Gå til innhold

4uker spedbarn vondt i magen etter omtrent hvert måltid(MME)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bruker Hipp, og han har fått MME siden fødsel.

Første uken var det Nan, så byttet vi til Hipp - merket ikke noe spesielt til bedring eller forverring.

Bleiene er normale, men det er ingen tvil om at han sliter med luft i magen(og vi bruker endel tid på å få til raping flere ganger ila måltidet.

Han kaver mye, er misfornøyd og sover lite/dårlig.

Etter vi begynte med Minifom har det tidvis vært noe bedring, men det hjelper ikke nok for ham.

Vi har også testet fennikelte i et par uker uten spesielt med virkning - begge deler får han til å rape bedre, men han sliter fortsatt med luft/vondt i magen.

Skal til manuellterapeut nå, og tenkte derfor ikke å teste for mange ting på en gang - men jeg lurte på; hvordan får man testet om de er laktoseintolerante?

Kan selvsagt bytte merke, men det er veldig vanskelig å få tak på Collett og Småfolk her - og ønsker uansett teste dette da endel i familien har melkeallergi/intoleranse så han slipper å gå gjennom masse bytting og styring om han likevel er intolerant.

Er det forøvrig slik at Nan HA1 er for intolerante?



Anonymous poster hash: bb756...cf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 uker gamle babyer er ikke laget for MME, men for morsmelk. Ikke rart babyen kaver og har vondt i magen:(



Anonymous poster hash: 648fd...64f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

4 uker gamle babyer er ikke laget for MME, men for morsmelk. Ikke rart babyen kaver og har vondt i magen:(

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Virkelig ikke tråden for moralisering. Ts har sikkert sine grunner for å ikke amme

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker gamle babyer er ikke laget for MME, men for morsmelk. Ikke rart babyen kaver og har vondt i magen:(

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Så tåpelig å si. Ikke alle kan amme.

Hilsen amme-mamma.

TS: Jeg ville prøvd å skifte merke. Evnt. vente til etter dere har vært hos manuellterapeut. Mine har også kavet mye og hatt mye vondt, men det har vært pga. låsninger og ting jeg har spist.

Om dere mistenker intoleranser er det fastlegen dere burde snakke med.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 1fe68...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig ikke tråden for moralisering. Ts har sikkert sine grunner for å ikke amme

Ikke moralisering, men ren fakta. 4 uker ferske babyer er ikke laget for industriell melk, men for melk som er tilpasset de fra naturens side. Ergo blir det magetrøbbel.

Anonymous poster hash: 648fd...64f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ikke moralisering, men ren fakta. 4 uker ferske babyer er ikke laget for industriell melk, men for melk som er tilpasset de fra naturens side. Ergo blir det magetrøbbel.

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Joda, greit det. Men om hun ikke klarer å amme, så klarer hun ikke å amme. Hun klarer ikke å amme noe mer av at folk forteller at morsmelk er bedre. Når situasjonen er som den er, så trenger hun råd om hva hun kan gjøre for å hjelpe plagene barnet hennes har, ikke å bli fortalt hva situasjonen optimalt burde være

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke moralisering, men ren fakta. 4 uker ferske babyer er ikke laget for industriell melk, men for melk som er tilpasset de fra naturens side. Ergo blir det magetrøbbel.

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Uenig. Ja, morsmelk er det mest optimale, men MME behøver ikke å bety at ungen får vondt! Og at ungen har vondt trenger ikke å være pga. MME.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker gamle babyer er ikke laget for MME, men for morsmelk. Ikke rart babyen kaver og har vondt i magen:(

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Dust!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er normalt at babyer sliter med magen frem til ca 3 mnd pga umodne tarmer, men i varierende grad. For oss var Hipp mye bedre for magen til babyen enn Nan Ha1. Men den skal være for allergikere men er jeg.

Vår baby fjerter mye av malt så kanskje det kan prøves? Bare bittelitt da det kan gi løs mage. Men minifom og manuellterapaut har hjulpet. Kan dere kolikkgrepet? Prøvd å sykle med bena? Lykke til! :klem:

Anonymous poster hash: 9262a...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn, førstemann ble fikk morsmelk og plagdes mye med luft og magevondt. Nr 2 var flaskebarn og har nesten aldri vondt i magen

4 uker gamle babyer er ikke laget for MME, men for morsmelk. Ikke rart babyen kaver og har vondt i magen:(

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Anonymous poster hash: ad2ce...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker gamle babyer er ikke laget for MME, men for morsmelk. Ikke rart babyen kaver og har vondt i magen:(

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Tror du virkelig ikke jeg selv ønsker amme?

For et idiotisk svar.

Og nei, ikke alle spedbarn får plager av mme.

Vi har prøvd alt som nevnes her, og mistenker at han har låsninger.

Det jeg lurer på er hvordan man kan teste laktoseintoleranse hos spedbarn, ikke moralisering rundt min manglende mulighet for amming som jeg så gjerne skulle kunnet gjøre og såvidt har begynt å akseptere at ikke kommer til å skje.

Da var det hyggelig å lese et sånt svar og få enda mer dårlig samvittighet.

Malt er for hard mage, det har han ikke- og det er jo gluten i, så ønsker ikke uten videre introdusere det før 4 mnd.

Bleiene og hyppighet er nærmest eksemplarisk, han sliter med luft rett og slett.

Kan jo være låsninger som gjør det(han reagerer som sagt ikke ved hvert eneste måltid)- men.

Nå blir vel dette en ammetråd om jeg kjenner KG rett, så er vel like greit å bare droppe å lese videre.

Neste gang kan du svare på spørsmålet, ikke komme med moralske svar til oss som faktisk ikke kan selv om vi gjerne vil når vi ber om råd.

Anonymous poster hash: bb756...cf3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

4 uker gamle babyer er ikke laget for MME, men for morsmelk. Ikke rart babyen kaver og har vondt i magen:( Anonymous poster hash: 648fd...64f

Hvordan skal dette svaret hjelpe ts på noen måte?

Vi har hatt litt hjelp av å gå til kiropraktor med minsten som har mye kolikksmerter. Det virker som luften passerer lettere og det har vert mindre gulping etter et par behandlinger. Håper manuellterapi kan hjelpe dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her var mye plaget med magesmerter og luft (selv om jeg ammet…). Vi fikk henvisning til fysio med henne, og lærte av fysio diverse måter/bevegelser for at det skulle løsne luften. Kronglete forklart, men det hjalp..

Likevel var hun mye plaget med magen, og det ble ikke bra før det ble oppdaget melkeproteinallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Ikke moralisering, men ren fakta. 4 uker ferske babyer er ikke laget for industriell melk, men for melk som er tilpasset de fra naturens side. Ergo blir det magetrøbbel.

Anonymous poster hash: 648fd...64f

Skjerp deg. Vi ga den NAN du får på apoteket, hadde aldri noen problemer med magen med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Brukte Nan som vi kjøpte på apoteket med min første, han ble kun ammet når vi lå på sykehuset. Dessuten er det minifom eller magedroppar man får kjøpt i Sverige, man kan prøve før de får MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir henvist til sykehuset for å utrede melkeallergi på babyer, er ikke bare laktose man kan reagere på, noen tåler heller ikke melkeproteiner. Og er det allergi får man allergivennelig mme på blåresept. Er iallefall den infoen vi fikk av helsesøster. Vi kom ikke så langt at han ble henvist til sykehuset da det var en infeksjon som blusset opp den dagen vi var hos helsesøster, det var det som plaget han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Der er dessverre ganske vanlig at disse små er plaget med magevondt, helt uten at noe egentlig er galt med de.

Plutselig går det det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det slik, magesmerter etter hvert måltid. Helsesøster anbefalte Althera, en melkefri MME som kjøpes på apotek. Da ble smertene borte. De tester ikke babyer og små barn for melkeallergi/laktoseallergi, man må forsøke å endre kosten og hvis det hjelper antar man at det er allergi. MME uten melk fås på blå resept, men da må man innom barnespesialist først. Mens man venter på det, kan man kjøpe melken på hvit resept så lenge og ta vare på kvitteringene. 1 boks Althera koster ca 200 kr. Lykke til, jeg ville forsøkt uten melkeprotein i noen uker, jeg er veldig glad vi gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nan H1 er ikke uten melk, det er kun Nutramigen og Althera. Disse fås på apotek, men man må spørre etter de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det sikkert denne barnespesialisten helsesøster mente, utredning kan være samtale og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...