Gå til innhold

Skuffet etter fødselen/ barseloppholdet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, selvefødselen har jeg ikke noe å klage over, veldig fornøyd med unntak av det at de ikke sydde meg skikkelig... Plutselig har jeg fått 3 indre kjønnslepper istedenfor 2.. Lav selvfølelse da, gitt!

Jeg var førstegangsfødene med en voldtekt bak meg, samt mange og tunge depresjoner (noe jeg har fått dokumentert). I den forbindelse, hadde psykologen min og jordmora mi blitt enige om at jeg skulle få ekstra oppfølging på barsel, noe jeg ikke gjorde. Fødte 07.00 på morgningen, så kom inn på barsel rundt 09.00. Da ble jeg grilla inn på et rom, og det var det. De fortalte ikke om når det var mat, jeg fikk ikke noe informasjon, og når en aldri har vært i den situasjonen før, er allt skummelt for meg.

Faren til barnet måtte på jobb, så jeg hadde ingen som kunne skaffe informasjon for meg, og somsagt, er jeg redd for nye situasjoner, så spurte ikke om hjelp. (Tror jeg trakk i tråden Max 5 ganger, hvor samboer trakk en av gangene)

Når jeg lå der (2 døgn bare) skjekka de aldri inn til meg, jeg ble vist hvordan en skal bytte bleke og vaske rompa hans en gang, de hjalp meg med amminga bare en gang selvom jeg faktisk spurte om veiledning flere ganger, de viste meg ikke hvordan jeg skulle bade ham.. De sa engang ikke noe om navel stellet (jeg visste somsagt ingen ting) når jeg skulle dra.

Nå, vet jeg ikke om jeg skal komme med en kommentar om dette til sykehuset. Dette har ikke skremt meg fra å føde, men det å være på sykehuset etterpå, har mest lyst til å føde, for å så dra hjem samme dag nestegang, så jeg slipper barsel oppholdet igjen.

Ble litt langt, men er bare litt frustrert over allt, nå :(

Anonymous poster hash: a4630...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hear ya sister! Dessverre ikke overrasket (jeg sliter med samme symptomer som voldtektsoffer gjør etter møtet med sykehuset i forbindelse med fødsel...).

Håper det går greit med deg og bebbisen selvom sykehuset ikke bidro til en fin start. Ta kontakt med pasientombudet og beskriv opplevelsen, hun/han kan hjelpe deg med å formidle dette til sykehuset.



Anonymous poster hash: 97fd6...2e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ikke bra ut. Enig med den over om at du bør ta kontakt med pasientombudet. Du kan jo kanskje be om å få hjelp av jordmor og psykologen din som mente at du burde ha ekstra oppfølging. Håper det går bedre med deg nå. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen "problemer", men fikk heller ingen hjelp til stell, bading, ammimg etc. Tror ikke det at de lærer bort stell er så vanlig lenger?

Anonymous poster hash: 6857c...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fødte fikk jeg masse god hjelp og støtte i barseloppholdet. De lærte oss stellbåde bleieskift, morgen/kveldsstell bading, ivareta hud, navlestell og masse ammeopplæring. Fikk øve oss på flere stillinger, de kom inn for hver amming når vi dro i snora. De satte seg på senga og snakket med oss om alt vi lurte på. Det var på St. Olavs. All ære til de snille og hjelpsomme barnepleierne og jordmødrene som jobber der, vi dro hjem med en følelse at vi skulle klare å ta godt vare på babyen vår. Så jeg synes du skal klage til pasientombudet, så alle barselavdelinger kan strekke seg.

Anonymous poster hash: 35058...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte pleierne endel. Ble ikke vist hvordan vi skiftet bleie vi heller, men vi spurte mer enn du gjorde. Surte om navelstellet, spurte om diverse.

Det eneste vi ble vist var bading og ammestilling. Trakk aldri i tråden, men de kom stadig innom og sjekket amming, det var egentlig veldig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk vite at på hotellene måtte man være frempå og spørre masse. Nå fikk jeg aldri være på hotellet pga komplikasjoner og derfor fikk jeg masse oppfølging og hjelp på føden. Der var de veldig flinke til det meste, unntatt ammeopplæringen.... Det endte bare at babyen mistet grepet når de skulle forsøke å hjelpe meg og ikke hjalp de meg å finne gode ammestillinger heller (Jeg lå eller satt bare i senga hele tiden pga svimmelhet). Det var først da jeg kom hjem at jeg fikk til riktig ammeteknikk etter å ha lest meg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt! Du kan jo skrive en liten klage direkte til dem, kanskje de skjerper seg :) Hvor fødte du? Man har lov til å dra hjem 4 timer etter fødselen (har jeg blitt fortalt) men det er ikke anbefalt alltid, men du kan jo bli en natt neste gang og så dra hjem :) Vet om flere som har gjort det som har født før. Så lenge du ikke har hatt KS eller det ble en annen komplikasjon. Jeg trivdes ikke på barsel fordi det var veldig slitsom å dele rom med en annen som bråket på forskjellig vis døgnet rundt, sov ikke, etter en fødsel på mange timer. Så neste gang kommer jeg til å dra hjem etter en natt, om alt er i orden med meg og barnet. Om jeg ikke får rom på barselhotell og syns det er ok der, de holder på å bygge det på "mitt" sykehus. Som førstegangsfødende skal man få hjelp syns jeg! Vi fikk hjelp til navlestell og bading, og jeg fikk masse hjelp til amming (men ikke alle var like hyggelige, var personer der jeg håper at jeg ikke møter igjen).

Jeg fikk nok hjelp syns jeg men lå som sagt ikke på barselhotell. Men jeg ble ikke spurt om jeg trengte hjelp til bleieskifte som jeg kan huske, men savnet det heller ikke da jeg i jobb har skiftet bleie på både barn og voksne massevis av ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen "problemer", men fikk heller ingen hjelp til stell, bading, ammimg etc. Tror ikke det at de lærer bort stell er så vanlig lenger?

Anonymous poster hash: 6857c...b30

Sånn var det på barsel med meg også sist.. Utrolig flott veiledning gjennom fødselen, men på barsel ble jeg skuffet. Jeg ble spurt om ammingen gikk fint, og det var det...... Jeg måtte selv finne ut av alt det andre. Dagen før vi reiste spurte jeg om vi kunne bade småen, sånn at jeg fikk vite hvordan jeg skulle gjøre det. Det fikk jeg, men jeg måtte igangsette alt selv. Jeg trakk i snoren 1 gang... Fikk jo ikke hjelp uansett....

Synes det er litt trist at man ikke får samme opplæringen lengre. Virker som at de prioriterer at mor og barn skal få være i fred for å styrke båndet dem imellom eller noe?!?! :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Samme her, altså; ikke ifht din spesielle situasjon- men opplevde veldig varierende grad av hjelp og veiledning.

For min del ble opplevelsen slik at jeg følte meg dårligere utrustet etter dagene der.

Men; du sier at psykolog og jordmor ble enige; ble du da satt i kontakt med konkrete programmer eller personer på sykehuset før fødsel?

På Ullevål skal der iallefall være et eget før- opplegg for kvinner med særskilte behov, og man kommer da på føde B etter fødsel hvor man også får mer hjelp.

For min del ble endel ting vurdert som viktig å prioritere på Føden, og JM ordnet det egentlig, men ble altså ikke fulgt opp overhodet på barsel og ble også ignorert når jeg opplyste om det.

Derfor bør du ved eventuelt neste anledning sørge for at du kommer inn i et konkret program- ellers forsvinner man i mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fødte fikk jeg masse god hjelp og støtte i barseloppholdet. De lærte oss stellbåde bleieskift, morgen/kveldsstell bading, ivareta hud, navlestell og masse ammeopplæring. Fikk øve oss på flere stillinger, de kom inn for hver amming når vi dro i snora. De satte seg på senga og snakket med oss om alt vi lurte på. Det var på St. Olavs. All ære til de snille og hjelpsomme barnepleierne og jordmødrene som jobber der, vi dro hjem med en følelse at vi skulle klare å ta godt vare på babyen vår. Så jeg synes du skal klage til pasientombudet, så alle barselavdelinger kan strekke seg.

Anonymous poster hash: 35058...a97

Vil legge til at ved hvert vaktskifte kom pleier med ansvar for oss innom og introduserte seg, håndhilste gjerne, spurte hvordan vi hadde det og om det var noe spesielt vi skulle gjøre i løpet av vakten. La en plan med oss. Alle spurte hvordan det gikk med ammingen, om baby tok mye, om det var melk, hvilke stillinger vi hadde øvd på, om vi trengte hjelp til ammingen for eksempel om vi ville prøve en ny stilling. Det synes jeg var veldig fint, de var proaktive.

Anonymous poster hash: 35058...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det er deilig, men trist å se at det er fler enn meg som føler det samme som meg.

Jeg fødte i Skien, og der var det ikke barsel hotell, så lå på vanlig barsel, og hadde hørt at det skulle være god oppfølging der.

Til deg som spurte om jeg kom inn under et tiltak/ program, så hadde jeg ikke det, vet engang ikke om skien har det tilbudet.

Etter å ha hørt deres mening, så skal jeg sende inn en klage til pasientombudet :)

Har hatt sønnen min nå i 5 uker å har ikke turt å bade han enda..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det er deilig, men trist å se at det er fler enn meg som føler det samme som meg.

Jeg fødte i Skien, og der var det ikke barsel hotell, så lå på vanlig barsel, og hadde hørt at det skulle være god oppfølging der.

Til deg som spurte om jeg kom inn under et tiltak/ program, så hadde jeg ikke det, vet engang ikke om skien har det tilbudet.

Etter å ha hørt deres mening, så skal jeg sende inn en klage til pasientombudet :)

Har hatt sønnen min nå i 5 uker å har ikke turt å bade han enda..!

Du kan ikke bade en baby feil. Putt ham i en balje og gå over ham med klut, går kjempe fint :)

Anonymous poster hash: 58e5e...f33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt sønnen min nå i 5 uker å har ikke turt å bade han enda..!

Gjør pappaen det?

Får dere en støtten dere trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ts her

Det er deilig, men trist å se at det er fler enn meg som føler det samme som meg.

Jeg fødte i Skien, og der var det ikke barsel hotell, så lå på vanlig barsel, og hadde hørt at det skulle være god oppfølging der.

Til deg som spurte om jeg kom inn under et tiltak/ program, så hadde jeg ikke det, vet engang ikke om skien har det tilbudet.

Etter å ha hørt deres mening, så skal jeg sende inn en klage til pasientombudet :)

Har hatt sønnen min nå i 5 uker å har ikke turt å bade han enda..!

Har du snakka med helsestasjonen? Du treng ikkje vente til den avtalte kontrollen, dei kan kome utanom tur og. Då kan du få stille dei spørsmåla du har, og få hjelp til dei praktiske tinga som du lurer på. Men du gjer nok neppe noko feil. Eg bada mine to i ein liten balje, av og til tok vi berre ein kattevask i vasken på badet. Det einaste du bør passe på er at du ikkje har så mykje olje i vatnet, då kan det vere vanskeleg å halde han fordi oljen gjer han glatt. Små gasklutar er enkle å bruke. Har navlen falt av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På grunn av ugunstig arbeidstid, så er det jeg som har ansvaret for ungen i 22 timer i døgnet. (Vandrende zombie)

Vi har heller ikke noe nettverk her vi bor. Må kjøre i en time for P komme til nermeste familiemedlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes sikkert en youtube film om hvordan man bader babyen vis du er usikker.

Men det e ikke vanskelig. sørg for at vannet er passe. ha hele armen din nedi balja så du kjenner på det.

ha i litt olje. bruk en klut til å vaske babyen. også holder du babyen med armen under nakken og nedover kroppen. er du enda usikker kan mor,svigermor,far til barnet eller noen andre hjelpe deg?



Anonymous poster hash: 3f19e...7b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig lenger å bade babyen på sykehuset, fordi fosterfettet bør få trekke skikkelig inn i huden.



Anonymous poster hash: cfc83...1c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Du kan ikke bade babyen din feil, så ikke vær bekymret for det :)

Fyll opp med behagelig temperatur, med litt badeolje. Legg håndvrista under nakken på baby, og bruk din hånd til å holde rundt armen på baby. Når du løfter opp, hold den andre hånda under rumpa. Husk at når du har badet ferdig, kan baby være glatt pga badeoljen, så hold litt ekstra godt.

Ellers er det trist å høre at oppholdet ikke ble som forventet :( ville sendt dem et brev/klage hvor du forklarer at opplevelsen var ubehagelig pga din situasjon.

Var på barsel på Ålesund sykehus, og de var helt fantastiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...