Gå til innhold

4uker spedbarn vondt i magen etter omtrent hvert måltid(MME)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En tester ikke laktoseintoleranse på spedbarn. Det du gjør er å gå på apoteket og be om melkefri mme, og prøve om det blir en bedring. Blir babyen bedre av kan du be legen skrive det ut på blå resept.

Et tips - be om å få en mme som ikke er basert på soya også, siden soya ofte er en kryssallergi til melk.



Anonymous poster hash: ef992...27d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde det slik, magesmerter etter hvert måltid. Helsesøster anbefalte Althera, en melkefri MME som kjøpes på apotek. Da ble smertene borte. De tester ikke babyer og små barn for melkeallergi/laktoseallergi, man må forsøke å endre kosten og hvis det hjelper antar man at det er allergi. MME uten melk fås på blå resept, men da må man innom barnespesialist først. Mens man venter på det, kan man kjøpe melken på hvit resept så lenge og ta vare på kvitteringene. 1 boks Althera koster ca 200 kr. Lykke til, jeg ville forsøkt uten melkeprotein i noen uker, jeg er veldig glad vi gjorde det.

Hvit resept...............nå spør jeg sikkert dumt, men da bare tar man vare på kvitteringer og får refusjon(?)

Hvordan går man frem da?

Tenkte sjekke hvorvidt det faktisk er låsninger først(skal snart til denne manuellterapeuten) - og om det ikke er rask bedring prøver vi Althera.

Nå har jo ikke han typiske allergisymptomer, men så ser jeg at enkelte og som fikk utredet dette forteller at de ikke var plaget av de typisk verste - at det var mer generell uro.

Så litt vanskelig å vite hvor tidlig man skal anta at det kan være intoleranse/allergi(de færreste har jo det - men dumt å overse likevel).

Om noen forøvrig har linker som viser div øvelser så legg gjerne ved :)

Babyen her misliker det typiske "kolikkgrepet", og roer seg ganske raskt i bæresjal - så det er derfor jeg tviler litt på allergi. Da hadde han vel ikke roet seg såpass kjapt - og det ville vel kanskje vist seg også i bleier(ikke så normalt avføring som nå?)......

Litt vanskelig å finne ut av siden man jo gjerne må prøve en og en ting en stund av gangen :)

Er sånn sett minst sannsynlig med intoleranse, så tenkte vente til sist med det.

Anonymous poster hash: bb756...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd ulike typer flaske? F.eks Dr browns har flasker som kan redusere luft. Kanskje verdt et forsøk om dere ikke har prøvd det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit resept er å be fastlegen om en resept, så det kommer opp barnets navn på kvitteringene.

Vi merket ikke noe på avføring, men han hadde utslett/prikker i huden. Vi skjønte ikke at det hadde sammenheng før de ble borte sammen med gråten, gulpingen og det å konstant måtte sove inntil og oppå oss. Vi prøvde også manuellterapeut, men svaret lå ikke der for oss. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville testet denne måten å gi flaske på først: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating Og evt prøvd flere typer flasker. Ellers hadde vi gode resultater med "sykkelmassasje", søk f.eks på Youtube etter videoen som heter "Colic baby massage - Bicycling massage technique" (det finnes sikkert mange). Min prompet som en helt når vi holdt på, koste seg og ble fort rolig.



Anonymous poster hash: c83a2...bf5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også at du leser litt om laktoseintoleranse hos babyer (f.eks her http://www.naaf.no/no/subsites/matallergi/Kostrad-ved-allergi/laktoseintoleranse/), det er meget sjelden tilfellet hos norske (nord-europeiske) barn. Melkeproteinallergi derimot kommer hyppigere, men der ville du nok ha merket andre og mer tydelige symptomer enn "bare" luft i magen. :)



Anonymous poster hash: c83a2...bf5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte nan ha1 fra apoteket. Dyrere men verdt det! Om du er på harryhandel er den mye billigere der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...