde inntatt alkohol?

Jeg er redd jeg er gravid - ikke fordi barnet er uønsket, men fordi livsttilen min etter jul ikke akkurat har vært ideel. Jeg har drukket unormalt mye, jentetur til syden som innebar 14 dager med alkoholinntak hver dag, jeg har reist mye i forbindelse med jobb - noe som innebærer sene middager med en del i glasset. Bryllup og jubileumsdager som har vart til langt utpå natt. Det har gått i ett.

Jeg blir uvel av tanken på at jeg er gravid. Det må jo ha vært ett under dersom noe i det hele tatt lever der inne :frown:

Jeg har en del sympomer, men jeg har ikke tatt test enda. Hva om jeg er gravid? Burde jeg ta abort?

Føler meg som en 16 åring :( Buhu!

Anonymous poster hash: 04702...a38

Edit: Jeg må påpeke at jeg ikke vil ta abort. Jeg er i ett fast forhold og vi er klare for barn. Men vet ærlig talt ikke om jeg har samvittighet til å fortsette svangerskapet dersom det viser seg at jeg er gravid.

- TS.

Anonymous poster hash: 04702...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ufrillig barnløse og hadde egentlig gitt opp prøvingen, så jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før jeg var ca.6 uker på vei. Hadde da drukket alkohol kanskje 4 ganger. Ikke mye hver gang, men kanskje 2 glass vin. Da jeg var på første kontroll hos legen, spurte hun om alkoholbruk og jeg sa at jeg selvf ikke drikker når jeg er gravid, men at jeg dessverre hadde drukket litt vin før jeg visste om dette. Hennes svar var bare "det gjør jo alle" og hun tok det med knusende ro. Det er selvfølgelig mange meninger om dette og det beste hadde selvf vært om man var avholds hele veien. Enkelthistorier om at "jeg drakk og mitt barn er ikke skadet" sier lite om risikoen på gruppenivå, men jeg tror nok jeg ville prøvd å tenke at dette mest sannsynlig går bra og så fullføre svangerskapet dersom alt annet ligger til rette for det. Kanskje du kan lufte tankene dine for legen?

Anonymous poster hash: bcc8d...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde ta en test før du tar sorgene på forskudd. Mange så har vært gravid i starten uten og vite om det. Ta



Anonymous poster hash: 5b67e...1ad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Drakk før jeg fikk vite det jeg også, tok det opp med legen og han sa det ikke spilte noen rolle siden det ikke var utviklet nok til å ta skade, ooppdaget det da jeg var 6-7 uker på vei og hadde drukket hver eneste helg.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var ufrillig barnløse og hadde egentlig gitt opp prøvingen, så jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før jeg var ca.6 uker på vei. Hadde da drukket alkohol kanskje 4 ganger. Ikke mye hver gang, men kanskje 2 glass vin. Da jeg var på første kontroll hos legen, spurte hun om alkoholbruk og jeg sa at jeg selvf ikke drikker når jeg er gravid, men at jeg dessverre hadde drukket litt vin før jeg visste om dette. Hennes svar var bare "det gjør jo alle" og hun tok det med knusende ro. Det er selvfølgelig mange meninger om dette og det beste hadde selvf vært om man var avholds hele veien. Enkelthistorier om at "jeg drakk og mitt barn er ikke skadet" sier lite om risikoen på gruppenivå, men jeg tror nok jeg ville prøvd å tenke at dette mest sannsynlig går bra og så fullføre svangerskapet dersom alt annet ligger til rette for det. Kanskje du kan lufte tankene dine for legen?

Anonymous poster hash: bcc8d...cd5

Uten å gi et for dårlig inntrykk av meg selv; her er det jo ikke snakk om ett par glass vin. Saken er jo at jeg har drukket mye, og jeg drikker generelt mye når jeg først drikker. Drikker ofte brunt brennevin, ikke bare rødvin og øl. Det er dette som bekymrer meg, jeg vet at forbruket mitt har vært så alt alt alt for høyt de siste ukene.

Jeg skal/må naturligvis rådføre meg hos lege, men der vil vel ingen råde meg til abort, dersom jeg er bare 4-5 uker på vei. Jeg er bare nysgjerrig å høre på deres tanker og erfaringer rundt dette.

Anonymous poster hash: 04702...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk før jeg fikk vite det jeg også, tok det opp med legen og han sa det ikke spilte noen rolle siden det ikke var utviklet nok til å ta skade, ooppdaget det da jeg var 6-7 uker på vei og hadde drukket hver eneste helg.

Slike svar liker jeg - pjuh! Hvis jeg er gravid vil jeg anta jeg er ca 4 uker på vei. Men er det virkelig tilfelle at fostret ikke tar skade selv om det er så lite? Det høres jo rart ut.

Anonymous poster hash: 04702...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener vel at dersom det er tidlig så vil kroppen sørge for en spontanabort dersom du har påført fosteret skader, slik at det løser seg selv. Det viktigste er å ta vare på deg selv og kroppen din nå fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som ble gravid på whiskey-smaketur. HUn beholdt, hun er lege selv og mente det burde gå bra



Anonymous poster hash: a6688...3d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde ta en test før du tar sorgene på forskudd. Mange så har vært gravid i starten uten og vite om det. Ta

Anonymous poster hash: 5b67e...1ad

Jeg skal kjøpe test i morgen. Hjelper med litt briefing først. Takk!

- TS

Anonymous poster hash: 04702...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler ikke engang blodomløp så tidlig.

Jo, det gjør man.

Anonymous poster hash: d3751...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deler ikke engang blodomløp så tidlig.

Når begynner man dele blodomløp?

Anonymous poster hash: 32058...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør man.

Anonymous poster hash: d3751...9ab

Når man er 4 uker på vei, når fosteret er 2 uker, så begynner dannelsen av placenta. Ergo så må den på plass før man deler blodomløp, ergo nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk masse to helger på rad før jeg fant det ut. Det endte i en spontanabort 4 dager etter jeg fant ut at jeg var gravid, i uke 7. Men var sikkert tilfeldig.

Anonymous poster hash: a9876...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drakk før jeg fikk vite det jeg også, tok det opp med legen og han sa det ikke spilte noen rolle siden det ikke var utviklet nok til å ta skade, ooppdaget det da jeg var 6-7 uker på vei og hadde drukket hver eneste helg.

Høres ut som om legen din kunne trenge en liten faglig oppdatering, det der er både alt for bastant og går stikk i strid mot endel etablert kunnskap. Generelt vet man ikke hvor lite som er trygt, men man ser at et større konsum er skadelig - også i første trimester. "Ikke utviklet nok til å ta skade" virker for meg som en merkelig påstand, det er jo gjerne mens fosteret er under utvikling at det er ekstra sårbart.

Anonymous poster hash: 3ef5d...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoler nok mer på legen min enn en hvilkensomhelst bedreviter på et forum :)

Som sagt - jeg reagerer ut fra den etablerte kunnskapen som finnes, ikke fra mine egne overbevisninger. Og på den underliggende logikken, jeg savner en litt grundigere forklaring på hva i all verden det med "for lite utviklet til å påvirkes" for det finner jeg ikke noe som helst fornuftig om når jeg søker på det. Hvis du ser på de fleste nøytrale informasjonssider (WebMD, Fhi, den type steder) og sjekker endel av forskningen som har blitt gjort så gjentas det til stadighet at man ikke vet hvor den nedre grensa går for hva som er et trygt konsum - ei heller for om det finnes perioder som er helt sikre. Det er riktignok enkelte perioder som skiller seg ut som farligere enn andre, og det tegner seg et klart bilde av at et lavt konsum ikke nødvendigvis er så skadelig som man har antatt. Men det er et ganske langt sprang fra det til å påstå at det garantert ikke er farlig å ha drukket mye i uke 6-7.

Anonymous poster hash: 3ef5d...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er egentlig bare synsing, da jeg ikke har kunnskaper innenfor emnet. Men jeg jobber i helsevesenet med alkoholikere og narkomane, mange av disse har barn og jeg har enda ikke møtt ett barn som har tatt skade av att foreldrene har ruset seg under graviditeten. Så tror ikke det er stor fare for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...