Gå til innhold

fryse kaldt kokt vann til MME spedbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjemme har jeg kokt kaldt og varmt vann, og bruker termos ute. Men typisk er at jeg må sterilisere vannflasker så ofte om jeg skal blande ut til riktig temp før vi går ut(og vannet rekker aldri kjøle seg ordentlig ned, blir avhengig av tilgang til spring med kaldt vann osv), at jeg tenkte på muligheten for å fryse ned kokt kaldt vann i isbiter og hive oppi det kokte varme vannet for raskere nedkjøling når vi skal ut?

Kan man det ifht hygienestandard for Mme til spedbarn?

Kunne kjøpt flere/større flasker, men deterjo begrenset plass/høyde i sterilisatoren så da blir det uansett enda mer jobb.

Noen som vet!

Anonymous poster hash: fe3cd...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg skal ut blander jeg til ca rett temperatur i termosen, om vannet er for varmt så heller jeg litt ut i vasken og har mer kaldt vann i. Hvorfor ikke gjøre det sånn? Eller misforstod jeg hva du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en flaske med kaldt vann som er kokt og en termos med kokt varmt vann, så blander jeg ut sann det blir riktig temp. :)



Anonymous poster hash: 150ec...36f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle syntes sikkert sin måte å gjøre det på er enklest, og jeg syntes min er det. :fnise:

Hjemme har jeg ferdig oppmålt, kokt vann i flaskene i kjøleskapet. Da baby blir sulten er det inn i microen i 40 sek. oppi med pulver, rist og ferdig.

Ute på tur bruker jeg ferdig kartonger med MME. Har med termos med glovarmt vann fra springen. Heller melka i flaska og setter flaska i termosen i ett minutt, så er det passe varmt.

Har lest at mange babyer drikker melka fra de kartongene uten å varme de opp også, og det må jo være enda kjekkere. Skal prøve neste gang vi er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok mange varianter, men jeg hadde avkjølt kokt vann klart på flaskene når jeg dro ut, når ungen skulle ha mat tilsatte jeg varmt vann fra termos til passende temperatur og blandet i pulveret. Jeg synes dette var en veldig en enkel løsning.

Så typisk fylte jeg opp til 70-80 ml med kaldt vann og 40-50 ml kokende vann, dvs 120 ml totalt og dermed tre måleskjeer MME hvis jeg ikke husker feil (hadde på forhånd målt opp dette i egen beholder). Klart måltid på 1-2-3 uten at jeg var avhengig av micro, vannbad eller lignende.



Anonymous poster hash: 038fa...2bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp ferdigblandet trengs ikke varmes opp :jepp:

Jeg synes det er praktisk med termos med vann i rett temperatur og pulver i pulverdispenser :)

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hipp ferdigblandet trengs ikke varmes opp :jepp:

Jeg synes det er praktisk med termos med vann i rett temperatur og pulver i pulverdispenser :)

Lærer stadig noe nytt fra deg om Hipp ;) Men om den ferdig blandede har stått i kjøleskapet så må den vel varmes? Vet de holder i bare 24 t som åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer stadig noe nytt fra deg om Hipp ;) Men om den ferdig blandede har stått i kjøleskapet så må den vel varmes? Vet de holder i bare 24 t som åpen.

Jeg begynner nesten å føle meg ensporet :ler:

De bør være romtemperert minst, ja. Nyfødte skal jo ha kroppstemperatur, eldre kan fint få litt kjøligere. Men helt kjøleskapskald tror jeg ikke den bør være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp ferdigblandet trengs ikke varmes opp :jepp:

Jeg synes det er praktisk med termos med vann i rett temperatur og pulver i pulverdispenser :)

Ikke nan heller.

Anonymous poster hash: 721fa...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle syntes sikkert sin måte å gjøre det på er enklest, og jeg syntes min er det. :fnise:

Hjemme har jeg ferdig oppmålt, kokt vann i flaskene i kjøleskapet. Da baby blir sulten er det inn i microen i 40 sek. oppi med pulver, rist og ferdig.

Ute på tur bruker jeg ferdig kartonger med MME. Har med termos med glovarmt vann fra springen. Heller melka i flaska og setter flaska i termosen i ett minutt, så er det passe varmt.

Har lest at mange babyer drikker melka fra de kartongene uten å varme de opp også, og det må jo være enda kjekkere. Skal prøve neste gang vi er ute.

Her må du ha skrevet feil?

Det er jo rene bakteriebomben, og så langt fra anbefalingene man kommer.......Du mener kokt vann nå?

Hvis ikke må du inn og lese om grunnleggende retningslinjer for MMEbruk.

Spedbarn kan bli alvorlig syke av dette, større babyer og.

Tilogmed friske voksne kan bli ganske så kleine av dette, og dersom vvstanken har de rette bakteriene. ed klein mener jeg død - om man er i utsatt gruppe, som spedbarn i aller høyeste grad er.

----------------------------------------------

Dere misforstår - som det er skrevet i HI så menes at man skal slippe å temperere vannet kaldt på forhånd(fordi man da får ekstra jobb med sterilisering av flasker som brukes til kokt vann så det holder hele døgnet).

Jeg mener bokstavelig talt å slippe å kjøle ned vannet med kaldt kokt vann - for å slippe arbeid.

Den metoden dere nevner nå, samt ferdigkartonger benytter jeg allerede - men kald MME er ikke særlig populært, og med kokt kaldt vann er jeg avhengig av mikro - det vil jeg unngå når jeg er ute.

Hjemme er selvsagt dette null problem, men jeg vil altså kunne koke opp vann rett før jeg går ut, og så om det er mulig og OK hygienisk, hurtignedkjøle vannet til rett temp.

Altså ikke ha to termoser.

Skal jeg det må jeg altså bruke ca 30-40 min ekstra hver dag kun på sterilisering, og det vil jeg forsøke ¨unngå om det går.

Blir fort til at man ikke kommer seg ut fordi det da er så kort tid igjen til ny matetid.

FerdigMME har vi og, men den er såpass dyr at jeg ikke vil legge opp til bruk hver eneste dag.

Anonymous poster hash: 95008...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ha skrevet feil?

Det er jo rene bakteriebomben, og så langt fra anbefalingene man kommer.......Du mener kokt vann nå?

Hvis ikke må du inn og lese om grunnleggende retningslinjer for MMEbruk.

Spedbarn kan bli alvorlig syke av dette, større babyer og.

Tilogmed friske voksne kan bli ganske så kleine av dette, og dersom vvstanken har de rette bakteriene. ed klein mener jeg død - om man er i utsatt gruppe, som spedbarn i aller høyeste grad er.

Anonymous poster hash: 95008...e5a

Om jeg ikke misforsto helt, så tror jeg ikke hun ga vannet til babyen. Det var bare for å varme opp flasken.

Anonymous poster hash: 011b6...ba5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ha skrevet feil?

Det er jo rene bakteriebomben, og så langt fra anbefalingene man kommer.......Du mener kokt vann nå?

Hvis ikke må du inn og lese om grunnleggende retningslinjer for MMEbruk.

Spedbarn kan bli alvorlig syke av dette, større babyer og.

Tilogmed friske voksne kan bli ganske så kleine av dette, og dersom vvstanken har de rette bakteriene. ed klein mener jeg død - om man er i utsatt gruppe, som spedbarn i aller høyeste grad er.

----------------------------------------------

Dere misforstår - som det er skrevet i HI så menes at man skal slippe å temperere vannet kaldt på forhånd(fordi man da får ekstra jobb med sterilisering av flasker som brukes til kokt vann så det holder hele døgnet).

Jeg mener bokstavelig talt å slippe å kjøle ned vannet med kaldt kokt vann - for å slippe arbeid.

Den metoden dere nevner nå, samt ferdigkartonger benytter jeg allerede - men kald MME er ikke særlig populært, og med kokt kaldt vann er jeg avhengig av mikro - det vil jeg unngå når jeg er ute.

Hjemme er selvsagt dette null problem, men jeg vil altså kunne koke opp vann rett før jeg går ut, og så om det er mulig og OK hygienisk, hurtignedkjøle vannet til rett temp.

Altså ikke ha to termoser.

Skal jeg det må jeg altså bruke ca 30-40 min ekstra hver dag kun på sterilisering, og det vil jeg forsøke ¨unngå om det går.

Blir fort til at man ikke kommer seg ut fordi det da er så kort tid igjen til ny matetid.

FerdigMME har vi og, men den er såpass dyr at jeg ikke vil legge opp til bruk hver eneste dag.

Anonymous poster hash: 95008...e5a

Hehe, er jo bare vann til å varme opp flaska da! Trenger ikke koke det. :fnise:

Skjønner ikke problemet ditt. Jeg bruker bare en termos med varmt springvann.... Trenger verken to termoser eller noen ekstra flasker som må steriliseres.

Hvorfor kan du ikke bare ha med deg :

- 1 flaske ferdig kokt vann, (ferdig oppmålt mengde)

- Doseringsboks med MME pulver, dersom du ikke vil bruke ferdige bokser med Nan/Hipp

- Termos med varmt vann fra springen

Endret av Novemberellie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikk ehelt problemstillingen? Du må jo sterilisere de flaskene som blir brukt, og det antaller endrer seg vel ikke om du har med 1 eller 2 termoser? Og hvorfor skal du ha riktig temperatur når du lager klart før du går ut? Er ikke målet å ha riktig temperatur når det skal spises?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frem til 3 mnd MÅ vannet som brukes til MME være kokt, pga bakterier, babyer sine tarmer er ikke modne før ca da. Etter 3 mnd kan man bruke kaldt springvann, og da går det sikkert bra å varme det opp uten å koke. Men vi koker det ennå, er veldig lettvint med en vannkoker. Det er ikke anbefalt at voksne bruker varmt springvann til matlaging eller som drikke, så hvorfor gi det til babyen?

TS: vi har alltid kokt varmt vann stående i en liten termos på benken, er den vi bruker hjemme og borte. I kjøleskapet har vi restene av det kokte vannet i en vannkaraffel med lokk (men kan egentlig brukte kaldt vann fra springen da gutten vår er over 3 mnd).

Men når vi skal bort så blander vi det varme vannet rett før vi drar med det kalde vannet så vannet kan brukes med en gang når det trengs, uten å måtte blandes med annet vann når vi er borte, slipper å bruke mikro. Altså vi senker temperaturen på vannet i termosen til ca 40 grader, ikke så det blir kaldt. Er jo derfor vannet er i en termos! Den skal holde på temperaturen, det tar mange timer til vannet blir kaldt. Hvis man skal kjøle vannet helt ned så kunne man brukt en hvilken som helst flaske. Er bare en liten dæsj med kaldt vann man trenger til det. Er bare ekstra jobb å skulle fryse ned vannet. Jeg skjønner ikke forskjellen med å skulle ha en isbit i eller kaldt vann i, man sparer ikke mange sekunder der og da når man blander. Vi bruker ikke doseringsboks, har pulveret i flaskene på forhånd og frakter de slik i en ren brødpose. Alle flaskene er sterilisert. Må ha med flere flasker, da alle skal steriliseres etter hvert bruk. Melkebakterier gror veldig fort og er farlig for de små magene. Mme skal blandes med vann som er 40 grader, ikke kaldt vann og så varmes til 40. Igjen pga bakterier.

Så når vi drar bort har vi med: en termos med passe temp på vannet og flasker med pulver. Heller det perfekte vannet i flaskene og rister: ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt at voksne bruker varmt springvann til matlaging eller som drikke, så hvorfor gi det til babyen?

Hvem, i alle dager, er det som har sagt noe om å gi varmt springvann til baby?

Ingen i denne tråden ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem, i alle dager, er det som har sagt noe om å gi varmt springvann til baby?

Ingen i denne tråden ihvertfall!

I ditt innlegg står det "Jeg bruker bare en termos med varmt springvann" :) Kanskje du mente kokt, men du skrev ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

noen må lære seg å lese ordentlig ser jeg...



Anonymous poster hash: 011b6...ba5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt innlegg står det "Jeg bruker bare en termos med varmt springvann" :) Kanskje du mente kokt, men du skrev ikke det

Som hun bruker til å varme en flaske med ferdigblandet mme i vannbad.

Anonymous poster hash: 6376d...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt innlegg står det "Jeg bruker bare en termos med varmt springvann" :) Kanskje du mente kokt, men du skrev ikke det

Jeezzz, nå har jeg skrevet det to ganger! Det er vann jeg bruker til å varme flaska i! Man trenger da ikke koke det!

Jeg har med ei flaske som er sterilisert, en kartong med NAN ferdigblandet og en termos med varmt SPRINGVANN! JA SPRINGVANN!

1. Heller Nan i flaska.

2. Putter flaska med Nan i termosen og den er varm på null komma niks!

Enklere kan det faktisk ikke bli!

Trodde ikke oppvarming av ei flaske kunne være SÅ vanskelig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen må lære seg å lese ordentlig ser jeg...

Anonymous poster hash: 011b6...ba5

Hehe du om det ;)

Som hun bruker til å varme en flaske med ferdigblandet mme i vannbad.

Anonymous poster hash: 6376d...1c4

Jeezzz, nå har jeg skrevet det to ganger! Det er vann jeg bruker til å varme flaska i! Man trenger da ikke koke det!

Jeg har med ei flaske som er sterilisert, en kartong med NAN ferdigblandet og en termos med varmt SPRINGVANN! JA SPRINGVANN!

1. Heller Nan i flaska.

2. Putter flaska med Nan i termosen og den er varm på null komma niks!

Enklere kan det faktisk ikke bli!

Trodde ikke oppvarming av ei flaske kunne være SÅ vanskelig! :fnise:

Beklager jeg så ikke det andre innlegget, i det jeg leste så står (som jeg kan se) det jeg kopierte. Skjønner nå hva du mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...