AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #1 Skrevet 31. januar 2014 Leser i dag i Bergens Tidende om at skoler kutter ut skidager fordi det strider mot prinsippet om gratis skole: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Arrangerer-ulovlige-skoleturer-3050977.html#.UuwJ7aU6RBE Jeg er selv mor til to gutter i grunnskolen, eldstemann går i niende og klassen ønsket å dra på en tur som inkluderte overnatting for hele klassen i hytte samt en dag i alpintanlegg og pizza på kvelden. Vi var en gjeng foreldre som hadde veldig lyst å få dette igang og elevene tjente inn noen penger med kakesalg etc, men det var selvfølgelig nødvendig med en viss egenandel også. Men etter samtaler med skoleledelsen ble disse planene skrinlagt da vi også fikk kontant beskjed om "gratis skole", som visstnok var urokkelig.. Har sjelden møtt noe mer rigid i min tid som mor til skolebarn. Tenk hvor viktig det er for det sosiale å finne på ting som klasse, å knytte seg sammen via opplevelser og erfaringer.. Å stå på ski er dessuten noe de fleste elevene liker og gjør noe med motivasjonen og klassemiljøet. Jeg drister meg til å si at ærlig talt, om man ikke kan sponse sitt barn med en tusenlapp til en helg som kan ha så mye å si sosialt og trivselsmessig så er noe galt med prioriteringene et sted.. Eller kanskje viljen til å bidra ikke er til stede. Anonymous poster hash: f67f5...a5d 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 31. januar 2014 #2 Skrevet 31. januar 2014 enig! jeg vokste opp med masse skoleaktiviteter, og det er veldig synd om mine fremtidige barn ikke skal få oppleve sånt. da ville jeg heller gått sammen med foreldrene og samarbeidet med dem for å få til noe der alle barn er inkludert.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 Populært innlegg #3 Skrevet 31. januar 2014 Jeg drister meg til å si at ærlig talt, om man ikke kan sponse sitt barn med en tusenlapp til en helg som kan ha så mye å si sosialt og trivselsmessig så er noe galt med prioriteringene et sted.. Eller kanskje viljen til å bidra ikke er til stede. Anonymous poster hash: f67f5...a5d Du er bra frekk som trekker slike konklusjoner ut av ræva. Tusen kroner er fryktelig mye penger for en familie som sliter med å få endene til å møtes. Anonymous poster hash: 262c7...fc2 110
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #4 Skrevet 31. januar 2014 Eller kanskje ikke alle har en tusenlapp å bare bruke? Om det handler om det sosiale kan de kan gjøre billigere ting som å dra i svømmehall eller på stranda. Anonymous poster hash: f94db...be2 25
Populært innlegg Samosa Skrevet 31. januar 2014 Populært innlegg #5 Skrevet 31. januar 2014 Det er ikke alle foreldre som har råd til en tusenlapp for at barna deres skal stå på ski. Foreldrene mine hadde ikke det da jeg gikk i 9. klasse. Å påstå at det er fordi det er noe galt med prioriteringene til mine foreldre syns jeg er direkte frekt. Dessuten så er en tusenlapp ganske mye penger for en skitur og sorry, men i dette tilfellet er jeg enig med skolen. Å avse en 50-lapp for å kjøpe gave til julekalenderen i klassen er en ting, men 1000 kroner iKKE lite penger. Skjerp deg og slutt å vær så egoistisk og bortskjemt. Du overfører faktisk dette til dine barn. 54
Gjest Riskjeks Skrevet 31. januar 2014 #6 Skrevet 31. januar 2014 Jeg synes det er greit med ski/akedag på skolen, slik vi hadde i "gamle dager", men turer til alpinanlegg der foreldrene må betale 1000 kr hver (for ikke å snakke om slalåmutstyr...) for å være med, skjønner jeg godt at skolen sier nei til. Jeg hadde ikke hatt råd til hverken 1000 kroner for en skoletur pr unge eller slalåmutstyr til dem... 30
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #7 Skrevet 31. januar 2014 Du er bra frekk som trekker slike konklusjoner ut av ræva. Tusen kroner er fryktelig mye penger for en familie som sliter med å få endene til å møtes. Anonymous poster hash: 262c7...fc2 Slike familier burde ikke få barn, stakkars unger som aldri får oppleve noe som helst.. Og nå, som du tenker at jeg sikkert vokste opp en rikmannsfamilie? Feil, jeg vokste opp i nettopp den typen fattig familie med en alenemor som ikke hadde råd til slikt. Det er faen i meg høyere krav til å skaffe seg hund enn barn her i landet, det er helt skammelig. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #8 Skrevet 31. januar 2014 Ikke enig det. Når jeg var yngre, hadde vi dårlig råd. Vi var 3 stykker da som skulle betales for. Foreldrene mine hadde ikke penger til å sende oss til Trysil for å stå slalom. "Straffen" vi fikk, var å måtte gå på langrenn sammen med lærer og en historie kar. ( måtte også få lånt oss langrensski) Det var ikke kult Og selv om økonomien er noe annet i dag, er det faktisk noen som har trang økonomiAnonymous poster hash: efdb1...e9b 5
Gjest Riskjeks Skrevet 31. januar 2014 #9 Skrevet 31. januar 2014 Slike familier burde ikke få barn, stakkars unger som aldri får oppleve noe som helst.. Og nå, som du tenker at jeg sikkert vokste opp en rikmannsfamilie? Feil, jeg vokste opp i nettopp den typen fattig familie med en alenemor som ikke hadde råd til slikt. Det er faen i meg høyere krav til å skaffe seg hund enn barn her i landet, det er helt skammelig. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 Fordi man ikke betaler 1000 kr for at de skal på slalåmtur, så får de aldri oppleve noe som helst? For slalåm er jo det eneste verd å oppleve, så klart. Det er en masse man kan gjøre med unger som er gratis eller billig. 28
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2014 #10 Skrevet 31. januar 2014 Spørs om hele klassen ville fått anledning til å dra, siden det ikke er alle som kan trekke en tusning ut av ræva sånn uten videre. Så en sånn tur ville kanskje ha splittet klassen i to, de som hadde pengesterke foreldre og som får anledning til å dra og så fattigrøvene som måtte holde seg hjemme. 13
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2014 #11 Skrevet 31. januar 2014 Slike familier burde ikke få barn, stakkars unger som aldri får oppleve noe som helst.. Og nå, som du tenker at jeg sikkert vokste opp en rikmannsfamilie? Feil, jeg vokste opp i nettopp den typen fattig familie med en alenemor som ikke hadde råd til slikt. Det er faen i meg høyere krav til å skaffe seg hund enn barn her i landet, det er helt skammelig. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 Så du ønsker du aldri hadde blitt født? 23
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #12 Skrevet 31. januar 2014 Det er en ting å ha skidager hvor man drar et sted hvor elevene kan velge mellom alpin, langrenn eller aking, men å forvente at alle elevene liker alpin og attpåtil kan betale 1000 kroner for det? En tusenlapp er ikke lite, din fjomp! Dessuten er det fryktelig dårlig gjort mot de elevene som ikke liker alpint, når de må betale så mye for det i tillegg. Anonymous poster hash: 7f89a...785 19
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #13 Skrevet 31. januar 2014 Husker den gangen jeg gikk på skolen, og det var skidag. Jeg måtte faktisk skulke skolen fordi jeg ikke hadde råd til å leige slalomutstyr og heiskort. 1000 kroner er utrolig mye penger. Man kan ikke forvente at en familie med dårlig råd skal plutselig spytte ut med 1000 kroner. Hvorfor ikke finne på noe som er billigere? Reise på fjellet med akebrett og gode klær? Så går det ann å grille pølser og drikke kakao. Anonymous poster hash: 89e17...c73 13
Nordvesta Skrevet 31. januar 2014 #14 Skrevet 31. januar 2014 Skiturer trenger ikke koste mer enn matpakka og en termos med kakao, men 1000,-?? Hva med å legge lista litt lavere slik at alle faktisk kan delta. Om det er det sosiale som står i fokus så burde det ikke være så vanskelig å finne på noe som er litt rimeligere. Jeg prioriterer fint pengene mine, men 1000,- for en skihelg hadde vært lite aktuelt. 14
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #15 Skrevet 31. januar 2014 Så du ønsker du aldri hadde blitt født? Hvis jeg aldri hadde blitt født hadde jeg ikke brydd meg. Jeg liker livet mitt nå, men det tok 24 år før jeg kom til det stadiet at jeg faktisk var nogenlunde ok lykkelig. Fordi jeg var så uheldig å bli født av foreldre som aldri i verden en gang hadde blitt godkjent som hundeeiere på grunn av dårlig økonomi. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 3
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2014 #16 Skrevet 31. januar 2014 Hvis jeg aldri hadde blitt født hadde jeg ikke brydd meg. Jeg liker livet mitt nå, men det tok 24 år før jeg kom til det stadiet at jeg faktisk var nogenlunde ok lykkelig. Fordi jeg var så uheldig å bli født av foreldre som aldri i verden en gang hadde blitt godkjent som hundeeiere på grunn av dårlig økonomi. Anonymous poster hash: 28ff0...9c4 Vel, men folk kan jo være gode foreldre fordi de er blakke. 16
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #17 Skrevet 31. januar 2014 Vel, men folk kan jo være gode foreldre fordi de er blakke. Å nei, her på KG må man drite penger for å få barn, og helst bør de være nærmere 40 år å risikere og få en med downs. Anonymous poster hash: a590e...314 6
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 Å nei, her på KG må man drite penger for å få barn, og helst bør de være nærmere 40 år å risikere og få en med downs. Anonymous poster hash: a590e...314 Må de det? 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 Må de det? Etter det jeg har lest her, he he. Anonymous poster hash: a590e...314 2
Furstina Skrevet 31. januar 2014 #20 Skrevet 31. januar 2014 När jag gick i skolan tänkte jag inte på de delarna, men visst undrade jag lite när några av kompisarna. Bland annat en av mina bästa kompisar inte var med på klassresan med fjällvandring i sjätteklass. Idag tror jag faktiskt inte att de hade råd. Hon bodde med besteföräldrarna även om både mor och far levde. Idag förstår jag. Två av min sons bästa kompisar har inte så gott råd, en har det sämre än den andra och min son önskar att han hade pengar att ge till kompisen. Den enas pappa dog för några år sen, den andes pappa har flyttat från familjen och mamman har låglönejobb med osäker anställning. De har tydligen svårt att köpa mat vissa dagar... De är inte de enda i klassen som kämpar ekonomiskt. De kan gå på bio men skidresa eller semester är otänkbart 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå