Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (26) har blitt bedt ut på date av en teologistudent, som snart er ferdig utdannet prest. Personlig er jeg ikke kristen, og føler dette er et klart tegn på at vi er veldig ulike... Likevel liker jeg han veldig godt, og vi har en veldig god kjemi!

Hva tenker dere? Er det noen her som har datet en prest?

Anonymous poster hash: f20fb...10a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet, så lenge han er klar over at du ikke er kristen og heller ikke vil bli det! Jeg kjenner flere par hvor en av de er dypt relgiøse, tilbringer store deler i kirken og andre steder de samles, og de har gjerne lagd et kompromis at de f.eks kan være med på arrangementer, men ikke så ofte, og kun hvis de selv vil!

Skrevet

Er vel ingen problemer det. Prester er som alle andre.. Mange prester som både drikker og har sex før ekteskap.

Kjør på om du virkelig liker han, og selv om du ikke er kristen, så bør han respektere deg, og du respektere han og hans tro. Om kjemien klikker så klikker den. :laugh:

Skrevet

Har aldri datet en prest før nei. Men ser ikke noe problem med det. Kunne godt gjort det selv sålenge jeg ikke hadde blitt prakket på med religion. Det eneste som kan være et problem er jo at prester er jo selvfølgelig veldig religiøse og dermed kan det være en hindring om du ikke er det.

Anonymous poster hash: 770ce...8e6

Skrevet

Har aldri datet en prest før nei. Men ser ikke noe problem med det. Kunne godt gjort det selv sålenge jeg ikke hadde blitt prakket på med religion. Det eneste som kan være et problem er jo at prester er jo selvfølgelig veldig religiøse og dermed kan det være en hindring om du ikke er det.

Ikke alle prester er super religiøse.. :P

Skrevet

Ikke alle prester er super religiøse.. :P

Sant det, men sjansen for at en prest er veldig religiøs er jo der (er jo en grunn til han utdanner seg til en prest :P). Men jeg hadde absolutt gått på date og sett hva det hadde ført til :)

• Liker 4
Skrevet

Sant det, men sjansen for at en prest er veldig religiøs er jo der (er jo en grunn til han utdanner seg til en prest :P). Men jeg hadde absolutt gått på date og sett hva det hadde ført til :)

Grunnen til at han blir prest er vel mer det at han er troende og vil praktisere denne religionen. Betyr ikke nødvendigvis at han er super troende. Men jeg er enig med deg, jeg ville og gått på daten og sett hvor det førte til, ihvertfall om man har god kjemi også.

Jeg kjenner en som dater en som studerer til og bli prest selv, og de har sex ofte, selv om de ikke er gifte, det er da egentlig en skam i religion, så troende er de ikke, jeg vil og tro at det er mange flere enn han som gjør dette :P De har jo rett og slett bare tilpasset seg dagens samfunn :P

Skrevet

En prest er vel ikke å forakte :) Du må jo for all del få klarhet i hvordan han forholder seg til ting som alcohol og sex før ekteskap, og generelt hva religionen hans betyr for han sånn praktisk i hverdagen da...

Skrevet

Tror ikke prester er så annerledes enn andre gitt :)

Gå på date med ham og se hvordan det går?

Troende trenger absolutt ikke prakke troen sin på andre,så han respekterer sikkert at du ikke er troende.

Ønsker dere fin dating :)

Anonymous poster hash: d46a4...0db
  • Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar :)

- TS

Anonymous poster hash: f20fb...10a
Skrevet

Jeg er ikke enig med resten her. Å være personlig kristen, som han sannsynligvis er siden han snart er prest, er en stor del av livet. De aller fleste kristne ønsker en ektefelle som deler.troen. Hvordan hadde dere sett på en prest som har en ikke-troende kone? Hvordan tror dere menigheten reagerer på en prest som har en ikke-kristen kone? Det vil ikke være noe godt utgangspunkt for faget hans. Med mindre han hjelper denne kvinnen til frelse. Det vil i så fall være et pluss for han. Så dater du en prest er det stor sannsynlighet for at han ønsker å frelse deg om han er seriøs.

Dette med tro kan ikke helt sammenlignes med en jobb eller hobby. Man legger ikke troa på hylla når arbeidsdagen er over og kommer hjem til familien.

• Liker 8
Skrevet

Du må se hva som på lang og kort sikt er en deal-breaker. Hva kan man inngå kompromiss på, og hva ikke. Er du villig til å evt be bordbønn, gå i kirken hver søndag osv (slike småting). Er du villig til å oppdra barna dine kristent? (altså større ting). Men..dette er jo spørsmål dere kan snakke om etterhvert. Kanskje ikke starte skikkelig heavy på første date. Datingeksperter sier jo at religion er et uakseptabelt emne på første date, men vet ikke om det samme gjelder når man skal date en prest. I dunno

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville faen meg aldri tatt i en prest. Jævla møkkafolk. De har virus i hjernen og viser totalt manglende dømmeevne, for ikke å nevne kritiske tenkning.

Jeg ville faktisk heller dødd enn å være kjæreste med en prest. Den éneste muligheten hadde vært at vedkommende etter lange diskusjoner til slutt måtte gi tapt for mine logiske resonnementer og følgelig mistet tro i sin helhet. #vond smak i munnen.

• Liker 2
Gjest Inferno
Skrevet

Kunne godt vært ilag med en prest en liten periode bare for å se troen på godhet sive ut av sjela hans. Kristenmannsblot!

Men seriøst, sist jeg bodde tett innpå en religiøs tulling prøvde vedkommende å eksorsere meg i søvne, så de skrullingene der holder jeg meg langt unna...

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner en prest som både tror og tviler. Han bare ler og sier at man ikke kan stå der og misjonere dersom man ikke kjenner flere sider av saken. :fnise:

Det jeg ville vært mest skeptisk til var å gifte seg med en som er på jobb hver søndag. Alle de helgeutfluktene som blir spolert. :rolleyes:

Anonymous poster hash: d0a6e...8ff
Skrevet

...og for ikke å snakke om at man får navnet "prestefrua" eller "kona til presten" enten man vil eller ikke. Og at folk kanskje oppfører seg litt mindre avslappet rundt deg fordi du er gift med presten og "sikkert er kjempekristen".

Anonymous poster hash: d0a6e...8ff
  • Liker 1
Skrevet

Tenk så spennende det må være å gå på oppdagelsesferd under prestekappa da... :wow:

Anonymous poster hash: 069c2...278
Skrevet

Jeg er ikke enig med resten her. Å være personlig kristen, som han sannsynligvis er siden han snart er prest, er en stor del av livet. De aller fleste kristne ønsker en ektefelle som deler.troen. Hvordan hadde dere sett på en prest som har en ikke-troende kone? Hvordan tror dere menigheten reagerer på en prest som har en ikke-kristen kone? Det vil ikke være noe godt utgangspunkt for faget hans. Med mindre han hjelper denne kvinnen til frelse. Det vil i så fall være et pluss for han. Så dater du en prest er det stor sannsynlighet for at han ønsker å frelse deg om han er seriøs.

Dette med tro kan ikke helt sammenlignes med en jobb eller hobby. Man legger ikke troa på hylla når arbeidsdagen er over og kommer hjem til familien.

Du virker lite oppdatert. Hadde ikke påvirket mitt syn på presten om han hadde en ikke-troende kone.

Og selv om det å være troende er en stor del av meningen med livet for de som tror,så har mange respekt for sin ikke-troende partner. Altså...prester er ikke hellige eller noe.

Anonymous poster hash: d46a4...0db

• Liker 2
Skrevet

I følge denne reklamen er de gode i sengen:

sWLiHEg.jpg

• Liker 6
Skrevet

Har en kompis som er prest, og det er det svært få som tror på av de som treffer ham gjennom oss, inntil han drar frem tjenestebeviset sitt.

Har spist mye middag sammen med ham, både ute, hjemme hos ham og hjemme hos andre, og det har aldri vært noe bordbønn. Jeg banner verre enn en bryggesjauer, påpeker enkelte, men aldri han.

Han har aldri prøvd å frelse meg på noen som helst måte, men om noen begynner å skal diskutere religion med ham synes jeg han svarer veldig godt for seg. Enda slikt interesserer meg midt bak :)

Men-han er et godt medmenneske og en god "psykolog" eller hva man skal kalle det. En prests oppgave er ikke bare å preike om Gud og Jesus, men også å være der for folk som gjennomgår kriser. Jeg tviler sterkt på at han sier "Snakk med Gud, det var hans vilje" når han må oppsøke folk hjemme for å overlevere et dødsbudskap.

Anonymous poster hash: f24d7...01e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...