Gå til innhold

Et lite mirakel/under


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Over alt på nettet står det kommentarer som "gratulerer med et lite mirakel", "gleder meg til det lille underet ser verden" osv osv når folk annonserer graviditeter. Hvorfor kaller folk det mirakel og under? Det å bli gravid er for de fleste ikke noe mirakel. Forstår det i spesielle tilfeller hvor man kanskje ikke skulle kunne få barn pga sykdom ol. Men ellers? Hva er greia med mirakel/under?

Anonymous poster hash: 38556...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flate så dritt lei jeg er både mirakler og undre, prinser og prinsesser!! Finn på noe annet!!!



Anonymous poster hash: eaf11...909
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterte meg grundig på sykehuset jeg også når sykepleierne sa "gratulerer med prinsessa". Jeg har ikke hatt sex med noen kongelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flate så dritt lei jeg er både mirakler og undre, prinser og prinsesser!! Finn på noe annet!!!

Anonymous poster hash: eaf11...909

Prinser og prinsesser glemte jeg. Vet ikke hva som er verst. Blir litt uvel hver gang jeg leser det.

Anonymous poster hash: 38556...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mange prinser og prinsrsser her i verden. :)

Selv kaller jeg gutten min for "lille venn". Liker det mye bedre enn disse sukkersøte. Men hver sin smak.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så farlig å bruke sånne ord om slikt?

Det er ingen som virkelig mener det er et mirakel i ordets sanne definisjon.

Det er bare en måte å si at man har opplevd noe helt spesielt og at man føler seg ekstra bra/heldig.

Det samme med prinser og prinsesser, det er bare en måte å omtale barnet sitt som noe spesielt, det er jo ingen som i sin villeste fantasi tror at det har noe med om barnet er kongelig å gjøre (såfremt barnet ditt ikke ER kongelig da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange anser jo begynnelsen på et liv som et lite mirakel. At noe så utrolig lite kan vokse seg levedyktig og så komplekst som et levende menneske som tenker, puster, snakker, beveger seg osv. Selv om det er en særdeles vanlig event i menneskeheten er det jo fortsatt fascinerende og kan nok oppleves som et under for den enkelte. Eller den som ser litt større på det. Skjønner ikke at det er noe å irritere seg over jeg ;)

La folk være litt romantiske da! Verden er seriøs nok som den er ;)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så farlig å bruke sånne ord om slikt?

Det er ingen som virkelig mener det er et mirakel i ordets sanne definisjon.

Det er bare en måte å si at man har opplevd noe helt spesielt og at man føler seg ekstra bra/heldig.

Det samme med prinser og prinsesser, det er bare en måte å omtale barnet sitt som noe spesielt, det er jo ingen som i sin villeste fantasi tror at det har noe med om barnet er kongelig å gjøre (såfremt barnet ditt ikke ER kongelig da...)

Enig, er jo ikke noe man mener bokstavelig. Er bare å "lukke øra" om man ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er nå så forskjellige i forhold til hva de liker og misliker.

Flere av mine venninner misliker at barn blir kalt prinser og prinsesser, en annen har uttrykket "spire" langt oppi halsen. Andre bryr seg ikke om det i det hele tatt, eller bruker slike uttrykk selv.

Selv har jeg vel aller vanskeligst for å svelge at andre støtt og stadig proklamerer at ungen deres er verdens fiiiineste, beste og flotteste.

Jeg trykker liker på Facebook, for høflighets skyld, når kollegaen klistrer stort bilde og roper Hurra for verdens beste og fineste Karoline som er 15 år i dag- men føler nesten et behov for å presisere at jeg faktisk ikke er enig i at Karoline er den beste og fineste jenta i verden. For det er jeg ikke, og newsflash: det er absolutt ingen andre heller, bortsett fra jentas far (og muligens bestemor).

Ikke at det er noe jeg gidder å irritere meg voldsomt over eller bruke mye energi på, men siden det var snakk om uttrykk man misliker, så... :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mirakel og under syntes jeg er helt greit, men prinser og prinsesser kan jeg styre meg for! Får stadig høre "gratulerer med prinsessa" og har veldig lyst til å svare at jeg fikk ei vanlig lita jente ikke ei prinsesse, men jeg tar meg i det. :laugh: Skjønner egentlig ikke at noen vil ha unger som er opphøyd til kongelig. Da jeg hører mødre som omtaler døtre som prinsesser høres det ut som om barna er hovne, late og bortskjemte, og det kan det jo hende de er også. :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men det er jo små mirakler. Det er jo et mirakel at kroppen faktisk klarer å skape et lite sprell levende menneske.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo små mirakler. Det er jo et mirakel at kroppen faktisk klarer å skape et lite sprell levende menneske.

Nei, det er det ikke. Definisjonen på et mirakel er noe uforklarlig og uforståelig, noe overnaturlig og som er utenom det vanlige. Mennesker er så godt som skapt for å lage flere mennesker; vi er født med livmor og testikler, vi har en seksualdrift, vi ønsker oss barn. Den eneste grunnen til at vi fortsatt er her etter mange millioner år, og at det er så himla mange av oss, er fordi vi er jækla flinke på å skape flere mennesker.

Personlig synes jeg ikke dette gjør det noe kjedeligere i det hele tatt - snarere tvert i mot synes jeg verden fungerer på en fantastisk og fascinerende måte. Men et mirakel - det er det IKKE.

Og jepp, jeg er en av de som lar meg irritere. Jeg irriterer meg over prinser og prinsesser også. Ikke fordi jeg tror at folk faktisk mener det, men fordi jeg synes det er poengløst og fjåsete. Det er min mening - det er helt sikkert noen som kommer til å irritere seg grønn over kallenavna jeg kommer til å gi mine eventuelle fremtidige barn. :P

Anonymous poster hash: a914a...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller jenta min for mirakelet, for det er hun. Hun har også et mellomnavn som har den betydningen. Når jeg sier hun er mirakel, så er hun virkelig det. Det skulle vist være umulig å bli gravid, så jeg hadde forsonet meg med det, helt til spira (jepp) satt.

På Facebook kan hun fort være "miraklet vårt", men ellers er hun "jentungen".

Men folk må da få kalle barna det de vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa også mirakel når jeg ble gravid. Vi skulle ikke få det til på egenhånd, men plutselig så var han der. For meg var det et mirakel, selv om det ikke er det for andre.

Kaller også barna mine for verdens fineste, men har full forståelse for at andre absolutt ikke mener det samme ;)

Prinser og prinsesser der i mot synes jeg er veldig klissete og pompøst...

Anonymous poster hash: 7d5cb...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Det føltes hvert fall ut som et mirakel. For meg som aldri hadde vært gravid før bar det virkelig utrolig og nærmest uvirkelig å tenke at det var et lite menneske som vokste i meg. Så jeg har ikke noe problem med at man betegner graviditet og fødsel som mirakel.

Og nå fikk jeg lyst til å kalle jenta mi for prinsesse bare på pur f...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er nå så forskjellige i forhold til hva de liker og misliker.

Jeg trykker liker på Facebook, for høflighets skyld, når kollegaen klistrer stort bilde og roper Hurra for verdens beste og fineste Karoline som er 15 år i dag- men føler nesten et behov for å presisere at jeg faktisk ikke er enig i at Karoline er den beste og fineste jenta i verden. For det er jeg ikke, og newsflash: det er absolutt ingen andre heller, bortsett fra jentas far (og muligens bestemor).

Oj. Jeg kan godt forstå at folk irriterer seg litt over prinser og prinsesser, men dette?? :sjokkert:

Jeg antar at du selv synes dine barn er det beste og fineste. Min sønn er i hvert fall, helt uten tvil, det mest fantastiske mennesket jeg har noensinne har møtt.

Mange anser jo begynnelsen på et liv som et lite mirakel. At noe så utrolig lite kan vokse seg levedyktig og så komplekst som et levende menneske som tenker, puster, snakker, beveger seg osv. Selv om det er en særdeles vanlig event i menneskeheten er det jo fortsatt fascinerende og kan nok oppleves som et under for den enkelte. Eller den som ser litt større på det. Skjønner ikke at det er noe å irritere seg over jeg ;)

La folk være litt romantiske da! Verden er seriøs nok som den er ;)

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj. Jeg kan godt forstå at folk irriterer seg litt over prinser og prinsesser, men dette?? :sjokkert:

Jeg antar at du selv synes dine barn er det beste og fineste. Min sønn er i hvert fall, helt uten tvil, det mest fantastiske mennesket jeg har noensinne har møtt.

Nei, altså, mine barn er ganske kjedelige og alminnelige, de... :fnise:

Neida. Selvsagt synes JEG at de er fantastiske, og sånn sett "best i verden", men jeg ser også at

1) det antagelig ikke er objektivt riktig, og

2) andre antagelig ikke synes akkurat det samme,

- og derfor synes jeg det er greit å ordlegge meg annerledes. Jeg liker bare ikke det uttrykket.

For all del, det er sikkert jeg som er sær her, men jeg blir litt forundret over den totale mangelen på kreativitet som flommer over newsfeeden.

"Verdens beste Karoline fyller år!"

"Verdens fineste Kaja har bursdag, hipp hipp!"

"Verdens beste mann og verdens flinkeste sønn lager verdens beste middag!" (aka: Lars, 38 og Filip, 11, steker pannekaker. Noe så fantastisk, det har sikkert aldri skjedd før i verdenshistorien!)

"Vi har blitt foreldre til verdens fineste gutt!" (Jøss, dere også?)

Folk må for all del omtale barna sine som akkurat det de vil, men for det første er verdens beste-argumentet fullstendig galt i 99% av tilfellene (Ole Einar Bjørndalen og Magnus Carlsen, derimot, har ved flere anledninger kunnet omtale seg selv som verdens beste uten å overdrive, men for de fleste andre av oss skjer dette heller sjelden), og så har det gått sånn inflasjon i uttrykket at jeg for min del bevisst unngår det.

Det er masse annet flott å si, og mange andre kjælenavn, og haugevis av fine komplimenter man kan bruke uten å fortelle ungene (eller småleie bekjente) at de er verdens beste, numero uno, top of the tops, bedre enn alle andre.

Men jeg antar at jeg er relativt alene om å ri denne kjepphesten :ler:

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Jeg har alltid vært skeptisk til begrepet prins/prinsesse om barn - som en annen over her sa, har de fleste IKKE hatt sex med en kongelig for å skape avkommet sitt.

Når det gjelder mirakelbegrepet, innrømmer jeg glatt at jeg var særdeles mye mer kritisk til det før jeg selv ble gravid. For uansett hvordan man snur og vender på det, er det jo ganske utrolig at kroppen er slik skapt at den kan lage nye mennesker. Jeg kan lese og lese i biologibøker om hvor "selvsagt" det er, men kommer fortsatt aldri til å klare å fatte det helt. Så jo, i mitt hode er barnet jeg har i magen et slags mirakel.

Men når ungen min kommer, vil han verken betegnes som lilleprinsen eller mirakelet vårt på Facebook, nei. Mulig vi drister oss til å bruke betegnelsen "gutt" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært skeptisk til begrepet prins/prinsesse om barn - som en annen over her sa, har de fleste IKKE hatt sex med en kongelig for å skape avkommet sitt.

Når det gjelder mirakelbegrepet, innrømmer jeg glatt at jeg var særdeles mye mer kritisk til det før jeg selv ble gravid. For uansett hvordan man snur og vender på det, er det jo ganske utrolig at kroppen er slik skapt at den kan lage nye mennesker. Jeg kan lese og lese i biologibøker om hvor "selvsagt" det er, men kommer fortsatt aldri til å klare å fatte det helt. Så jo, i mitt hode er barnet jeg har i magen et slags mirakel.

Men når ungen min kommer, vil han verken betegnes som lilleprinsen eller mirakelet vårt på Facebook, nei. Mulig vi drister oss til å bruke betegnelsen "gutt" ;)

Nei, herregud, skal du sette babyen i bås allerede?! :bond::ler:

Fra spøk til alvor, vesla vår har mange kallenavn, men det går mer i bøllefrø og lignende enn prinsesse der gitt :ler:

Jeg kan nok fort ta i bruk en hel haug med adjektiver og overdrivelser, men ikke hele tiden. Og min fine mann har vel en gang i blant fått en og annen bryllupsdags/bursdagsgratulasjon som "verdens besteste kosemoseste" men da mer for gøy :ler:

Men med tanke på hvor mange prosesser som faktisk skal klaffe for at det blir barn av det, så er det jo faktisk et lite under som skjer hver gang en ny baby blir til. Men, neeeei, klarer allikevel ikke helt å bruke de ordene om henne selv til daglig. Så det er og blir vesla :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mafalda: Det er jo ikke akkurat et argument. Jeg kjenner ingen som argumenterer for at ungen deres er verdens beste. Og ja, de også har fått verdens fineste gutt/beste jente osv. Jeg synes vel det er noe av det beste i verden; alle foreldre har de beste ungene. Jeg forteller ikke sønnen min at han er verdens beste, men jeg forteller ham hver dag at han er den beste og fineste og morsomste gutten jeg kjenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...