AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #21 Skrevet 31. januar 2014 Vel, men folk kan jo være gode foreldre fordi de er blakke. Absolutt, men det er forbanna vanskelig. Og realiteten per i dag er at barn som blir født med fattige foreldre i Norge stort sett ender opp som fattige selv, eller at det i det minste enten er noe som henger med dem og drar dem ned resten av livet. Sannsynligheten for at barn av et legepar skal gjøre det godt, få seg en god utdannelse som feks lege, tannlege, siviløkonom eller jurist før de er 30 år gamle er 85 ganger høyere enn for et barn av foreldre som ikke har fullført vgs. Og ikke minst hjelper det faen i meg lite når skolene skal blande seg inn i alt, ja som ung hadde jeg nok ikke hatt råd til å bli meg. Men det er bedre å ikke reise da enn at du skal bli hatet av alle fordi foreldrene dine var dem som spolerte turen alle gledet seg til. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 1
minister-mio Skrevet 31. januar 2014 #22 Skrevet 31. januar 2014 Jeg drister meg til å si at ærlig talt, om man ikke kan sponse sitt barn med en tusenlapp til en helg som kan ha så mye å si sosialt og trivselsmessig så er noe galt med prioriteringene et sted.. Eller kanskje viljen til å bidra ikke er til stede. Anonymous poster hash: f67f5...a5d Feil 1000 kroner kan være mye for en familie som sliter økonomisk. Trenger ikke gå på vilje. 3
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2014 #23 Skrevet 31. januar 2014 Absolutt, men det er forbanna vanskelig. Og realiteten per i dag er at barn som blir født med fattige foreldre i Norge stort sett ender opp som fattige selv, eller at det i det minste enten er noe som henger med dem og drar dem ned resten av livet. Sannsynligheten for at barn av et legepar skal gjøre det godt, få seg en god utdannelse som feks lege, tannlege, siviløkonom eller jurist før de er 30 år gamle er 85 ganger høyere enn for et barn av foreldre som ikke har fullført vgs. Og ikke minst hjelper det faen i meg lite når skolene skal blande seg inn i alt, ja som ung hadde jeg nok ikke hatt råd til å bli meg. Men det er bedre å ikke reise da enn at du skal bli hatet av alle fordi foreldrene dine var dem som spolerte turen alle gledet seg til. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 Vel, men de hadde jo kunne dra selv om du ikke kunne bli med. 1
pinar Skrevet 31. januar 2014 #24 Skrevet 31. januar 2014 Hvis jeg aldri hadde blitt født hadde jeg ikke brydd meg. Jeg liker livet mitt nå, men det tok 24 år før jeg kom til det stadiet at jeg faktisk var nogenlunde ok lykkelig. Fordi jeg var så uheldig å bli født av foreldre som aldri i verden en gang hadde blitt godkjent som hundeeiere på grunn av dårlig økonomi. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 Er du født og oppvokst i Norge er du vel fortsatt ganske heldig. Vi hadde masse aktiviteter som ikke kostet masse når jeg var barn, skjønner ikke hvorfor det må velges det som koster mest. Selv da jeg gikk på skole med barn av familier med mye penger klarte vi å arrangere aktviteter som ikke koster en hel del. Syns det er mye mer verdi å knytte det sosiale til at ikke alt her i livet trenger å koste mye. 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #25 Skrevet 31. januar 2014 Forresten er det ikke alle som liker slalåm. Jeg kan ikke fordra slalåm, og jeg garanterer deg at det sitter minst en unge i den klassen og er superlettet fordi de ikke skal likevel. Og nei, det er ikke bare-bare å si ifra når resten av klassen tilsynlatende gleder seg og man selv er den eneste som synes at slalåm er fælt. At de ikke har noen alternativer en gang og i tillegg må betale tusen kroner? Det er galskap, kjære vene! Det er ikke sånn at det sosiale må være sånn og sånn og koste mye penger. Man kan arrangere noe hvor ungene har noen alternativer og som ikke koster flesk, LETT! Anonymous poster hash: 7f89a...785 15
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #26 Skrevet 31. januar 2014 Vel, men de hadde jo kunne dra selv om du ikke kunne bli med. Men det er jo akkurat det skolene her prøver å hindre. Som om det virkelig hjelper? Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #27 Skrevet 31. januar 2014 På skolen jeg jobber gjør vi aldri ting som koster penger. Det er mange, mange flere enn du tror, som sliter med pengene. Mange har også flere barn på skolen. Tipper langt over halvparten av klassen ikke har ski eller interesse for det. Jeg vokste opp i et fint strøk (a la Oslo Vest) og her hadde alle ski og penger, men på mange skoler er det ikke sånn. Jeg syns det er bra at skolen står på sitt. Det er fryktelig dumt for de som ikke har penger (eller vil bruke dem på ski) at mektige foreldre griner seg til å gjennomføre ting mot gratisprinsippet. Samme med klassekasser som man presser alle til å bidra til. "Anonyme bidrag" my ass. Her (ikke min skole, men annen) krysses det av hvem som har betalt, og mases på de som "har glemt det". Fryktelig ubehagelig for de som enten ikke har råd eller som av prinsipp ikke vil betale, fordi skolen skal være gratis. Anonymous poster hash: d1b21...f10 13
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2014 #28 Skrevet 31. januar 2014 De kjerringene som klager på at barna ikke kan få stå på slalom pga skolen setter seg til nødverge får rett og slett spandere den tusningen på de barna med foreldre som ikke har råd. 17
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #29 Skrevet 31. januar 2014 Er du født og oppvokst i Norge er du vel fortsatt ganske heldig. Vi hadde masse aktiviteter som ikke kostet masse når jeg var barn, skjønner ikke hvorfor det må velges det som koster mest. Selv da jeg gikk på skole med barn av familier med mye penger klarte vi å arrangere aktviteter som ikke koster en hel del. Syns det er mye mer verdi å knytte det sosiale til at ikke alt her i livet trenger å koste mye. En tur i fjellet med pølsegrilling hjelper ikke, det er ikke en "viktig nok" aktivitet til at det skaper noe skikkelig sosialt samhold. En tur i alpinbakken derimot, det skaper et visst inntrykk. Det har en samlende effekt. Det er en opplevelse man faktisk husker en uke etterpå. Og hvis det er en ting jeg har lært meg i oppveksten, så er det man burde unne andre slike opplevelser selv når man ikke kan være med selv. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2014 #30 Skrevet 31. januar 2014 En tur i fjellet med pølsegrilling hjelper ikke, det er ikke en "viktig nok" aktivitet til at det skaper noe skikkelig sosialt samhold. En tur i alpinbakken derimot, det skaper et visst inntrykk. Det har en samlende effekt. Det er en opplevelse man faktisk husker en uke etterpå. Og hvis det er en ting jeg har lært meg i oppveksten, så er det man burde unne andre slike opplevelser selv når man ikke kan være med selv. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 Det er jo bare for de som har råd til å ta seg fri en dag og dra. 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #31 Skrevet 31. januar 2014 Ikke at det er noe galt i det TS, jeg er glad på dine vegne, men det er veldig tydelig at du ikke har opplevd økonomisk krise. Jeg har et minne fra jeg er en 7 år, der tante åpner kjøleskapet til mamma og pappa, og absolutt alt som var der var et halvt syltetøyglass, og et tefat med en halv potet og en fiskepinne. Det var ikke melk, ikke brød, ikke pålegg, null og niks. Jeg fikk mine første sokker, som ikke var brukt av 5 stykker før meg, da jeg var 15 år(fikk stipend på vgs og det første jeg gjorde var å kjøpe sokker og en hamburger som jeg aldri hadde spist). Det sier seg selv at vi ikke hadde 1000 kroner å slenge inn i skoletur! Og selv om ikke alle hadde det så ille som oss, så er det klart at skoletur er luksus, men er kjedelig for de som gang på gang må holdes ute. Ikke bare fordi som ikke har råd til selve turen, men hva med utstyr? Tror du jeg ble med mange ganger i skibakken da skoleturene virkelig var gratis, og akte på plastposer? Det var skikkelig stas gitt. Når det ikke er penger å ta av, så er det virkelig ikke penger å ta av! Fatter ikke at det er så vanskelig for folk å skjønne. Anonymous poster hash: 0f515...9c2 23
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #32 Skrevet 31. januar 2014 En tur i fjellet med pølsegrilling hjelper ikke, det er ikke en "viktig nok" aktivitet til at det skaper noe skikkelig sosialt samhold. En tur i alpinbakken derimot, det skaper et visst inntrykk. Det har en samlende effekt. Det er en opplevelse man faktisk husker en uke etterpå. Og hvis det er en ting jeg har lært meg i oppveksten, så er det man burde unne andre slike opplevelser selv når man ikke kan være med selv. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 BULLSHIT. Jeg mener... Seriøst. HVA FAEN? Er du så fuckings sur fordi du ikke fikk lov til å kreve tusen kroner fra alle foreldrene i klassen at du sitter på KG og syter og attpåtil drar reinspikka løgn om at alpint skaper større samhold enn pølsegrilling? Alpint er ikke noe for alle, ei heller er det å betale 1000 kroner for noe. Ta og skjerp deg og tenk over hvilke holdninger du overfører til ungene dine! Stakkars jævler som har en så irriterende mor... At dere ikke får gå på alpint til 1000 kroner per unge er ikke en personlig vendetta mot deg, det er et vern for de ungene som 1. ikke liker alpint 2. ikke har foreldre som kan betale for det 3. ikke synes det er verdt å betale 1000 kr for alpint. Det er FULLT MULIG å finne på noe hvor ungene kan HA DET GØY og FINNE SAMHOLD uten å måtte betale tusen kroner eller å presses til en eneste aktivitet som i tillegg er krevende fysisk og økonomisk. Med vennlig hilsen alle de ungene som ikke likte alpint men som likevel storkoste seg sammen i turløypa og akebakken med kvikklunsj og kakao mens noen andre stod alpint. Seriøst... Hva faen er problemet ditt? Anonymous poster hash: 7f89a...785 34
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #33 Skrevet 31. januar 2014 Forøvrig er det ikke sånn at man enten har råd til å slenge ut en tusenlapp i hytt og pine (og nei, en alpintur er ikke i hytt og pine, men alle har andre utgifter enn det) eller så er man for fattig til å kunne fø et barn skikkelig. Anonymous poster hash: 7f89a...785 5
Gjest Sitronen Skrevet 31. januar 2014 #34 Skrevet 31. januar 2014 Det forbauser meg litt at det har blitt slik at enten har du råd til å betale 1000 kr for en skoletur, eller så er du fattig. Finnes det virkelig ingen mellomting? Vi var ikke fattige da barna var små, men vi hadde heller ikke råd til å prioritere 1000 x 2 for en skidag. 8
JamesHardy Skrevet 31. januar 2014 #35 Skrevet 31. januar 2014 Mye bitching og lite kreativt forslag til løsninger. En selv ble presset med på alt mulig i dette skolehelvete selv om man kanskje var mer interessert i å gjøre noe helt annet. Dog, det var dugnadsånd blandt en del foreldre og andre som gjorde at det skjedde mange ting. De som ville fikk være med på det og de som ikke var interessert kunne gjøre noe annet. Ved å ha samarbeid lokalt med ildsjeler, foreldre og skole var det mulig å få til mange arrangementer. Det var også sjåfører som hjalp til og kjørte buss i eninga uten å ta en krone for det. Så det finnes også muligheter annet enn å skulle ha en elitesamling hvor alt skal settes bort og det hele koster en formue. Hva som er tilgjengelig på det enkelte sted må tas i betraktning. Det er slettes ikke mulig å få til alt overalt, men jeg er ganske sikker på at det er mulig å få til noe. Det gjelder å involvere barna også og se om det kan finnes frem til kreative løsninger.
momo Skrevet 31. januar 2014 #36 Skrevet 31. januar 2014 Jeg er oppvokst i en fattig familie, var og flere barn av enslige mødre som ikke hadde god råd. Men så utrolig gøy det var å ake på plastposer, det var jo så gøy at alle barna gjorde det, både rik og fattig. Man må da virkelig ikke betale i dyre dommer for å ha det gøy. Da synes jeg synd på deg hvis du mener det. 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #37 Skrevet 31. januar 2014 Leser i dag i Bergens Tidende om at skoler kutter ut skidager fordi det strider mot prinsippet om gratis skole: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Arrangerer-ulovlige-skoleturer-3050977.html#.UuwJ7aU6RBE Jeg er selv mor til to gutter i grunnskolen, eldstemann går i niende og klassen ønsket å dra på en tur som inkluderte overnatting for hele klassen i hytte samt en dag i alpintanlegg og pizza på kvelden. Vi var en gjeng foreldre som hadde veldig lyst å få dette igang og elevene tjente inn noen penger med kakesalg etc, men det var selvfølgelig nødvendig med en viss egenandel også. Men etter samtaler med skoleledelsen ble disse planene skrinlagt da vi også fikk kontant beskjed om "gratis skole", som visstnok var urokkelig.. Har sjelden møtt noe mer rigid i min tid som mor til skolebarn. Tenk hvor viktig det er for det sosiale å finne på ting som klasse, å knytte seg sammen via opplevelser og erfaringer.. Å stå på ski er dessuten noe de fleste elevene liker og gjør noe med motivasjonen og klassemiljøet. Jeg drister meg til å si at ærlig talt, om man ikke kan sponse sitt barn med en tusenlapp til en helg som kan ha så mye å si sosialt og trivselsmessig så er noe galt med prioriteringene et sted.. Eller kanskje viljen til å bidra ikke er til stede. Anonymous poster hash: f67f5...a5d vet du hva, jeg synes du er frekk. En tusenlapp en helg kan bety middag på bordet for noen en hel uke. Det fins folk med dårlig økonomi, og det skyldes ikke dårlig prioritering. Hva med de som har flere barn? Eks finnes det folk på dagpenger, aap, ufør. Jeg har mistet en del av inntekten og har kun 66 prosent igjen. Utgiftene er de samme. En tusenlapp ekstra utgift nå,vil si det samme som at jeg manglet penger til midddag en hel uke for oss. Skammer du deg ikke for slike utsagn? h Anonymous poster hash: 56f48...852 6
Dolce Skrevet 31. januar 2014 #38 Skrevet 31. januar 2014 Jeg drister meg til å si at ærlig talt, om man ikke kan sponse sitt barn med en tusenlapp til en helg som kan ha så mye å si sosialt og trivselsmessig så er noe galt med prioriteringene et sted.. Eller kanskje viljen til å bidra ikke er til stede. Anonymous poster hash: f67f5...a5d En tusenlapp her og en tusenlapp der.... Småpenger/lommerusk/vekslepenger - for deg, kanskje. Men har du noengang bevegd deg utenfor ditt eget nabolag? Fra din egen krets? Det er MANGE som synes en tusenlapp er mer enn lommerusk. Og med god grunn. 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #39 Skrevet 31. januar 2014 Slike familier burde ikke få barn, stakkars unger som aldri får oppleve noe som helst.. Og nå, som du tenker at jeg sikkert vokste opp en rikmannsfamilie? Feil, jeg vokste opp i nettopp den typen fattig familie med en alenemor som ikke hadde råd til slikt. Det er faen i meg høyere krav til å skaffe seg hund enn barn her i landet, det er helt skammelig. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 Tror helst du er et troll-. Hva om det skjer ting i livet etter du har fått barn? Du er ikke skjermet du heller. Du vet ikke hva fremtiden vil bringe deg. Det er jo skammelig å lese hva du skriver. Oppegående folk med vett, skriver ikke slik. Kanskje det er din egen fremtid du sitter å skriver om? hahahahah Anonymous poster hash: 56f48...852 1
Gjest Vampen Skrevet 31. januar 2014 #40 Skrevet 31. januar 2014 Det er faktisk mulig å arrangere skidag som er gratis for elevene. Sånn om det sosiale og samhold er poenget da? 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå