Gå til innhold

for liten bilstol 3 mnd gammel baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilstolpose er ikke anbefalt uansett av sikkerhetsårsaker. Bedre å bruke tepper eller en egen (bilstol-poncho) som ikke ligger mellom barnet og selene.

Synes også dette høres veldig rart ut, og ville oppsøkt en forhandler. Anbefalingene er å ha barna i babysetet så lenge som mulig, helst opp mot året. Til sammenligning -passer- vår babystol enda, til et barn på nesten 80cm og knappe 13 kg. Hun trives ikke så godt der på lengre turer, men det går greit de gangene vi har tatt spontanttur med noen, og setet står i bilen mannen har på jobb...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det være en produksjonsfeil da? At de har solgt et sete med for korte seler?

Jeg sier nok en gang at du bør stikke til butikken som solgte deg setet for å se på det. Det kan hende de ser at noe ikke er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte setet av ei venninne, det er 4 år gammelt. Skal få sammenlignet med et annet sete i morgen, bor et stykke unna babybutikker. Når det blir varmere så tar vi bort posen og har litt mindre klær på så blir nok bedre da. Pleier å ha body, bukse/strømpebukse og en tynn fleecedress på. Er tross alt vinter. Og jeg kan ikke bære mye på han og stolen så når vi f.eks skal inn på en butikk så må jeg ta han ut av stolen og da må han ha mer enn ett lag med klær på seg. Er kaldt + mye vind her. Men går sikkert an å stikke innom en butikk når vi får tid.

Ang bilstolposen så ligger selene rett på han, de kommer ut av et hull på ryggen på posen og settes ned i den dingsen mellom bena som stikker opp i et hull i posen mellom bena. Så selene er inni posen, ikke utenpå. Vi mister noen få mm pga posen bak ryggen men ikke mye. Er ikke de fleste slike poser sånn? Trudde det var ganske vanlig :)

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de fleste poser er sånn, og det er luftrommet og stoffet som oppstår mellom barnets rygg og setekonstruksjonen som gjør at det ikke er anbefalt.

Det er litt pes å måtte ta av tykk dress hver gang man går inn/ut av bilen, men det er bedre enn alternativet. Inn/ut fra bil til butikk holder det med å ha med et teppe å pakke rundt knerten det stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo forklare hvordan? :P

Jeg har nettopp flytte selene ned igjen bak på ryggen, da blir de litt lengre. Blir nok bedre når det blir vår og han ikke trenger så mye klær.

Anonymous poster hash: 5b638...79e

skal prøve å forklare:

1. løs ut selene så langt det er mulig

2. snu setet slik at det ligger med bunnen opp

3. På baksiden er det nå to muligheter for å forlenge selene. Dette gjøres ved å løsne selene fra metallspennene.

Jeg ser at vi har enda mer å gå på på lengde på vår stol. Håper dette var forsåelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve å forklare:

1. løs ut selene så langt det er mulig

2. snu setet slik at det ligger med bunnen opp

3. På baksiden er det nå to muligheter for å forlenge selene. Dette gjøres ved å løsne selene fra metallspennene.

Jeg ser at vi har enda mer å gå på på lengde på vår stol. Håper dette var forsåelig

Takk. Men du mener å flytte selene mellom de hulla på ryggen i stolen etter man har tatt de av den metallspennen? Er det jeg har gjort og det som står i bruksanvisningen. Skjønner ikke at det er noen annen måte. Kanskje det er forskjell på stolene våre.

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. Men du mener å flytte selene mellom de hulla på ryggen i stolen etter man har tatt de av den metallspennen? Er det jeg har gjort og det som står i bruksanvisningen. Skjønner ikke at det er noen annen måte. Kanskje det er forskjell på stolene våre.

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Jeg mener ikke hullene i seteryggen nei.

På min justerer jeg lengden ved at metallspennen kan festes på forskjellige punkter på selen. Dette kan gjøres i begge ender av selen. Sikker på at det ikke kan justeres der på din også. Det er slik på stolen til naboen også og den er noen år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke hullene i seteryggen nei.

På min justerer jeg lengden ved at metallspennen kan festes på forskjellige punkter på selen. Dette kan gjøres i begge ender av selen. Sikker på at det ikke kan justeres der på din også. Det er slik på stolen til naboen også og den er noen år gammel.

Kan sjekke igjen, men la ikke merke til noe sånt. Hadde selene helt av.

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jo, de fleste poser er sånn, og det er luftrommet og stoffet som oppstår mellom barnets rygg og setekonstruksjonen som gjør at det ikke er anbefalt.

Det er litt pes å måtte ta av tykk dress hver gang man går inn/ut av bilen, men det er bedre enn alternativet. Inn/ut fra bil til butikk holder det med å ha med et teppe å pakke rundt knerten det stykket.

Hvor har du dette fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra "Sikring av barn i bil" og deres engelske søsterorganisasjon.

Rart, jeg mener å ha lest at det anbefales.

Anonymous poster hash: a7825...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at vi voksne og barn ikke bør ha masse klær på under bilselene, husker ikke hvorfor. Men den bilstolposen vår er tynn og han har ikke tykt med klær på.

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Jeg har lest at vi voksne og barn ikke bør ha masse klær på under bilselene, husker ikke hvorfor. Men den bilstolposen vår er tynn og han har ikke tykt med klær på.

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Og med bilstolposen er jo uansett selene helt inntil baby.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at vi voksne og barn ikke bør ha masse klær på under bilselene, husker ikke hvorfor. Men den bilstolposen vår er tynn og han har ikke tykt med klær på.

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Jo mer klær og luft vi har mellom kropp og sete/kropp og belte, jo lenger får kroppen beveget seg før selen stopper oss ved en evt krasj. Mer bevegelse = høyere fart = mer skade. Derfor man alltid skal stramme til beltet etter man har festet det, uansett om man er ung eller gammel. Endret av MarenogAron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg i tvil om jeg blander med disse "innleggene" noen bruker til å sitte på i setet... Skal sjekke det opp, og innrømme det hvis jeg tar feil!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter seg at man ikke skal bruke bilstolposer (eller annet tilbehør) som ikke er godkjent av produsenten.

Og at produkter ikke bør skape noen avstand mellom barnet og selen, verken foran eller bak.

I UK, der bilsikrings-konsulent er et "yrke" på samme måte som ammehjelpen osv, blir det kun anbefalt med et fornuftig lag med klær til barnet, ikke tykt yttertøy, og pledd.

Når man skal få plass til maks én finger mellom barnet og selen, så er jo et par mm faktisk litt. Brukte bilstolpose til eldste selv, da jeg ikke tenkte noe mer over det, men til nr 2 kommer jeg nok til å klippe vekk ryggen og kante med symaskin når vinteren kommer.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at man ikke skal bruke bilstolposer (eller annet tilbehør) som ikke er godkjent av produsenten.

Og at produkter ikke bør skape noen avstand mellom barnet og selen, verken foran eller bak.

I UK, der bilsikrings-konsulent er et "yrke" på samme måte som ammehjelpen osv, blir det kun anbefalt med et fornuftig lag med klær til barnet, ikke tykt yttertøy, og pledd.

Når man skal få plass til maks én finger mellom barnet og selen, så er jo et par mm faktisk litt. Brukte bilstolpose til eldste selv, da jeg ikke tenkte noe mer over det, men til nr 2 kommer jeg nok til å klippe vekk ryggen og kante med symaskin når vinteren kommer.

Da vi brukte bilpose til vår, så fikk han ikke noen flere lag mellom seg og stolen selv om vi brukte bilposen. Med bilpose la vi har rett i posen med de klærne han hadde på seg innendørs. Uten bilstolpose hadde måttet kle på en ulldress eller lignende. Det er veldig tynt det laget som er i ryggen på posen, mens resten av posen er i skikkelig dun. Altså blir det bare to lag klær med bilposen, akkurat som det ville blitt uten bilpose da vi hadde måttet supplere med noe annet.

Vi hadde forresten an Akta Graco til vår baby. Den var romslig og passet mye lengre enn maxi cosi. Til tross for at babyen vår var lang for alderen.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=344944

Har googlet og mange sliter med det samme med akta graco bilstoler. I den tråden som jeg linket til er barnet like stort som vårt barn.

Jeg har tatt selene helt ut og målt, de er 53 cm, og overkroppen hans er 34 cm, og 20 cm av selene forsvinner inn huletppå baksiden. Også er den som kommer opp mellom bena ganske kort. Så ikke mye å gå på.

Kan ikke skjønne at den er ment for babyer opptil 13 kg!

Anonymous poster hash: 5b638...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi brukte bilpose til vår, så fikk han ikke noen flere lag mellom seg og stolen selv om vi brukte bilposen. Med bilpose la vi har rett i posen med de klærne han hadde på seg innendørs. Uten bilstolpose hadde måttet kle på en ulldress eller lignende. Det er veldig tynt det laget som er i ryggen på posen, mens resten av posen er i skikkelig dun. Altså blir det bare to lag klær med bilposen, akkurat som det ville blitt uten bilpose da vi hadde måttet supplere med noe annet.

Vi hadde forresten an Akta Graco til vår baby. Den var romslig og passet mye lengre enn maxi cosi. Til tross for at babyen vår var lang for alderen.

Enig med dette, kan ikke se hvordan det tynne laget i ryggen skal være værre enn å ta på barnet en ulldress. Her sitter han stort sett i bare body og strømpebukse oppi posen. Og da ligger selene tett på kroppen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...