Gå til innhold

Til dere som reagerer på nærlys + grøftelys/tåkelys/tullelys


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde blinket. Trodde ikke det var lov?

Anonymous poster hash: f2a62...2e8

Hvorfor det? Da må du lese litt mer teori før du setter deg i bilen igjen.

Tåkelys+parklys er lov (på dagtid). Tåkelys+nærlys er derimot aldri lov, og kan gjerne blinkes på. (Tåkelys+fjernlys er lov ved behov, men da må naturligvis fjernlysene skrus av når man møter annen motorisert trafikk.)

For øvrig skulle jeg gjerne sett at vi hadde en slags intercom for å få svar på en del sånne spørsmål. Kanskje AB ...681 har for sterke parklys, så folk tror det er nærlys? Ellers aner jeg ikke. De bør lese seg opp. Det jeg irriterer meg over er tåkelys+nærlys på møtende biler på landevei i bekmørket. De får langlysene mine midt i fleisen. Møkkafolk.

Anonymous poster hash: 76058...46c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir blenda av de som bruker det feil. Syns det er mye verre enn de som glemmer å slå av fjernlys, og de gjør det med vilje tilogmed. Hvis det er så forbanna tøft med tåkelys så bruk de sånn som er lov, med parklys på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du gjør noe ulovlig, og er til irritasjon og fare for andre bilister.

Anonymous poster hash: 44e7e...0be

Nei. Det er lov å bruke tåkelys+parklys i dagslys.

(Men du har rett i at det ser barnslig ut.)

Anonymous poster hash: 76058...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Da må du lese litt mer teori før du setter deg i bilen igjen.

Tåkelys+parklys er lov (på dagtid). Tåkelys+nærlys er derimot aldri lov, og kan gjerne blinkes på. (Tåkelys+fjernlys er lov ved behov, men da må naturligvis fjernlysene skrus av når man møter annen motorisert trafikk.)

For øvrig skulle jeg gjerne sett at vi hadde en slags intercom for å få svar på en del sånne spørsmål. Kanskje AB ...681 har for sterke parklys, så folk tror det er nærlys? Ellers aner jeg ikke. De bør lese seg opp. Det jeg irriterer meg over er tåkelys+nærlys på møtende biler på landevei i bekmørket. De får langlysene mine midt i fleisen. Møkkafolk.

Anonymous poster hash: 76058...46c

Da lærte jeg noe nytt i dag =)

Anonymous poster hash: f2a62...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at du gjør noe ulovlig, og er til irritasjon og fare for andre bilister. Dessuten ser det helt jævlig idiotisk ut. Jeg tenker automatisk at det er en taper når jeg ser folk som bruker parkeringslys- og tåkelyskombinasjon.

Anonymous poster hash: 44e7e...0be

Jeg visste ikke det var ulovlig :fnise:

Men da vet jeg hvorfor folk blinker fremover isåfall, det er jo greit!

Og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk tenker om det. :blomst:

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irriterende når man blir blendet i trafikken, ikke bare fordi det er ubehadlig for oss som kjører, men det er jo farlig også.
En ting er på lyse dagen, da har man likevel noenlunde grei sikt. Verre er det når det er mørk og i alle fall om det regner, det blir som å kjøre i blinde.
Ekstra hyggelig er det jo med idiotene i kebabtraller som alltid har hastverk og ligger klistra i ræva på deg..



Anonymous poster hash: f68b4...c98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg visste ikke det var ulovlig :fnise:

Men da vet jeg hvorfor folk blinker fremover isåfall, det er jo greit!

Og jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva folk tenker om det. :blomst:

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Nei, nei, nei. Så lenge du bruker tåkelys kun i kombinasjon med parklys, aldri med nærlys, og kun i dagslys, så er det fullt lovlig.

Anonymous poster hash: 76058...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Så lenge du bruker tåkelys kun i kombinasjon med parklys, aldri med nærlys, og kun i dagslys, så er det fullt lovlig.

Anonymous poster hash: 76058...46c

Ja, på Mercedes er jo alt i samme lykten, så er ikke noe annet som er mulig her heldigvis.

Plager ingen, derfor jeg bare synes det er rart folk blinker når jeg bruker det.

Men det er no så! :laugh:

Anonymous poster hash: 2aa7a...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...