AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #21 Skrevet 6. februar 2014 Jeg hadde unge foreldre uten utdannelse eller noen ting på stell. Om jeg kunne velge ville jeg heller hatt litt mere voksne foreldre, med utdannelse og livserfaring og med en stabil økonomi i stedet for uutdannede ungdommer som skulle realisere seg selv samtidig som de skulle ha små unger. Jeg har nå selv passert 30 år og venter mitt første barn. Jeg har både stabil jobb og inntekt og det samme har mannen min. Vi har helt andre forutsetninger for å ta oss av et barn en mine unge foreldre hadde. Ganske tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om. Er ungene som får lide, ikke foreldrene! Anonymous poster hash: c566d...78f Jeg har det akkurat som Anonym Bruker her. Min mor var 18 år da hun fikk meg. Min far var heldigvis noen år eldre og i fast jobb, men jeg sitter igjen med samme erfaring som vedkommende over. Derfor skal jeg ha mitt første barn nå, etter fylte 30 år. Økonomi, utdanning, fast jobb, hus og bil er på plass. Mer optimale forhold enn det mine foreldre hadde, selv om jeg hadde en god og trygg barndom . Mitt valg handlet like mye om at min mor frarådet meg å bli tidlig mor. Hun oppfordret meg til å studere og leve livet uten at man trenger å ta ansvar for noen andre enn seg selv. Dette har jeg gjort, og er nå veldig klar for å ta fatt på en ny epoke i livet mitt. Anonymous poster hash: 2a8b1...49c 3
Longgone Skrevet 6. februar 2014 #22 Skrevet 6. februar 2014 Man blir ikke en bedre mor jo eldre man er... En på 20(Eller 17 for den saks skyld) kan være en like god mor som en på 30, dessuten er det nok av folk over 30 uten utdannelse. Jeg er en forholdsvis ung mor, jeg har ingen ferdig utdannelse - det gjør ikke meg til en dårlig mor. Min sønn mangler ingenting. Han har to foreldre som bor sammen og er glad i hverandre, som eier både bil og leilighet og han har nok av både klær og leker - jeg sparer også barnetrygden hver mnd på en konto til han. 1
asterix Skrevet 6. februar 2014 #23 Skrevet 6. februar 2014 Nei, men alder setter sitt preg både på kropp og sinn. Jeg synes en alder av f.eks. 35 er for sent når det gjelder å få sitt første barn. Det kan være slitsomt å fly etter en tenåring når du er 50. Hvis man er midt inne i en karrierestilling, så gir dette også mindre tid og oppmerksomhet til barna. Jeg sa heller ikke at en svært ung mor nødvendigvis var positivt, men hvis man er ansvarsfull og tar rollen alvorlig så har det sine fordeler - som noe av det jeg remset opp over. Det er mer enn nok av unge mødre som aldri skulle hatt unger, like mye som det er mer enn nok av mer voksne mødre som skulle tenkt seg om to ganger 50 år er jo ærlig talt ingen alder. Tror du vil bli forundret når du blir så gammel selv. Man gjennomgår ikke en fullstendig transformasjon bare fordi man blir eldre. Man er i all hovedsak den samme opp gjennom livet, bare mer erfaren. Og du skal ikke fly etter tenåringer uansett. Du skal oppdra dem fra de er små slik at de vet hvordan de skal oppføre seg når de er blitt så store! 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #24 Skrevet 6. februar 2014 Hvorfor er det så mange som velger å få barn før de er ferdig utdannet og har styr på økonomien? Og de jentene som finner ut at de er gravid, for å så droppe ut av videregående, noe som er det dummeste man gjør, hva tenker de med? Hvor gøy er det å bli sett ned på fordi man dropper ut av vgs for å få barn? Ei i mitt nærmiljø fikk barn når hun var 12 år. For å så få et barn til senere når hun var 16 år. Mora fikk også barn tidlig, og jeg ser at det går igjen i ungene, hvertfall de jeg vet om som har mor som fikk barn tidlig, så har også de ungene fått det. Hva tenker dere om dette? Snart har vi en hel haug med mødre som har null utdanning, naver og har blitt mor i en alder av 15-17 år.Anonymous poster hash: a5899...cb7 ?? Jeg ble mor da jeg var 23. Selv om jeg ikke ble ferdig med utdannelsen da, betyr ikke det at jeg har gitt opp utdannelse nå. Studerer fortsatt, og jobber det jeg kan ved siden av. Jeg synes du skal holde de fordommene dine inne, og ikke snakke så mye om dem. Når det gjelder konkrete mødre du tenker på så vil jeg anbefale deg å heller snakke med dem i stedet for å baksnakke dem over hele landet. Det er nemlig ikke bedre å være utdannet, men en som baksnakker enn å være ung mor. Du har ikke krav på å få vite hvor de får penger fra, eller hvilken utdannelse de har. Men det er alltids lov å spørre på en fin måte hvordan de får hverdagen til å gå opp. Husk også at alle som er unge og er mødre ikke nødvendigvis får penger fra NAV! Anonymous poster hash: 84f5a...90a
Majott Skrevet 6. februar 2014 #25 Skrevet 6. februar 2014 I våre dager er det gode ordninger for de som får barn under studier. Sånn sett er det ingen krise å få barn mens man er tidlig i 20-årene. Jeg fikk barn da jeg var 20. Etter det tok jeg 3 års høyere utdanning før jeg fikk nr 2. Etter det tok jeg enda 3 år med utdanning. Nå er jeg 46, og har voksne døtre, som begge har fått barn mens de studerer. De fikk barn (planlagt faktisk) da de var 24 og 20 år. Begge fortsatte studiene etterpå, den ene er ferdig med bachelor og planlegger master nå. Den andre er i full gang med bachelor. Ingen av dem har fått penger fra NAV annet enn barnetrygd og det alle andre har krav på. Jeg har alltid rådet dem til å vente med å få barn til de er ferdig med studier, men sånn gikk det ikke. Så det er mulig de er påvirket av å ha en mor som fikk barn tidlig. Jeg kjenner også mange andre som har fått barn før eller mens de studerer, og de aller fleste har fullført studier. Det å bli ung mor er ikke ensbetydende med å ikke ta utdanning, eller være ressurssvak. Selv om endel kutter ut skole og studier, og "går på NAV", er det en drøss med andre som ikke gjør det, og som klarer seg bra. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 6. februar 2014 #26 Skrevet 6. februar 2014 (endret) Så lenge man er voksen (dvs minst ferdig med videregående), synes jeg man skal få barn når man ønsker det - så lenge andre forhold (dvs ekteskap/samboerskap, bosted, økonomi og ansvarsfølelse) ligger til rette for det. Man kan være en god mor på 20 eller en god mor på 45. Men, som sagt, man må være voksen, og forholdene må ligge til rette for det. Synes ikke noe om å rakke ned på noen, være seg unge eller "gamle" mødre. Det er fordeler og ulemper med begge deler, og det er mest materielle og personlige forhold (og tilfeldigheter!) som avgjør hvorvidt barna får det godt. Og det er heldigvis ikke sånn at 40-50-åringer i dag er gamlinger Da må man noen hundre år tilbake, altså. De ressurssvake, unge mødrene som er dårlig skikket til morsrollen, ville nok ikke vært noe særlig bedre skikket om 10 eller 20 år - dessverre. Endret 6. februar 2014 av Riskjeks 1
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2014 #27 Skrevet 6. februar 2014 Hvorfor er det så mange som velger å få barn før de er ferdig utdannet og har styr på økonomien? Og de jentene som finner ut at de er gravid, for å så droppe ut av videregående, noe som er det dummeste man gjør, hva tenker de med? Hvor gøy er det å bli sett ned på fordi man dropper ut av vgs for å få barn? Ei i mitt nærmiljø fikk barn når hun var 12 år. For å så få et barn til senere når hun var 16 år. Mora fikk også barn tidlig, og jeg ser at det går igjen i ungene, hvertfall de jeg vet om som har mor som fikk barn tidlig, så har også de ungene fått det. Hva tenker dere om dette? Snart har vi en hel haug med mødre som har null utdanning, naver og har blitt mor i en alder av 15-17 år.Anonymous poster hash: a5899...cb7 Er ikke mange som gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #28 Skrevet 6. februar 2014 Jeg ble mor som 20 åring, ikke planlagt og med en far som ikke var i bildet. Jeg vet selv at jeg burde ventet til jeg hadde alt på stell, utdannelse og god økonomi, men nå skjedde ikke dette og jeg må gjøre det beste ut av det jeg har. Jeg får OS mens jeg studerer, og kommer sikkert til å leve på lånekassen og med jobb ved siden av studiene fra høsten av. MEN det gjør meg ingen dårlig mor! Barnet mitt mangler ingenting, masse kjærlighet og alt hva barnet trenger i materielle ting. Syns også unge mødre vs. eldre mødre diskusjonen blir for overfladisk, gode mødre er det i alle aldre. Anonymous poster hash: ee774...29c 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #29 Skrevet 6. februar 2014 Jeg ble mor som 20 åring, ikke planlagt og med en far som ikke var i bildet. Jeg vet selv at jeg burde ventet til jeg hadde alt på stell, utdannelse og god økonomi, men nå skjedde ikke dette og jeg må gjøre det beste ut av det jeg har. Jeg får OS mens jeg studerer, og kommer sikkert til å leve på lånekassen og med jobb ved siden av studiene fra høsten av. MEN det gjør meg ingen dårlig mor! Barnet mitt mangler ingenting, masse kjærlighet og alt hva barnet trenger i materielle ting. Syns også unge mødre vs. eldre mødre diskusjonen blir for overfladisk, gode mødre er det i alle aldre. Anonymous poster hash: ee774...29c Du sier at barnet ditt ikke mangler noen ting..... Bortsett fra en far, da! Men dere unge mødre ser kanskje ikke nødvendigheten av det? Anonymous poster hash: cd339...fe4 10
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #30 Skrevet 6. februar 2014 Du sier at barnet ditt ikke mangler noen ting..... Bortsett fra en far, da! Men dere unge mødre ser kanskje ikke nødvendigheten av det? Anonymous poster hash: cd339...fe4 Jeg trodde man var to om å lage barnet, hvorfor skal bare mødrene få gjennomgå???? Anonymous poster hash: ee774...29c 2
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2014 #31 Skrevet 6. februar 2014 Du sier at barnet ditt ikke mangler noen ting..... Bortsett fra en far, da! Men dere unge mødre ser kanskje ikke nødvendigheten av det? Anonymous poster hash: cd339...fe4 De har en far, de har ikke en pappa. Det er noe helt annet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #32 Skrevet 6. februar 2014 Jeg trodde man var to om å lage barnet, hvorfor skal bare mødrene få gjennomgå???? Anonymous poster hash: ee774...29c Hun sier jo selv at barnet ikke mangler noenting. Enda barnet ikke har en far/pappa..... Er en fordel å vente med å få barn til man er voksen nok til å være i et stabilt forhold også. Jeg vil si at et barn som ikke har kontakt med sin pappa mangler noe vestentlig, men mange unge mødre ser ikke viktigheten av det, for de er jo bare SÅ kuule, selv og har SÅ mye energi! Gutter er jo bare dumme og teite, lizzom. Anonymous poster hash: cd339...fe4 4
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2014 #33 Skrevet 6. februar 2014 Hun sier jo selv at barnet ikke mangler noenting. Enda barnet ikke har en far/pappa..... Er en fordel å vente med å få barn til man er voksen nok til å være i et stabilt forhold også. Jeg vil si at et barn som ikke har kontakt med sin pappa mangler noe vestentlig, men mange unge mødre ser ikke viktigheten av det, for de er jo bare SÅ kuule, selv og har SÅ mye energi! Gutter er jo bare dumme og teite, lizzom. Anonymous poster hash: cd339...fe4 Abort er en rett, ikke et krav. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #34 Skrevet 6. februar 2014 Hun sier jo selv at barnet ikke mangler noenting. Enda barnet ikke har en far/pappa..... Er en fordel å vente med å få barn til man er voksen nok til å være i et stabilt forhold også. Jeg vil si at et barn som ikke har kontakt med sin pappa mangler noe vestentlig, men mange unge mødre ser ikke viktigheten av det, for de er jo bare SÅ kuule, selv og har SÅ mye energi! Gutter er jo bare dumme og teite, lizzom. Anonymous poster hash: cd339...fe4 Nå vet ikke du grunnen til hvorfor ikke faren til barnet er med i bildet, så syns det blir litt for dumt å dømme før du har fakta på bordet. Anonymous poster hash: ee774...29c 2
Teriyaki Skrevet 6. februar 2014 #35 Skrevet 6. februar 2014 Jeg startet på utdanningen min da jeg var 19 år. Samme året kjøpte jeg og min samboer hus. Da jeg var nesten 21 fikk vi vårt første barn. Fortsatte utdannelsen og er ferdig utdannet om 4-5 mnd. To skikkelige biler og hund har vi også. Det å være ung er ikke ensbestemt med at man ikke kan tilby barna sine trygge og faste rammer, at man ikke kan utdanne seg osv. Det er da like mange 30-åringer som ikke har utdannelse som det er 20-åringer? Forskjellen der er vel kanskje da at mange av 20-åringene faktisk har tenkt å utdanne seg, mens 30-åringene kanskje har slått seg til ro med å ikke ta noen videre utdanning. Dessuten så trenger samfunent de som ikke utdanner seg også. Jeg er enig i at man burde være ferdig med vgs i det minste før man får barn, for jeg vil tro det er mye større tiltak å gå tilbake til vgs sammen med 17-18-årnger/begynne å voksen-vgs enn det er å begynne tilværelsen som student etter noen år. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #36 Skrevet 6. februar 2014 Jeg startet på utdanningen min da jeg var 19 år. Samme året kjøpte jeg og min samboer hus. Da jeg var nesten 21 fikk vi vårt første barn. Fortsatte utdannelsen og er ferdig utdannet om 4-5 mnd. To skikkelige biler og hund har vi også. Det å være ung er ikke ensbestemt med at man ikke kan tilby barna sine trygge og faste rammer, at man ikke kan utdanne seg osv. Det er da like mange 30-åringer som ikke har utdannelse som det er 20-åringer? Forskjellen der er vel kanskje da at mange av 20-åringene faktisk har tenkt å utdanne seg, mens 30-åringene kanskje har slått seg til ro med å ikke ta noen videre utdanning. Dessuten så trenger samfunent de som ikke utdanner seg også. Jeg er enig i at man burde være ferdig med vgs i det minste før man får barn, for jeg vil tro det er mye større tiltak å gå tilbake til vgs sammen med 17-18-årnger/begynne å voksen-vgs enn det er å begynne tilværelsen som student etter noen år. Så det du sier er at ingen utdanner seg mellom 20 og 30? Anonymous poster hash: b721d...dc8 2
Teriyaki Skrevet 6. februar 2014 #37 Skrevet 6. februar 2014 Så det du sier er at ingen utdanner seg mellom 20 og 30? Anonymous poster hash: b721d...dc8 Øh..Nei.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #38 Skrevet 6. februar 2014 Øh..Nei. Hvordan kan da like mange 30-åringer som 20-åringer ikke ha utdanning? Anonymous poster hash: b721d...dc8 1
Teriyaki Skrevet 6. februar 2014 #39 Skrevet 6. februar 2014 Hvordan kan da like mange 30-åringer som 20-åringer ikke ha utdanning? Anonymous poster hash: b721d...dc8 Firgure of speach. Dessuten er det mange som ikke utdanner seg, og ender derfor opp som 30-åring uten udanning, mens mange utdanner seg etter hvert, selv om de ikke har utdanningen som 20-åring, noe som var hele poenget mitt. Dette blir bare latterlig flisespikkeri.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #40 Skrevet 6. februar 2014 Kom over denne for noen uker siden. Hun er 17 og planlagt gravid http://camillall.blogg.no/ Anonymous poster hash: cf626...2ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå