Gå til innhold

Skuffet etter fødselen/ barseloppholdet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, selvefødselen har jeg ikke noe å klage over, veldig fornøyd med unntak av det at de ikke sydde meg skikkelig... Plutselig har jeg fått 3 indre kjønnslepper istedenfor 2.. Lav selvfølelse da, gitt!

Jeg var førstegangsfødene med en voldtekt bak meg, samt mange og tunge depresjoner (noe jeg har fått dokumentert). I den forbindelse, hadde psykologen min og jordmora mi blitt enige om at jeg skulle få ekstra oppfølging på barsel, noe jeg ikke gjorde. Fødte 07.00 på morgningen, så kom inn på barsel rundt 09.00. Da ble jeg grilla inn på et rom, og det var det. De fortalte ikke om når det var mat, jeg fikk ikke noe informasjon, og når en aldri har vært i den situasjonen før, er allt skummelt for meg.

Faren til barnet måtte på jobb, så jeg hadde ingen som kunne skaffe informasjon for meg, og somsagt, er jeg redd for nye situasjoner, så spurte ikke om hjelp. (Tror jeg trakk i tråden Max 5 ganger, hvor samboer trakk en av gangene)

Når jeg lå der (2 døgn bare) skjekka de aldri inn til meg, jeg ble vist hvordan en skal bytte bleke og vaske rompa hans en gang, de hjalp meg med amminga bare en gang selvom jeg faktisk spurte om veiledning flere ganger, de viste meg ikke hvordan jeg skulle bade ham.. De sa engang ikke noe om navel stellet (jeg visste somsagt ingen ting) når jeg skulle dra.

Nå, vet jeg ikke om jeg skal komme med en kommentar om dette til sykehuset. Dette har ikke skremt meg fra å føde, men det å være på sykehuset etterpå, har mest lyst til å føde, for å så dra hjem samme dag nestegang, så jeg slipper barsel oppholdet igjen.

Ble litt langt, men er bare litt frustrert over allt, nå :(

Anonymous poster hash: a4630...af8

Jeg synes du skal skrive ett brev til sykehuset dersom du klarer å finne energi til det.

Jeg synes det er veldig rart at de ikke brukte nok tid på amminga. Hos meg "hakket de" mye på det. Jeg følte de virkelig tråkket over intimsfæren min på en ubehagelig måte.

Når man er nybakt førstegangsmor er det ikke så lett å finne ut av alt selv da man gjerne er litt "surrete" og usikker. Jeg kjenner meg igjen i det.

Hvor lenge er det siden fødselen?

Har du spurt på apotek etter salve til å vaske navlen med? Der kan du også spørre om råd etter hvordan du skal gjøre det. Du må kanskje psyke deg litt opp på forhånd for dette, føler jeg. Men ta med ett ark og penn dit så kan du skrive ned det de sier.

YouTube er glimrende for å søke etter videoer med hvordan man skal bade baby, og hvordan man bytter bleier ordentlig.

Håper det ordner seg. Jeg husker godt hvordan det er å være usikker og nybakt mor! :hug: Det tar tid før man føler seg trygg i den rollen.

Anonymous poster hash: 3a22c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jordmor og psykolog ikke har meldt videre til sykehuset at du trenger ekstra oppfølging, så er det jo ikke så rart at du ikke fikk det. Hvis du i tillegg ikke ringte på selv, så er de jo umulig for de som jobber der å vitee at du trenger hjelp. Grunnleggende spedbarnstell kan læres fra nettet eller en bok om man er usikker, evt så spør du helsestasjonen om råd. Å ikke ha badet en baby på 5 uker virker kritikkverdig! Samtidig lurer jeg på hvor mye innsikt du egentlig har i egen situasjon, og hvor mye oppfølging du forventer å få når du har fått barn? Å vite at du blir alene med babyen det meste av døgnet uten å ha evnen til å finne info, be om hjelp eller gi adekvat omsorg viker veldig merkelig, hvorfor i alle dager syns du det var lurt å få barn? For din egen og babyens del bør du kontakte helsestasjon I DAG for hjelp, ellers virker det rett og slett ikke forsvarlig at du har omsorgen.



Anonymous poster hash: 085b4...34a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Dersom jordmor og psykolog ikke har meldt videre til sykehuset at du trenger ekstra oppfølging, så er det jo ikke så rart at du ikke fikk det. Hvis du i tillegg ikke ringte på selv, så er de jo umulig for de som jobber der å vitee at du trenger hjelp. Grunnleggende spedbarnstell kan læres fra nettet eller en bok om man er usikker, evt så spør du helsestasjonen om råd. Å ikke ha badet en baby på 5 uker virker kritikkverdig! Samtidig lurer jeg på hvor mye innsikt du egentlig har i egen situasjon, og hvor mye oppfølging du forventer å få når du har fått barn? Å vite at du blir alene med babyen det meste av døgnet uten å ha evnen til å finne info, be om hjelp eller gi adekvat omsorg viker veldig merkelig, hvorfor i alle dager syns du det var lurt å få barn? For din egen og babyens del bør du kontakte helsestasjon I DAG for hjelp, ellers virker det rett og slett ikke forsvarlig at du har omsorgen.

Anonymous poster hash: 085b4...34a

Ja, det var sikkert det ho trengte. :ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke sperrer ungen inne med sykdommen din, siden du er så redd for å si ifra og spørre. Lite voksent å få barn når man ikke er frisk.

Anonymous poster hash: 1855c...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du klarer å ignorere menneskene over uten empati.

Babyen tar ingen skade av å ikke bli badet, stell med klut og vann holder i massevis. Så lenge navlen ser fin ut trenger du ikke gjøre noe spesielt med den. Det er viktig å passe på temperaturen i vannet når du bader babyen, det er viktig at det ikke er for varmt, babyen har tynn hud og brenner seg ved 40 grader.

Ellers er jeg enig i at du bør kontakte helsestasjonen, kanskje helsesøster kan komme hjem til deg så du kan spørre om det du lurer på og hun kan vise deg? Det er viktig at du tør å si ifra, du får nok ikke hjelp kastet etter deg.



Anonymous poster hash: 296f9...b22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Du kan slappe helt av med ikke å ha badet babyen ennå, absolutt alle bøker om spedbarnsstell understreker at babyer ikke blir spesielt skitne, og at de fleste bader dem for ofte.

Fra og med nå kan du bade den etter anbefaling, som er 1 gang i uka. Kun litt vann og et par dråper babyolje, ikke såpe.

Så tar du bare en klut i kriker og kroker, og du kan gjerne bare bruke vasken eller en liten balje om du har.

Noen gråter hissig i starten, men det er bare å ta det helt med ro.

Helsestasjonene tilbyr hjemmebesøk, har du hatt det?

Det viktigste for spedbarn er ro, kos, nærhet, mat og bleieskift.

Sandviks(og mange andre, du kan låne andre bøker om det samme på biblioteket og finne masse på nett) har en bok som heter Spedbarnsboken, der står masse lurt.

Ammehjelpen har lokale frivillige man kan ringe for å få tips, det gjorde jeg- og det var kjempenyttig. Der får man litt mer realistiske tips enn det som ofte står i de typiske folderne/bøkene syntes jeg.

Gir du MME så er det en side som heter Flaskeposten på Facebook med nyttige tips og råd.

Jeg vil anbefale deg å ringe jordmoren din på helsestasjonen og få et hjemmebesøk hvor du forbereder en liste med alt du lurer på av smått og stort(du kan jo også spørre i denne tråden i mellomtiden).

Dette går bra, og det viktigste for babyen er som sagt kos og nærhet fra deg.

Om babyen er urolig er et godt tips å legge din varme hånd oppå magen til babyen, uten å presse. Jo mer "vi" stresser, dess mer stresset blir de.

Noen velger å vaske ved hver tissebleie, men det er bare nødvendig å gjøre 2 ganger om dagen. Forhud til guttebabyer skal ikke dras tilbake, og husk å vaske fremfor og bak til sist.

Ellers skal spedbarn ha Dvitamindråper fra 4 ukers alder dersom de ammes, så det bør du kjøpe på apoteket om du ikke allerede har gjort det.

Om du får hjemmebesøk kan du bestille de ta med vekt så du får sjekket det også :)

Ellers et det lurt å spasere en liten tur hver dag, men ikke ved temp over følt minus 10(yr sine nettsider viser følt temp om du legger pekeren over temperaturen). I Skien er det vel neppe det nå.

Barselgruppe er sikkert og lurt for deg, med tanke på å treffe andre som også er hjemme med baby :)

Har du i tillegg tempmåler i tilfelle feber og en slik nesegreie for å åpne tett nese er du sikra på de fleste kanter :)

Ellers får du ignorere idiotsvarene som alltid kommer på KG, ikke alle forunt å være like sosialt oppegående ;)

Så; ring helsestasjonen, sørg for at du fortsetter med oppfølging(gjerne med BUP involvert for å hjelpe deg&baby i hjemmesituasjonen- det tilbys spesielt når mor sliter med depresjon/angst/traumer) og så går dette så bra så :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Santa Barbara

Høres ikke normalt ut. Ikke greit heller. Her fikk vi masse hjelp til alt mulig. De var innom flere ganger for å informere om alt mulig fra sjekk til middag og for å se om alt gikk bra. Vi var 2 stk også siden samboeren fikk fri fra jobb. Kan forestille meg hvor fælt du må ha hatt det helt alene uten å få hjelp fra de på sykehuset. Jeg var skikkelig mørbanka og klarte så vidt å gå et par dagen etter fødselen og var veldig avhengig av samboeren og hjelp fra de på barsel med amminga osv.
Skikkelig dårlig behandling du fikk der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...