Gå til innhold

Senebetennelse/innflammasjon i muskel og Ibux


straamann

Anbefalte innlegg

Har gått på medisinen i snart tpog døgn. Merker NULL bedring. noen som vet om det er normalt med den medisinen?

Det er umulig å si uten å kjenne din tilstand.

For å få bort en slik betennelse, må den stimulus som fremprovoserte den opphøre. Det kan være patologiske forandringer som har ført til "impingement" syndrom ("friksjons"-betennelse fordi supraspinatusmuskelen gnisser mot acromion), og da er det ikke sikkert at det er nok med medikamenter.

Hvis betennelsen er hissig, kan det ta litt lengre tid før du merker bedring. Hjelper det ikke i det hele tatt, bør det rekvireres bildediagnostikk for å se hva som faktisk foregår, men det er ingen grunn til i utgangspunktet å tvile på hva legen sa til deg.

Gi det noen dager til, og ta eventuelt kontakt med legen igjen.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å si uten å kjenne din tilstand.

For å få bort en slik betennelse, må den stimulus som fremprovoserte den opphøre. Det kan være patologiske forandringer som har ført til "impingement" syndrom ("friksjons"-betennelse fordi supraspinatusmuskelen gnisser mot acromion), og da er det ikke sikkert at det er nok med medikamenter.

Hvis betennelsen er hissig, kan det ta litt lengre tid før du merker bedring. Hjelper det ikke i det hele tatt, bør det rekvireres bildediagnostikk for å se hva som faktisk foregår, men det er ingen grunn til i utgangspunktet å tvile på hva legen sa til deg.

Gi det noen dager til, og ta eventuelt kontakt med legen igjen.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Hm. Altså historien min med skulderen gåt tilbake til i høst. Det hadde legen i sin journal også. Jeg har hatt mer spenninger i og mindre stabiliserende kontroll over venstre skulder siden da. I perioden frem til desember var det status quo på skulderen, og jeg gikk jevnlig til behandlinger hos naprapat samt trente spesifikkt for å trene området rundt skuldrene ( i tillegg til annen trening selvsagt). Rett etter jul tiltok spenningen, og jeg kjente det først i nedre del av nakken på venstre side. Det var da jeg besluttet å prøve yoga, for å få mer kontroll over pusten og kanskje bidra til å minske spenningen i skulderen.

Jeg fikk tips av naprapat om å prøve Ibux.kur 600 mg x3 i døgnet i 10 dager + ikke belaste skulderen. Jeg gikk på Ibux i to døgn, og området som føltes betent ble bare større. Ringte legevakten fredag og de anbefalte volarol salv og tablett inntil jeg fikk snakket med fastlege på mandag. Volatrolen hjalp ikke stort mer. Da jeg kom til legen, kom han raskt til konklusjonen at jeg skulle prøve Acroxia. Og det uten å kjenne på muskulaturen min eller tilsynelatende drøfte om det kunne være noe annet.

Tok min første Acroxia mandag kl 12, nå tok jeg nettopp min tredje i kuren på 7 stk. Foreløpig føler jeg bare at stivheten har spredt seg fra episenteret rundt skulderbladet og over mot andre siden av rygg/skulder. Ingen smertelindrelse eller tegn til at musulaturen spenner seg av. Så det får meg til å bli bekymret for om det er kreftsvulst som vokser og trigger muskulaturen. Men jeg håper jo selvsagt at det "bare" er overbelastning av sener eller muskulatur. Legen fortalte ingenting om hva han tenkte og hvorfor han tenkte det. Det gjorde at jeg blir usikker og mister tillitten til hans vurdering.

Leste litt om Impiginentsyndrom. Det kan jo høres ut som det er det jeg har, både med tanke på sympotmer og den medisinen legen skrev ut. Men slik jeg jar fortspått det, kreves det at man tar bilder/MR samt setter igang riktig fysikalsk behandling. Og det står at mange fastleger er lite skolert i denne type tilstander. Litt skuffet i så måte, siden fastlegen min er idrettslege, og burde kunne mer om dette enn de fleste.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tydeligvis mere langvarig og komplisert enn hva som er fremgått tidligere.

Fullfør kuren din. Hvis ikke noe er blitt bedre innen da, bør du til MR, så vi kan se om det er noen åpenbar grunn til tilstanden som kan korrigeres.

En fysioterapeut kan kanskje hjelpe deg å få stabilitet i leddet.

Det er ikke kreft.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo tydeligvis mere langvarig og komplisert enn hva som er fremgått tidligere.

Fullfør kuren din. Hvis ikke noe er blitt bedre innen da, bør du til MR, så vi kan se om det er noen åpenbar grunn til tilstanden som kan korrigeres.

En fysioterapeut kan kanskje hjelpe deg å få stabilitet i leddet.

Det er ikke kreft.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Ok, ja, jeg også begynner å slå meg til ro med at det ikke er kreft.

Problemet med å få stabilitet i leddet for mind del, som jeg har jobbet med med naprapaten i et år, er at også de øvelsene som skal være med å stabilisere leddet trigger muskulaturen til å spenne seg opp. Så det er en hårfin balansegang før det bikker over fra forebygging til nedbryting, er min erfaring. Uten at jeg kan forklare det med medisinske termer.

Skal også prøve psykomotorisk fysioterapi nå, siden psykiske belastninger kan være en medvirkende årsak til at muskelsmertene trigges. I tillegg er det nok en genetisk komponent fra min mor. Så ja, det er komplisert. Vanskelig å vite hvem man skal stole på når selv ekspertene er usikre.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene tiltok utover dagen i dag og ble nærmest uutholdelige. Fikk time hos lege nettopp, og han var enig i at jeg kunne slutte på Arcoxia siden denne tydelig ikke hadde noe effekt. På grunnlag av at jeg har god bevegelighet i alle retninger til tross for smertene og at medisiner mott ledd og muskelsmerter ikke hadde noen effekt, antok legen at det er prolaps i skulderen. Jeg har fått hevisning til bilde (vet ikke om det var MR eller røntgen) i løpet av få dager. Jeg fikk jeg paralgin forte og Lyrica. Prøver førstnevnte nå, og den ser ut til å lindre smertene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene tiltok utover dagen i dag og ble nærmest uutholdelige. Fikk time hos lege nettopp, og han var enig i at jeg kunne slutte på Arcoxia siden denne tydelig ikke hadde noe effekt. På grunnlag av at jeg har god bevegelighet i alle retninger til tross for smertene og at medisiner mott ledd og muskelsmerter ikke hadde noen effekt, antok legen at det er prolaps i skulderen. Jeg har fått hevisning til bilde (vet ikke om det var MR eller røntgen) i løpet av få dager. Jeg fikk jeg paralgin forte og Lyrica. Prøver førstnevnte nå, og den ser ut til å lindre smertene noe.

Bra.

Da håper jeg bildediagnostikk vil avdekke hva som er problemet, og at det kan gjøres noe med.

Det er vanskelig å kommentere noe særlig mer før man vet hva man står overfor.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste nytt er at jeg til tross for smertestillende fra legen, har smerter som gjør det vanskelig å sove om natten. Ringte legevakten i natt, og de ba meg trappe opp på dosen smertestillende, og ta både paralgin forte, lyrica og acroxia + ta kontakt med kiropraktor for å få utredet skulderen nøyere enn det legen har gjort. Kiroporaktor mente at det IKKE var prolaps (som legen trodde), men sannsynligvis "bare" betent muskulatur. Og så gjorde han de samme knekk og nåle-tingene som naprapaten gjorde på meg dagen etter skaden, og ba meg komme igjen på mandag. Men hvorfor skal jeg ha grun til å tro at det skal bli bedre til mandag når ingenting blir gjort annerledes? Og jeg venter forresten fremdels på røntgen, som i det minste kunne utelukket kreft så jeg slipper å bekymre meg for det.

Er det noen andre som har noen kvalifiserte meninger om at det ikke er kreft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt er at jeg til tross for smertestillende fra legen, har smerter som gjør det vanskelig å sove om natten. Ringte legevakten i natt, og de ba meg trappe opp på dosen smertestillende, og ta både paralgin forte, lyrica og acroxia + ta kontakt med kiropraktor for å få utredet skulderen nøyere enn det legen har gjort. Kiroporaktor mente at det IKKE var prolaps (som legen trodde), men sannsynligvis "bare" betent muskulatur. Og så gjorde han de samme knekk og nåle-tingene som naprapaten gjorde på meg dagen etter skaden, og ba meg komme igjen på mandag. Men hvorfor skal jeg ha grun til å tro at det skal bli bedre til mandag når ingenting blir gjort annerledes? Og jeg venter forresten fremdels på røntgen, som i det minste kunne utelukket kreft så jeg slipper å bekymre meg for det.

Er det noen andre som har noen kvalifiserte meninger om at det ikke er kreft?

Av det du beskriver, er det ingen ting som peker i retning av kreft, men det er ingen ting man skal konkludere om i et nettforum. Hva slags kreft er det du er redd for at det skulle være?

Jeg tviler på at man kan få gjort noe annet enn symptombehandling inntil det foreligger en MR.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av det du beskriver, er det ingen ting som peker i retning av kreft, men det er ingen ting man skal konkludere om i et nettforum. Hva slags kreft er det du er redd for at det skulle være?

Jeg tviler på at man kan få gjort noe annet enn symptombehandling inntil det foreligger en MR.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Nei, da tenker i retning av en svulst som har oppstått et sted i skulderbladet, og som dermed presser på nerver og skaper spent muskulatur fordi den sitter i et "trangt" område med mye vev og bein. Jeg klarer ikke legge fra meg den tanken siden gjentatt behandling, isposer, medisiner osv ikke bedrer tilstanden.

Muskelsmerter og spenninger har jeg jo hatt i lang tid, men ikke så intense smerter som nå. Så det virker litt rart at det bare skal være det. Og kriopraktor mente det verken var senebetennelse eller prolaps.

Og MR ser det ikke ut til at legen vil gi meg med det første (han kjenner jo mi tilstand OG har utdanning, men har hittil ikke hatt mer kvalifiserte råd enn dere på nettforumet). Kiropraktoren vil gi meg MR neste uke dersom det ikke har bedret seg. Men da ka det jo være for sent, dersom det er kreft.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prmære bensvulster er sjeldne.

Siden du har knyttet dette til en skade, vil jeg si det er liten sannsynlighet for det.



Anonymous poster hash: 7c1bc...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prmære bensvulster er sjeldne.

Siden du har knyttet dette til en skade, vil jeg si det er liten sannsynlighet for det.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Jeg har knyttet det til en skade ja, men dersomd et allerede har ligget en svulst inni muskulaturen, så er jeg kanskje ekstra følsom for belastning av musklene i dette området? At treningen bare fikk det til å renne over liksom. For som kiropraktoren sa; det er litt rart at en yogatime skal føre til så mye smerter.

Kiropraktoren tok noen forsiktige"knekk" i går, og jeg følte det løste seg litegrann i går ettermiddag. Men nå i dag tidlig er det tilbake der det var, nøykatig like betent og stivt. Og da tenker jeg at det kan være en svulst som trigger det, siden behandlingseffekten ikke vedvarer mer enn et halvt døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knyttet det til en skade ja, men dersomd et allerede har ligget en svulst inni muskulaturen, så er jeg kanskje ekstra følsom for belastning av musklene i dette området? At treningen bare fikk det til å renne over liksom. For som kiropraktoren sa; det er litt rart at en yogatime skal føre til så mye smerter.

Kiropraktoren tok noen forsiktige"knekk" i går, og jeg følte det løste seg litegrann i går ettermiddag. Men nå i dag tidlig er det tilbake der det var, nøykatig like betent og stivt. Og da tenker jeg at det kan være en svulst som trigger det, siden behandlingseffekten ikke vedvarer mer enn et halvt døgn.

Mitt beste råd til deg nå, er følgende:

Legg fra deg de tankene med det samme. De spiser deg opp. Du skal til undersøkelse. Om det finnes en svulst der, vil den bli oppdaget. Det er ingen grunn til å gå rundt og tenke på dette. Svulster i skjelettmuskulatur er også meget, meget sjeldne, av åpenbare grunner.

Sannsynligheten er temmelig liten.

Du sier jo at du har slitt med muskelsmerter lenge før denne skaden. Det er en langt større grunn til å tenke at du er mer mottagelig for skader enn at det skulle være en svulst der.

Det finnes veldig mange andre ting som sannsynliggjør smerten.

Hvor gammel er du, forresten?

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd til deg nå, er følgende:

Legg fra deg de tankene med det samme. De spiser deg opp. Du skal til undersøkelse. Om det finnes en svulst der, vil den bli oppdaget. Det er ingen grunn til å gå rundt og tenke på dette. Svulster i skjelettmuskulatur er også meget, meget sjeldne, av åpenbare grunner.

Sannsynligheten er temmelig liten.

Du sier jo at du har slitt med muskelsmerter lenge før denne skaden. Det er en langt større grunn til å tenke at du er mer mottagelig for skader enn at det skulle være en svulst der.

Det finnes veldig mange andre ting som sannsynliggjør smerten.

Hvor gammel er du, forresten?

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Jeg er 27 år. Jo, du har rett i at jeg nok er mer sårbar for skader og overbelastning spesielt i venstre skulder, siden jeg har slitt en del med den fra før. Men samtidig: jeg kjent ikke meg spesielt overbelastet PÅ yogatimen, smerten begynte dagen etterpå og har tiltatt utover uka. Og det er jo litt rart at yoga, som har ord på seg for å roe nervesystemet og være bra for stiv muskultaur, får meg til å få en så sterk reaksjon. Kiropraktor og lege har tilsammen utelukket senebtennesle og prolaps, og da står vi igjen med overbelastet muskultatur. Er det normalt at man kjenner intense smerter i 10 dager og mer på grunn av noe slikt? Jeg får ikke vondt når jeg beveger armene i noen spesielle stillinger, smerten er kronisk og blir verre dersom jeg beverger med (selv en rolig tur trigger det) - og det er jo også noe som burde være positivt dersom det "bare er" stiv muskulatur, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke spekulere for mye, men jeg synes det meste peker i retning av en inflammatorisk reaksjon. Hva som forårsaker den, er umulig for meg å si. Det kan være at du har problemer med ett eller flere ribbensledd, det kan være overvekst av brusk, svakheter i muskelfeste®, degenerative tilstander, avledet smerte med opphav et annet sted i kroppen, mekanisk irritasjon, feilstilling, asymmetrisk muskulatur, forstyrrelse av nervesignaler, avklemte nerver, lokalt dårlig blodforsyning.....

Det er tusen mulige årsaker. Bildediagnostikk vil kanskje kaste mer lys over hva som foregår. Vær bevisst på hvilke bevegelser som forverrer smerten, og prøv å unngå dem. Prøv å få tankene vekk fra katastrofescenarier.

Anonymous poster hash: 7c1bc...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pussig at du enda ikke har fått henvisning til bildediagnostikk. Det vil jo gjøre det lettere å utelukke "store" skader.

Er smertene fortsatt uutholdelige uten smertelindring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gang hos legen. Smerter i skuldra, dårlig bevegelse og betennelse. Hatt det en del måneder. Min fastlege sendte meg til MR med en gang. Fikk beskjed at dette måtte til før han kunne finne ut av videre behandling.



Anonymous poster hash: 9270f...b01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er pussig at du enda ikke har fått henvisning til bildediagnostikk. Det vil jo gjøre det lettere å utelukke "store" skader.

Er smertene fortsatt uutholdelige uten smertelindring?

Jeg har fått henvisning til Røntgen da, men siden legen ikke gav meg den i hånda, må jeg vente på innkalling til over helgen. Fryktelig frustrerende. Men skal få kiropraktor til å henvise til MR når jeg møter han på mandag. Smertene er veldig sterke uten smertestillende ja. Tar 3x2 paralginforte hver dag, pluss en arcoxia og 2 lyrica om kvelden. men har fremdeles såpass vondt at det er invaldiserende.

En del fastleger er jo totalt inkompetente når det kommer til muskel og skjellett. I setdet for å ta problemet med rota, skal alt gå igjennom kverna slik at man pådrar seg kroniske skader istedet. Probemet mitt er at jeg ikke har problemer med noen spesielle bevgelser, derfor vet ikke fastlegen hva jeg han skal gjøre med meg.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar da uansett tid å få til røntgen og MR. Det her er da ikke akutt i det hele tatt. Jeg må vente en måned på MR, men det er helt ok så lenge jeg vet at det skjer noe. I mellomtiden så prøver jeg å fungere, går på jobb og tyr til smertestillende som i piller og krem.



Anonymous poster hash: 9270f...b01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått henvisning til Røntgen da, men siden legen ikke gav meg den i hånda, må jeg vente på innkalling til over helgen. Fryktelig frustrerende. Men skal få kiropraktor til å henvise til MR når jeg møter han på mandag. Smertene er veldig sterke uten smertestillende ja. Tar 3x2 paralginforte hver dag, pluss en arcoxia og 2 lyrica om kvelden. men har fremdeles såpass vondt at det er invaldiserende.

En del fastleger er jo totalt inkompetente når det kommer til muskel og skjellett. I setdet for å ta problemet med rota, skal alt gå igjennom kverna slik at man pådrar seg kroniske skader istedet. Probemet mitt er at jeg ikke har problemer med noen spesielle bevgelser, derfor vet ikke fastlegen hva jeg han skal gjøre med meg.

Ok. Bare med det du skrev, som jeg har uthevet, så kan man utelukke store skader. Da er det ikke sikkert rtg vil gi deg noe mer svar. Det er slett ikke sikkert mr heller vil gi noe svar.

Fastlegen din høres ikke så imøtekommende ut.

Det tar da uansett tid å få til røntgen og MR. Det her er da ikke akutt i det hele tatt. Jeg må vente en måned på MR, men det er helt ok så lenge jeg vet at det skjer noe. I mellomtiden så prøver jeg å fungere, går på jobb og tyr til smertestillende som i piller og krem.

Anonymous poster hash: 9270f...b01

Om kostnad ikke er et tema er det et alternativ å gå til en privat klinikk som f.eks. Volvat. Da får man gjerne time på dagen. Dessverre er jo det ikke alle som kan eller vil betale for det.

Jeg selv som jobber for staten har ironisk nok en helseforsikring som gjør at vi får gå til private klinikker dersom ventetiden i det offentlig er mer enn 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nei. Men det er vitkig for meg å få bildebevis på at det ikke er kreft. og etterhvert få vite om det er lurt å bruke armen til løft eller ei, selv om det fremdeles gjør vondt. Noen tilstander er vel slik at man bør holde seg i ro, mens andre bør dra på litt til tross for smerte for å ikke ytterligere forverres. slik det er nå aner jeg ikke hva som er lurt. Blir dårligere både av å sitte i ro og av bevegelse. Og bruker jeg bare høyre hånda, vil jo det på sikt føre til skjev muksulatur som ytterligere kan forverre smertene.

Men må må jo uansett ha henvisning fra fastlege for å få ta røntgen privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...