Gå til innhold

dere som ikke bruker saueskinn i senga..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er bare normalt for de som ikke følger med på anbefalingene fra bl.a helsedirektoratet og Landsforeningen Uventet Krybbedød (google LUB for kilder på dette.)

Både helsedirektoratet og LUB fraråder lammeskinn i senga.

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Helsedirektoratet fraråder det for å redusere risikoen for eksem. LUB fraråder ikke lammeskinn i senga, men de opplyser om at det er en økt risiko for krybbedød når babyen begynner å kunne snu seg over på magen selv. http://www.lub.no/id/B4ACC5C763DAEAD7C1257689005046CD

Anonymous poster hash: fa274...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tisselaken kan også føre til krybbedød ;)Om babyen kommer over på magen der som tisselakenet er så er det så tett at det ikke får puste.Mye verre enn saueskinn spør du meg ;)Anonymous poster hash: d0034...1f7

På tisselakenet jeg kjøpte sto det at det kun skulle ligge på nederste halvdel av senga, og ikke der barnets hode/overkropp ligger.

Vi har en vanlig madrass kjøpt på barnas hus og en overmadrass i ull, samt tisselaken på deler av senga.

Anonymous poster hash: 0fc71...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisselaken kan også føre til krybbedød ;)

Om babyen kommer over på magen der som tisselakenet er så er det så tett at det ikke får puste.

Mye verre enn saueskinn spør du meg ;)

Vi bruker saueskinn og så har vi en gulpeklut over der hodet ligger slik at han ligger oppå det.

Dette er stramt og festet til sidene i sengen slik at det skal mye til for å rive det løst.

Anonymous poster hash: d0034...1f7

Tisselakenet er klippet til så det passer akkurat under rumpa og er festet på undersiden av overmadrassen så ingen fare.

Du må ikke finne på å bruke saueskinn i senga!!! Det burde du virkelig lese mer om for det anbefales så absolutt IKKE! Les på f.eks Landsforeningen uventet barnedød sine websider eller helsedirektoratet! Hårreisende at ikke alle har fått med seg dette!

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra for muskler og skjellett å ligge på harde underlag. Heller litt for hardt enn litt for mykt. Angående skinn så er vel hovedhensikten å gjøre det varmere for babyen, ikke mykere.

Jeg brukte kun lammeskinn i vogn, samt som "gulvteppe" når han begynte å rulle rundt, løfte hodet mens han lå på magen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet fraråder det for å redusere risikoen for eksem. LUB fraråder ikke lammeskinn i senga, men de opplyser om at det er en økt risiko for krybbedød når babyen begynner å kunne snu seg over på magen selv. http://www.lub.no/id/B4ACC5C763DAEAD7C1257689005046CD

Anonymous poster hash: fa274...73b

Så å disponere baby for allergi, astma og eksem er ikke så nøye? Norge ligger litt etter, her er anbefalinger fra New Zealand. For min del får dere bare legge ungene på lammeskinn, jeg ville aldri tatt sjansen. Blir som å røyke eller drikke alkohol under svangerskapet. Det kan jo gå bra det også!

http://www.thecauseofsids.org/sheepskins_cause_of_sids.htm

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å disponere baby for allergi, astma og eksem er ikke så nøye? Norge ligger litt etter, her er anbefalinger fra New Zealand. For min del får dere bare legge ungene på lammeskinn, jeg ville aldri tatt sjansen. Blir som å røyke eller drikke alkohol under svangerskapet. Det kan jo gå bra det også!

http://www.thecauseofsids.org/sheepskins_cause_of_sids.htm

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Dette er ikke offisielle anbefalinger fra New Zealand, men en "uavhengig forskningsside som fokuserer på å informere alle mennesker om at årsaken til krybbedød er funnet og kan forhindres".

Dette stemmer som kjent ikke. Vær litt kildekritisk.

Anonymous poster hash: 9292e...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke offisielle anbefalinger fra New Zealand, men en "uavhengig forskningsside som fokuserer på å informere alle mennesker om at årsaken til krybbedød er funnet og kan forhindres".

Dette stemmer som kjent ikke. Vær litt kildekritisk.

Anonymous poster hash: 9292e...6a9

Nei, legg ungen din på saueskinn, du....

At det kan føre til astma og eksem er jo ikke så farlig, for det er jo så vanlig for tida og de har jo så flotte medisiner mot det!

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har link til helsedirektoratets fraråding av korthåret skinn?

Jeg har lest på LUB og fikk klart inntrykk at dette gjaldt langhåret.

Tisselaken er fint sålenge man bruker det riktig, altså unngår overkroppen. Dette vet vel er fleste?

Anonymous poster hash: 79051...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dø, det er lov å bruke huet

Nei, legg ungen din på saueskinn, du....

At det kan føre til astma og eksem er jo ikke så farlig, for det er jo så vanlig for tida og de har jo så flotte medisiner mot det!

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Anonymous poster hash: 43e68...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby ligger da på vanlig, fast madrass med overlaken og laken. Har aldri fundert over det. Min var FØDT med atopisk eksem, så ull holder vi oss langt unna. Han ligger i en sånn pose.

Anonymous poster hash: 9f3b8...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, legg ungen din på saueskinn, du....

At det kan føre til astma og eksem er jo ikke så farlig, for det er jo så vanlig for tida og de har jo så flotte medisiner mot det!

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Voksent svar! Har ikke promotert bruk av lammeskinn på noen måte, kun påpekt at siden det vises til ikke er nasjonale anbefalinger fra New Zealand. En bør være forsiktig og svært kildekritisk når en linker til slike sider.

Anonymous poster hash: 9292e...6a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...