Gå til innhold

Til dere som reagerer på nærlys + grøftelys/tåkelys/tullelys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er grunnen til at dere reagerer negativt pga det ikke er lov eller om det er blender deg?

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg synes at alle biler med xeon lys (uansett om de bruker grøftelys eller ikke) er mye verre å møte på enn biler med gule halogen lys.

Vet ikke hva jeg vil med denne tråden, bare litt nysgjerrig.



Anonymous poster hash: 0b3cc...275
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er forstyrrende og blir blendet når folk bruker lysene sine feil.

Samme om det er gule eller xenonlys

Anonymous poster hash: 0b3cc...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer fordi 95% av de som kjører med nærlys+tåkelys ender med altfor høy lysstyrke, slik at det blender meg. Satans irriterende pa langkjøring, livsfarlig i bystrøk der det kan lure fotgjengere bak enhver bil. Men jeg irriterer meg minst like mye over de som står parkert med nærlysene på. ØNSKER de at passasjerene de laster av/på skal bli påkjørt???

Anonymous poster hash: 76058...46c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over det fordi jeg blir blendet. Dessuten har altfor mange lysene stilt ganske langt opp, så de lyser fører av møtende bil midt i øynene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av (mange) ting man med god grunn kan irritere seg over i trafikken er denne stadig mer utbredte kombinasjonen av nærlys og tåkelys blant verstingene. Hvorfor? Jo, pga at dagens biler som oftest er utstyrt med kraftige xenon-lys som i seg selv er en prøvelse å møte på saltede svarte, reflekterende veier/gater. Når så disse überkuuuule idiotene i tillegg pøser på med skarpe tåkelys, blir det som å passere selveste sola langs veien, mao fullstendig blendende og uten sjangs til å få med seg det som måtte befinne seg av fotgjengere, barn, dyr osv i veikanten.

At ikke politi og vegmyndigheter slår ned på denne galskapen i større grad, kan man jo bare undres over i disse overfokuserte tider hva sikkerhet og innskjerping av fartsgrenser, fartsdumper snart til og med på motorveiene (sikkert), angår...

Videre har man også disse tullingene som går hen og kjøper seg jukse-xenon (blå halogenpærer som skal ligne xenon). Mange av disse ulovlige piratpærene mangler assymetrisk nærlys, altså de gir en mye videre, bredere og høyere lysstråle, noe ala tåkelys og er helt forj.... blendende. Har mange ganger fått slike i speilet, og gjerne helt oppi ræva (for disse kjører gjerne eldre Golf, BMW osv og skal fort frem), og eneste alternativ har bare vært å kjøre til siden og slippe faenskapet forbi!

Så som sagt, nok av ting å irritere seg over der ute, og det blir ikke mindre av det når politi og veimyndigheter åpenbart lar det skure og gå. Og den dagen man kjører ihjel noen hjelper det sannsynligvis lite å forsvare seg med at man ble blendet av en idiot med hele stjernegalleriet i grillen. Lys-terroristen slipper nok seirende unna uansett...!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av (mange) ting man med god grunn kan irritere seg over i trafikken er denne stadig mer utbredte kombinasjonen av nærlys og tåkelys blant verstingene. Hvorfor? Jo, pga at dagens biler som oftest er utstyrt med kraftige xenon-lys som i seg selv er en prøvelse å møte på saltede svarte, reflekterende veier/gater. Når så disse überkuuuule idiotene i tillegg pøser på med skarpe tåkelys, blir det som å passere selveste sola langs veien, mao fullstendig blendende og uten sjangs til å få med seg det som måtte befinne seg av fotgjengere, barn, dyr osv i veikanten.

At ikke politi og vegmyndigheter slår ned på denne galskapen i større grad, kan man jo bare undres over i disse overfokuserte tider hva sikkerhet og innskjerping av fartsgrenser, fartsdumper snart til og med på motorveiene (sikkert), angår...

Videre har man også disse tullingene som går hen og kjøper seg jukse-xenon (blå halogenpærer som skal ligne xenon). Mange av disse ulovlige piratpærene mangler assymetrisk nærlys, altså de gir en mye videre, bredere og høyere lysstråle, noe ala tåkelys og er helt forj.... blendende. Har mange ganger fått slike i speilet, og gjerne helt oppi ræva (for disse kjører gjerne eldre Golf, BMW osv og skal fort frem), og eneste alternativ har bare vært å kjøre til siden og slippe faenskapet forbi!

Så som sagt, nok av ting å irritere seg over der ute, og det blir ikke mindre av det når politi og veimyndigheter åpenbart lar det skure og gå. Og den dagen man kjører ihjel noen hjelper det sannsynligvis lite å forsvare seg med at man ble blendet av en idiot med hele stjernegalleriet i grillen. Lys-terroristen slipper nok seirende unna uansett...!

Helt enig!

Xenon er aller verst å møte, men vanlige nærlys i kombinasjon med tåkelys blender godt det også. Xenon og tåkelys er aller verst. Spesielt ettermonterte "xenon"lys er helt grusomt (og også ulovlig, av en grunn). Blir både totalt blendet og fryktelig provosert. "Så lenge jeg ser, så driter jeg i alle jeg møter"-holdning. Folk kan ha så mye lys de bare vil som fjernlys for min del, for det slår man av når man møter trafikk. Tenk på andre som må møte dere i mørket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelys = 2stk.

Tåkelys = 2stk.

En dobling av lysstyrken som blender. Tåkelys blender også mere jo nærmere man kommer.

Det er en Nissan Leaf som kjører E16 inn til Bergen hver morgen, full belysning. Det blendet så fælt, det er helt utrolig. Spesielt på de mørklagte delene av veien uten gatebelysning. Set ingenting da og kjører i blinde. Blinker på idioten hver morgen, men får bare langlysblink tilbake.

Anonymous poster hash: 1e65d...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Og det er INGEN som skrur av ekstralyset når man blinker på de. Skulle virkelig ønske politiet tok noen storkontroller på lys, har vel lest om det én gang eller noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke politi og vegmyndigheter slår ned på denne galskapen i større grad, kan man jo bare undres over i disse overfokuserte tider hva sikkerhet og innskjerping av fartsgrenser, fartsdumper snart til og med på motorveiene (sikkert), angår...

Vegvesenet har en del kontroller kun på lys og vinker gjerne inn alle med feil lysbruk (vinterstid). Dersom politiet er med kan de risikere en bot.

Men til de som har xenon og i tillegg kjører med tåkelys når det er mørkt? Nesten så jeg bare stopper bilen og lysblinker på dem av trass.

Endret av CsHeg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på! Hender seg jeg kjører med tåkelys på dagen, det er ikke sterkt lys i det hele tatt (ikke xenon), men folk blinker og irriterer seg over det.

Skjønner ikke hvorfor.

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg også lurt på! Hender seg jeg kjører med tåkelys på dagen, det er ikke sterkt lys i det hele tatt (ikke xenon), men folk blinker og irriterer seg over det.

Skjønner ikke hvorfor.

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Hva mener du med tåkelys? Tåkelys+nærlys, eller tåkelys+parklys?

Anonymous poster hash: 76058...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tåkelys? Tåkelys+nærlys, eller tåkelys+parklys?

Anonymous poster hash: 76058...46c

Tåkelys/parklys. Kjører Mecedes :-)

Og det blinkeees..

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor tåkelys+parklys heller enn vanlig kjørelys?

Anonymous poster hash: 1e65d...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så hvorfor tåkelys+parklys heller enn vanlig kjørelys?

Anonymous poster hash: 1e65d...88a

Helt ærlig? Jeg syns det ser bedre ut.

Men jeg har lyst til å kjøre etter de som blinker (som bare er eldre har jeg lagt merke til!) og spørre hva problemet er. :P

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er det største problemet er høye biler. Grøftelys er noe jåleri som mange liker. Fint når du kjører siste veistubben til hytta, men ikke nødvendig ellers.

Snart kommer laserlys, da er problemet løst, da vil lyset bli konsentrert og rekkevidde kan instilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys/parklys. Kjører Mecedes :-)

Og det blinkeees..

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Jeg hadde blinket. Trodde ikke det var lov?

Anonymous poster hash: f2a62...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Jeg syns det ser bedre ut.

Men jeg har lyst til å kjøre etter de som blinker (som bare er eldre har jeg lagt merke til!) og spørre hva problemet er. :P

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Problemet er at du gjør noe ulovlig, og er til irritasjon og fare for andre bilister. Dessuten ser det helt jævlig idiotisk ut. Jeg tenker automatisk at det er en taper når jeg ser folk som bruker parkeringslys- og tåkelyskombinasjon.

Anonymous poster hash: 44e7e...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...