Gå til innhold

Lei av rigid "gratis skole".. Irritert mor!

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Forresten er det ikke alle som liker slalåm. Jeg kan ikke fordra slalåm, og jeg garanterer deg at det sitter minst en unge i den klassen og er superlettet fordi de ikke skal likevel. Og nei, det er ikke bare-bare å si ifra når resten av klassen tilsynlatende gleder seg og man selv er den eneste som synes at slalåm er fælt. At de ikke har noen alternativer en gang og i tillegg må betale tusen kroner? Det er galskap, kjære vene!

Det er ikke sånn at det sosiale må være sånn og sånn og koste mye penger. Man kan arrangere noe hvor ungene har noen alternativer og som ikke koster flesk, LETT!

Anonymous poster hash: 7f89a...785

Enig. Og er det i det hele tatt sånn at alle KAN stå på slalåm?

Mulig jeg er unormal, men jeg har aldri hatt slalåmski på beina i hele mitt liv. Ikke bare fordi mine foreldre ikke hadde råd til slalåmutstyr, men også pga manglende interesse. Det er jo ikke akkurat gitt at alle kan og/eller liker å stå på slalåm.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er bra frekk som trekker slike konklusjoner ut av ræva. Tusen kroner er fryktelig mye penger for en familie som sliter med å få endene til å møtes.

Anonymous poster hash: 262c7...fc2

Flere som syntes det er rimelig kjipt å poppe ut flere unger når man ikke har råd til noe som helst "ekstra"?

Skrevet

Det er faktisk mulig å arrangere skidag som er gratis for elevene. Sånn om det sosiale og samhold er poenget da?

Å samles rundt et bål og ha leker alle kan være med på er ikke godt nok for samholdet, må skjønne! De må ha dyrt utstyr og i tillegg punge ut for at det skal være verdt noe sosialt.

Anonymous poster hash: 7f89a...785

• Liker 4
Gjest Riskjeks
Skrevet

En tur i fjellet med pølsegrilling hjelper ikke, det er ikke en "viktig nok" aktivitet til at det skaper noe skikkelig sosialt samhold. En tur i alpinbakken derimot, det skaper et visst inntrykk. Det har en samlende effekt. Det er en opplevelse man faktisk husker en uke etterpå.

Og hvis det er en ting jeg har lært meg i oppveksten, så er det man burde unne andre slike opplevelser selv når man ikke kan være med selv.

Anonymous poster hash: 28ff0...9c4

Det synes jeg var et merkelig argument. Må ting være dyrt for at det skal skape sosialt samhold?

Spent på kildene du har til å underbygge dette!

• Liker 7
Skrevet

Flere som syntes det er rimelig kjipt å poppe ut flere unger når man ikke har råd til noe som helst "ekstra"?

Det er ikke nødvendigvis slik at man ikke har råd til brød og melk, selv om man ikke kan bruke en tusenlapp på skitur. Og man kan ikke alltid velge sin egen skjebne, uplanlagte ting skjer. For alt du vet, så har det blitt brukt penger på "noe ekstra" allerede denne vinteren, da er det ikke bare-bare å hoste opp enda en tusenlapp. Husk også at det nettopp har vært jul og nyttår, samt at det er mange store regninger som er på vei. Mange har det litt ekstra trangt i januar-mars.

Anonymous poster hash: 672b4...049

• Liker 5
Skrevet

Å samles rundt et bål og ha leker alle kan være med på er ikke godt nok for samholdet, må skjønne! De må ha dyrt utstyr og i tillegg punge ut for at det skal være verdt noe sosialt. Anonymous poster hash: 7f89a...785

Hehe, nemlig! Min erfaring fra ungdomsskoler som setter opp forskjellige alternativer for dagen, er at det klart mest populære alternativet er aking med pølsegrilling. Det er bare noen få som velger alpin, nærmere bestemt de som har det som hobby og er mye i bakken ellers. De aller fleste ruller rundt i akebakken, og gomler både svidde og kalde pølser. Mulig de gikk glipp av skrivet om hva som er bra nok?;)

• Liker 11
Skrevet

Ta nu for faen ungene med deg en helg da, som plaster på såret for at skolen satte foten ned. Er så hjertens enig med skolen og alle de andre her inne.

eller er det slik for deg, at det er kolen og alle andre som tar feil?

På 70 tallet da mange er oppvokst her, så var det faktisk en dyrtid i Norge. Det var lite forskjell på fiolk. Alle hjem så like ut. Eks barnetøy var billigere dyrere da,enn hva de er i dag. Da kan du skjønne folk var nøkterne.

Mange kaller det kanskje fattig, men jeg sier ikke det. Vi hadde hus, som mine foreldre bygde selv. Vi hadde mat på bordet. Vi spiste brunost. Vi spiste fisk i alle fall 4 ganger i uken, for det var billigste maten du fikk. Vi var ikke på noen spesielle ting utenom speideren og turn. Det var gratis. Vi savet ikke noe heller.

Min mor sydde klærne til oss,klær i butikk var dyrt. Hun strikket alt. Jeg har til gode å kjøpe merkeklær i dag også.

Jeg håper faen meg du bruker prevansjon, for du kan faen meg ikke overføre dine holdninger til andre.

Dessuten tror jeg du er et troll.

Hva syns du selv? Det er ingen som er enig med deg, ikke skolen heller. Er det oss det er noe galt med?

Anonymous poster hash: 56f48...852
  • Liker 8
Skrevet

Jeg jobber på en skole hvor mange familier sliter med økonomien. Vi har et gratisprinsipp hos oss og det er viktig for at alle skal bli inkludert og få være med på de aktivitetene som skaper minner og godt klassemiljø.

På skolen til guttene er det også mange med lav inntekt i familien. Derfor setter jeg pris på gratisprinsippet. Vi har råd til at barna kan få være med, men det er ikke like greit når vennene ikke har råd.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke skolens ansvar å legge til rette for at elevene skal få stå på ski i bakken i Trysil eller andre ekstravagante aktiviteter.

Man kunne like gjerne påstå at det er skolens ansvar å kreve inn penger så elevene fikk en runde på golfbanen...

Vi har et betalings opplegg på skolen jeg jobber på. Når jeg vet at så mange som 5-6 elever i en klasse på 29 ikke har råd til å være med så synes jeg ikke det er noe poeng å legge til rette for et dyrt opplegg når man kan gjøre dette på en enkel og gratis måte.

Anonymous poster hash: 38ea8...de1
  • Liker 3
Skrevet

På skolen her har forresten FAU opprettet et turfond. En gang i året får vi hjem en giro som de som vil kan betale. Det er frivillig og ingen har kontroll på hvem som betaler eller ikke. Pengene brukes til en årlig tur for alle trinnene. Det er faste turer, så tredje trinn reise alltid til samme sted.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt, men det er forbanna vanskelig. Og realiteten per i dag er at barn som blir født med fattige foreldre i Norge stort sett ender opp som fattige selv, eller at det i det minste enten er noe som henger med dem og drar dem ned resten av livet.

Sannsynligheten for at barn av et legepar skal gjøre det godt, få seg en god utdannelse som feks lege, tannlege, siviløkonom eller jurist før de er 30 år gamle er 85 ganger høyere enn for et barn av foreldre som ikke har fullført vgs.

Og ikke minst hjelper det faen i meg lite når skolene skal blande seg inn i alt, ja som ung hadde jeg nok ikke hatt råd til å bli meg. Men det er bedre å ikke reise da enn at du skal bli hatet av alle fordi foreldrene dine var dem som spolerte turen alle gledet seg til.

Vi er tre søsken fra beskjedne kår. De hadde ikke hatt en tusenlapp til sånt formål. Men de jobbet, begge har omløp i toppen, vi hadde en fin barndom. Idag er alle tre høyere utdannet og har bra jobber med god lønn. Så en pengesvak familie trenger ikke være ressurssvak på alle felt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er typer som TS som får meg til å poengtere på foreldremøte at gratisprinsipp er lovfestet. Føres det en klassekasse etterlyser jeg hvordan anonymiteten (les frivillighet) blir ivaretatt. Jeg har opplevd at man blir sett på som kverulant fra en del foreldre, men etterpå også fått tilbakemelding at de er takknemlige at noen tør si ifra.

Det er gjerne de fattige selv som kvier seg å stå frem med krav om gratisprinsipp, de frykter at alle skjønner hvorfor. Det som skjer er at barna er syk eller har andre unnskyldninger at de ikke blir med. Helt uakseptabelt og nettopp derfor ble gratisprinsipp innført.

Dersom det er så viktig for deg TS at det blir slalåmdag, hva hindrer deg å betale 10.000 til klassekassen? Da blir det sikkert tur for alle.

Endret av Daraya
  • Liker 4
Skrevet (endret)

*dobbelpost*

Endret av Daraya
Skrevet

Jeg har to barn i skolealder. Tidligere ville vi slitt med å skaffe en 1000 lapp som ikke gikk til noe fornuftig. Nå syns vi selv at vi er heldig og rik, Sammenlignet med andre igjen er vi vel fattig. Syns fortsatt en 1000 lapp er mye penger. Syns fortsatt det er dyrt når ungene gang på gang må ha penger til bursdagsgaver.

En skoleklasse skal ikke være en sosialklubb med enkelte mødre i spissen. En skoleklasse skal ha sitt virke på skolen og det skal være100% gratis. Det er stadig mail og mas om penger til klassekasse hos oss: "send med penger i konvolutt merket med elevens navn" - "betal inn til konto", osv osv. Det er et ustanselig mas fra klassekontaktene - ikke kan man la være å betale heller, alt registreres jo med navn på eleven.

Det gode miljøet skapes i klasserommet og i friminuttene. Av elever og lærere. Det kan det ikke settes en prislapp på.

Mange av oss som bor i byen har ikke oppdatert skiutstyr heller. Det er ikke mange dager det et snø på et år her hvor vi bor. Den tusenlappen blir flere og flere.

Syns skolen skal være skole uten økonomiske belastninger for foreldrene. Sånn er det bestemt fra det offentlige. Å betale seg ut av dette skaper dårligere miljø enn det som skapes på en slik tur.

Anonymous poster hash: f494c...627
  • Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet

En tur i fjellet med pølsegrilling hjelper ikke, det er ikke en "viktig nok" aktivitet til at det skaper noe skikkelig sosialt samhold. En tur i alpinbakken derimot, det skaper et visst inntrykk. Det har en samlende effekt. Det er en opplevelse man faktisk husker en uke etterpå.

Mener du virkelig dette så har du mangel på sosial kompetanse som voksen. Hvor sosialt er det egentlig å ta en skiheis opp og kjøre ned på ski? En tur i skogen med bålkos og pølser er mye mer sosialt. Barn trenger ikke dyre ting eller aktiviteter. Barn trenger hverandre. Det er gratis.

Skrevet (endret)

Leser i dag i Bergens Tidende om at skoler kutter ut skidager fordi det strider mot prinsippet om gratis skole: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Arrangerer-ulovlige-skoleturer-3050977.html#.UuwJ7aU6RBE

Jeg er selv mor til to gutter i grunnskolen, eldstemann går i niende og klassen ønsket å dra på en tur som inkluderte overnatting for hele klassen i hytte samt en dag i alpintanlegg og pizza på kvelden. Vi var en gjeng foreldre som hadde veldig lyst å få dette igang og elevene tjente inn noen penger med kakesalg etc, men det var selvfølgelig nødvendig med en viss egenandel også. Men etter samtaler med skoleledelsen ble disse planene skrinlagt da vi også fikk kontant beskjed om "gratis skole", som visstnok var urokkelig.. Har sjelden møtt noe mer rigid i min tid som mor til skolebarn.

Tenk hvor viktig det er for det sosiale å finne på ting som klasse, å knytte seg sammen via opplevelser og erfaringer.. Å stå på ski er dessuten noe de fleste elevene liker og gjør noe med motivasjonen og klassemiljøet.

Jeg drister meg til å si at ærlig talt, om man ikke kan sponse sitt barn med en tusenlapp til en helg som kan ha så mye å si sosialt og trivselsmessig så er noe galt med prioriteringene et sted.. Eller kanskje viljen til å bidra ikke er til stede.

Anonymous poster hash: f67f5...a5d

Hm. Kanskje vi skulle sette fokus på det virkelige problemet her? For dette dreier seg mer om foreldre som ikke gidder å stille opp for ungene enn om de som ikke har råd. Problemet kunne enkelt vært løst ved at dere hadde flere kakelotterier og utførte mer inntektsgivende arbeid slik at ALLE kunne vært med.

Det er foreldre som insisterer på å betale seg ut av dugnader som ødelegger for alle. Ikke de som følger loven.

Endret av Gundel Gaukeley
  • Liker 4
Skrevet

Vi er tre søsken fra beskjedne kår. De hadde ikke hatt en tusenlapp til sånt formål. Men de jobbet, begge har omløp i toppen, vi hadde en fin barndom. Idag er alle tre høyere utdannet og har bra jobber med god lønn. Så en pengesvak familie trenger ikke være ressurssvak på alle felt.

Nei for all del, jeg har selv fullført en master godt under normert tid og med svært gode karakterer. Men jeg var godt over 20 før jeg kom i gang med den. :) Og jeg merket svært godt i studieårene hvor mye enklere hverdagen til de som kommer fra familier med normal eller god økonomi var. Folk tror gjerne at de ikke får så mye støtte hjemmefra, men forskjellen på å ikke få støtte og det å få støtte når man virkelig trenger det er stor. Jeg gikk bokstavlig talt i nesten 4 år med en tannlegeregning på 15000 kroner hengende over hodet, jeg visste jeg måtte komme meg til tannlegen men jeg hadde aldri de ekstra pengene jeg trengte så jeg utsatte det helt til jeg var ferdig med utdannelsen.

Samtidig generaliserer jeg her, det må man gjøre. Det er mulig å vokse opp med foreldre uten utdannelse eller jobb i Norge, for så og gjøre stormkarriere og tjene 2-5 millioner i året i en alder av 30. Men sannsynligheten for at noen med legeforeldre kommer til å gjøre det er sikkert 250-500 ganger høyere enn at noen fra fattige kår kommer til å gjøre det samme. Det er ikke slik at noen med dårlig økonomi nødvendigvis har dårlige evner, men man må ofte gjøre mange dårlige valg fordi man ikke har råd til å gjøre de gode.

For eksempel var de en god kompis av meg som gikk i samme klasse, på vgs valgte vi begge feil på førsteåret og måtte bytte linje. Begge hadde lyst til å bli ferdig på normert tid og vurderte derfor privatskole over to år i stedet for vanlig skole. Han hadde råd til å gjøre det, jeg hadde ikke det. Jeg gjorde først det samme i midten av 20 årene, da i løpet av 1,5 år. Han ble ferdig med utdannelsen sin i en alder av 24, jeg var nesten 30.

Det er veldig mange små forskjeller som til slutt utgjør en stor en.

Skrevet

Mener du virkelig dette så har du mangel på sosial kompetanse som voksen. Hvor sosialt er det egentlig å ta en skiheis opp og kjøre ned på ski? En tur i skogen med bålkos og pølser er mye mer sosialt. Barn trenger ikke dyre ting eller aktiviteter. Barn trenger hverandre. Det er gratis.

Hvor mye teambygging får du ut av en grillfest kontra en tur til London? En grillfest i hagen er en hyggelig aktivitet, en tur til London er litt mer av en opplevelse. Du skaper noen minner sammen som binder teamet sammen på en god måte, og du tar bilder du gjerne mimrer om noen år senere når dere møtes igjen.

Grillfesten er hyggelig, men den er glemt neste uke med mindre noen ble alt for fulle og skjelte ut sjefen.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye teambygging får du ut av en grillfest kontra en tur til London? En grillfest i hagen er en hyggelig aktivitet, en tur til London er litt mer av en opplevelse. Du skaper noen minner sammen som binder teamet sammen på en god måte, og du tar bilder du gjerne mimrer om noen år senere når dere møtes igjen.

Grillfesten er hyggelig, men den er glemt neste uke med mindre noen ble alt for fulle og skjelte ut sjefen.

Da jeg gikk på skolen hadde jeg foreldre som lett kunne bidratt med en tusenlapp eller to for diverse skoleturer. Likevel valgte jeg og det store flertallet av vennegjengen alltid de gratise akebakketurene med pølsegrilling. Og vi hadde det like koselig selv om det ikke kostet noenting.

I 10ende hadde hele trinnet en felles ukestur til Polen og Tyskland. Og selv om det var utrolig kjekt er det ikke slik at jeg ble mer knyttet til de som var med på turen, enn de få som ikke var med. De store båndene skapes i friminuttene og i hverdagen - ikke på turene. Barna holdt seg jo til sin omgangskrets uansett. Det er ikke slik at noen magiske bånd oppstår og knytter alle sammen bare fordi man er på tur sammen.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Uforutsette ting kan skje.

Sykdom, samlivsbrudd, osv.

Aldri i verden om vi hadde hatt råd til å bruke det som tilsvarer dagens tusenlapp på skoletur da jeg vokste opp.

Endret av Anoia
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...