Gå til innhold

Senebetennelse/innflammasjon i muskel og Ibux


straamann

Anbefalte innlegg

Ok, nei. Men det er vitkig for meg å få bildebevis på at det ikke er kreft. og etterhvert få vite om det er lurt å bruke armen til løft eller ei, selv om det fremdeles gjør vondt. Noen tilstander er vel slik at man bør holde seg i ro, mens andre bør dra på litt til tross for smerte for å ikke ytterligere forverres. slik det er nå aner jeg ikke hva som er lurt. Blir dårligere både av å sitte i ro og av bevegelse. Og bruker jeg bare høyre hånda, vil jo det på sikt føre til skjev muksulatur som ytterligere kan forverre smertene.

Men må må jo uansett ha henvisning fra fastlege for å få ta røntgen privat?

Hvis du går rett til f.eks. curato (bildediagnostikk) må du ha henvisning. De må jo vite hva de skal ta bilde av, hva de skal se etter osv. Det er ikke bare å se på et bilde og finne ting.

Og det er ikke kreft. Legg den tanken fra deg. Det er forsvinnende liten sannsynlighet for det.

Om legen/kiropraktoren ikke vil gi deg henvisning så kan du be om en vurdering av en annen behandler (enten via det offentlig eller private). Hvis denne behandleren også mener at du ikke trenger det, så kan det faktisk være du ikke trenger det.

For idrettskader generelt så er det bedre å komme raskt i gang å bruke musklene og leddene så snart det ikke er fare for å skade seg igjen, eller ikke lar seg gjøre av andre grunner.

Jo tidligere en starter opptrening, jo større sjanse er det for at du får fort tilbake full funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For idrettskader generelt så er det bedre å komme raskt i gang å bruke musklene og leddene så snart det ikke er fare for å skade seg igjen, eller ikke lar seg gjøre av andre grunner.

Jo tidligere en starter opptrening, jo større sjanse er det for at du får fort tilbake full funksjon.

Så selv om jeg er stiv og føler jeg har gangsperr i hele ryggen (når jeg har tatt smeretstillende, uten så sentrerer smertene seg i skuldra) , så skal jeg bruke kroppen, løfte normalt og gå turer, bare uten å kjøre på for full guffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv om jeg er stiv og føler jeg har gangsperr i hele ryggen (når jeg har tatt smeretstillende, uten så sentrerer smertene seg i skuldra) , så skal jeg bruke kroppen, løfte normalt og gå turer, bare uten å kjøre på for full guffe?

Jeg vil ikke konkret gi deg råd om det. Jeg snakket bare generelt. Spør kiropraktoren. Jeg vil tippe det er helt uproblematisk å bruke armen vanlig så lenge det ikke gjør vondt, men jeg kan jo selvsagt ikke garantere at det er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv om jeg er stiv og føler jeg har gangsperr i hele ryggen (når jeg har tatt smeretstillende, uten så sentrerer smertene seg i skuldra) , så skal jeg bruke kroppen, løfte normalt og gå turer, bare uten å kjøre på for full guffe?

Jeg fikk beskjed om det. Ikke bruke for fullt, men bruke så mye som mulig selv om det var vondt.

Anonymous poster hash: a5466...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, muttern også fikk råd om det i sin tid. Bildene viste heller ikke prolaps. Men det var en DIGER prolaps som de av en eller annen grunn ikke hadde oppdaget, og som satt slik at hun bare ble verre av å bevege seg.

Hm. den som lever får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok Yogaen var skadelig for meg ja. Merker at nå har smerten i skulderen gått noe tilbake, for nå kjenner jeg smerte i hele kroppen (nå har kanskje kroppen overskudd til å kjenne smerte andre steder også). Denne artikkelen gir mening:

http://www.nytimes.com/2012/01/08/magazine/how-yoga-can-wreck-your-body.html?pagewanted=all&_r=0

Yoga kan jo ikke være bra for folk som i utgangspunktet er stive og har juskulære svakheter. Da må det i tilfelle tilpasses den enkelte, og det skjer ho ikke på yoga-klasser. da må man ha privattimer, og det er jo sviendyrt. Kjenner at kroppen min nå har gått flere år tilbake i grad av stivhet og smerter, men håper at det går over i løpet av noen uker, og at det ikke er permanent skade. Jeg kjørte meg jo relativt hardt på den siste yogatimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste nytt i saken: var til min andre time hos kirpopraktor i dag. Sa til han at jeg følte en midlertidig lettelse etter timen på fredag, men at spenningen var på plass igjen lørdag. I går (søndag) blødde jeg neseblod som ikke stoppet på 45 min, og ble engestelig og kontaktet legevakten. Blødningen stoppet, og de målte høyt blodtrykk hos meg, men relaterte begge deler til angst og ba meg kontakte fastlegen igjen.

Kiropraktoren mente det var merkelig at legen hadde teori om prolaps, siden mine symptomer ikke rimer med det. Og enda merkeligere mente han det var at legen har henvist meg til CT (som stråler mer også), da MR er mye mer nøyaktig på prolaps. (og alt annet egentlig) Fikk derfor henvisning til MR av kiropraktor, mest for å utelukke alvorlige ting som kan dempe angsten min (sa han iallefall)

Prøvde uten smertestillende i morges. Det er en invalidiserende smerte, og nå har jeg snart brukt paralgin forte i en uke...og smerten er like sterke eller verre. Hva skal jeg gjøre videre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok MR i dag. Smertene i skulderen er stadig litt verre. Forsøkte noen øvelser jeg fikk av kiropraktoren, og fikk mer vondt etterpå. Fortsatt ingen spesiell smerte på et punkt eller ved visse bevegelser, men smerten er kronisk og ganske sterk i skulder fremside brytst, ned langs armen og opp langs nakken på ventre side. Blir tidvis kvalm og får angstanfall av smerten. Blir spennende å få foreøpige svar på MR i morgen.

nekter å tro at dette BARE er psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk 400mg Ibux og paracet sammen, legenes "hemmelige" kur ;)

Haha! morsom du ;)

det er nok ikke sterkt nok mot disse smertene. Og den kuren du referer til er ingen hemmelighet, mot lette til moderate smerter. Jeg tar 2x 400 mg paralgin forte 4 ganger om dagen + lyrica om kvelden. Og det er så vidt jeg kjenner effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! morsom du ;)

det er nok ikke sterkt nok mot disse smertene. Og den kuren du referer til er ingen hemmelighet, mot lette til moderate smerter. Jeg tar 2x 400 mg paralgin forte 4 ganger om dagen + lyrica om kvelden. Og det er så vidt jeg kjenner effekt

Ok, da antar jeg at jeg kun har vært heldig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk foreløpig svar på MR i dag. Mr av ryggen viste ikke noe tydelige skader eller unormaliteter. Men jeg skulle også ta bilde av skulderen, der det er mest sannsynlig at problemet sitter. Dette hadde de klart å rote vekk, så jeg må ta ny MR på fredag. Det positive er jo da at det nesten garantert ikke er noe problem med ryggsøylen min. Det kan sitte noe i skulderen, og kiropraktoren nevnte bl.a slimposebetennelse eller slap-shoulder som mulige ting som kan gi slike diffuse og til dels sterke smerter over et stort område.

Jeg har også mye angst pga smertene, og det at jeg enda ikke vet hva de kommer av.

Går på på Paralgin forte og Voltaren (så lenge magen tåler det) for å se om det kan ta noe av en evt fastlåst betennelse. I tillegg litt Valium for å roe toppen av angsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk foreløpig svar på MR i dag. Mr av ryggen viste ikke noe tydelige skader eller unormaliteter. Men jeg skulle også ta bilde av skulderen, der det er mest sannsynlig at problemet sitter. Dette hadde de klart å rote vekk, så jeg må ta ny MR på fredag. Det positive er jo da at det nesten garantert ikke er noe problem med ryggsøylen min. Det kan sitte noe i skulderen, og kiropraktoren nevnte bl.a slimposebetennelse eller slap-shoulder som mulige ting som kan gi slike diffuse og til dels sterke smerter over et stort område.

Jeg har også mye angst pga smertene, og det at jeg enda ikke vet hva de kommer av.

Går på på Paralgin forte og Voltaren (så lenge magen tåler det) for å se om det kan ta noe av en evt fastlåst betennelse. I tillegg litt Valium for å roe toppen av angsten.

Jeg har hatt SLAP-lesjon og det er heldigvis ganske kurérbart. Det tar bare litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt SLAP-lesjon og det er heldigvis ganske kurérbart. Det tar bare litt tid.

Jo, men det som er rart er at SLAP-shoulder får man vel stort sett ved bevegelser med armen over hodet der man bruker en del kraft, og det er liksom ikke forenlig med verken mine dagligdagse bevegelser eller den "akutte" aktiviteten ved yoga.

Jeg har ingen spesielle smerter ved bevegelse av armen i noen retninger. Men jeg kjenner en del klikking i skulderleddet, samt har hatt problem med instabilitet over lengre tid. Etter noen uker med smertestillende, er ikke smertene spesielt problematiske nå, men jeg kjenner at de forsterkes dersom jeg forsøker å bruke skulderen i raske bevegelser som jogging, statisk lett belastning som gitarspill over litt tid eller lødt over 3-4 kg.

Jeg leser at diagnosen er vanskelig å stille dersom det er SLAP, får håpe at første MR viser noe da. Dersom SLAP er min diagnose, er operasjon nødvendig uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det som er rart er at SLAP-shoulder får man vel stort sett ved bevegelser med armen over hodet der man bruker en del kraft, og det er liksom ikke forenlig med verken mine dagligdagse bevegelser eller den "akutte" aktiviteten ved yoga.

Jeg har ingen spesielle smerter ved bevegelse av armen i noen retninger. Men jeg kjenner en del klikking i skulderleddet, samt har hatt problem med instabilitet over lengre tid. Etter noen uker med smertestillende, er ikke smertene spesielt problematiske nå, men jeg kjenner at de forsterkes dersom jeg forsøker å bruke skulderen i raske bevegelser som jogging, statisk lett belastning som gitarspill over litt tid eller lødt over 3-4 kg.

Jeg leser at diagnosen er vanskelig å stille dersom det er SLAP, får håpe at første MR viser noe da. Dersom SLAP er min diagnose, er operasjon nødvendig uansett?

Jeg hadde problemer med å bevege armen i den akutte fasen, men etterhvert var det bare smerte i fullt bevegelsesutslag. Skulderen klikker enda, flere år etter skaden, men uten smerter eller restriksjoner i mobilitet.

Jeg hadde ingen operasjon etter min lesjon, men det kommer jo an på hvor stor den er, eller om det er fullstendig avrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problemer med å bevege armen i den akutte fasen, men etterhvert var det bare smerte i fullt bevegelsesutslag. Skulderen klikker enda, flere år etter skaden, men uten smerter eller restriksjoner i mobilitet.

Jeg hadde ingen operasjon etter min lesjon, men det kommer jo an på hvor stor den er, eller om det er fullstendig avrivning.

Hm. Nå skal det sies at jeg ikke har utfordret skulderen med belastning siden jeg fikk "skaden", for å være på den sikre siden ved å ikke gjøre det verre. Så det kan jo være at jeg får smerter ved full utslag jeg også. Men klikkingen er ikke permanent, den er bare ved en meget bestemt bevegselse som jeg sliter med å gjenskape på kommando, og IKKE i skulderen, men bak i ryggraden. Selv om det er skulderen som er vond kronisk.

Så etter din erfaring, kan jeg ha en SLAP eller lignende tilstand, men at det ikke dreier seg om mer enn en liten ruptur som bare trenger riktig opptrening for å holdes i sjakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MR viste ingen unormaliteter. Ingen tegn til slitasje, SLAP, svulst, betennelse eller prolaps. Men jeg har fortsatt smerter, og skulderen har stive muskler som verker og stjeler nattesøvnen.

Hva gjør jeg nå? Kan det være borrelia? Kan det være muskelsvinn i en mindre muskel, som gjør at den store muskelen i skulderen må overkompensere? Kan det bare være en overbelastet muskulatur som nekter å reagere på behandling og medikamenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR viste ingen unormaliteter. Ingen tegn til slitasje, SLAP, svulst, betennelse eller prolaps. Men jeg har fortsatt smerter, og skulderen har stive muskler som verker og stjeler nattesøvnen.

Hva gjør jeg nå? Kan det være borrelia? Kan det være muskelsvinn i en mindre muskel, som gjør at den store muskelen i skulderen må overkompensere? Kan det bare være en overbelastet muskulatur som nekter å reagere på behandling og medikamenter?

Det er neppe Borrelia fra slik du beskriver det.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe Borrelia fra slik du beskriver det.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Nei, men hva i alle dager kan det være da? Fibromyalgi? (verdens mest diffuse diagnose, etter Borrelia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk til Osteopat, det virket lovende. Han la merke til en skoliose øverst i ryggen min, akkurat den delen som ikke kom med på MR av ryggsøyle. Dette er en "skjevhet" i ryggen som har vært nevnt for meg før, men ikke noe noen terapeuter som kiropraktor eller naprapat har tatt særlig hensynt til, da det er "innenfor normalen og mange ikke har smerter i det hele tatt pga dette". Men Osteopaten satte dette i umiddelbar sammenheng med nerver som går ut i skulderblad og armen, og da han trykket på noen punkter oppi ryggen der var det ordentlig forløsende. Han var også god til å forklare på en vitenskapelig måte hvorfor han mente mye av de grunnleggende årsakene til mine helhetlige problemer lå i en anspent diafragma pgs psykisk stress og traumer. Jeg er fremdeles meget anspent i skulderblad og trenger flere behandlinger for å komme over den akutte fasen, men for første gang på lenge føler jeg at jeg har funnet en behandling som ser helheten i kroppen min og årsakene og samtidig forhåpentligvis kan gjøre noe med det.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...