Gå til innhold

Dop og psykiske problemer


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Janna

Her i Oslo har de som driver med psykisk helse et stort problem.

Det er så mange unge som kommer og trenger hjelp på de psykiatriske poliklinikkene etter å ha brukt narko, at de som virkelig trenger hjelp (ikke selvforskyldt) får hjelp mye senere og dårligere enn de burde.

Jeg er en av de mange unge som har slitt med depresjon, og står derfor på vent hos en sånn poliklinikk. Som dere kanskje skjønner så er jeg ikke 100% objektiv...

Jeg har aldri rørt narkotika.

Når skal de unge skjønne at det absolutt er farlig å bruke sånne stoffer?? Man ødelegger seg!

Og så tar man opp kapasitet man strengt tatt ikke burde.

Jeg synes dette er helt galt. Klart de som har brukt dop og fått problemer pga det trenger hjelp, men skal det gå på bekostning av oss som ikke har brukt dop, men er uskyldige i å påføre oss selv noe som helst- og LIKEVEL har store problemer??

Nå er jeg så godt som frisk- men likevel vet jeg hvordan det er å bli avvist når man trenger hjelp fra det offentlige.

Hva mener dere om saken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Triksetrine

Vinga, du må huske på at svært mange såkalte narkomane bruker dop som selvmedisinering.

80% av tunge sprøytenarkomane hadde psykiske lidelser FØR dem begynte med dop.

Jeg er svært uenig med deg når du mener at "selvforskylde" problemer skal utelukke mennesker fra behandling.

Hvilkene kriterier skal vi sette for å definere psykiske lidelser?

I noen skoler i Usa får så mange som tjuefemprosent av elevene ritalin pga AMD eller hyperaktivitet.....

Det er ikke mer enn førti år siden mennesker ble behandlet for "sinnsykdommen homofili", galskap sier jeg... Agnar Mykle fikk LSD, stormannsgal som han var. Og hvordan var Tyskland i 1938? En hel befolkning av nazi-vennlige gærninger?

Galskap idag er normalitet imorgen.

Og uansett hvordan vi vrir og vender på det...vil absolutt alt resultere i en eller annen form for "selvforskyldte" lidelser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusen er som du skriver, selvforskyldt.

Problemet er at mange unge tester ut disse nye doppreparatene, uten å ane konsekvensen dette kan få på den psykiske helsen. Et øyeblikks kjemisk lykke, gir ofte gedigne nedturer. Da tenker jeg spesielt på E-stoffer samt GHB. De færreste dør av bruken, men svært mange får store problemer med ubalansen i signalstoffene i hjernen. Det fører til akutte depresjoner, psykoser og angstreaksjoner. Dette fordrer akutt behandling og denne gruppen regnes ofte som akuttpasienter.

Akutt fordi de lett blir suicidal, paranoid, selvskadende og utagerende. Kanskje en fare for både seg selv og andre. I forhold til denne gruppen, skal også rusmisbruket behandles samtidig med behandlingen av de psykiske ettervirkningene.

Dessverre er det helt korrekt som du beskriver. Disse opptar en god del av ressursene innenfor psykiatrien. Dette er relativt nytt og håpet er jo at det etterhvert blir tatt hensyn til dette, når man skal bevilge både penger og ressurser til psykiatrien.

Synd at andre blir skadelidende av dette og satt på vent. Det føles sikkert ikke rettferdig. I ditt tilfelle, blir du sannsynligvis ikke regnet som en akuttpasient og derfor må du vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Trikseline, det hun sier er sant; problemet er at veldig få vet om det! Iallefall unge mennesker.

Nå skrev ikke jeg noe sted at de ikke burde få behandling... Jeg skrev at det er veldig dumt at de tar opp så mange ressurser!

Rita: Ja, sånn er det dessverre idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikseline, det hun sier er sant; problemet er at veldig få vet om det! Iallefall unge mennesker.

Hva er det veldig få mennesker vet? Mener den 97% delen av ungdommer som aldri har prøvd extacy?

Eller snakker du om de sekshundretusener nordmenn som får beroligende på resept?

Antallet beslag av smertestillende var i første halvår 2001 på 520 (kripos.no), er det virkelig noen som tror at mennesker spiser smertestillende fordi dem har det så godt??????????

Narkomane har like mye behov som alle andre for sine psykiske lidelser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jo Trikseline. Dette er fakta. Kan skrive mye om akkurat det. Det er et tema jeg nemlig har god peiling på. Jeg fremla fakta i forhold til den siste generasjons dop. Men det fremkom jo i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjell_aug

Jeg har ikke tro på at ungdom er uvitende og naive. De bare gir blaffen, folket er så bortskjemte at de tror de kan gjøre hva som helst uten å ta konsekvensen av det! Med en gang det oppstår et problem står noen der med hjelpen klar. Det blir sydd puter oppunder armene til dagens ungdom... dop er en nymotens uting!

Selvfølgelig er det synd at så mange er så dumme. Men problemene er, som du sier Vinga, selvforskyldt. Er man selv skyld i sine egne problemer, bør man stille bakerst i køen! Æsj... at ungdom ikke kan ta ansvar for seg selv. Hvor kommer alt dette fra? Hvem bragte det inn i landet vårt? Fysjom... send det tilbake der det kommer fra, sier nå jeg!

Etter den søte kløe kommer den sure svie, vet dere. Snart må ungdommen lære å ta konsekvensen av det de bedriver!

Vennlig hilsen

irritert Fjellaug Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lett å si at selvforskyldte gærninger skal komme i annen rekke, men hva gjør du når folk er psykotiske og til fare for både seg selv og andre? det er IKKE tidspunktet for å preke moral. da spiller det ikke mye rolle hva som ligger bak, poenget er at når mennesker trenger akutt hjelp, så trenger de akutt hjelp.

fjellaug, jeg synes innlegget ditt var lite reflektert og temmelig korttenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er enkelt å sitte og si det er selvforskyldt og at de kan takke seg selv for problemene sine.

Dop er og vil nok alltid være et stort problem.

Når man nå engang er ute å kjøre, så er det nå en gang sånn at man trenger hjelp enten det er "selvforskyldt" eller ikke.

Grunnen til de psykiske problemene burde ikke være avgjørende, det er mange grunner til at man havner på feil sti her i livet og ikke klarer å komme seg ut av det uten hjelp.

Klart det er frustrerende å måtte stå på lange ventelister for oss som ikke har et narkotikaproblem, men er blitt ramma av psykisk sykdom uten å ha inntatt skadelige stoffer som fører til det.

Men jeg syns vi bør tenke på situasjonen slik den ER, og ikke HVORFOR man har fått et psykisk problem.

Alle har krav og rettigheter på hjelp enten man har fått problemer av den "selvforskyldte" arten eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, enig med siste som skreiv inn (blant annet).

Det er bestandig en grunn til at en person tar feil valg.

Da kan man på en måte si at denne grunnen, ikke heller er selvforskyldt.

Om en person doper seg grunnet en helvetes barndom for eksempel, så vil jeg si det på en måte ikke er selvforskyldt. JA - vedkommende tok et galt valg, men jeg tror alt slikt bunner i noe annet.

Jeg tror nok også det finnes en del av de som faktisk ikke tenker seg nok om før de velger å ta en gal avgjørelse - men da ser jeg nesten på dumheten som en sykdom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ut fra det som er skrevet, kan vi dele inn dopmisbrukere i to : De som doper seg for å ha det gøy og de som har detvondt...

Partydopere er etter min mening ungdom som (som vanlig ikke tenker konekvenser...) må opplyses bedre i forkant. De andre trenger hjelp tidligere for å takle smerten på en annen måte...

Altså bedre psykisk helsevern og bedre info om partydop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Lasse, der tror jeg du traff spikeren på hodet!

Dop er liksom litt tabu fortsatt, til tross for at vi lever i 2002. Hvorfor det?

Er det fordi det er så mange som har vonde erfaringer med det?

Nå ser jeg at jeg var litt skarp i det første innlegget mitt; jeg mener ikke at jeg skal komme inn før noen med rusproblemer; men at den med rusproblemet kanskje trenger en annen type hjelp?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dop er vel tabu fordi det er forbudt...at det er kjemisk påvirkning av hjernen som har konsekvenser/er helseskadelig...

Det jeg synes er slitt skremmende, er at ungdommen virker mer og mer bekymret for - og opptatt av konsekvenser av det de gjør -- generelt... De lever i nuet og tar alt som det kommer.... Dessuten gå de over grenser mye lettere enn tidligere - også generelt..

Skremmende!

(Snakker her om tendenser generelt; veit at det er mange "skikkelige " der ute også.. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse er ett klokt hode!!! :wink:

Helt enig i hans siste setning:

"Altså bedre psykisk helsevern og bedre info om partydop."

Dette hadde muligens forebygget fortsettelsen på den "trenden" vi ser idag.

Og jo, (noen sa at ungdommen ikke er så dumme/naive) jeg tror faktisk at mange ungdommer er akkurat så dumme/naive at de ikke tror på faktaopplysninger som Rita kom med! Dere ser jo det første svaret etter hennes opplysninger!? "...hadde dette vært sant, så hadde ingen brukt det..." Det er akkurat hva mange "brukere" og nysgjerrige sier også! + langeren sier jo at det ikke er farlig.... da er det morsommere å tro på h*n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at de som er syke på grunn av dopbruk skal handle i andre rekke, henger ikke helt sammen. For en må være konsekvent, og da må en også overføre denne tankengangen til resten av helsevesenet, og en ender opp med mange som må nedprioriteres. Det finnes mange livsstilssykdommer, og skal en da si at ”nei, sorry, du røyker, så vi må nok vente litt før vi behandler lungekreften din”. Det samme gjelder overvektige som kanskje har problemer med hjerte- og karsykdommer, eller en idrettsutøver som må operere leddbåndene for ørtende gang på grunn av slitasje. Og det er flere eksempler.

Problemet med norsk psykiatrihelsevesen, er at det er både veldig tabubelagt og nedprioritert. Løsningen er ikke å prioritere køene annerledes, men faktisk å bevilge mer penger til det, slik at også de som ikke oppleves som så akutte også kan få hjelp før det har gått veldig lang tid. Jeg har selv sett hvor lammende en depresjon kan være, og selv om en kanskje ikke direkte dør av det, så setter det store begrensninger på livet en forsøker å leve.

En må også starte aktivt informasjonsarbeid blant unge, slik at de kommer seg bort i fra holdningen om at det skjer ikke en selv, bare noen andre. Ungdommer har en tendens til å tro at de lever uendelig, og at ingenting kan ramme en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg tror faktisk det er temmelig mange som putter i seg stoffer de ikke aner hvilke konsekvenser kan ha. jeg har desverre sett noen av dem på nært hold. 3 av mine venner har i årenes løp prestert å bli fullstendig klin gale, med påfølgende tvangsinnleggelse - det var ikke på noen måte trygt å ha dem 'gående løs'. en av dem er fortsatt ikke særlig mye bedre etter ti år, en fungerer fint nå på anti-psykotiske medisiner, og en vet jeg ikke hvordan det gikk med, hun forsvant.

må ærlig innrømme at i min ungdom (altså på midten av 90-tallet, før vi visste så mye om ecstasy som vi vet nå) , hadde jeg seriøse planer om å prøve e, var lei av å alltid være deppa på fest. samme kveld som jeg hadde bestemt meg for å hive meg på ved neste sjanse, ble en venninne jeg var sammen med den kvelden akutt psykotisk. hun hadde tatt en halv e. da var det ikke mye fristende å prøve lenger.

senere fikk jeg vite om hvilken langsiktig effekt mdma har på serotoninet i hjernen, og priset meg lykkelig over at jeg aldri hadde prøvd - jeg har nemlig en serotoninforstyrrelse fra naturens side, og effekten av den er noenlunde den samme som om jeg hadde spist for mye e. tenker med gru på hvor mye verre jeg kunne blitt! og er glad dette er en 'sykdom' jeg ikke har påført meg selv - vet ikke hvor mange ganger jeg ville slått meg selv i hodet hvis jeg hadde visst at denne tilstanden hadde vært begrunnet av min egen dumhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som er narkospaner, og jeg skal love deg han har sett mange tragiske skjebner i forbindelse med dop og hva det kan føre til.

De som påstår narkotika ikke er farlig (ja, hasj også!) og at de psykisk ettervirkningene er overdrevet, vet ikke hva de snakker om !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er viktig å bruke forebyggende metoder når det gjelder dette. For noen år siden var det masse sånt, men jeg har sett lite til det de siste årene.

Det er liksom ikke så farlig å bruke dop lenger. Det er jo sterke, vellykkede mennesker som bruker det. Alle modellene, filmstjernene og kjendisene burde være bedre rolle modeller.

Klart at misbrukere trenger hjelp uansett om psyktiske problemer kom før eller etter at de begynte å dope seg. Men det burde vært et eget system for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som er narkospaner, og jeg skal love deg han har sett mange tragiske skjebner i forbindelse med dop og hva det kan føre til.

Det har aldri slått deg at narkotikapolitikken er delvis ansvarlig for det jævlige livet mange narkomane lever? Narkogjeld, torpedoer, kriminalitet og prostitiusjon er resultater av NORSK NARKOTIKAPOLITIKK.

Ifg deres ressoment, burde Mette-Marit vært på galehus og ikke slottet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...