oeas Skrevet 1. februar 2014 #81 Skrevet 1. februar 2014 Jeg synes at det er rett og rimelig at de andre foreldrene trekker byrden. 1
Bluegreen Skrevet 1. februar 2014 #82 Skrevet 1. februar 2014 Jeg synes ikke det er rett og rimelig at de andre foreldrene må trekke byrden til de tre elevene i tillegg til sin egen. Det kan være hardt nok for foreldre å betale for sin egen unge om de ikke skal måtte betale for andres også. Anonymous poster hash: 262c7...fc2 Jeg mener uansett at, i avveiningen av hensynet til elevene som ikke har råd, og foreldrene som har råd selv om det føles urettferdig, så må hensynet til elevene som ikke har råd (og deres klassekamerater som forhåpentligvis vil at alle skal bli med) veie tyngst. 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #83 Skrevet 1. februar 2014 Jeg synes at det er rett og rimelig at de andre foreldrene trekker byrden. Hvorfor? Jeg kom fra en fattig familie og hadde verken råd til tur til dyreparken, skidag, tur til Storbritannia eller Frankrike på ungdomsskolen eller Spania på VGS. Jeg var alltid igjen på skolen, men det kunne aldri falle meg inn at de andre skulle betale for meg. Anonymous poster hash: 262c7...fc2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #84 Skrevet 1. februar 2014 Jeg mener uansett at, i avveiningen av hensynet til elevene som ikke har råd, og foreldrene som har råd selv om det føles urettferdig, så må hensynet til elevene som ikke har råd (og deres klassekamerater som forhåpentligvis vil at alle skal bli med) veie tyngst. Hvorvidt klassekamerater vil ha med fattigungene eller ei skal ikke ha noe å si, nei. Anonymous poster hash: 262c7...fc2
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2014 #85 Skrevet 1. februar 2014 Hvorfor? Jeg kom fra en fattig familie og hadde verken råd til tur til dyreparken, skidag, tur til Storbritannia eller Frankrike på ungdomsskolen eller Spania på VGS. Jeg var alltid igjen på skolen, men det kunne aldri falle meg inn at de andre skulle betale for meg. Anonymous poster hash: 262c7...fc2 Tja, for å forhindre slike teite mødre som TS, f.eks?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #86 Skrevet 1. februar 2014 Jeg synes at skolen skal være gratis, og det inkluderer alle aktiviteter tilknyttet skolen. At pengesterke familier mener noe annet, bryr jeg meg ikke om. Jeg mener imidlertid at det bør være lov med anonyme donasjoner til klasseturer og klasseaktiviteter. På den måten kan man gi øremerkede midler uten at noen elever stigmatiseres. Disse donasjonene kan ikke knyttes opp mot person eller elev på noe slags vis, og man har ikke anledning til å gi på vegne av eget barn. Det ville ikke vært noe problem å ha en oversikt på f.eks klassens nettside hvor det sto hvor mange penger man hadde på den anonyme kontoen og hvor mye man trengte. Det burde også vært lov med sponsing og reklame. Anonymous poster hash: 17c4a...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #87 Skrevet 1. februar 2014 Kan være enig i at 1000 kr pr barn er i overkant mye for en dag, samtidig er dette er en av grunnene til at jeg er glad for å ha gått på privatskole og at mine barn gjør det samme. Da har vi mulighet for å sende ungene på klasseturer med foreldrebidrag uten å ta hensyn til de som på død og liv måtte få barn uten evne til å skaffe penger nok til å dekkes utgiftene det medfører. Anonymous poster hash: 0f63f...ae7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #88 Skrevet 1. februar 2014 Tja, for å forhindre slike teite mødre som TS, f.eks? Å gjøre regningen enda større for de som har både evne og vilje til å betale forhindrer da ingenting. Det bare kamuflerer problemet. Anonymous poster hash: 262c7...fc2 1
Catlin Skrevet 1. februar 2014 #89 Skrevet 1. februar 2014 Flere som syntes det er rimelig kjipt å poppe ut flere unger når man ikke har råd til noe som helst "ekstra"? Det var faktisk ikke MITT valg å bli alene med 3 unger. Jeg har ikke alltid vært aleneforsørger, men er det altså nå. Jeg jobber full stilling og har omsorgen for 3 unger på omtrent full tid. Man gjør så godt man kan med de midlene man har. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #90 Skrevet 1. februar 2014 Jeg skjønner at tiltaket helt sikkert var godt ment - dessverre var det bare litt for korttenkt. Og da er det på sin plass at skolen setter foten ned. I stedet for å gå i forsvarsposisjon kan man kanskje heller prøve å sette seg inn i hvorfor skolen reagerer som den gjør. Hvorfor er disse "rigide" reglene innført i det hele tatt? Kan det være en tanke bak? Som svært mange har vært inne på er det ikke uten videre alle som har mulighet til å bruke 1000 kr ++ til helgeutflukt for et av barna. Og da undergraver man ganske kraftig det som er intensjonen med en slik tur i utgangspunktet. Jeg husker selv da jeg gikk på ungdomsskolen og videregående før slike regler var innført. Det var alltid et par stykker som ikke ville være med på klassetur. Jeg tenkte ikke spesielt lengre enn min egen nesetipp, og konkluderte med at disse folka var asosiale og sære. Hvorfor ville de ikke være med oss andre på tur liksom? I ettertid har jeg jo skjønt at familien deres ikke hadde råd... Om man ønsker å styrke samholdet i klassen legger man opp til aktiviteter alle har en realistisk sjanse til å være med på. Og man skal være forsiktig med hvilke holdninger man bringer videre... Anonymous poster hash: f5d47...b96 2
Kittykat Skrevet 1. februar 2014 #91 Skrevet 1. februar 2014 (endret) Man kan finne på andre måter å være sosial på enn å reise avgårde til et alpintanlegg med overnatting som koster masse penger pr barn. Og det blir veldig dyrt hvis man f eks har tvillinger i samme klasse. Da må man betale dobbelt opp. Jeg er ikke imot at barna skal få være med på sosiale ting, men det trenger ikke å koste skjorta heller. Når jeg var barn, så kan ikke jeg huske at vi hadde så masse sosiale sammenkomster med klassen/skolen. Ikke var mine foreldre rike heller. MIn mor var uføretrygdet, så vi hadde ikke allverdens penger. Men jeg har ikke manglet noe i barndommen min. Jeg har derimot lært det at man trenger ikke å ha masse penger for å finne på noe gøyt. Og det er noe jeg vil føre videre til mine barn. Barna mine nå har skidag hvor de reiser til kvamskogen (vi bor i bergen) og det er jo bare 1 time unna. Ellers så drar de på "Vil Vite"/kino/tar seg en tur i byen/har diskotek/ball på skolen (dette sponses ikke av foreldrene bortsett fra billett til diskotek/ball og det er alt). og så er det leirskole i 6.klasse som koster en god del fordi barna må ha med seg forskjellig utstyr. Skulle klassen vår planlagt en tur, så håper og regner jeg med at klassen/foreldre gjør det på en sånn måte at foreldrene ikke må betale en dyr egenandel/gjør det så billig som mulig. Uansett så må/burde foreldrene i klassen snakke sammen om dette og bli enige. Endret 1. februar 2014 av Kittykat 1
yxnyx Skrevet 1. februar 2014 #92 Skrevet 1. februar 2014 Jeg ser egentlig ikke poenget med all verdens turer i regi av skolen. Når jeg tenker tilbake på de turene vi hadde; leirskole i 6. og 8., pluss en tur da jeg skulle konfirmeres, så var det lite søvn, drama, og teite påfunn fra de voksnes side (leker etc.). Ingen fikk nye venner, for alle hang med dem de alltid pleide. For et par stykker som var "Viggoene" i klassen må det ha vært et mareritt; flere døgn der ensomheten din er på utstilling, og ingen steder å trekke deg tilbake. På videregående var det tur til utlandet for dem som ville, for de andre var det to dager i Oslo. Jeg dro til Oslo, orket ikke en lang klassetur. (Akkurat det valget hadde nok litt å gjøre med at jeg hadde fått meg kjæreste, da). Å bli stor nok til å dra på hyttetur med venninnene derimot, DET var stas! 4
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2014 #93 Skrevet 1. februar 2014 Kan være enig i at 1000 kr pr barn er i overkant mye for en dag, samtidig er dette er en av grunnene til at jeg er glad for å ha gått på privatskole og at mine barn gjør det samme. Da har vi mulighet for å sende ungene på klasseturer med foreldrebidrag uten å ta hensyn til de som på død og liv måtte få barn uten evne til å skaffe penger nok til å dekkes utgiftene det medfører. Anonymous poster hash: 0f63f...ae7 Du leser hva du selv skrev??? 3
Stormborn Skrevet 1. februar 2014 #94 Skrevet 1. februar 2014 Hvor gamle er dere som var i alpinbakken på skidagen på skolen? Det var aldri et tema her, var kun ski eller akebrett i en bakke/noen skiløyper like ved skolen. Alle hadde med seg ski og/eller akebrett, varm drikke på termos og pølser til å grille. Dette var i en middels stor by for 15-20 år siden. Vi hadde årlig tur til slalomløyper på ungdomsskolen og på hvertfall 2 av de videregående skolene jeg gikk på. I tillegg var det årlig turer til Oslo med skolen, vi hadde Polen/Tyskland-tur, flere turer med ungdomsklubben og sånt. Og sikkert også flere turer som kostet penger på en eller annen måte Jeg er 86-modell!
Celtic Heart Skrevet 1. februar 2014 #95 Skrevet 1. februar 2014 I motsetning til meg så hater ungene mine å stå på slalom. Så å bruke 1000 kr på en helg med det hadde vært uaktuelt. Har ellers ikke noe problem med å hoste opp en 1000-lapp for ting til ungene, men det var en periode jeg faktisk hadde det. For mange er 200 kr ekstra vanvittig mye, 1000 kr ekstra kan faktisk dreie seg om hele mnds budsjett. Det eneste jeg noen gang har fått av faren min er slalomutstyret mitt. Og takket være det hadde moren min råd til å la meg dra på hafjell på skidagene. Dette er 15-20 år siden. For de som ikke står på alpint til vanlig blir det jo ikke med de 1000 kr heller, for de må enten leie eller kjøpe utstyr i tillegg. 2
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2014 #96 Skrevet 1. februar 2014 For de som ikke står på alpint til vanlig blir det jo ikke med de 1000 kr heller, for de må enten leie eller kjøpe utstyr i tillegg. Godt poeng.
Alice123 Skrevet 2. februar 2014 #97 Skrevet 2. februar 2014 (...) For et par stykker som var "Viggoene" i klassen må det ha vært et mareritt; flere døgn der ensomheten din er på utstilling, og ingen steder å trekke deg tilbake. (...) Jeg var på leirskole i 7-klasse (siste året på barneskolen). Som ViggoVenneløs og mobbeoffer kan jeg hilse og si at den uken var et helvete uten sidestykke. Den dag i dag, over ti år etter, tenker jeg med gru på den helvetesuka. 4
Rosalie Skrevet 2. februar 2014 #98 Skrevet 2. februar 2014 De mest sosiale turene jeg har vært på i skolesammenheng var sykkeltur med teltovernatting og skitur med overnatting på ubetjent DNT-hytte på videregående. Helt gratis, med unntak av medbragt mat og godteri. Turene ble planlagt godt, og de som ikke hadde sykkel, ski, sovepose eller liggeunderlag fikk lånt. Vi hadde også turdager på grunnskolen. Dagsturer på sykkel, ski eller til fots, samt skidag. Skidagen pleide å arrangeres i det lokale alpinanlegget. Ca halvparten sto alpint, resten raste rundt på akebrett, langrennsski, baset i snøen etc.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #99 Skrevet 2. februar 2014 Jeg var på leirskole i 7-klasse (siste året på barneskolen). Som ViggoVenneløs og mobbeoffer kan jeg hilse og si at den uken var et helvete uten sidestykke. Den dag i dag, over ti år etter, tenker jeg med gru på den helvetesuka. Jeg nektet å være med på leirskole, både av den grunnen du nevner og fordi familien uansett ikke hadde hatt råd. Var det ikke mulighet for å nekte da klassen din skulle på leirskole? Anonymous poster hash: 262c7...fc2
Alice123 Skrevet 2. februar 2014 #100 Skrevet 2. februar 2014 Jeg nektet å være med på leirskole, både av den grunnen du nevner og fordi familien uansett ikke hadde hatt råd. Var det ikke mulighet for å nekte da klassen din skulle på leirskole? Anonymous poster hash: 262c7...fc2 Som ViggoVenneløs og mobbeoffer vil man som regel prøve å passe inn så godt det lar seg gjøre. Å nekte å være med på leirskole ville HVERTFALL fått meg til å skille meg ut og gi meg oppmerksomhet. Det var et valg mellom pest og kolera. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå