Gå til innhold

Lær dere norsk!


Vasilisa

Anbefalte innlegg

Gjest constance90

Er så enig med deg TS! Jobber på et sykehjem, å der drar dem inn utenlandske arbeidere i hytt og pine, å de kan selvfølgelig ikke skikkelig norsk. Dette skaper enormt stor frustrasjon både for oss og spesielt for de stakkars pasientene som ikke forstår hva disse utleningene sier.

Gamle, syke mennesker som både ser og hører dårlig skal prøve og kommunisere med disse, kan tenke dere selv hvor ille det er. Ofte skjønner ikke de utenlandske ansatte hva pasientene sier, de svarer bare et eller annet og løper. Mange av pasientene uttrykker stor misnøye med at utleningene skal stelle dem, forståelig nok. Både jeg og flere av mine kollegaer søker oss andre jobber nå, så ille har det blitt.

Mange har allerede sluttet.

Hvor skal dette ende? Minstekravet er ihvertfall at de lærer seg norsk hvis de absolutt skal komme hit, det handler om trygghet, sikkerhet og at pasienter blir ivaretatt på en skikkelig måte.

Anonymous poster hash: 2e221...ecf

Så bra du slutter. Du er jo ikke verdig ditt yrke når du skiller sånn. Mennesker er mennesker, uansett språk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bloggerutennavn

Er så enig med deg TS! Jobber på et sykehjem, å der drar dem inn utenlandske arbeidere i hytt og pine, å de kan selvfølgelig ikke skikkelig norsk. Dette skaper enormt stor frustrasjon både for oss og spesielt for de stakkars pasientene som ikke forstår hva disse utleningene sier.

Gamle, syke mennesker som både ser og hører dårlig skal prøve og kommunisere med disse, kan tenke dere selv hvor ille det er. Ofte skjønner ikke de utenlandske ansatte hva pasientene sier, de svarer bare et eller annet og løper. Mange av pasientene uttrykker stor misnøye med at utleningene skal stelle dem, forståelig nok. Både jeg og flere av mine kollegaer søker oss andre jobber nå, så ille har det blitt.

Mange har allerede sluttet.

Hvor skal dette ende? Minstekravet er ihvertfall at de lærer seg norsk hvis de absolutt skal komme hit, det handler om trygghet, sikkerhet og at pasienter blir ivaretatt på en skikkelig måte.

Anonymous poster hash: 2e221...ecf

Det er jo ikke utlendingene sin feil at de får jobb på sykehjem? Det er jo idiotisk av arbeidsgiveren å ansette noen som ikke kan norsk på et slikt sted. De er vel bare glad for å ha en jobb tenker jeg? Jeg regner med de som jobber på sykehjem er voksne mennesker, og det er vanskeligere for dem å lære seg norsk. Men å få seg jobb er jo et skritt i riktig retning. Om sykehjem er plassen for det kan jo selvfølgelig diskuteres, men jeg er sikker på at det hadde blitt større diskusjoner om de hadde takket nei til en jobb på sykehjem. (ergo, de gidder ikke jobbe)

Endret av bloggerutennavn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg TS! Jobber på et sykehjem, å der drar dem inn utenlandske arbeidere i hytt og pine, å de kan selvfølgelig ikke skikkelig norsk. Dette skaper enormt stor frustrasjon både for oss og spesielt for de stakkars pasientene som ikke forstår hva disse utleningene sier.

Gamle, syke mennesker som både ser og hører dårlig skal prøve og kommunisere med disse, kan tenke dere selv hvor ille det er. Ofte skjønner ikke de utenlandske ansatte hva pasientene sier, de svarer bare et eller annet og løper. Mange av pasientene uttrykker stor misnøye med at utleningene skal stelle dem, forståelig nok. Både jeg og flere av mine kollegaer søker oss andre jobber nå, så ille har det blitt.

Mange har allerede sluttet.

Hvor skal dette ende? Minstekravet er ihvertfall at de lærer seg norsk hvis de absolutt skal komme hit, det handler om trygghet, sikkerhet og at pasienter blir ivaretatt på en skikkelig måte.

Anonymous poster hash: 2e221...ecf

Har ikke arbeidsgiver et ansvar her? Er det de utelandske arbeiderne sin feil at de blir ansatt? I helsevesenet er det konstant mangel på personell, hvem skulle da ha jobbet dersom ingen av disse utenlandske arbeiderne var der?

Jeg er helt enig i at for at det skal være en god arbeidsplass så må man snakke norsk, men det må da legges tilrette for at voksne mennesker som kommer hit lærer seg norsk :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk som ikke opprinnelig er norske er flinke til å lære seg språket. Langt verre med alle de som er født og oppvokst her, som fortsatt ikke evner å skrive brukbart norsk - tekster fulle av særskrivingsfeil og ymse skrive- og grammatikkfeil, til tross for minst ti års gratis skolegang. De burde skjemmes.

Anonymous poster hash: fd80d...866

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommer hit for å jobbe et år eller to. På en del arbeidsplasser er engelsk språket man bruker for å kommunisere skriftlig og muntlig. Både av de som har norsk som morsmål og de som har andre språk som morsmål. Og kreve at disse arbeiderne, som jobber internasjonalt, skal lære seg norsk for ett til to år, syns jeg er tullete.

Videre har du flykninger som har bodd kort tid i landet. Norsk er ikke det letteste språket å lære seg, så at det kan tid syns jeg må være forståelig. Og for de som i utgangspunktet er analfabet så er det neimen ikke rart det tar tid å lære seg å skrive og lese på norsk.

Og alle turistene som besøker Norge i løpet av året. Det kan ikke kreves at de skal lære seg å si ”takk” en gang.

Bildet er ikke svart-hvitt. Det er ikke alle som ikke kan norsk som er late og dumme. Og at sjefen din prøvde å lære seg norsk via youtube syns jeg viser engasjement i stede for latskap.

Vedrørende flaggdebatten må jeg si: les denne:

http://livingersblogg.blogspot.no/2013/04/kildekritikk-den-enkeltes-ansvar-i.html

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en mann som har vært her i Norge i 9 år, og har en veldig sosial jobb - folk rundt han hele dagen. Likevel høres det ut som han nettopp har flyttet hit. Virker ikke som han gidder.

Så har jeg en bekjent som flyttet hit fra Japan for litt over 1 år siden, og så lenge jeg har kjent henne har jeg opplevd henne som kjempemotivert til å komme inn både språket og kulturen vår. Hun snakker allerede meget godt norsk, til tross for at hun ikke har hatt noe jobb enda. Hun har hatt norskkurs, og det er alt. Det er sånn jeg ønsker at våre nye naboer skal være!

Og hadde jeg flyttet til et nytt land... Jeg hadde gjort alt for å lære meg språket så jeg kunne bli forstått og få en enklere hverdag, forhåpentligvis med flere nye venner også.



Anonymous poster hash: c7b62...41e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen kommer hit for å jobbe et år eller to. På en del arbeidsplasser er engelsk språket man bruker for å kommunisere skriftlig og muntlig. Både av de som har norsk som morsmål og de som har andre språk som morsmål. Og kreve at disse arbeiderne, som jobber internasjonalt, skal lære seg norsk for ett til to år, syns jeg er tullete.

Videre har du flykninger som har bodd kort tid i landet. Norsk er ikke det letteste språket å lære seg, så at det kan tid syns jeg må være forståelig. Og for de som i utgangspunktet er analfabet så er det neimen ikke rart det tar tid å lære seg å skrive og lese på norsk.

Og alle turistene som besøker Norge i løpet av året. Det kan ikke kreves at de skal lære seg å si ”takk” en gang.

Bildet er ikke svart-hvitt. Det er ikke alle som ikke kan norsk som er late og dumme. Og at sjefen din prøvde å lære seg norsk via youtube syns jeg viser engasjement i stede for latskap.

Vedrørende flaggdebatten må jeg si: les denne:

http://livingersblogg.blogspot.no/2013/04/kildekritikk-den-enkeltes-ansvar-i.html

For ikke å glemme at for noen år siden fikk ikke asylsøkere som står på vent lov å gå på norskkurs heller.

Arbeidsinnvandrere må betale det selv, og det koster gjerne 5-6000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å glemme at for noen år siden fikk ikke asylsøkere som står på vent lov å gå på norskkurs heller.

Arbeidsinnvandrere må betale det selv, og det koster gjerne 5-6000.

Ja, ennå en grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som bosetter dere i Norge. Er det så vanskelig å hvertfall prøve å lære seg det norske språket?! Ærlig talt, blir bare så frustrert. Hva er greia? Er det latskap det går på? Sikter selvfølgelig kun til de som ikke en gang gidder å prøve. Hadde en sjef tidligere som prøvde å lære seg norsk via youtube. Ikke var han veldig flink til å lese, skrive eller prate. J.Æ.V.L.I.G frustrerende. Og NEI, dere skal IKKE ha deres flagg i 17. Mai toget. Det er NORGES NASJONALDAG nemlig. Ikke deres. Jeg måtte bare få ut dette nå fordi det nettopp var en mann innom som ikke leste lappen jeg hadde hengt ved bensinpumpene om at han skulle BETALE FØRST, FYLLE ETTERPÅ. "Jaj ikke skjønne hva som stå" Nei, vet du hva, det er for faen ikke mitt problem.

Takk for meg.

Svært så rask du er til å dømme andre. For alt du vet kunne denne mannen som ikke forstod lappen du hadde hengt opp, ikke ha bodd i Norge særlig lenge og kanskje holdt på å lære seg norsk. Det tar tross alt tid å lære seg et nytt språk. Dersom vedkommende har bodd i Norge i mange mange år, er jeg enig. Folk bør i det minste gjøre en innsats for å lære seg språket i landet en bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk som ikke opprinnelig er norske er flinke til å lære seg språket. Langt verre med alle de som er født og oppvokst her, som fortsatt ikke evner å skrive brukbart norsk - tekster fulle av særskrivingsfeil og ymse skrive- og grammatikkfeil, til tross for minst ti års gratis skolegang. De burde skjemmes.

Anonymous poster hash: fd80d...866

Men kanskje de har dysleksi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en mann som har vært her i Norge i 9 år, og har en veldig sosial jobb - folk rundt han hele dagen. Likevel høres det ut som han nettopp har flyttet hit. Virker ikke som han gidder.

Så har jeg en bekjent som flyttet hit fra Japan for litt over 1 år siden, og så lenge jeg har kjent henne har jeg opplevd henne som kjempemotivert til å komme inn både språket og kulturen vår. Hun snakker allerede meget godt norsk, til tross for at hun ikke har hatt noe jobb enda. Hun har hatt norskkurs, og det er alt. Det er sånn jeg ønsker at våre nye naboer skal være!

Og hadde jeg flyttet til et nytt land... Jeg hadde gjort alt for å lære meg språket så jeg kunne bli forstått og få en enklere hverdag, forhåpentligvis med flere nye venner også.

Anonymous poster hash: c7b62...41e

Det var et tvillingpar fra Litauen som flyttet til Norge når jeg gikk på ungdomsskolen for mange år siden. De flyttet til Norge i sommerferien, og når de gikk ut av tiende klasse ett år senere hadde de sekser i både norsk og mange av de andre fagene. De hadde det i seg, de lærte språk fort.

Likevell er det veldig vanskelig for noen å lære språk, de prøver og prøver men det ligger bare ikke for dem. Man må ha litt språkøre for å lære seg et språk helt annerledes fra sitt eget. Selvfølgelig skal man prøve så godt man kan, og ikke gi opp, men man skal ikke ta det som en selvfølge at alle klarer det.

Anonymous poster hash: bfe93...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje de har dysleksi

Da bør de ikke spy ut hets mot andre som ikke kan språket perfekt.

Anonymous poster hash: fd80d...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som bosetter dere i Norge. Er det så vanskelig å (1) hvertfall prøve (2) å lære seg det norske språket?! Ærlig talt, (3) blir bare så frustrert. Hva er greia? Er det latskap det går på? Sikter selvfølgelig kun til de som ikke en gang gidder å prøve. Hadde en sjef tidligere som prøvde å lære seg norsk via (4) youtube. (5) Ikke var han veldig flink til å lese, skrive eller prate. J.Æ.V.L.I.G frustrerende. Og NEI, dere skal IKKE ha deres flagg i 17. (6) Mai toget. Det er NORGES NASJONALDAG (7) nemlig. Ikke deres. Jeg måtte bare få ut dette nå fordi det nettopp var en mann innom som ikke leste lappen jeg hadde hengt ved bensinpumpene om at han skulle BETALE FØRST, FYLLE ETTERPÅ. "Jaj ikke skjønne hva som stå" Nei, vet du hva, det er for faen ikke mitt problem.

Takk for meg.

1. Det er ingenting som heter "hvertfall". Det korrekte begrepet er "i hvert fall".

2. Ved oppramsing av infinitiver bruker man og. "Å prøve og lære seg", ikke "å prøve å lære seg".

3. Du bruker i flere setninger kun verbet, og glemmer subjektet.

4. YouTube er et egennavn, og skal ha stor Y (og stor T).

5. Denne setningen er ufullstendig. "Ikke kunne han lese, og ikke kunne han skrive" ville vært en grei setning, men "Ikke kunne han lese eller skrive" er en grammatisk gal setning.

6. Mai skrives med liten "m" så sant det ikke er første ord i en setning.

7. Her burde det vært et komma før "nemlig".

...og så videre. Det var vel forresten en de/dem-feil her et sted også.

Det er vel de færreste som skriver perfekt, men det fremstår som meget uintelligent å lage en tråd for å rakke ned på de som ikke kan norsk, uten å kunne det selv.

Anonymous poster hash: fd80d...866

Anonymous poster hash: fd80d...866

Anonymous poster hash: fd80d...866

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære dere som bosetter dere i Norge. Er det så vanskelig å hvertfall prøve å lære seg det norske språket?! Ærlig talt, blir bare så frustrert. Hva er greia? Er det latskap det går på? Sikter selvfølgelig kun til de som ikke en gang gidder å prøve. Hadde en sjef tidligere som prøvde å lære seg norsk via youtube. Ikke var han veldig flink til å lese, skrive eller prate. J.Æ.V.L.I.G frustrerende. Og NEI, dere skal IKKE ha deres flagg i 17. Mai toget. Det er NORGES NASJONALDAG nemlig. Ikke deres. Jeg måtte bare få ut dette nå fordi det nettopp var en mann innom som ikke leste lappen jeg hadde hengt ved bensinpumpene om at han skulle BETALE FØRST, FYLLE ETTERPÅ. "Jaj ikke skjønne hva som stå" Nei, vet du hva, det er for faen ikke mitt problem.

Takk for meg.

Tror at om jeg hadde vært utlending, så ville jeg skrevet forfderligg barre får å iritere dæ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mrs. Random Nick

Kjære dere som bosetter dere i Norge. Er det så vanskelig å hvertfall prøve å lære seg det norske språket?! Ærlig talt, blir bare så frustrert. Hva er greia? Er det latskap det går på? Sikter selvfølgelig kun til de som ikke en gang gidder å prøve. Hadde en sjef tidligere som prøvde å lære seg norsk via youtube. Ikke var han veldig flink til å lese, skrive eller prate. J.Æ.V.L.I.G frustrerende. Og NEI, dere skal IKKE ha deres flagg i 17. Mai toget. Det er NORGES NASJONALDAG nemlig. Ikke deres. Jeg måtte bare få ut dette nå fordi det nettopp var en mann innom som ikke leste lappen jeg hadde hengt ved bensinpumpene om at han skulle BETALE FØRST, FYLLE ETTERPÅ. "Jaj ikke skjønne hva som stå" Nei, vet du hva, det er for faen ikke mitt problem.

Takk for meg.

Hva vet du om hvor lite eller mye de faktisk anstrenger seg for å lære seg norsk? Norsk er svært forskjellig fra enkelte andre språk her i verden. Jeg mener også at språk er svært viktig å lære når man er ny i ett nytt land. Likevel er det slik at noen lærer realfag fortest, mens andre lærer seg språkfag fortere. En annen ting er at mange av utlendingene har vært gjennom fæle ting i livet før de kom seg hit, og det kan hende man sliter med litt psykologiske ting som gjør at det går enda saktere å lære seg det nye språket.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er hysterisk at de fleste som klager på innvanderes språk (ikke bare her, men på Facebook også videre) ikke akkurat er de stødigste i norsk selv, og det må jo egentlig være hakket pinligere?

Men altså, det meste av språkbarrierer er overkommelig, bare man har tålmodighet til det. Det hjelper ikke å hisse seg opp hvis man har problemer med å forstå eller gjøre seg forstått. Hvis det ikke hjelper får du trøste deg med at det antakeligvis er mer frustrerende og irriterende for de som ikke kan norsk å bo i Norge, enn det er for oss med norsk som morsmål å omgås dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen språknazist, hverken muntlig eller skriftlig. Om jeg går inn i en butikk som betjenes av en av våre nye landsmenn, forventer jeg ikke at norsken skal være perfekt, men det er frustrerende om vedkommende omtrent ikke skjønner hva jeg sier om jeg stiller et spørsmål, og knapt nok hva de sier selv. Synes ikke det er for mye forlangt i et service yrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte noen språknazist, hverken muntlig eller skriftlig. Om jeg går inn i en butikk som betjenes av en av våre nye landsmenn, forventer jeg ikke at norsken skal være perfekt, men det er frustrerende om vedkommende omtrent ikke skjønner hva jeg sier om jeg stiller et spørsmål, og knapt nok hva de sier selv. Synes ikke det er for mye forlangt i et service yrke.

Det var ikke dette tråden handler om.

Anonymous poster hash: bfe93...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...