Gå til innhold

Lær dere norsk!


Vasilisa

Anbefalte innlegg

Gjest constance90

Hvordan er det stygt av meg å ønske at de skal lære seg det norske språket når de bor her?

Les første meldingen sin igjen så kan du se hvor hetsende og stygg den var. Å ønske at noen skal lære seg språket er ikke stygt men du la det fram på en ufattelig umoden og nedverdigende måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les første meldingen sin igjen så kan du se hvor hetsende og stygg den var. Å ønske at noen skal lære seg språket er ikke stygt men du la det fram på en ufattelig umoden og nedverdigende måte.

Så dumt da. Jeg er så lei meg altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt opp dansker helt. De kommer hit i hopetall og så sutrer de over at vi ikke har neonrøde pølser. De burde være takknemlige for at de i det hele tatt får komme hit.

Dansker og de pølsene, er de god gode tro? Skremmende farge på de pølsene :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble irritert fordi han prøvde å fylle uten å betale først, noe som gjør det veldig vanskelig for begge to ettersom jeg ikke har lov til å åpne pumpene midt på natta. Jeg så i tillegg at han stod og leste på lappen og jeg vet han kan lese norsk. Da var klokka halv seks og jeg hadde vært på jobb siden 23 dagen før og var sliten. Fyren irriterte meg. Jeg er forresten 21

Da er jo problemet at han er en tulling som tror regler ikke gjelder ham, hvorfor startet du ikke en tråd om det istedenfor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de dra. Honestly. Jeg bor i Norge og skriver på norsk. Hvis de ikke liker det så kan de godt pakke koffertene sine og dra sin vei.

Har du tenkt på dette?

Hvis du var en flyktning og måtte flykte, ikke flytte, FLYKTE til et annet land der de ikke snakker det eneste språket du kan, (ofte sånn i muslimske land)

Du måtte lære deg et helt nytt språk som ikke engang er på samme språktre.

Innlegget er ryddet for personangrep.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere som bosetter dere i Norge. Er det så vanskelig å hvertfall prøve å lære seg det norske språket?! Ærlig talt, blir bare så frustrert. Hva er greia? Er det latskap det går på? Sikter selvfølgelig kun til de som ikke en gang gidder å prøve. Hadde en sjef tidligere som prøvde å lære seg norsk via youtube. Ikke var han veldig flink til å lese, skrive eller prate. J.Æ.V.L.I.G frustrerende. Og NEI, dere skal IKKE ha deres flagg i 17. Mai toget. Det er NORGES NASJONALDAG nemlig. Ikke deres. Jeg måtte bare få ut dette nå fordi det nettopp var en mann innom som ikke leste lappen jeg hadde hengt ved bensinpumpene om at han skulle BETALE FØRST, FYLLE ETTERPÅ. "Jaj ikke skjønne hva som stå" Nei, vet du hva, det er for faen ikke mitt problem.

Takk for meg.

Typisk rage post, dette her.

1. Hvis du skal dømme alle utlendinger du ser i løpet av livet ditt fordi de ikke snakker godt norsk burde du stoppe og tenke over hvor lenge de har bodd her. Hvem vet, kanskje han som sa til deg at han ikke forsto lappen flytta til Norge for ett par måneder siden. Det er ikke SÅ lett å lære seg språket på et par måneder. Normalt tar det omkring 1-2 år.

Dette med 17.mai og utenlandsk flagg var vel en ''metode'' for å skape et mer inkluderende samfunn. Et moderne Norge. Den debatten ligger død og har gjort det lenge, så skjønner ikke hvorfor du blir så sur av det. Faktisk, tviler jeg på at majoriteten av utlendinger ønsker å vaie sine flag i toget....

Anonymous poster hash: cc55c...148

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvom i den vestlige verden anses det som vanlig å integrere seg og lære seg språket i det landet man bosetter seg, så er ikke dette så vanlig tankegang for de som flytter øst fra.



Anonymous poster hash: cc55c...148
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal først, fyll etterpå :klo:

Trodde det var vanlig nå jeg..? <_< Ettersom det har vært en del som har fylt opp tanken og så stukket av fra betalingen. Når man betaler først så slipper man jo folk som stikker av.

Betal først? Jeg vet jo ikke hvor mange liter det går på tanken før jeg har fyllt.

Hva salgs bondestasjon er dette? Betale før man fyller? Ha ha ha.

På en bensinstasjon borte på Frogner her i Oslo som jeg bor, er det akkurat det samme. Betal først, fyll etterpå. :P

http://www.vl.no/samfunn/vil-kreve-betaling-for-du-far-fylle/

Nå vil bensinstasjonene komme tyveriene til livs. Flere vurderer å innføre ordningen mange nordmenn kjenner fra USA:

Før du får fylle drivstoff på bilen, må du ha betalt summen du vil fylle for.

Landet rundt opplever forhandlere at folk fyller bensin og diesel og stikker av fra regningene.

Ingen penger, ingen bensin. Forhåndsbetaling er løsningen, mener bransjeforeningen.

Da må kunder betale på forhånd og får kun fylle drivstoff for den summen de har betalt for. Det er et tiltak som blir mer og mer aktuelt på de store stasjonene der dette er et veldig stort problem, sier Carho.

http://www.nrk.no/rogaland/stadig-flere-stikker-fra-pumpa-1.11036994

Det der stussa jeg også veldig over. Det ville aldri falt meg inn å betale bensinen før jeg fyller tanken!

http://www.dinside.no/895818/tester-ut-forhaandsbetaling-av-bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle steder i utlandet (faktisk veldig få) det står på engelsk. Hvofor skal vi være noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neither. Det er en karakter i en av favoritt bøkene mine

Lær deg norsk!

Anonymous poster hash: 3e282...a90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om danskene! Skjønner ikke et kvekk! Er de ikke interessert i å integrere seg, eller?

Det er jeg rimelig sikker på at de er :P

Skjønner ikke et kvekk av danskene? Jo da, det er noe med den der at "hvis du bare vil gå inn for det..." :fnise:

Det er lettere å lese dansk enn å lese svensk, men så er det lettere å forstå svensk enn å forstå dansk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle fått de ut av landet uansett om de kunne språket eller ikke. Har nok med oss selv her.

...og det med flagget på 17 mai trenger vi ikke en gang begynne på...



Anonymous poster hash: 4c9c4...967
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er blitt internasjonalt. Vi har olja og arbeidsplassene. Get used to it ;)

Ja, vi er et internasjonalt land, med til dels multikulturelle samfunn. Det vil der i mot ikke bety at de som kommer til landet vårt ikke må tilpasse seg, lære språket vårt/lover o.l.

Fikk nylig høre om en bedrift hvor de norske måtte gå på kurs for språkopplæring i polsk. Da går man i feil retning, og jobber mot et samfunn hvor de som immigrerer hit blir en del av det totalitære.

Anonymous poster hash: 82ae5...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest constance90

Ja, vi er et internasjonalt land, med til dels multikulturelle samfunn. Det vil der i mot ikke bety at de som kommer til landet vårt ikke må tilpasse seg, lære språket vårt/lover o.l.

Fikk nylig høre om en bedrift hvor de norske måtte gå på kurs for språkopplæring i polsk. Da går man i feil retning, og jobber mot et samfunn hvor de som immigrerer hit blir en del av det totalitære.

Anonymous poster hash: 82ae5...dd9

Det høres helt fantastisk ut! Hvilken bedrift er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å svare deg seriøst, men herregud for en drittunge du er! 21 år? Og så jævlig umoden og med så lite innsikt?

Du må gjøre noen ting allerede imorgen.

1. Steriliser deg, få aldri barn.

2. Meld deg ut av samfunnet, lær aldri noe mer enn du kan i dag. Helst lobotomer deg.

3. Verden har det bra uten slike som deg.



Anonymous poster hash: 9a4e8...81a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er så enig med deg TS! Jobber på et sykehjem, å der drar dem inn utenlandske arbeidere i hytt og pine, å de kan selvfølgelig ikke skikkelig norsk. Dette skaper enormt stor frustrasjon både for oss og spesielt for de stakkars pasientene som ikke forstår hva disse utleningene sier.

Gamle, syke mennesker som både ser og hører dårlig skal prøve og kommunisere med disse, kan tenke dere selv hvor ille det er. Ofte skjønner ikke de utenlandske ansatte hva pasientene sier, de svarer bare et eller annet og løper. Mange av pasientene uttrykker stor misnøye med at utleningene skal stelle dem, forståelig nok. Både jeg og flere av mine kollegaer søker oss andre jobber nå, så ille har det blitt.

Mange har allerede sluttet.

Hvor skal dette ende? Minstekravet er ihvertfall at de lærer seg norsk hvis de absolutt skal komme hit, det handler om trygghet, sikkerhet og at pasienter blir ivaretatt på en skikkelig måte.



Anonymous poster hash: 2e221...ecf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noensinne tenkt over hvordan det hadde vært for deg å bosette deg i et nytt land med nytt språk?

Anonymous poster hash: d5246...529

Jeg skjønner godt det kan være vanskelig og skummelt å komme til et helt nytt land, men for de som ikke prøver å lære språket blir det ikke mindre skummelt. Jeg tenker værtfall at dess mer man kan kommunisere med de rundt seg, dess lettere blir det i hverdagen. Værtfall for de som ikke kan engelsk heller.

Dessuten er det ikke alle norske som kan engelsk heller, og om du feks får jobb som bussjåfør må du kunne kommunisere med alle, de eldre som ikke kan engelsk skal ikke måtte slite med å fylle på månedskortet fordi sjåføren ikke kan kommunisere (ja jeg har sett det har skjedd flere ganger).

Det handler også om å respektere det landet man kommer til og de som bor der. Det er respektløst å ikke engang prøve å lære. Jeg har mange kunder innom som blir sur på MEG når jeg ikke skjønner den ekstremt dårlige engelsken de kommer med.

Anonymous poster hash: 5830c...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...