Gå til innhold

Alkohol et par dager etter EL - egget ikke festet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at vi skal gårdsbryllup rett etter jeg har EL.

Det er en helg med masse god mat og drikke, og jeg gleder meg masse!

Om jeg ikke er helt på jordet, så kan det ta opptil (?) 1 uke for egget og feste seg. Og dersom det klaffer denne mnd, så er egget mest sannsynlig ikke festet den helgen bryllupet er?

Nei, alkohol er ikke et must for meg, men litt av denne prosessen er å leve tilnærmet normalt inntil positivt test. Jeg har derfor lyst til å ta meg litt vin i bryllupet.

Er jeg helt ute å kjøre?

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Nei, lev livet! Tenk på alle som har drukket og røyket før de visste.. Vi har vært prøver i 1 1/2 år nå, og man kan ikke sette livet på vent, det er tøft nok og være prøver fra før av..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egget kan feste seg allerede fra 2-3 dager etter eggløsning.

http://altformamma.no/ekspertsvar/5033/expert_chat_message/item_normal

Synes forøvrig denne artikkelen sier det meste:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3410124.ece#.UuZS0xDsTIU

Og før dette blir en diskusjon - det får være opp til hver enkelt å bestemme hvordan man skal forholde seg til dette med alkohol og prøving. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for innspill og linker. Ja, alle må absolutt ta sone egne valg, men akkurat her syns jeg det er litt kjipt..

Jeg drikker sjeldent alkohol, så det er typisk at denne bryllupshelgen kommer etter el.

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takk for innspill og linker. Ja, alle må absolutt ta sone egne valg, men akkurat her syns jeg det er litt kjipt..

Jeg drikker sjeldent alkohol, så det er typisk at denne bryllupshelgen kommer etter el.

Anonymous poster hash: 205db...a54

Postet litt raskt.

Jeg vil i utgangspunktet drikke litt alkohol (er ikke snakk om å drikke seg dritings), og kunne hygge meg på den måten.

Det hadde bare føles bedre om man var trygg på at det ikke var skadelig ;)

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egget kan feste seg allerede fra 2-3 dager etter eggløsning.

http://altformamma.no/ekspertsvar/5033/expert_chat_message/item_normal

Synes forøvrig denne artikkelen sier det meste:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3410124.ece#.UuZS0xDsTIU

Og før dette blir en diskusjon - det får være opp til hver enkelt å bestemme hvordan man skal forholde seg til dette med alkohol og prøving. ;)

Jeg får ikke opp artikkelen fra Aftenposten, da jeg har lest de gratisartiklene jeg kan denne uken.

Lyst til en liten oppsummering?

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er hele artikkelen. :)

- Alkoholskader kan for eksempel gi seg utslag i at barnet senere får lærevansker, særlig litt høyere opp i skolen, samt problemer med sosial omgang, ADHD - alt fra lette problemer til mer alvorlige, sier hun.

- Fosteret får i seg alkohol helt fra begynnelsen, fordi alkohol lett krysser alle barrierer i kroppen og når fosteret selv om karsystemet ennå ikke er utviklet.

- Fosteret kan dø

- Alkohol skader hele graviditeten, men det er forskjell i hvor følsom den enkelte er for skade av alkohol. Helt i starten – de første dagene - kan fosteret dø, skriver Brubakk i svaret til en av innsenderne.

- I løpet av de første ukene er allerede nervesystemet i utvikling, og alkohol kan skade allerede da. Hvor mye er vanskelig å si, men for eksempel ved 23 dagers svangerskap kan det dø en del celler i anlegget til hjerne, celler som har å gjøre med utvikling av blant annet sanseorganene.

Ny forskning viser at fosteret kan ta skade også når mor bruker mindre mengder alkohol, ifølge Folkehelsa.

Mellom 60 og 600 barn kan hvert år bli født med større eller mindre alkoholskader i Norge. - Ganske full

- Hei, som så mange andre drakk jeg meg ganske full et par ganger før jeg ble klar over at jeg var gravid. Det vil si kanskje 3 til 5 ganger i løpet av de første 5 ukene jeg var gravid. Jeg drakk opptil 6 halvlitere hver gang. Hvor stor risiko utgjør dette for fosteret, og hva slags eventuelle skader kan dette påføre forsteret? spurte en av Aftenposten.nos lesere under nettpraten mandag.

- Forhåpentligvis gikk dette bra, men du kunne også ha risikert betydelig skade på fosteret med det alkoholinntaket. En rapport fra Holland nevner mer enn 6 glass ( det er ca 150 ml. i et glass som skal til) før man har risiko for et såkalt føtalt alkoholsyndrom - spesielt utseende, liten av vekst og mentale/kognitive problemer. Mindre skader er som sagt lærevensker, atferdsvansker og så videre. Fostert kan også ha gått helt fri, det er individuelle forskjeller i hvor følsom man er, svarte Brubakk.

Les om føtalt alkoholsyndrom (FAS) - en alvorlig, medfødt alkoholskade. Ikke eget blodomløp

- På mange av diskusjonsforumene på nett er det mange som skriver inn og er bekymret fordi de har drukket alkohol før de finner ut at de er gravide. De blir som regel beroliget med at det ikke er noe farlig de første ukene allikevel, siden mor og barn ikke deler blod. Stemmer det? spurte en annen leser. - For det første kan alkohol også skade helt i begynnelsen. Alkohol går inn i alle vev og kan skade fosteret før det har blodsirkulasjon. Det er klart at for enkeltindivider er det vanskelig å vite om lærevansker eller konsentrasjonsproblemer i ungdomsskolen kommer av alkoholbruk i svangerskapet, men sikker er du ikke. Da er det også for sent å angre at man drakk i svangerskapet... - Psykiske skader

Små mengder alkohol kan påvirke fosterets hjerne og få følger for barnets framtidige psykiske helse.

- Beregninger fra Sverige og USA innebærer at mellom 60 og 600 norske barn berøres hvert år. For det høyeste anslaget er også mindre skader på barna inkludert, sier direktør Jørg Mørland ved Folkehelseinstituttet i en artikkel på hjemmesidene til instituttet.

Se filmer om graviditet og alkohol her. Noen anbefaler alkohol

Daily Telegraph presenterte i fjor forskning som hevder at gravide kan drikke alkohol, og hevder at det kan ha positive effekter for barnet.

- Det finnes noen få artikler som sier at alkohol er ok i små mengder, men det finnes flere enn 12000 artikler som sier at alkohol er et meget giftig stoff for fosteret, sier overlege og professor Ann-Mari Brubakk.

- Jeg kjenner intet stoff som blir anbefalt i små mengder i svangerskapet når det er giftig for fosteret, sier hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Føler at det i hovedsak snakkes om de som er litt lenger på vei evt, ettersom det i mitt tilfelle ikke nødvendigvis er festet egg engang.

Men det er jo klart at det er best å være helt avholds uansett.

Æsj altså, jeg er så i tvil..

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet litt raskt.

Jeg vil i utgangspunktet drikke litt alkohol (er ikke snakk om å drikke seg dritings), og kunne hygge meg på den måten.

Det hadde bare føles bedre om man var trygg på at det ikke var skadelig ;)

Anonymous poster hash: 205db...a54

Problemet er vel at man aldri kan være trygg på det, dessverre.. Jeg holdt meg unna alkohol mellom eggløsning og mens for å være på den sikre siden. Har aldri vært prøvere i mer enn 6 mnd, så følte ikke at det rakk å gå utover livskvaliteten akkurat. :) Skjønner det kan være verre å være langtidsprøvere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Føler at det i hovedsak snakkes om de som er litt lenger på vei evt, ettersom det i mitt tilfelle ikke nødvendigvis er festet egg engang.

Men det er jo klart at det er best å være helt avholds uansett.

Æsj altså, jeg er så i tvil..

Anonymous poster hash: 205db...a54

Dette er jo ganske relevant:

- Fosteret får i seg alkohol helt fra begynnelsen, fordi alkohol lett krysser alle barrierer i kroppen og når fosteret selv om karsystemet ennå ikke er utviklet.

- Fosteret kan dø

- Alkohol skader hele graviditeten, men det er forskjell i hvor følsom den enkelte er for skade av alkohol. Helt i starten – de første dagene - kan fosteret dø, skriver Brubakk i svaret til en av innsenderne.

- På mange av diskusjonsforumene på nett er det mange som skriver inn og er bekymret fordi de har drukket alkohol før de finner ut at de er gravide. De blir som regel beroliget med at det ikke er noe farlig de første ukene allikevel, siden mor og barn ikke deler blod. Stemmer det? spurte en annen leser. - For det første kan alkohol også skade helt i begynnelsen. Alkohol går inn i alle vev og kan skade fosteret før det har blodsirkulasjon. Det er klart at for enkeltindivider er det vanskelig å vite om lærevansker eller konsentrasjonsproblemer i ungdomsskolen kommer av alkoholbruk i svangerskapet, men sikker er du ikke. Da er det også for sent å angre at man drakk i svangerskapet... - Psykiske skader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er farlig. Hvor mange har ikke vært full før de i det hele tatt fant ut at de var gravide ?

Sier ikke at gravide eller prøvere skal drikke seg dritings og tro det går bra hver gang, men det er rimelig overdrevent det med alkohol og graviditet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at man aldri kan være trygg på det, dessverre.. Jeg holdt meg unna alkohol mellom eggløsning og mens for å være på den sikre siden. Har aldri vært prøvere i mer enn 6 mnd, så følte ikke at det rakk å gå utover livskvaliteten akkurat. :) Skjønner det kan være verre å være langtidsprøvere..

Ja, er jo enig..

Jeg drikker nesten aldri, og absolutt ikke hver mnd. Men i disse anledningene syns jeg det er hyggelig å ta et par glass vin.

Åååååå altså :fnise:

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er farlig. Hvor mange har ikke vært full før de i det hele tatt fant ut at de var gravide ?

Sier ikke at gravide eller prøvere skal drikke seg dritings og tro det går bra hver gang, men det er rimelig overdrevent det med alkohol og graviditet.

Det kan absolutt være skadelig, så det er ikke bare å kimse av.

Stort sett går det derimot bra, men spørsmålet er om man skal ta den sjansen..

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er jo enig..

Jeg drikker nesten aldri, og absolutt ikke hver mnd. Men i disse anledningene syns jeg det er hyggelig å ta et par glass vin.

Åååååå altså :fnise:

Anonymous poster hash: 205db...a54

Det skjønner jeg. Mest sannsynlig går det jo helt fint. For min del gikk det også i at dersom det skulle vise seg at jeg var gravid ville jeg bekymret meg gjennom hele svangerskapet fordi jeg visste at jeg hadde inntatt alkohol. Ville slippe å ha den ekstra tingen å bekymre meg for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er farlig. Hvor mange har ikke vært full før de i det hele tatt fant ut at de var gravide ?

Sier ikke at gravide eller prøvere skal drikke seg dritings og tro det går bra hver gang, men det er rimelig overdrevent det med alkohol og graviditet.

Å? Hvordan kan du konkludere med det, når ikke engang fagpersoner kan uttale seg bastant om dette?

Ja, er jo enig..
Jeg drikker nesten aldri, og absolutt ikke hver mnd. Men i disse anledningene syns jeg det er hyggelig å ta et par glass vin.

Åååååå altså :fnise:

Anonymous poster hash: 205db...a54

Dere kan jo hoppe over prøvingen den måneden, hvis du absolutt vil drikke?




Anonymous poster hash: c5861...85e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er farlig. Hvor mange har ikke vært full før de i det hele tatt fant ut at de var gravide ?

Hva slags kunnskapsløst argument er det der? Ja - mange drikker før de finner ut at de er gravide. Så langt har du jo rett. Men hvordan hopper du fra det til at det er ufarlig? Har du kilde? Link?

Mange er på fylla før de vet de er gravide. Det fødes mellom 60 og 600 barn med alkoholskader hvert år. Altså mellom 1 av 100 og en av 1000 av alle barna som blir født. Alkohol skader. Hvilke mengder som skader derimot er omdiskutert, men det ser ut til at små inntak ikke utgjør noen stor fare. Man anbefaler likevel totalavhold siden man faktisk ikke vet helt sikkert. I TS' tilfelle ville jeg ansett det som helt trygt å ta seg et glass vin. Men jeg ville også ha stoppet der.

Anonymous poster hash: 9c55b...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å? Hvordan kan du konkludere med det, når ikke engang fagpersoner kan uttale seg bastant om dette?

Dere kan jo hoppe over prøvingen den måneden, hvis du absolutt vil drikke?

Anonymous poster hash: c5861...85e

Enig i dette. Dere kan jo utsette prøvingen og drikke med god samvittighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. Dere kan jo utsette prøvingen og drikke med god samvittighet. :)

Vil jo ikke det heller. Vil ha i pose og sekk, takk :fnise:

Anonymous poster hash: 205db...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo ikke det heller. Vil ha i pose og sekk, takk :fnise:

Anonymous poster hash: 205db...a54

Har ikke moren din lært deg at man ikke alltid kan få nettopp det? :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være skadelig, så det er ikke bare å kimse av.

Stort sett går det derimot bra, men spørsmålet er om man skal ta den sjansen..

Anonymous poster hash: 205db...a54

Sa ikke at ikke kunne være skadelig, det er jeg klar over, men folk flest tror det er langt farligere en det egentlig er. OM det er så farlig, så burde flere av oss idag være totalt skakkjørte. Men nei, altså, hva er vitsen å ta sjansen, selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...