Gå til innhold

Unge mødre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn fir 15mnd siden-og jeg fyller 40 dette året....føler meg ugledett fordi jeg fikk barn sent. Får stadig høre hvor synd det er på barnet mitt dom har så gamle foreldre, hva tenkte jeg på, jeg har ingen rett til å si jeg er sliten siden jeg har valgt å få barn så sent...osv. Dette er sårende. Kunne jeg valgt ville jeg fått barn i 20-årene, men valget var ikke mitt. Så det er kanskje ikke bare dere unge som dår negative tilbakemeldinger på foreldrerollen deres.

Anonymous poster hash: ba37f...2fc

Min mor var over 40 da han fikk meg, og jeg hadde ikke byttet henne og det hun har gjort(og enda gjør) for meg mot noe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som sier at du, eller andre unge mødre, nødvendigvis gjør en dårlig jobb. Men utgangspunktet er sammenlikningen mellom et foreldre med hus, god jobb, utdanning og livserfaring kontra VGS-dropouts med stram økonomi og ingen utdannelse. (satt på spissen, bear with me)

Det er vel ikke vanskelig å se, objektivt sett, hvilket utgangspunkt som er best :P

Man blir ikke en bedre mor jo eldre man er... En på 20(Eller 17 for den saks skyld) kan være en like god mor som en på 30, dessuten er det nok av folk over 30 uten utdannelse.

Jeg er en forholdsvis ung mor, jeg har ingen ferdig utdannelse - det gjør ikke meg til en dårlig mor. Min sønn mangler ingenting. Han har to foreldre som bor sammen og er glad i hverandre, som eier både bil og leilighet og han har nok av både klær og leker - jeg sparer også barnetrygden hver mnd på en konto til han.

• Liker 1
Skrevet

Folk må slutte å ta åpenbare statistiske faktum som en slags personlig fornærmelse.

Du som kommer inn hit og sutrer over at man hakker på unge mødre - du kan sikkert være en kjempeflink mor selv, men det forandrer ikke på at de beste odds for en god oppvekst finnes der livssituasjonen og økonomien er god og stabil, og der forholdet mellom foreldrene er langt og sikkert. Det kan gå fint greit uten disse forutsetningene også, og man har ingen garantier, men at "ingenting er sikkert" er ikke noe argument. Det er ingen som har påstått noe annet, så ta med dere stråmannsargumentasjonen og klagingen et annet sted.

Jeg er for ordens skyld mann i første halvdel av 20-årene, i tilfelle dere nå tror jeg er en barnløs dame på 40 som er sjalu på tenåringene med barn.

Anonymous poster hash: 208aa...e6f
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er bedre å få barn tidlig enn sent. Det er mange flere som sliter med å bli gravide nå enn tidligere, og en av grunnene til det er jo at kvinner venter lenger fordi de skal realisere seg selv og reise og oppleve verden først. Mange klager på at unge ikke har utdanning. Det stemmer ikke alltid! Det handler om prioriteringer. Jeg er enig i at utdanning er viktig, men man trenger ikke være 30 år for å ha en bahcelorgrad. Hvis en tenker litt langsiktig og fornuftig etter videregående, går det an å ha fullført en bachelorgrad når en er 21 eller 22 år. Det er også viktig å jobbe slik at en bl.a. får rett til foreldrepenger. Men alt dette bør gå an å ha i boks innen en er 24

Anonymous poster hash: f209b...f72
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er bedre å få barn tidlig enn sent. Det er mange flere som sliter med å bli gravide nå enn tidligere, og en av grunnene til det er jo at kvinner venter lenger fordi de skal realisere seg selv og reise og oppleve verden først. Mange klager på at unge ikke har utdanning. Det stemmer ikke alltid! Det handler om prioriteringer. Jeg er enig i at utdanning er viktig, men man trenger ikke være 30 år for å ha en bahcelorgrad. Hvis en tenker litt langsiktig og fornuftig etter videregående, går det an å ha fullført en bachelorgrad når en er 21 eller 22 år. Det er også viktig å jobbe slik at en bl.a. får rett til foreldrepenger. Men alt dette bør gå an å ha i boks innen en er 24

Nå tar jeg utgangspunkt i de som er i et stabilt forhold.

Skrevet

Kom over denne for noen uker siden. Hun er 17 og planlagt gravid

http://camillall.blogg.no/

Anonymous poster hash: cf626...2ce

TRAGISK!

Håper ikke andre unge jenter får denne bimboen som forbilde!

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Jeg var ung mamma, men den tiden var det vanlig å få barn tidlig i 20-årene, så ikke noe merkelig med det. Jeg er også pedagog og har jobbet med barn og unge i mange, mange år. Kan med hånden på hjertet si at det ikke er alder som avgjør hvor god forelder du blir, men personlighet og hvilke ressurser du har. En oppegående 20-åring kan være en vel så god mor som en ressurssvak 30-åring.

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk datteren min da jeg var 15år. Ble gravid som 14åring. Jeg ble gravid pga vi glemte kondom EN gang, og jeg hadde ikke samvittighet til å ta abort. Jeg er nå 20år og datteren min blir straks 5år. Vi har det kjempe fint! Jeg har fast jobb og sliter ikke med økonomien i det heletatt, sparer mye og skal kjøpe meg hus i sommer.. barnet mitt har det kjempe fint, til tross for at alt ikke har vært så lett. Det gjelder bare å jobbe hardt og gjøre det beste utav situasjonen man er i.

Anonymous poster hash: b2141...8dd

• Liker 5
Skrevet

Jeg var ung mamma, men den tiden var det vanlig å få barn tidlig i 20-årene, så ikke noe merkelig med det. Jeg er også pedagog og har jobbet med barn og unge i mange, mange år. Kan med hånden på hjertet si at det ikke er alder som avgjør hvor god forelder du blir, men personlighet og hvilke ressurser du har. En oppegående 20-åring kan være en vel så god mor som en ressurssvak 30-åring.

Nettopp!

Anonymous poster hash: e5162...0ac

Skrevet

Veldig bra skrevet, og veldig sant!

Skrevet

Du sier at barnet ditt ikke mangler noen ting..... Bortsett fra en far, da! Men dere unge mødre ser kanskje ikke nødvendigheten av det?

Anonymous poster hash: cd339...fe4

Så det er bare unge fedre soom stikker av? De i 40 årskrisen som reiser fra hus og hjem for å kjøpe seg kone i Thailand, da?

Skrevet

Hun sier jo selv at barnet ikke mangler noenting. Enda barnet ikke har en far/pappa..... Er en fordel å vente med å få barn til man er voksen nok til å være i et stabilt forhold også.

Jeg vil si at et barn som ikke har kontakt med sin pappa mangler noe vestentlig, men mange unge mødre ser ikke viktigheten av det, for de er jo bare SÅ kuule, selv og har SÅ mye energi! Gutter er jo bare dumme og teite, lizzom.

Nei for det er jo ingen 30-40 åringer som skiller seg..! Bare stabile og lykkelige forhold ute og går når man er "voksen", bare å se på statistikken det.

Anonymous poster hash: 6051f...af8

Skrevet

Helt enig!

Skrevet

Nei for det er jo ingen 30-40 åringer som skiller seg..! Bare stabile og lykkelige forhold ute og går når man er "voksen", bare å se på statistikken det.

Er nok litt større sjanse for at et forhold skal vare dersom man får barn med en man har vært sammen med i flere år, og man er i 30-åra enn om man får baby med en gutt på 17.

Sånn er det bare!

• Liker 3
Skrevet

Er nok litt større sjanse for at et forhold skal vare dersom man får barn med en man har vært sammen med i flere år, og man er i 30-åra enn om man får baby med en gutt på 17.

Sånn er det bare!

Ikke nå lenger med en skilsmisse statistikk på over 50%. Dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Så du mener at det er like stor sjanse for et par som blir sammen da de er 16 eller 17 år forblir sammen for all tid som et par som blir sammen da de er i 30-åra ?!?!

Er du gal? Eller bare litt kort?

• Liker 3
Skrevet

Så du mener at det er like stor sjanse for et par som blir sammen da de er 16 eller 17 år forblir sammen for all tid som et par som blir sammen da de er i 30-åra ?!?!

Skilsmissestatistikken tilsier at folk gifter seg i mellom 30-35, 40,6% av alle ekteskap ender i skilsmisse og man skiller seg oftest mellom 40-50. Veldig få mennesker gidder vel å skille seg etter 30+ års samliv, så da er det kanskje ikke vedkommende du siterte som er hverken gal eller kort da. Damer i 30-åra som hører klokka tikke høyt og tydelig er vel ikke de som er mest nøye på hva slags mannfolk som smeller dem på tjukka bare de får unga de ønsker.

Anonymous poster hash: 37207...7ba

Skrevet

Har rapportert deg, det var en unødvendig hetsende kommentar å komme med. Du er tydeligvis veldig uenig, men det går an å holde en ok tone for det.

Skrevet

Har rapportert deg, det var en unødvendig hetsende kommentar å komme med. Du er tydeligvis veldig uenig, men det går an å holde en ok tone for det.

Uuuuuuuu, rapportert og greier, kanskje du er litt for sart til å diskutere på et forum!!!

Det er ihvertfall svært få av de i min omgangskrets som fortsatt er sammen med fyren de var sammen med da de var 17 ! Sier ikke dette seg selv?

Skrevet

De færreste er jo gift da de er 17 år da!

Du kan da ikke mene at et forhold man er i som 17 åring er like sikkert/stabilt som et forhold man inngår, og muligens gifter seg i når man er i 30-årene?

Tror kanskje du tenker litt "feil".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...