Gå til innhold

Faste i en uke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter faste "bygger" man seg sakte opp til normalt kosthold. De første dagene går det i juicer, grønnsakssupper m.m., deretter salater, så grønnsaker, belgfrukter osv.

Har man først klart å streng diett i en uke eller mer er det ingen grunn til at man plutselig skal miste alt av kontroll og "gå på en smell" med overspising. Jeg føler i alle fall at å holde ut faste går mer på det psykiske heller enn selve sultfølelsen, den forsvinner ganske raskt.

Anonymous poster hash: 908c7...b4c

Dette med sultfølelse må jeg nevne, har nemlig ikke hatt sultfølelse i det hele tatt, det er helt klart det psykiske som er det mest utfordrende med faste og den eventuelle hodepinen en får.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på dyr viser at kroppen den føste tiden bruker karbohydratene før den begynner å bruke proteinene, men etter det begynner den å spare på proteinene og bruker fettet i stedet, det er mulig å holde dette gående i cirka 40 dager før det går utover proteinlagrene i kroppen (En voksen menneske på 170 cm og 70 kg har 15 kg med fettreserver - det er nok til å holde det gående i 40 dager.) Og det er ikke stor forskjell på for eksempel pingviner og mennesker (pingviner er dyr som faster lenge i perioder).
Fasten har 3 faser: kroppen bruker opp glukosereservene på ett døgn. Etter det må den produsere glukose av proteinreservene. Så kommer en fase der kroppen sparer på proteinene og utnytter fettet, denne fasen kan vare lenge alt etter hvor mye fett man har. Når 80 % er oppbrukt blir ikke proteinene skånet lenger - da starter fase 3 hvor man må spise før det er for sent.
Evolusjonen har gjort at kroppen takler perioden uten mat mye bedre enn perioder med for mye mat. Opp gjennom evolusjonen har man måttet klare seg gjennom fasteperioder. Dagens levesett med regelmessige måltider og fullt kjøleskap, er ikke normalt historisk sett, så det er ikke noe rart at kroppen heller får problemer når vi ikke faster, når vi spiser regelmessig. Derfor ser det ut til at kroppen vår er dårligere rustet til å tåle for mye mat enn matmangel.
Dokumentaren viser også et forsøk som ble et gjort på mus i et universitet i Califoirnia. Den anerkjente biologen delte mus i 2 grupper. Den ene fikk normalt med mat, den andre fastet i to døgn. Han gav musene store dose cellegift, 3-5 ganger høyere enn vi får - slike doser har vanligvis ødeleggende bivirkninger. Resultatet: alle musene som fastet levde, men de som fikk mat døde. De gjentok forsøket og fikk samme resultat. Det er et stort sykehus i USA som prøver ut denne metoden på kreftpasienter. De pasientene som har prøvd denne metoden, har opplevd positive virkninger og resultatene gjenspeiler museforsøkene, fasten gjorde det lettere å holde ut cellegiftbehandlingen.
(det er gjort forsøk som viser at dyr har en mekanisme som gjør at den tåler å sulte i lange perioder - hvis den mekanismen er vanlig, betyr det at den har eksistert så lenge det har vært dyr på jorda og mennesket har den samme evnen. Altså er ikke faste noe farlig, men en tilpasning som har eksistert like lenge som livet på jorda. Og da er det slik at det innenfor de grensene vi har bestemt ikke repesenterer noen fare.)
Folk er altfor negative og forhåndsdømmende om saker de ikke har peiling om.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Høres ikke ut som en bra ide. Kroppen trenger mat for å fungere. Tror ikke menneskekroppen er lagd for å skulle faste så lenge.

Reposter denne! Anbefaler deg også å se dokumentaren om dette, du finner linken i denne tråden.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sunnere å feste en uke, enn å faste en uke :fnise:

Det stemmer så klart ikke. Det er mange helseeffekter en oppnår under fasting, og fasting er absolutt ikke unaturlig for kroppen.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nylig koloskopi som resulterte i at jeg måtte tømme meg - samt faste i hele 40 timer. Dette var faktisk helt ok - da det ikke er farlig å faste i en dag. Det som er viktig er at en får i seg det man trenger av energi (hvor jeg da bare fikk drikke gjennomsiktig), som feks eplejuice, saft, te, kaffi osv. men om du klarer å leve på te og vann igjennom en uke er jeg veldig usikker på.. Da ville jeg heller gjort som meg - tømt deg, fastet i en dag hvor du bare drikker vann, eplejuice, te osv. For om du føler du er "skitten", så vil dette ihvertfall rense kroppen din på innsiden :-) Innsiden din blir helt renset for alt du måtte ha i tarmene og i magen!

Du får medikamentet på apoteket uten resept og koster litt over 200 kr om jeg ikke husker feil? Det eneste du trenger å gjøre er å faste fra den dagen du bruker det, hvor du begynner med medikamentet rundt klokken åtte på morgenen (det er to pulverposer du blander ut i vann) og neste 6-8 timer senere! Tror jeg har lest at dette faktisk er noe alle burde gjøre en gang i året? Men det er nok absolutt ikke farlig! Eneste er at du bør være hjemme når denne tømmingen pågår ;-) Lykke til uansett hva du gjør! Men om du bestemmer deg for 7-dagers faste bør du høre med lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også nevne at jeg har sittet på universitet siden klokken 15:00, kom hjem for en liten stund siden, ble i så godt humør og klarte å fullføre oppgavene jeg skulle gjøre, fikk plutselig så mye energi av å faste.. Kjenner bare at jeg gruer meg til i morgen tidlig, det er da kvalmen er tilstede.



Anonymous poster hash: 7c29a...480
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok nylig koloskopi som resulterte i at jeg måtte tømme meg - samt faste i hele 40 timer. Dette var faktisk helt ok - da det ikke er farlig å faste i en dag. Det som er viktig er at en får i seg det man trenger av energi (hvor jeg da bare fikk drikke gjennomsiktig), som feks eplejuice, saft, te, kaffi osv. men om du klarer å leve på te og vann igjennom en uke er jeg veldig usikker på.. Da ville jeg heller gjort som meg - tømt deg, fastet i en dag hvor du bare drikker vann, eplejuice, te osv. For om du føler du er "skitten", så vil dette ihvertfall rense kroppen din på innsiden :-) Innsiden din blir helt renset for alt du måtte ha i tarmene og i magen!

Du får medikamentet på apoteket uten resept og koster litt over 200 kr om jeg ikke husker feil? Det eneste du trenger å gjøre er å faste fra den dagen du bruker det, hvor du begynner med medikamentet rundt klokken åtte på morgenen (det er to pulverposer du blander ut i vann) og neste 6-8 timer senere! Tror jeg har lest at dette faktisk er noe alle burde gjøre en gang i året? Men det er nok absolutt ikke farlig! Eneste er at du bør være hjemme når denne tømmingen pågår ;-) Lykke til uansett hva du gjør! Men om du bestemmer deg for 7-dagers faste bør du høre med lege!

Jeg har vært gjennom koloskopi-undersøkelse jeg også og da fastet jeg i 24 timer, gikk helt greit det, men da måtte jeg ta i bruk avføringsmiddel, og akkurat det har ikke jeg lyst til å gjøre igjen. Syns disse fastedagene har vært fine, hadde jeg bare sluppet morgenkvalmen hadde det vært helt optimalt.

Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er sunnere å feste en uke, enn å faste en uke :fnise:

Må innrømme at jeg nok har gjort førstnevnte flere ganger enn sistnevnte, men jeg har erfaring fra begge deler og må nok si meg uenig ;)

Anonymous poster hash: 908c7...b4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg nok har gjort førstnevnte flere ganger enn sistnevnte, men jeg har erfaring fra begge deler og må nok si meg uenig ;)

Anonymous poster hash: 908c7...b4c

Men det er gøyere:-) Sunnere for sjela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nylig koloskopi som resulterte i at jeg måtte tømme meg - samt faste i hele 40 timer. Dette var faktisk helt ok - da det ikke er farlig å faste i en dag. Det som er viktig er at en får i seg det man trenger av energi (hvor jeg da bare fikk drikke gjennomsiktig), som feks eplejuice, saft, te, kaffi osv. men om du klarer å leve på te og vann igjennom en uke er jeg veldig usikker på.. Da ville jeg heller gjort som meg - tømt deg, fastet i en dag hvor du bare drikker vann, eplejuice, te osv. For om du føler du er "skitten", så vil dette ihvertfall rense kroppen din på innsiden :-) Innsiden din blir helt renset for alt du måtte ha i tarmene og i magen!

Du får medikamentet på apoteket uten resept og koster litt over 200 kr om jeg ikke husker feil? Det eneste du trenger å gjøre er å faste fra den dagen du bruker det, hvor du begynner med medikamentet rundt klokken åtte på morgenen (det er to pulverposer du blander ut i vann) og neste 6-8 timer senere! Tror jeg har lest at dette faktisk er noe alle burde gjøre en gang i året? Men det er nok absolutt ikke farlig! Eneste er at du bør være hjemme når denne tømmingen pågår ;-) Lykke til uansett hva du gjør! Men om du bestemmer deg for 7-dagers faste bør du høre med lege!

Hva slags medikamenter er det snakk om?

Anonymous poster hash: 6d65f...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er gøyere:-) Sunnere for sjela.

Morsommere å feste i 1 uke? Jeg tror jeg foretrekker å faste. Etter en uke med festing hadde jeg vært temmelig dårlig, etter flere dager med fasting føler jeg meg ganske bra og lykkelig på grunn av serotoninen som kroppen prod. en del av under fasting. Fasting kan være ganske sunt for kroppen.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags medikamenter er det snakk om?

Anonymous poster hash: 6d65f...be8

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg har tatt avf.middel før koloskopi, og det de anbefalte var pulver løst opp i vann. Det jeg brukte var "citrafleet" og den hadde veldig god effekt! Det tar gjerne en halv dag før effekten kommer
Vil nok heller anbefale lactulose. Gir kanskje ikke rask virkning, men det er det "vanligste" å bruke. Hvis du sliter med obstipasjon bør du kanskje se på kostholdet ditt istedenfor å ta avf.mid.
Liten oppdatering her: Ingen morgenkvalme i dag. Føler meg ganske bra og har planer om å fortsette å faste. :-)

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags medikamenter er det snakk om?

Anonymous poster hash: 6d65f...be8

Såg at du fikk et ganske greit svar på det, men i brevet jeg fikk hos sykehuset sto det at det var to medikament som het Picoprep og CitraFleet, husker ikke hvilken av de jeg brukte - men de er vel nokså like :-) Fikk to porsjoner med pulver jeg blandet ut i vann (først klokken 8 - og så den siste 6-8 timer etter) - det tok ca 1-3 timer før det slo ut og gikk egentlig kjempe greit! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har delt ut brosjyrer i hele kveld og ordnet\forberedt til et arrangement, så i kveld kjent jeg at jeg var sliten og kjente jeg ble irritert på den minste ting, lot ikke dette gå utover noen, men tankene kjeftet :fnise:



Anonymous poster hash: 7c29a...480
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er veldig irritabel i dag og lei, ikke minst. Fastingen er over i morgen. Gleder meg! Må bare passe på å ikke overspise. Har gått ned fire kilo på 1 uke, lurer på hvor mye jeg går opp i vekt når jeg begynner å spise igjen.



Anonymous poster hash: 7c29a...480
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Kjenner jeg er veldig irritabel i dag og lei, ikke minst. Fastingen er over i morgen. Gleder meg! Må bare passe på å ikke overspise. Har gått ned fire kilo på 1 uke, lurer på hvor mye jeg går opp i vekt når jeg begynner å spise igjen.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Så bra at du klarte å spise lite denne uka. Hvor mye veide du i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at du klarte å spise lite denne uka. Hvor mye veide du i utgangspunktet?

Det var kun de 2 første dagene at jeg spiste små mengder med yoghurt og drakk et glass med juice :) Vet ikke om jeg skal gå inn på hvor mye veide ettersom vekt ikke er tema i tråden, men jeg forstår at du lurer på det. Har du noen erfaring med å faste? Gøy å lese om andres erfaringer.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Det var kun de 2 første dagene at jeg spiste små mengder med yoghurt og drakk et glass med juice :) Vet ikke om jeg skal gå inn på hvor mye veide ettersom vekt ikke er tema i tråden, men jeg forstår at du lurer på det. Har du noen erfaring med å faste? Gøy å lese om andres erfaringer.

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Nei, jeg har ingen erfaring med å faste i flere dager. Jeg spurte fordi det er en ting å miste 4 kg hvis man veier 100 og en annen hvis man veier 70 kg... Men, som du sier, det er ikke viktig. Vekt er ikke tema her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ok, nå er det et par måneder siden jeg fastet for første gang. Har nå bestemt meg for å faste igjen, i en uke, men denne gangen har jeg lest en del om fasting, og har bestemt meg for å begynne med fasting i morgen.

Er det noen andre som faster, eller har planer om å gjøre det?



Anonymous poster hash: 7c29a...480
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er det et par måneder siden jeg fastet for første gang. Har nå bestemt meg for å faste igjen, i en uke, men denne gangen har jeg lest en del om fasting, og har bestemt meg for å begynne med fasting i morgen.

Er det noen andre som faster, eller har planer om å gjøre det?

Anonymous poster hash: 7c29a...480

Jeg er med :) Men kun i tre dager i første omgang.

Anonymous poster hash: 23904...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...