Gå til innhold

Hvorfor lar dere barna sove ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg la frøkna ut i vogna til hun var 8 mnd. Hun sov 15-30 minutter, og var ofte grinete. Så la jeg henne inne i senga hennes og da sov hun i 3 timer og ble en helt annen unge. Men kommer det en unge til, kommer jeg til å prøve å legge h*n ute i vogna og.

Vi har samme opplevelse. Hun sover best inne, selv om vi bråker. :) hun sov aldri lenger enn 35 min når jeg trillet heller. Jeg kommer også til å prøve å få neste til å sove ute fordi det er mer praktisk hvis han klarer å sove i vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er praktisk. Er ofte ute og farter på dagtid og da er det veldig greit å ha med vognen og at han sover der. Kan gå tur, på besøk osv og han sover fint i sin mobile seng. Blir mye mindre avhengig av å være hjemme når han skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye ute på farten og ville ikke være bundet til å måtte være hjemme hver gang det måtte soves, han vente seg dermed tidlig til å sove i vognen. Mange i barselgruppen min kunne ikke møtes før etter en viss tid fordi de måtte sitte og vente hjemme til de hadde sovet ferdig. I tillegg måtte de ligge i et mørkt rom og helt stille. Denne personen hadde store utfordringer da ungen begynte i barnehagen og bare måtte lære seg å sove ute i vogn.

Min sov mye bedre og lengre ute, og det er også sunnere og bedre enn å ligge inne.

Morsomt at mange sier at de aldri ville satt ungen sin ut hvis de bodde i Oslo, siden jeg bor i Oslo og har satt min ut i timesvis siden han ble født, med babycall selvsagt, men Oslo er da mer enn blokker midt i sentrum. Det finnes folk som bor i hus her også :-)

Anonymous poster hash: c2b90...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med ute-dagsoving forvirrer meg litt. Man sier jo at det ikke må være kaldt på soverommet, helst rundt 18 grader, fordi de så lett blir nedkjølt. I min verden er det et alt for varmt soverom. Før babyen kom hadde vi gjerne 10-12 grader på soverommet, kanskje mindre hvis det er skikkelig kaldt ute (vinduet alltid åpent). Hvorfor er det greit å sove i vogn i flere minusgrader, men ikke å ha det kjølig på soverommet?

Om du kler ungen godt kan du jo fint ha 10-12 grader på soverommet. Jeg orket ikke det mens jeg ammet, for da måtte jeg jo ofte frem med puppen, men etterpå har vi hatt det så kaldt. Sønnen min har sovet i sovepose og med ullpysj. Både han og jeg sover definitivt best med kjølig og luftig soverom, og aller best sover vi ute i skogen under åpen himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at mange sier at de aldri ville satt ungen sin ut hvis de bodde i Oslo, siden jeg bor i Oslo og har satt min ut i timesvis siden han ble født, med babycall selvsagt, men Oslo er da mer enn blokker midt i sentrum. Det finnes folk som bor i hus her også :-)Anonymous poster hash: c2b90...8b0

Ja, men jeg bodde nå engang i fjerde etasje uten heis på Grønland jeg da, og der ville jeg aldri satt igjen ungen utenfor enda så mange som bor i hus i andre bydeler :)

Anonymous poster hash: 58de7...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var mye ute på farten og ville ikke være bundet til å måtte være hjemme hver gang det måtte soves, han vente seg dermed tidlig til å sove i vognen. Mange i barselgruppen min kunne ikke møtes før etter en viss tid fordi de måtte sitte og vente hjemme til de hadde sovet ferdig. I tillegg måtte de ligge i et mørkt rom og helt stille. Denne personen hadde store utfordringer da ungen begynte i barnehagen og bare måtte lære seg å sove ute i vogn.

Min sov mye bedre og lengre ute, og det er også sunnere og bedre enn å ligge inne.

Anonymous poster hash: c2b90...8b0

Det trenger ikke ha noen sammenheng. Vi endte opp med innesoving på mørkt soverom der det for meste var stille siden hun ikke sov godt i vogna. Ute var det langvarig veiarbeid og ekstremt mye bråk, og det hjalp heller ikke med trilleturer i stille omgivelser. Inne støvsugde vi riktignok en gang i blant utenfor døren, men ellers var det lite bråk - bare normale lyder fra TV, hårføner, musikk osv men døren hennes var for det meste lukket. Den første uka i barnehagen sov hun ingenting/lite, men det gikk kjapt over. Ingen barn er vant med å sove sammen med 13 andre unger når det løper 40 andre like ved og bråker, så en overgang blir det uansett.

Helt i starten pusset vi fremdeles opp huset vårt da datteren vår ble født og hun sovnet alltid når noen begynte med spikerpistolen. Plutselig var det slutt på dette (Mulig rundt 5-6 mnd?) og hun ble livredd høye lyder. Vi brukte lang tid på å lære henne at hårføner og støvsuger ikke var farlig, og fremdeles misliker hun høye lyder (Hun er 2,5 år).

At det er sunnere å sove ute er en sannhet med modifikasjoner. Det kommer helt ann på lufta ute. De som bor i storbyer kan vel ikke akkurat skryte av så innmari sunt utemiljø. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga verdens bratteste og tungeste trapp lar vi han oftest sove inne. Men når han først sover ute, så sover han så sinnsykt mye bedre og lenger enn når han sover inne. Frisk luft er kanon!



Anonymous poster hash: 5077e...29a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga verdens bratteste og tungeste trapp lar vi han oftest sove inne. Men når han først sover ute, så sover han så sinnsykt mye bedre og lenger enn når han sover inne. Frisk luft er kanon!

Anonymous poster hash: 5077e...29a

Hva med å åpne vinduet på full guffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når det er bitende kaldt ute?

Anonymous poster hash: 03b45...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hva gjør dere når det er bitende kaldt ute?

Anonymous poster hash: 03b45...572

Er det kaldere enn 7-8 minus, sover han inne i sengen sin. Det gjør han forøvrig innimellom selv om det ikke er kaldt også. Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske snodig, egentlig.

Selv hadde jeg aldri i livet greid å sove utendørs, jeg hadde rett og slett frosset meg fordervet. Tror ikke lagpålag med ull og pose hadde forandret på det.

Brrr. Friskt i minne diverse tellturer og søvnløse netter. :overrasket:



Anonymous poster hash: 85284...047
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når det er bitende kaldt ute?

Anonymous poster hash: 03b45...572

Nå ligger hun og sover i armene mine. Også tipper jeg det blir en ekstra hvil ettersom hun ikke sover like lenge når hun sover inne. Ofte timer jeg bilkjøring med hvilene også.

Anonymous poster hash: 6ab29...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva gjør dere når det er bitende kaldt ute?

Anonymous poster hash: 03b45...572

Setter vognen i gangen hvor det er kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere når det er bitende kaldt ute?

Anonymous poster hash: 03b45...572

Da sover de på rommene sine, men vinduet på gløtt.

Ganske snodig, egentlig.

Selv hadde jeg aldri i livet greid å sove utendørs, jeg hadde rett og slett frosset meg fordervet. Tror ikke lagpålag med ull og pose hadde forandret på det.

Brrr. Friskt i minne diverse tellturer og søvnløse netter. :overrasket:

Anonymous poster hash: 85284...047

Har du prøvd noen lag med ull, og vognpose? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Frisk luft er sunt

-Praktisk: like trygt og greit å sove overalt (barnehagen, på besøk, på tur osv)

-sovner lett og sover godt der

-deilig å få henne ut av leiligheten og ut på balkongen, får liksom heeeelt pause

-greit å ha forskjell på natt og dag

Anonymous poster hash: 026a5...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...