Gjest Mary Quant Skrevet 11. februar 2014 #81 Skrevet 11. februar 2014 Jeg tror det er når barna blir eldre at vanskelighetene i oppdragelsen evt kommer. De fleste klarer å ta seg av en baby. Men å oppdra et barn til et skikkelig menneske, er verre. Da bør man helst ha litt livserfaring selv... Tror kanskje en del svært unge mødre ikke tenker lengre enn baby-fasen - man ser jo på argumenteringen at de er opptatte av at de er "ferdige med å feste" og er forberedte på nattevåk og bleieskift. Joda, flott det, men dette er nå bare en mikroskopisk del av barneoppdragelsen da... Jeg var ung da jeg fikk mitt første barn. Hvorfor i all verden skulle vi ha problemer med å oppdra ungene når de vokser til? Jeg var 36 når min eldste sønn var 18 .. Har ikke en 36-åring livserfaring nok til å ta seg av en 18-åring? Når det kommer til oppdragelse så tror jeg at min mann og jeg hadde det mye lettere der enn en del av foreldrene til min sønns klassekompiser som hadde foreldre som var 20 år eldre enn oss.
Gjest Riskjeks Skrevet 11. februar 2014 #82 Skrevet 11. februar 2014 Jeg var ung da jeg fikk mitt første barn. Hvorfor i all verden skulle vi ha problemer med å oppdra ungene når de vokser til? Jeg var 36 når min eldste sønn var 18 .. Har ikke en 36-åring livserfaring nok til å ta seg av en 18-åring? Når det kommer til oppdragelse så tror jeg at min mann og jeg hadde det mye lettere der enn en del av foreldrene til min sønns klassekompiser som hadde foreldre som var 20 år eldre enn oss. Hvorfor tar folk alt så personlig? Jeg var også "ung mor" da jeg fikk mine barn, har likevel ingen problemer med å se forskjellene. Det betyr ikke at det ikke finnes (mange) unntak, men tendensene er klare. 7
83` Skrevet 11. februar 2014 #83 Skrevet 11. februar 2014 (endret) Samme skrivefeil hele to ganger? Nåja... *pirke pirke*Anonymous poster hash: 52282...c87 Hva vil du egentlig frem til? At folk som skriver feil ikke bør få unger? Jeg mener det er viktig at folk som får unger kan lære de opp til å ikke kritisere andre, og der har kanskje du en vei å gå? Hold dere til tema folkens. Ikke gjem dere bak anonymitet for å slenge dritt og ødelegge de egentlige tema i trådene her Hilsen en som er gammel nok til å kunne uttale seg her, fordi jeg har prøvd å bli mor både som ung og som "passelig" gammel. Endret 11. februar 2014 av 83`
anxiety Skrevet 11. februar 2014 #84 Skrevet 11. februar 2014 Hvorfor er det så mange som velger å få barn før de er ferdig utdannet og har styr på økonomien? Og de jentene som finner ut at de er gravid, for å så droppe ut av videregående, noe som er det dummeste man gjør, hva tenker de med? Hvor gøy er det å bli sett ned på fordi man dropper ut av vgs for å få barn? Ei i mitt nærmiljø fikk barn når hun var 12 år. For å så få et barn til senere når hun var 16 år. Mora fikk også barn tidlig, og jeg ser at det går igjen i ungene, hvertfall de jeg vet om som har mor som fikk barn tidlig, så har også de ungene fått det. Hva tenker dere om dette? Snart har vi en hel haug med mødre som har null utdanning, naver og har blitt mor i en alder av 15-17 år.Anonymous poster hash: a5899...cb7 Hun begynner vell på T, og etternavnet O ?;-) Hun hadde blogg før.
Gjest Mary Quant Skrevet 12. februar 2014 #85 Skrevet 12. februar 2014 Hvorfor tar folk alt så personlig? Jeg var også "ung mor" da jeg fikk mine barn, har likevel ingen problemer med å se forskjellene. Det betyr ikke at det ikke finnes (mange) unntak, men tendensene er klare. Du snakker utifra hva du har sett og jeg svarer utifra hva jeg har sett. Hva i all verden er forskjellen? Det jeg har sett er det motsatte av hva du har sett. Og jeg snakker ikke om unntakene, jeg snakker om flesteparten av de tilfellene jeg har sett.
Gjest Riskjeks Skrevet 12. februar 2014 #86 Skrevet 12. februar 2014 Du snakker utifra hva du har sett og jeg svarer utifra hva jeg har sett. Hva i all verden er forskjellen? Det jeg har sett er det motsatte av hva du har sett. Og jeg snakker ikke om unntakene, jeg snakker om flesteparten av de tilfellene jeg har sett. Nå snakker jeg ikke om hva jeg har sett, som i hva jeg har erfart. Det handler også om generelle utviklingstrekk. Det er et faktum at unge mennesker har lavere utdanning, mindre livserfaring og dårligere økonomi enn litt eldre personer. Dermed vil veldig unge mennesker, generelt, ha litt dårligere forutsetninger for å ta seg av barn enn dem som er 5-10 år eldre.
Gjest Mary Quant Skrevet 12. februar 2014 #87 Skrevet 12. februar 2014 Nå snakker jeg ikke om hva jeg har sett, som i hva jeg har erfart. Det handler også om generelle utviklingstrekk. Det er et faktum at unge mennesker har lavere utdanning, mindre livserfaring og dårligere økonomi enn litt eldre personer. Dermed vil veldig unge mennesker, generelt, ha litt dårligere forutsetninger for å ta seg av barn enn dem som er 5-10 år eldre. Du sier jo over at det er når barna blir eldre at unge foreldre får problemer .. jeg skjønner ikke helt hva du mener. Når barna til de unge foreldrene vokser til så er jo foreldrene også eldre. Synes kanskje du kan vise til noen undersøkelser som understøtter utsagnene dine i stedet for å snakke nedsettende om mine erfaringer. Det er mange momenter som må tas med i slike diskusjoner. Husk at unge foreldre ofte har en hel storfamilie i ryggen når de får barn. Mine barn vokste opp med unge besteforeldre og så på deres hjem som sitt andre hjem. De hadde flere voksenpersoner i sin næreste krets enn de fleste, slik er det også med mange andre som får barn tidlig.
Gjest Riskjeks Skrevet 12. februar 2014 #88 Skrevet 12. februar 2014 Du sier jo over at det er når barna blir eldre at unge foreldre får problemer .. jeg skjønner ikke helt hva du mener. Når barna til de unge foreldrene vokser til så er jo foreldrene også eldre. Synes kanskje du kan vise til noen undersøkelser som understøtter utsagnene dine i stedet for å snakke nedsettende om mine erfaringer. Det er mange momenter som må tas med i slike diskusjoner. Husk at unge foreldre ofte har en hel storfamilie i ryggen når de får barn. Mine barn vokste opp med unge besteforeldre og så på deres hjem som sitt andre hjem. De hadde flere voksenpersoner i sin næreste krets enn de fleste, slik er det også med mange andre som får barn tidlig. Jeg snakker da ikke nedsettende om dine erfaringer? Det var du som siterte meg. Ja, jeg mener hovedsakelig at "alle" kan ta seg av en baby, men at litt mer voksne mennesker har bedre forutsetninger for å oppdra barn enn folk som blir foreldre i tenåra. De som får barn svært unge, har som regel dårlig økonomi, lav utdanning, og liten livserfaring/"voksenerfaring". Det er det jo ikke farlig å si - det er sånn det er, og det kan ikke være annerledes (18-åringer kan vanskelig ha høyere utdanning, god jobb og være en reflektert voksenperson). Problemet er at når de får barn, bedres gjerne ikke den sosio-økonomiske situasjonen nevneverdig. Det er vanskeligere å ta utdanning når man har barn, så begynner de gjerne i jobb av økonomiske grunner, og får selvsagt ingen godt betalt jobb uten utdanning, og så blir det en ond sirkel. Og når man ikke har levd et voksenliv og "funnet seg selv" før man fikk barn, vil man ha dårligere forutsetning for å oppdra barn. Det er en masse faktorer som henger sammen. Det er også gjerne slik at ved tenåringsgraviditet, er det jentene med lav sosioøkonomisk status som beholder, mens jentene fra mer ressurssterke hjem tar abort. Jeg sier ikke at det alltid er slik, men det er absolutt tendenser til dette, det kan du rett og slett ikke nekte for. Det er likevel ingen som har satt spørsmålstegn ved din innsats som mor! 3
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2014 #89 Skrevet 12. februar 2014 Den fjortissen som ble mor som 16åring i min familie flyttet hjem til mor med gutten da "kjæresten" ble lei av å ha kone og barn. Hun takler det kjempebra, men det er jo fordi de voksne i rundt henne stiller opp (minus faren hennes som for lengst er skitlei henne, noe jeg forstår godt).
Gjest Mary Quant Skrevet 12. februar 2014 #90 Skrevet 12. februar 2014 Den fjortissen som ble mor som 16åring i min familie flyttet hjem til mor med gutten da "kjæresten" ble lei av å ha kone og barn. Hun takler det kjempebra, men det er jo fordi de voksne i rundt henne stiller opp (minus faren hennes som for lengst er skitlei henne, noe jeg forstår godt). Jeg forstår ikke helt vitsen med å dra inn 16-åringer i diskusjonen - det er ytterst sjeldent at noen føder barn i Norge i så ung alder.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2014 #91 Skrevet 12. februar 2014 Jeg forstår ikke helt vitsen med å dra inn 16-åringer i diskusjonen - det er ytterst sjeldent at noen føder barn i Norge i så ung alder. Så derfor skal vi ikke trekke inn tenåringsmødrene?
Celtic Heart Skrevet 12. februar 2014 #92 Skrevet 12. februar 2014 Hvorfor er det så mange som velger å få barn før de er ferdig utdannet og har styr på økonomien? Og de jentene som finner ut at de er gravid, for å så droppe ut av videregående, noe som er det dummeste man gjør, hva tenker de med? Hvor gøy er det å bli sett ned på fordi man dropper ut av vgs for å få barn? Ei i mitt nærmiljø fikk barn når hun var 12 år. For å så få et barn til senere når hun var 16 år. Mora fikk også barn tidlig, og jeg ser at det går igjen i ungene, hvertfall de jeg vet om som har mor som fikk barn tidlig, så har også de ungene fått det. Hva tenker dere om dette? Snart har vi en hel haug med mødre som har null utdanning, naver og har blitt mor i en alder av 15-17 år.Anonymous poster hash: a5899...cb7 Jeg forstår ikke helt vitsen med å dra inn 16-åringer i diskusjonen - det er ytterst sjeldent at noen føder barn i Norge i så ung alder. Det var jo nettopp 15-17 som ble nevnt i hovedinnlegget, så muligheten er vel at det er grunnen til at de diskuteres. Dette er jo ikke din tråd, derfor kan du heller ikke sette "standarden" for hva som skal diskuteres, det har jo allerede ts gjort.
Teriyaki Skrevet 12. februar 2014 #93 Skrevet 12. februar 2014 Jeg snakker da ikke nedsettende om dine erfaringer? Det var du som siterte meg. Ja, jeg mener hovedsakelig at "alle" kan ta seg av en baby, men at litt mer voksne mennesker har bedre forutsetninger for å oppdra barn enn folk som blir foreldre i tenåra. De som får barn svært unge, har som regel dårlig økonomi, lav utdanning, og liten livserfaring/"voksenerfaring". Det er det jo ikke farlig å si - det er sånn det er, og det kan ikke være annerledes (18-åringer kan vanskelig ha høyere utdanning, god jobb og være en reflektert voksenperson). Problemet er at når de får barn, bedres gjerne ikke den sosio-økonomiske situasjonen nevneverdig. Det er vanskeligere å ta utdanning når man har barn, så begynner de gjerne i jobb av økonomiske grunner, og får selvsagt ingen godt betalt jobb uten utdanning, og så blir det en ond sirkel. Og når man ikke har levd et voksenliv og "funnet seg selv" før man fikk barn, vil man ha dårligere forutsetning for å oppdra barn. Det er en masse faktorer som henger sammen. Det er også gjerne slik at ved tenåringsgraviditet, er det jentene med lav sosioøkonomisk status som beholder, mens jentene fra mer ressurssterke hjem tar abort. Jeg sier ikke at det alltid er slik, men det er absolutt tendenser til dette, det kan du rett og slett ikke nekte for. Det er likevel ingen som har satt spørsmålstegn ved din innsats som mor! Jeg vil påstå at i dagens samfunn så fullfører de fleste utdanningen sin selv om de blir mor som ung. Innen barna er så gamle at man vil ha god bruk for ekstra livserfaring for å kunne gi barna et godt grunnlag, så har jo de fleste unge mødrene blitt eldre og gjerne fått seg utdanning. Nesten alle unge mødre jeg kjenner/vet om har fortsatt med videre utdanning enten med en gang eller etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #94 Skrevet 12. februar 2014 Jeg vil påstå at i dagens samfunn så fullfører de fleste utdanningen sin selv om de blir mor som ung. Innen barna er så gamle at man vil ha god bruk for ekstra livserfaring for å kunne gi barna et godt grunnlag, så har jo de fleste unge mødrene blitt eldre og gjerne fått seg utdanning. Nesten alle unge mødre jeg kjenner/vet om har fortsatt med videre utdanning enten med en gang eller etter hvert. Jeg tror nok at det er betydelig fler i gruppen unge mødre som ikke fullfører utdanning, og med tanke på at sosial status ofte går i arv så er det viktig å ha fokus på det. Sannsynligheten for at man tar høyere utdanning ER lavere hvis foreldrene ikke har høyere utdanning, da hjelper det ikke nødvendigvis med all verdens erfaring fra "livets skole"Anonymous poster hash: 8f49e...dae 1
Gjest Riskjeks Skrevet 12. februar 2014 #95 Skrevet 12. februar 2014 Jeg vil påstå at i dagens samfunn så fullfører de fleste utdanningen sin selv om de blir mor som ung. Innen barna er så gamle at man vil ha god bruk for ekstra livserfaring for å kunne gi barna et godt grunnlag, så har jo de fleste unge mødrene blitt eldre og gjerne fått seg utdanning. Nesten alle unge mødre jeg kjenner/vet om har fortsatt med videre utdanning enten med en gang eller etter hvert. Tror som AB over at flertallet ikke fullfører utdanning. Har man etablert seg med barn, og kanskje huslån, blillån osv, blir det vanskelig å skulle gå over til studier, i tillegg til det at de som får barn svært unge ofte tilhører ressurssvake familier og er lite sannsynlig å skulle ta en høyere utdanning i utgangspunktet.
Teriyaki Skrevet 12. februar 2014 #96 Skrevet 12. februar 2014 Jeg tror nok at det er betydelig fler i gruppen unge mødre som ikke fullfører utdanning, og med tanke på at sosial status ofte går i arv så er det viktig å ha fokus på det. Sannsynligheten for at man tar høyere utdanning ER lavere hvis foreldrene ikke har høyere utdanning, da hjelper det ikke nødvendigvis med all verdens erfaring fra "livets skole"Anonymous poster hash: 8f49e...dae Ja sannsynligheten er lavere ja, men jeg er likevel helt sikker på at dette er på vei oppover. Altså at det blir flere og flere unge mødre som faktisk fullfører, kontra de som ikke gjør det. Akkurat som at det generelt er flere som utdanner seg nå enn for 40 år siden.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #97 Skrevet 12. februar 2014 Da er det bevist, unge mødre fører til mer trøbbel for barna http://www.dagensmedisin.no/nyheter/familieproblemer-og-ung-mor-hovedarsak-til-atferdsvansker/ Anonymous poster hash: 91805...076
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #98 Skrevet 12. februar 2014 Jeg vil påstå at i dagens samfunn så fullfører de fleste utdanningen sin selv om de blir mor som ung. Innen barna er så gamle at man vil ha god bruk for ekstra livserfaring for å kunne gi barna et godt grunnlag, så har jo de fleste unge mødrene blitt eldre og gjerne fått seg utdanning. Nesten alle unge mødre jeg kjenner/vet om har fortsatt med videre utdanning enten med en gang eller etter hvert. Men jeg tror det siktes til høyere utdanning? Altså videre etter fagbrev (ikke at det er en "mindre" verdt utdanning) Anonymous poster hash: 813c3...91a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå