Gå til innhold

dere som ikke bruker saueskinn i senga..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..Hvordan rer dere opp for babyen så det heller ikke skal bli for hardt å ligge? Jeg brukte saueskinn til mitt første barn men er usikker på om jeg vil gjøre det denne gangen. Jeg har laget ett sånn babynest som jeg tenkte å bruke, men vet ikke om det er best å bruke på dagen istede for natten og? Hva gjør dere? :)



Anonymous poster hash: 1f8b0...873
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker det ikke pga risiko.

Bruker aerosleep madrass som er utviklet med tanke pa risiko hvis barnet snur seg, kaster opp, gulper etc eller har ansiktet ned i madrassen. Skinn kun i vognen. Hun sover best i sengensin og har alltid gjort det.

Anonymous poster hash: 08c08...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke barn ha et relativt hardt underlag? Jeg er iallefall mer redd for å gjøre det for mykt for babyen, pga. kvelningsfare. Aller helst sover hun på fanget til meg eller pappaen i alle mulige merkelige og tilsynelatende ubehagelige stillinger uansett. Hun har et tynt bomullsteppe mellom seg og laknet men det er fordi det må skiftes pga. gulping hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og vi har vanlig IKEA-madress, med laken og evt helseteppe oppå. Jeg har heller aldri tenkt på at det skulle bli for hardt, de veier jo ikke all verdens disse små så med mindre man har en veldig tynn eller hard madress bør det gå helt fint å bare bruke madrassen? :klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp myke underlag som er farlig TS. Rett og vanlig underlag uten for mye mykhet er sikrest.

Madrassen gir jo bittelitt etter for det lille hodet, det er jo ikke steinhardt.



Anonymous poster hash: 08c08...f1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De skal jo ligge hardt... Vi hadde den tynne madrassen som fulgte med til bedside crib kjøpt på baby shop, og siden den beste madrassen fra IKEA i sprinkelsenga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen skal jo ligge hardt :) Det er mye større fare for krybbedød i en myk madrass enn en madrass som er hardere.
Saueskinn puster og er med på å holde babyen varm uten å bli klam.
Skjønner ikke helt tankegangen din. Tror du har misforstått begge tingene egentlig.
Saueskinn med kort hår er absolutt til å anbefale (fås kjøpt på Barnas Hus)



Anonymous poster hash: d0034...1f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noen som bruker saueskinn i senga på babyer, stakkars unge.

Anonymous poster hash: ca5dc...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noen som bruker saueskinn i senga på babyer, stakkars unge.

Anonymous poster hash: ca5dc...ef1

:ler: Nå tøyser du - dette er jo utbredt både i seng og vogn.

Poenget er at man for å unngå økt fare for krybbedød(i henhold til studie fra New Zealand var det vel) skal bruke korthåret.

Når det er sagt skal spedbarn/babyer/barn ligge ganske hardt - og for spedbarn er dette i tråd med anbefalinger.

Babynest bruker man ikke for å gjøre det mykt i underlaget, men for å skape trangere følelse som etterlikner forholdene i magen.

Her bruker vi madrass fra Ikea(som vel forøvrig har vunnet forbrbukertester) med overlag/tisselaken på halve senga og liggeskinn på vinterstid - som foreløpig er byttet ut med babynest fordi minien ikke klarer roe seg i stor sprinkelseng.

Anonymous poster hash: 09f58...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noen som bruker saueskinn i senga på babyer, stakkars unge.

Anonymous poster hash: ca5dc...ef1

Dette er helt normalt, brukte det til 1,5 år med førstemann. De holder varmen mye bedre og blir ikke svette hvis de blir for varme.

Anonymous poster hash: 26b28...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man skal visstnok ikke bruke lanmeskinn i senga pga allergi og astma? Er det ikke det helsedirektoratet sier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet sier at men ikke skal bruke hverken langhåret eller korthåret lammeskinn i senga til babyen. Både pga. fare for krybbedød og pga. astma og allergi. Dette finner man ut om man googler helsedirektoratet+saueskinn/sovemiljø.

Det er jo kjent at antall barn som utvikler astma og allergi bare øker og sammenhengen mellom bruk av saueskinn og astma er noe det er satt av ressurser for å forske på nå.

Babyer skal ligge litt hardt. Vi bruker madrass som er fast, overmadrass m. innlagt tisselaken og har et helseteppe oppå der igjen.

Vi bruker kun lammeskinn under madrassen i vogna dersom det er veldig kaldt ute, aldri ellers.



Anonymous poster hash: 8f9cf...be1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt, brukte det til 1,5 år med førstemann. De holder varmen mye bedre og blir ikke svette hvis de blir for varme.

Anonymous poster hash: 26b28...c02

Det er bare normalt for de som ikke følger med på anbefalingene fra bl.a helsedirektoratet og Landsforeningen Uventet Krybbedød (google LUB for kilder på dette.)

Både helsedirektoratet og LUB fraråder lammeskinn i senga.

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min ville kokt om han skulle ligget på ull. Han må ha en tynn pysjamas og en tynn dyne. Hvis ikke blir han fort våt av svette, selv om vi ikke har det varmt på soverommet. Ull bruker vi nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt med innebygget varmeovn så han ville kokt med saueskinn. Ligger på madrass fra ikea.

Vi bruker dog korthåret lammeskinn i pulk og i vogna dersom det er veldig kaldt ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handlet jo ikke om babyene er varme eller ei, men om hvordan man rer opp sengen, har man madrass, skinn eller hva.



Anonymous poster hash: 08c08...f1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer skal ligge litt hardt. Vi bruker madrass som er fast, overmadrass m. innlagt tisselaken og har et helseteppe oppå der igjen.

Anonymous poster hash: 8f9cf...be1

Tisselaken kan også føre til krybbedød ;)

Om babyen kommer over på magen der som tisselakenet er så er det så tett at det ikke får puste.

Mye verre enn saueskinn spør du meg ;)

Vi bruker saueskinn og så har vi en gulpeklut over der hodet ligger slik at han ligger oppå det.

Dette er stramt og festet til sidene i sengen slik at det skal mye til for å rive det løst.

Anonymous poster hash: d0034...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...